Problemen na castratie-konijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Problemen na castratie-konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 19:49

Hoe groot is de kans dat het samen plaatsen van een mannetje en een (net gecastreerd) vrouwtje niet goed gaat. Ze hebben altijd samen gezeten maar is de kans groot dat de verhoudingen veranderen na de ingreep bij het vrouwtje en ze elkaar niet meer tolereren?

charissiej

Re: Problemen na castratie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:50

haha over welk dier gaat het??

charissiej

Re: Problemen na castratie-konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:51

ow sorry zie nu de update*

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:53

Je moet je voedster nu vooral even de rust en de ruimte geven om volledig te herstellen. Dat komt wel goed.

Ik had net een heel verhaaltje getypt maar je vorige topic was opeens weg. :=

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:53

Konijn :D Dat staat tenminste in de titel :+

Ik zou ze wel even weer aan elkaar laten wennen op een plek die ze beide nog niet kennen! Sowieso natuurlijk twee week wachten na de castratie en dan niet meteen in het hok erbij mikken! Dan moet het bijna wel goed gaan!

Edit: Sorry zie nu je post over de update!

Edit 2: het is een voedster castratie, dan is mijn opmerking van twee weken dus overbodig.. Das voor de mannen!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 19:56

Ik had een heel verhaal getypt, ik denk "dat kan ook korter" ;)

Ik vond het bij elkaar doen vanmiddag ook best eng maar het idee erachter; ze zo kort mogelijk uit elkaar houden, begreep ik wel. Er is niets akeligs gebeurt maar voorlopig laat ik ze niet samen want goed ging het ook niet. Ze moet eerst op krachten komen. Maar is de kans groot dat ze niet meer te koppelen zijn?

De man is vorig jaar gekortwiekt :D dus evt. bevruchting speelt geen rol.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:59

Ik zou ze wel elke dag even bij elkaar zetten, anders zijn ze straks niet meer te koppelen. Toen mijn ene konijntje geopereerd was (tumor) toen mocht ze een week niet bij mijn andere konijn vanwege de hechtingen en toen heb ik ze elke dag steeds 5 minuten bij elkaar in het hok gezet en zo'n 2 uur per dag los in de kamer. En toen konden ze gewoon daarna weer bij elkaar :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 20:01

Ja, dat werd mij ook geadviseerd maar dat liep dus niet zo lekker.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:13

Ook niet als ze in een ruimte zitten die voor allebei onbekend is?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:27

Voedster heeft dus een open buik-operatie gehad (castratie= verwijderen baarmoeder).
Mijn buiten(!)konijn heb ik zelfs een week in de schuur ('binnen') gehad.

Je voedster stinkt naar alles behalve 'eigen', is verzwakt.

Advies om gelijk bij elkaar te zetten vind ik heel raar. Zeker als zij hem elke keer opjoeg, dan zal hij haar nu lekker 'terug kan pakken'..

Advies: lekker paar daagjes/weekje laten herstellen (goed wakker, zelf weer eten/drinken, goed zelf op temperatuur kunnen blijven).
Meeten desnoods op neutraal terrein.. Hop bij elkaar.
Hormonen hebben ook paar weekjes nodig om in balans te komen.

De kans is dus groot dat het gewoon goed gaat straks. Als de hormoonhuishouding van je voedster weer genormaliseerd is.

Als je de kooi/ren/plaats goed schoonmaakt, en de voedster bij de ram plaatst (dit heeft bij nieuwe koppels ook altijd de grootste kans van slagen) zullen ze wel misschien even opnieuw rangorde moeten bepalen, dit herken je aan het najagen van elkaar, het op elkaar rijden (ook de voedster kan dat bij de ram doen). Het kan heel goed zijn dat je voedster de dominantste blijft maar dat het 'gemene' er van af is.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 20:56

Het vrouwtjes konijn is inderdaad gecastreerd en ook zitten beiden altijd buiten in een hok die weer in een paddock staat waar ze altijd samen liepen. Ik vond het ook vroeg ze weer bij elkaar te plaatsen. Maar zoals ik al schreef, leek het advies me ook weer logisch omdat ze beiden dan niet te lang alleen zitten en weer opnieuw moeten wennen aan elkaar.

Het herstel van het vrouwtje staat voorop. Ik had vanavond ook nog even een konijnen opvang gevraagd om advies en zij vertelde mij om ze steeds te wisselen van verdieping. Dus dan het vrouwtje boven en dan weer het mannetje boven in het hok. Maar hoe logisch het ook allemaal klinkt en vast een kern van waarheid heeft, ik wil haar nu eerst die rust geven. Ze mag even naar buiten als het lekker weer is, eten en slapen, meer niet. Ook moet ik haar zelf nog dwang voeren af en toe en pijnstilling geven, dit is ook stressvol voor haar. Ze wil eigenlijk gewoon met rust gelaten worden en wat buiten liggen slapen in haar eentje.

Het hok had ik gisteren al goed schoongemaakt i.v.m. de sproeisel van haar. Binnenkort gaat de schuurmachine er maar op want ik krijg het er moeilijk af en dan is het weer helemaal nieuw.

Als ik opnieuw koppel, doe ik dit in de badkamer (was wel een goed advies). Maar voorlopig nog niet!

