Poes chronisch krols ?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaap

Poes chronisch krols ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 17:50

Sinds een maand of 9 ben ik trotse oppas-moeder van 2 poezen. Gaan binnenkort weer naar hun eigenaresse maar zijn nu voorlopig nog even hier. Zijn twee schatten, en ik ga ze ontzettend missen....

We wonen maar op een klein flatje waar ze niet naar buiten kunnen en dat eigenlijk niet zo geschikt voor ze is, maar het was of hier logeren of naar t asiel...

Echter is poes 1 (poes2is wel geholpen) een tijdje geleden (denk een maand of 2 geleden, weet t niet precies) krols geworden, en is dat nu nog steeds... Het gaat op en af. Soms lijkt het 2 dagen weg, dan mauwt ze niet meer en plast niet op plekken die daar niet voor bedoeld zijn (boekenkast, dekens ... heel fijn). Het lijkt maar door en door te gaan en inmiddels worden we knettergek van niet alleen de urinelucht maar vooral ook t gemauw !! 's Avonds vetrekken we maar gewoon vroeg naar bed omdat we haar in de slaapkamer t minste horen... het is niet leuk meer.

Poes1 heeft de eerste keer dat ze krols was en nog bij haar eigenaresse woonde kans gezien naar buiten te glippen en had dus, op 1jarige leeftijd al een nestje. Mijn inziens veel te jong, en mijns inziens zou ze nu ook geholpen moeten worden want die krolsheid is voor haar ook niet prettig. Helaas heb ik hier niks over te zeggen, deze beslissing is aan de eigenaresse.

Inmiddels worden vriendlief en ik wel knettergek van t constante klagelijk miauwen en het constant wegpoetsen van de kattenpis, waarvan de lucht wel gewoon blijft hangen...

Iemand een idee wat het kan zijn? Kan poes chronisch krols zijn omdat ze misschien ontregelt is door het nestje op jonge leeftijd ? Of hebben meer poezen hier last van omdat de temperatuur ineens zo omgeslagen is?

Of is het misschien iets anders... ? Ze vertoont alle tekenen van krolsheid. Eet en drinkt verder prima, gaat op de bak (behalve voor die paar plasjes dan :+ ), speelt en lijkt gezondheid....

Iemand een idee?

Heb al gedacht aan stembanden doorknippen, maar dat is ook weer zo cru :+ ;)

zonnebloem18

Re: Poes chronisch krols ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:52

Enige wat nog kan helpen is haar laten helpen, terwijl een poes krols is kan je haar ook niet op de pil zetten.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:53

De kat van mijn 'zager' die plast ook overal, en die heeft dus blaasproblemen. Misschien doet ze mauwen van buikpijn? Ik zou er toch even mee naar de DA gaan..

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 17:53

Daar was ik inderdaad al bang voor. Helaas voor poes wordt er door eigenaresse niet op dit verzoek gereageerd...

Heb al gedacht dat t misschien wat anders is, misschien heeft ze pijn, of ergens anders last van, maar ze lijkt verder gewoon gezond..

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 17:55

Bedankt voor de reacties trouwens ;)

@xxMacyyy: Ai, ik hoop het niet voor het beestje. Maar vind t dan wel vreemd dat ze t altijd op dezelfde plekken doet, en soms ook een paar dagen niet, maar je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben... Overigens lijkt ze het mauwen vrij onbewust te doen. Gewoon tijdens het naar buiten kijken, of t spelen...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:57

Die kat deed het ook altijd op het matras, zelfde plek..
Als ze het 'onbewust' doet denk ik wel dat er iets dwars zit.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:59

Het naast de bak plassen is iets wat wel vaker voorkomt bij krolse poezen waarschijnlijk houdt dat vanzelf weer op als ze niet meer krols is.

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:00

Mijn poes had dit dus ook, en die was wel degelijk telkens krols. Het had niks te maken met blaasproblemen. Enige bijkomstigheid bij die van mij was dat ze ook niet at en daardoor heel mager was. Ik heb haar uiteindelijk laten helpen en nu is het een gezonde poes. ;)

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:01

Sjaap schreef:
Daar was ik inderdaad al bang voor. Helaas voor poes wordt er door eigenaresse niet op dit verzoek gereageerd...

Heb al gedacht dat t misschien wat anders is, misschien heeft ze pijn, of ergens anders last van, maar ze lijkt verder gewoon gezond..

Maar je kan toch niet die kat zo laten zitten wetende dat het een evt blaasprobleem zou kunnen zijn? :o

Vergeef me, ik ben echt een miep met dieren..
ik zou dan zelf op eigen kosten naar de DA gaan.. zou anders niet kunnen slapen..

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 18:03

@daantje: Deze dame is na haar nestje tijd lang heeeel mager geweest en nu eindelijk een beetje op gewicht. Gelukkig eet en drinkt ze goed. Maar het kan dus, dat een poes vrijwel chronisch krols is.. ?

@xxmacyyy: Lijkt mij persoonlijk juist niet dat het haar dan dwars zit. Het is klagelijk miauw terwijl ze verder vrolijk en leuk bezig is. Ik ken het van de katten van mijn ouders, dat als er iets mis is, ze een duidelijke verandering in gedrag laten zien. Is bij haar niet het geval...

