kat valt hard af.. !!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

kat valt hard af.. !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 22:05

hallo,

ik heb een kater van 3 jaar oud.
ongeveer 3 kwart jaar geleden is bij hem vast gesteld dat hij erge blaasgruis had en is daarvoor op dieet gegaan hij krijgt de brokken van hills. verder krijgt hij geen zakjes voer.. +/- 6 weken nadat zijn blaasgruis vast was gesteld heeft hij zijn jaarlijkse inentingen gehad. hier heb ik gevraagd of hij te dik was.. het is een kater van een schofthoogte van ongeveer 35 cm en hij woog toen 6 kg.. de dierenarts zij toen dat hij was niet te dik maar hij moest wel niet zwaarder worden.. dus hij mocht wel een klein beetje af vallen..
nu begon het ons erg op te vallen dat hij ineens wel erg veel gewicht verliest.. hij weegt nu nog 4,7 kg.. en wij hebben het idee dat de grammen er in een korte tijd erg hard vanaf zijn geschoten.. hij drinkt goed hij eet goed.. ( hij heeft onbeperkt brokken) hij is actief en speels.. maar nu begin ik me eigelijk wel zorgen te maken om hem.. omdat hij na ons idee toch erg hard is af gevallen.. en om nu meteen naar de kliniek met hem te vliegen vinden wij een beetje overdreven omdat we niet echt zeker weten dat het ook echt in zo'n korte tijd is gegaan maar gezien hij onbeperkt brokken krijgt vind ik het toch een beetje raar dat hij zo af gevallen is..

nu is mijn vraag dus hebben jullie mischien een idee wat het zou kunnen zijn.. ??
moet ik me zorgen gaan maken of maak ik me gewoon te snel zorgen nu.. ??

ik hoop dat jullie me snel kunnen helpen.. !!

groetjes marlies

Daihyo

Re: kat valt hard af.. !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:23

Hoe vaak ontworm je?
Krijgt hij nu ander voer dan voorheen ivm de blaasgruis? En in hoeveelheid?
Eten, drinken en actief zijn is in ieder geval wel een goed teken.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 23:26

hij zit nu op dit voer al 3 kwart jaar... de hoeveelheid is 20 gram meer als hij zou mogen hebben.. maar dat eet hij dus niet helemaal op.. dus komt erop neer dat hij onbeperkt voer krijgt..

ik heb hem anderhalve week geleden hem ontwormd

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:28

Dan kan het goed zijn dat hij er gewoon genoeg aan heeft. Dat voer vult vaak meer dan gewone brokken. Is mijn ervaring tenminste.
Je zou voor de zekerheid kunnen ontwormen en als je het niet vertrouwt even met de dierenarts of assistente bellen voor advies.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:29

Misschien is zijn nieuwe voer minder lekker en is hij daarom wat af gevallen(eet alleen wat hij nodig heeft). DA zeggen snel het kan zo wel maar ze mag niet aankomen hoor. Toen ze dat van onze hond zij zat die ook nog 2.5 kilo boven het streef gewicht. Tenzij hij ook minder energie krijgt zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Als hij echt ondergewicht zou hebben zou je denk ook wel merken dat hoij futlozer werd ed. Hoe zit het eigenlijk als je hem aait ed. Welke botten kan je voelen dit is meestal de beste maat om te weten of hij te mager is.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 23:31

jah dat hadden ze me ook gezegd hij mocht er niet zoveel van hebben omdat dat zo vult ja.. maar ik heb em dus al een tijdje wat meer geven.. ontwormd is hij anderhalve week gelede.. :P

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:42

De hoeveelheden die op de verpakking van het voer staan zijn ook nog best hoog trouwens. Onze hond bijv krijgt maar de helft van wat ze volgens het pak mag hebben, is toch actief (we lopen ook veel met haar en zo is niet dat ze lui is oid) en blijft perfect op gewicht. Dus opzich is het volgens mij niet zo'n ramp als hij het niet helemaal eet. Het is altijd gebaseerd op ongecastreerde actieve dieren volgens mij.

Ik zou zeggen zoek eens zo'n conditie score op voor de kat. Daar staat wel in wanneer het gewicht van je kat te laag is. Even kijken of hij op het goede gewicht zit.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 23:43

waar kan je zo'n conditie score doen dan.. ??

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:47

Ik zou misschien eens zijn nieren laten testen, bij onze kat ging het gewicht ook ineens drastisch achteruit en toen bleek ze nierfalen te hebben. Wij betalen 25 euro voor zo'n test dus dat valt wel mee in kosten. Ze kregen bij ons ook onbeperkt eten dus we werden na een paar weken ongerust.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:47

Gewoon even zoeken op de site van hills staat de score bijv je kan dan kijken of je kat op gezond gewicht zit door te kijken of je bijv de ribben nog kan voelen en of dat ze te zien zijn. In principe hoor je de ribben van je kat makkelijk te kunnen voelen.

Je DA kan het even nakijken als je twijfelt nadat je het hebt nagezocht

(Als je kat nierfalen heeft zou hij toch ook meer moeten drinken ed?)