Ik begrijp van jullie dat het wel goed zal komen tussen beiden, ik hoop het.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:04

Verstandig dat je haar eerst even haar rust geeft. Vind nl een goed herstel veel belangrijker op dit punt. Je kan altijd nog stro wisselen om de geurwissel te doen.
Is ze al wel goed genoeg wakker om zichzelf op temperatuur te houden? (het wordt dan wel niet koud vannacht, maar toch belangrijk om daar zeker van te zijn).
Je zegt dwangvoeren, ik maak hieruit op dat ze dus nog niet zelf is gaan eten (is ze vandaag geholpen?), knabbelt ze al wel een beetje aan het een of ander?

Zelfs al zou je ze lang of kort uit elkaar houden, ze gaan toch wel de rangorde bepalen, zeker als zij altijd al een pittige dame naar hem toe is geweest. Dat is nog zo, óf het is andersom. Either way, die rangorde zal opnieuw worden bepaald volgens mij.

Succes!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 21:37

Gisteren is ze geholpen aan het einde van de dag, rond 19:30 kon ik haar ophalen. Eigenlijk te vroeg want ze was net een uurtje uit de nacose. De eerste da zei dat ze eerst moest eten en op temp. moest zijn voordat ik haar mee kreeg, gerust gevoel daarbij. Maar de andere da (die haar opereerde) gaf haar mee en ze zat nog helemaal te bibberen op die kruik omdat ze zichzelf niet warm kon houden. Mijn man en ik hebben het buitenhok binnen in de bijkeuken gezet, zonder stro (want anders prikt het), op kranten en kleedjes. Ze wilde gisteren-avond, vannacht en vanochtend niet eten en drinken. Als ze vanochtend nog niet wilde eten moest ik gaan dwang voeren, ben ik gaan doen en langzaamaan begon ze te eten. Sinds een uur of 5 vanavond eet ze helemaal zelfstandig maar ze vind het papje zo lekker dat ze af en toe nog wat krijgt :o .

Vanaf morgen zou het hok weer naar buiten mogen maar daar wacht ik nog maar even mee, als ik je verhaal zo lees. Ze is overigens niet meer kouwelijk, gaat prima nu.

Ik maak me wel zorgen omdat ze nog niet heeft gepoept. Sinds gisteren avond laat niet meer.
Morgen anders even iets halen om de darmen wat te stimuleren? Daarom laat ik haar ook tussendoor even buiten lopen (is toch bestraat), dit stimuleert ook haar darmen.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:49

Bramasole schreef:
Gisteren is ze geholpen aan het einde van de dag, rond 19:30 kon ik haar ophalen. Eigenlijk te vroeg want ze was net een uurtje uit de nacose. De eerste da zei dat ze eerst moest eten en op temp. moest zijn voordat ik haar mee kreeg, gerust gevoel daarbij. Maar de andere da (die haar opereerde) gaf haar mee en ze zat nog helemaal te bibberen op die kruik omdat ze zichzelf niet warm kon houden. Mijn man en ik hebben het buitenhok binnen in de bijkeuken gezet, zonder stro (want anders prikt het), op kranten en kleedjes. Ze wilde gisteren-avond, vannacht en vanochtend niet eten en drinken. Als ze vanochtend nog niet wilde eten moest ik gaan dwang voeren, ben ik gaan doen en langzaamaan begon ze te eten. Sinds een uur of 5 vanavond eet ze helemaal zelfstandig maar ze vind het papje zo lekker dat ze af en toe nog wat krijgt :o .

Zeker niet prettig als je haar van de andere da dan gewoon mee krijgt, als je het niet aandurft, kan je natuurlijk ook weigeren om haar mee te nemen, maar kan me voorstellen dat je dat niet altijd durft te zeggen. Dat bibberen kan kou, maar ook stukje spierspanning/pijn zijn (beestje wordt over het algemeen met vetertjes vastgelegd in een niet al te natuurlijke positie :+ ).
Dat ze zelf eet is echt supergoed! Heel fijn teken!

Citaat:
Vanaf morgen zou het hok weer naar buiten mogen maar daar wacht ik nog maar even mee, als ik je verhaal zo lees. Ze is overigens niet meer kouwelijk, gaat prima nu.

Hangt van de temperatuur af, ze heeft een kaal buikie natuurlijk, en als je het nog niet aan durft op stro kan ze ook nog niet echt lekker ingraven.. Maar vertrouw op je gevoel bij je keuze, je kan haar altijd overdag buiten en s'nachts nog even binnen houden.

Citaat:
Ik maak me wel zorgen omdat ze nog niet heeft gepoept. Sinds gisteren avond laat niet meer.
Morgen anders even iets halen om de darmen wat te stimuleren? Daarom laat ik haar ook tussendoor even buiten lopen (is toch bestraat), dit stimuleert ook haar darmen.

Lopen is zeker goed voor de darmen, kan goed zijn dat ze eerst wat zachte keutels krijgt/heeft gekregen die ze al op heeft zonder dat je het hebt gemerkt?
Anders even overleggen met de da hierover, misschien wil ie dat je haar cisaral oid geeft, of misschien is hooithee ook wel een optie als ze weer zelf drinkt.