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 18:04

@ spruit elf: Ik snap je reactie hoor, maar ik snap alleen niet hoe die blaasproblemen dan om de paar weken ineens 3 dagen weg kunnen zijn, en er dan weer kunnen zijn ;). Vandaar ook dit topic met mijn vraag :). Mocht hieruit blijken dat ik me echt zorgen moet maken, dan zal ik dat beest uiteraard op eigen kosten naar de dierenarts slepen, maar ze lijkt geen pijn te hebben..
Laatst bijgewerkt door Sjaap op 25-03-10 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:05

oh zo, ja dan kan je stellen dat het krolsheid is in extreme mate :j
bestaat wel.

Maar bij twijfel zou ik altijd.. :o
Maar nogmaals, ik ben een miep :') :=

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:05

Had mijn kat ook ze bleek een tumor in de eileiders te hebben. Dat schijnt vaker voor te komen. Zou er laten helpen, dan zijn jullie allemaal geholpen. Denk dat het voor katlief ook niet fijn is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:06

Heeft ze ook uitvloeiing?

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 18:07

@ chocobroodje: Helaas, zoals al gezegd, niet mijn kat. Ik wil t gerust betalen, maar ik ga niet zonder toestemming het dier van een ander naar de dierenarts brengen. Zou het zelf ook niet op prijs stellen als dat andersom gebeurde. Maar die tumor in de eileiders klinkt inderdaad niet fijn, maak me nu wel oprecht zorgen. Ik denk dat ik zo even een telefoontje naar de eigenaresse pleeg....

Had jouw kat dan ook zulke extreme krolsheid verschijnselen?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:10

een kat heeft zoals mensen een soort van cyclus, alleen helemaal anders in het kort ziet het er zo uit:
Pro-oestrus (duurt 1 tot 3 dagen)
Oestrus (Duurt een 5 tot 8 dagen)
dan ga je verschillende kanten op, of ze wordt gedekt of niet.
ik ga ervan uit dat je kat niet gedekt is, dus dan komt ze in de inter-oestrus welke 1 week duurt.
Daarna komt ze terug in de oestrus, dus als je kat niet gedekt wordt, kan dit serieus lang blijven doorgaan!
De beste oplossing is sterilisatie(eigenlijk castratie) en niet de pil!
de pil geeft een enorme verhoging op de kans om mammatumoren te krijgen, dus castratie is de beste oplossing voor de poes;
succes!

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 18:12

@ setefurii: Super bedankt voor je reactie ! Geeft mij de zekerheid dat het dus inderdaad zo kan zijn. Helaas heb ik niks te zeggen over sterilisatie/castratie of de pil, maar nu heb ik in elk geval zekerheid :).

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:12

Ja, beestje was eigenlijk aan een stuk door aan het "zeuren" ze was ook heel erg mager, maar dacht altijd dat het haar bouw was. Na de castratie is ze heel snel aangekomen en bleek uiteindelijk een normale maat kat te zijn. De DA herkende eerst haar baarmoeder niet eens meer. Hij vond het vreemd dat de kat zo gezond was met zo'n tumor. Hij had het zelfs voor mij bewaard zodat ik ook kon kijken (vind ik intresant :o) Zag er heel vreemd uit.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:14

Sjaap schreef:
@ setefurii: Super bedankt voor je reactie ! Geeft mij de zekerheid dat het dus inderdaad zo kan zijn. Helaas heb ik niks te zeggen over sterilisatie/castratie of de pil, maar nu heb ik in elk geval zekerheid :).

Nou nu ben je in ieder geval zeker, hehe :D
succes nog he ;)

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 18:29

Ik ga een telefoontje plegen met bazin en horen wat zij denkt. Ik ga niet tegen iemands zin in poeslief naar de dierenarts brengen.. Bedankt voor de reacties :).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:30

Sjaap schreef:
@ chocobroodje: Helaas, zoals al gezegd, niet mijn kat. Ik wil t gerust betalen, maar ik ga niet zonder toestemming het dier van een ander naar de dierenarts brengen. Zou het zelf ook niet op prijs stellen als dat andersom gebeurde. Maar die tumor in de eileiders klinkt inderdaad niet fijn, maak me nu wel oprecht zorgen. Ik denk dat ik zo even een telefoontje naar de eigenaresse pleeg....

Had jouw kat dan ook zulke extreme krolsheid verschijnselen?

Dus jij hebt liever dat je dier dan pijn heeft en eventuele medische zorg ontnomen wordt? :n

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 18:35

Zucht, begrijpend lezen is ook een vak. Ik zou zelf namelijk het beest direct door de ander naar de dierenarts laten brengen, als ik de eigenaresse was. Helaas is het in dit geval andersom. Ik ga niet met het beest van een ander zeulen als ze dat zelf niet wil, hoe vervelend ik het ook voor het beest vind.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:37

Dat is voor mij echt niet te begrijpen :n
Vind ik onmenselijk, sorry.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:39

Ik heb ook een vreselijk goed hart voor dieren. Meer dan voor mensen. Maar als de eigenaar iets niet wilt dat er mijn zijn beestje gebeurd dan moet je dat helaas accepteren.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 18:40

Dat is hetzelfde als bijvoorbeeld je oppaskindje naar de dokter sleuren omdat je denkt dat ie wel eens iets zou kunnen hebben. Tja...

Natuurlijk wil ik niet dat dat beest pijn heeft, maar mijn vraag hier was of er zoiets als chronische krolsheid bestaat, want alle symptomen wijzen erop. Ik hoef geen "onmenselijk" of ander oordeel naar mijn hoofd. Als ik daar om vraag ben je de eerste die het hoort goed ?