Hoe een konijn zindelijk maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marcha1987

Hoe een konijn zindelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 14:15

Ik zit er aan te denken een konijn te nemen, omdat ik die hokjes van de dierenwinkel te klein vind wil het graag los in de kamer laten lopen en dan zon onderkant van een hok laten gebruiken als wc.

Maar.... hoe maak je een konijn nu zindelijk?
En moet je dan echt per se een heel jong konijntje hebben omdat ie anders al gewend is gewoon van zich af te poepen en plassen?

Het zou dan ook gaan om een vlaamse reus (aangezien ik ook nog een poezebeest heb rondlopen lijkt me een kleintje niet zo slim)
Maar zit er ook verschil in "slimheid" tussen konijnen rassen??

In ieder geval alvast bedankt :D

Captain

Re: Hoe een konijn zindelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:19

Mijn 3 Franse Hangoren heb ik zindelijk gemaakt door alle keutels steeds in het poepbakje te leggen. Als ze geplast hadden zoog ik het op door een stuk keukenrol erop te leggen en dat op het poepbakje te leggen. Na een paar dagen hadden ze het door. Het is even een beetje een vies taakje maar daar heb je later weer profijt van. Succes! :D

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 14:21

Ruikt de plas erg?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:23

Ik heb slimme en hele domme konijnen gehad en in verschillende maten, dus daarmee kan ik je niet helpen.
Wat ik wel wil aangeven is dat de meeste katten een konijn(tje) in huis met rust laten. Mijn konijn was toen juist opdringerig naar mijn kat en mijn kat zocht steeds een ander plekje...
Mijn konijnen zaten-liepen buiten dus geen ervaring met zindelijk maken.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 14:24

Tja ik twijfel zelf daarmee.
Ik weet wel dat Miep op muizen en vogels jaagd, maar de cavias in een rennetje buiten niet eens een blik waardig gunde.

Voor het geval dat leek me een groot konijn wat meer ontzag afdwingen dan een klein/middelmatige pluizebol :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:28

Nee hoor, hangt er vanaf of ze zelf BLIJVEN wegrennen voor de poes. De meeste blijven gewoon zitten :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:31

Nee, ik vond de plas niet erg ruiken. :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:40

Mijn konijnen zijn allebei zindelijk geworden toen ze al volwassen waren, met jonge konijnen kan het probleem ontstaan dat ze eerst zindelijk zijn maar zodra ze gaan puberen het minder goed gaat. Keutels worden namelijk ook gebruikt om het territorium af te bakenen. Gecastreerde dieren zijn daarom in het algemeen makkelijker zindelijk, zowel rammen als voedsters. Overigens zou ik je willen aanraden om niet een maar twee konijnen te nemen, konijnen zijn zeer sociale dieren die veel gelukkiger zijn met een soortgenootje. En dan is de beste combinatie een gecastreerde ram met een voedster.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:50

Manou schreef:
Mijn konijnen zijn allebei zindelijk geworden toen ze al volwassen waren, met jonge konijnen kan het probleem ontstaan dat ze eerst zindelijk zijn maar zodra ze gaan puberen het minder goed gaat. Keutels worden namelijk ook gebruikt om het territorium af te bakenen. Gecastreerde dieren zijn daarom in het algemeen makkelijker zindelijk, zowel rammen als voedsters. Overigens zou ik je willen aanraden om niet een maar twee konijnen te nemen, konijnen zijn zeer sociale dieren die veel gelukkiger zijn met een soortgenootje. En dan is de beste combinatie een gecastreerde ram met een voedster.

nou dat gaat lang niet altijd op dat je het beste 2 konijnen kan houden...
ik heb namelijk al heel vaak alle mogelijke combinaties geprobeerd en het is bij mij nog nooit goed gegaan...zelfs zusjes of broertjes of gecastreert broertje met zusje gingen mis...ik ga het dus ook niet weer proberen en koop dus gewoon 1 konijn...
ik heb vroeger 75 konijnen gehad en geen van allen klikten onderling...dus uiteindelijk hadden we 75 konijnen in apparte hokken...

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:01

Mijn konijnen zijn met plassen heel zindelijk, ze doen dat altijd keurig op de bak. Ik heb ze het ook geleerd door alles wat naast de bak terecht kwam meteen op te ruimen en daarna de plek even schoonmaken met schoonmaakazijn (zodat het niet meer naar de plas ruikt). De poepjes doen ze meestal wel op de bak, maar ook weleens ernaast. Ik vind dat niet zo erg, die zijn niet zo vies, die veeg of zuig je zo op.

Overigens kan ik het me eigenlijk niet voorstellen dat van de 75 konijnen er geen één koppel te maken was... de man moet wel gecastreerd zijn, maar dan gaat het wel 95% van de gevallen goed met een voedster erbij.

Een Vlaamse reus of een ander groot konijnenras lijkt me wel een goed idee. (als je de ruimte hebt). Want hoewel de meeste poezen konijnen met rust laten, willen ze toch wel eens gaan jagen op kleine konijntjes, zeker als die gaan rennen..

