Als eerste zal ik het verhaal even inleiden.
Ik heb een aantal aquaria, waarvan ik de plantjes nog wel eens omwissel. De aquaria waar het nu even om gaat is een grote bak met 2 goudvissen (sluierstaarten) en een bak waar nog 1 guppie in zat (de rest was inmiddels overleden).
Toen na ongeveer 2 maanden ook dat laatste gupje overleden was, was ik te lui om het water weg te gooien.

Tot mijn verbazing zag ik een paar dagen later daar 3 kleine bewegende 'dingetjes' in rond zwemmen.
Ik besloot maar even te wachten om te zien wat voor wezentjes dat nou waren.
Na een maand waren die 'dingetjes' iets groter gegroeid en overleed er 1.
Vervolgens zat 1 van die andere 2 met zijn staart (tenminste, ik neem aan dat dat zijn staart was) vast onder een steentje.
Die had toen een gekreukeld lijfje en ging ook dood.
Nu is het weer een aantal maanden later, en is het toch duidelijk een visje geworden.
Maar het visje lijkt helemaal niet op een guppie.. maar ook niet helemaal op een sluierstaart, hoewel het daar wel wat op lijkt (wat het ook kon zijn aangzien ik de plantjes dus wel eens omwissel)..
Dan hier het visje,

hij heeft aan zijn andere kant een soort gat in zijn lijf. het lijkt een omgevouwen kieuw.

hij heeft een enkele staart, zoals een normale goudvis dat heeft. Zijn mogelijke ouders hebben een dubbele staart (sluierstaarten) zoals deze, http://farm5.static.flickr.com/4065/446 ... c76588.jpg dus dat is ook wat vreemd. en hij heeft de kleur van mijn zwarte sluierstaart (die inmiddels voor een groot deel oranje is geworden) maar dan niet de 'bolle' ogen die mijn zwarte sluierstaart dan weer wel heeft.
Dit zijn zijn mogelijke ouders,

Hopelijk snappen jullie het verhaal want het is wat warrig geworden.

Mijn vragen zijn nu dus,
Is deze vreemdeling nou dan een sluierstaart zonder sluierstaart?

En kun je in een vissenkom met koud water (hoewel de kachel gewoon in mijn kamer altijd op 21 graden staat) wel jonge goudvisjes kweken?

ik twijfelde toch wat..