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 15:04

Nah verdwaalde keutels zijn ook niet erg, zolang het verdwaalde blijven ;)

Ruimte heb ik namelijk wel in huis en voor de warme dagen word er een stukje tuin afgezet.
Mocht het konijn er komen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:05

lammie2701 schreef:
Manou schreef:

nou dat gaat lang niet altijd op dat je het beste 2 konijnen kan houden...
ik heb namelijk al heel vaak alle mogelijke combinaties geprobeerd en het is bij mij nog nooit goed gegaan...zelfs zusjes of broertjes of gecastreert broertje met zusje gingen mis...ik ga het dus ook niet weer proberen en koop dus gewoon 1 konijn...
ik heb vroeger 75 konijnen gehad en geen van allen klikten onderling...dus uiteindelijk hadden we 75 konijnen in apparte hokken...

Dan doe je tch echt iets verkeerd.
Voedsters en rammen samen (dus per geslacht) gaat zelden goed, dat heeft niks met wel of niet castreren te maken. Koppelen is zoveel meer dan 2 konijnen in een hok dumpen, dan gaat het inderdaad niet. Het is een serieus klusje waar je echt wel meerdere dagen mee bezig bent. Je laat de konijnen ook elkaar uitkiezen, niet in de wilde weg wat bij elkaar gooien. Dan laat je ze op neutraalterein wennen aan elkaar, afhakelijk van hun gedrag laat je ze minimaal 5 uur in de neutrale zone zitten. Ondertussen alles schoonmaken van je oude konijn, en als het dan goed gaat kun je ze langzaam zetten waar je ze hebben wilt.
Hier een heerlijk koppel wat bijna volledig zindelijk is. Plassen doen ze zoiez in de bak, poepen gaat nog wel eens mis maar dat is zo weg.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:08

marcha1987 schreef:
Nah verdwaalde keutels zijn ook niet erg, zolang het verdwaalde blijven ;)

Ruimte heb ik namelijk wel in huis en voor de warme dagen word er een stukje tuin afgezet.
Mocht het konijn er komen.

Ik heb trouwens een gents baarkonijn, ze is nu 7 maanden en weet 4,5/5 kilo, erg leuk ras om te hebben :))
De bruine is de voedster de zwarte het rammetje.
Afbeelding

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:14

nou sorry, maar wij hebben heus geen konijnen zo lukraak bij elkaar in het hok gezet, daar waren we altijd heel kieskeurig in en ook altijd op neutraal terrein kennis laten maken (2 dagen) en laten wennen...en dan ging het 2 weken goed en dan ging het mis...dan vochten ze tot bloedens toe...en dat heeft een enkele keer zelfs een konijn het leven gekost...
wij waren in die tijd echt goede en grote hobbyfokkers (dus geen broodfokkers) en gingen er regelmatig mee naar tentoonstellingen enz. en wonnen ook vaak prijzen...
en wij waren fokkers van duitse hangoren en nederlandsedwerghangoren..wat het makkelijkste ras qua omgang met mensen en kinderen is...helaas alleen niet met elkaar dus...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:16

Kan het on topic blijven? :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:18

ja dat kan wat mij betreft...

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 15:19

Maar speel leeftijd ook een rol in het wennen aan zindelijk zijn?
B.v. 4/5 maand?
(heb nu wel mooie gele vlaamse gezien :o )

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 15:21

o nee, ze zijn 3/4/ maand oud.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:25

Nee, de leeftijd maakt niet zoveel uit voor het zindelijk maken. Gewoon een paar dagen goed opletten en alles opruimen wat ze naast de bak doen. Als jet het konijn goed op kunt tillen kun je ze ook op de bak zetten nadat ze een plas hebben gedaan, dan leren ze het nog sneller.

(Ik heb mijn konijnen trouwens wel zo bij elkaar gegooid ;) Geen enkel probleem)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:27

Mijn ene konijn (mannetje) is heel zindelijk, en schoon. Al vanaf jongs af aan, uit zichzelf. De andere (meisje) is een vieslak en poept overal. Ik vind het niet fris om konijnen los in de woonkamer te laten wanneer de kans groot is dat ze plassen op je vloer (behalve bij bv. vinyl). Maar op mijn laminaat of houten vloer wil ik geen pies hoor...

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 15:28

Okej, dan zou het eigenlijk wel goed moeten komen...

Ja dat wou ik nog vragen, man of vrouw, nog enig verschil in?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:30

Mannetjes en vrouwtjes kunnen allebij sproeien maar het wordt vaker gedaan door mannetjes. De kosten van castratie (en risico's zijn kleiner!) zijn een stuk goedkoper bij een mannetje. Ik zou voor een mannetje gaan.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 15:32

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:33

Even kijken wie het fokt en hoe goed de eigenaren voor de konijntjes zijn ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:35

Och die is wel heel erg leuk zeg! :+: