Katten alleen brokjes geven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ossie96

Katten alleen brokjes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 00:17

Hoi allemaal,

Ongeveer twee jaar geleden hebben wij twee kittens gekocht, ze zijn er nog steeds en zijn hartstikke gezond. Mooi dus!
Nu heb ik alleen een vraagje over hun eten... Toen wij kwamen hebben wij ze voornamelijk brokjes voor kittens gegeven en van de dierenarts mochten wij ze ook wat vlees uit blikje geven, ook speciaal voor kittens. Naarmate ze ouder werden zijn wij ze natuurlijk ander voer gaan geven.
Tot vorige week kregen ze zowel 's ochtends als begin van de avond wat vlees uit blik (samen 1 blikje per dag, dus per keer 1/4 beetje) en daarnaast onbeperkt brokjes. Sinds een aantal weken eten allebei de katten het vlees niet zo goed meer, ze laten steeds meer staan. Normaal was het vlees zeker een uur nadat ze het hadden gekregen op, nu ligt het eten van 's morgens er soms 's avonds nog... De brokjes eten ze wel normaal, dat moeten we ook heel regelmatig bijvullen.
De laatste week geven we ze alleen 's ochtends nog was vlees uit blik maar ook dit willen ze niet meer. Een paar hapjes en dan houdt het alweer op... We hebben al verschillende soorten voer geprobeerd, bij alle merken hetzelfde...

Nu is mijn vraag of we de katten ook alleen brokjes kunnen geven. Mij lijkt van wel maar misschien zijn er dingen waar we rekening mee moeten houden ofzo?

Bedankt voor het lezen en ik zie jullie reacties graag tegemoet!

Jenkins

Re: Katten alleen brokjes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:22

Ik voer mijn kittens alleen brokjes,
beetje onbeperkt, maar ook niet helemaal. Vul de bakjes 1 keer per dag en soms 2 keer. Maar het is niet zo dat als de bak leeg is, ze meteen nieuwe krijgen.
Verder krijgen ze afentoe kattenmelk.

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:23

Mijn katten krijgen alleen maar hardvoer. Mede omdat één van mijn katten zachtvoer echt niet lustte en mijn ander kat daar dankbaar gebruik van maakte en de pan uitgroeide ben ik alleen maar brokjes gaan geven :D Ze zijn kerngezond en zelfs aan de zware kant... volgens mij kan het wel hoor!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:24

Ik heb een 10 jarige jeweetwelkater die 's ochtends en 's avonds een klein schaaltje blikvoer krijgt. Meneer is bij tijd en wijlen erg kieskeurig, maar komt er 's ochtends en rond 4 uur echt 'om vragen', dan weet hij dat het etenstijd is :Y)

Mijn 5 jarige poes taalt er juist totaal niet om, zij kijkt er niet naar om als je het neerzet. Juist daarom zorgen we dat er de hele dag op zowel de bovenverdieping als beneden een goed gevuld schaaltje met knabbels (brokjes dus) staan. Hier eet de kater ook van mee en zo heeft de poes ook de hele dag eten :j

Wij voeren Gourmet en Purina, mixen de brokjes gewoon altijd omdat kater wel erg van de Purina houdt, die beschouwt hij meer als snoepjes :))

Volgens de DA zijn beide katten prima op gewicht en gezond, dus blikvoer maakt eigenlijk geen wezenlijk verschil, mits er dus onbeperkt droogvoer staat :j

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:29

Hier krijgen ze enkel s'avonds nat vlees, mijn blaasgruis kat (dieet brok&natvoer dus) krijgt daarover extra water. Echter is natvoer niet denderend voor de tanden (tandplak; heel erg is tandsteen = gebitsbehandeling), Enkel brok is dus helemaal niet erg.

Laat het gewoon een poos weg en geef het daarna gewoon enkel op zondag ofzo, als traktatie, wie weet vinden ze het dan wel weer interessant.
Wel heb ik het idee dat ze hier aan het begin van de lente ook allemaal net wat minder eten, lente in de kop en veel wilde muizen in de buik denk *D (bedenk me net dat het weer tijd is voor wormenkuur en vlooienshotje :P ).

Oh en verder vind ik zelf het merk Schleiss (en dan met name zalm) er redelijk smakelijk uitzien voor de katten, lijken tenminste hogere percentages echt vis in te zitten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:37

droogvoer is voldoende.... blikvoer is onnodig (tenzij en mits)
Mijn katten krijgen alleen droogvoer... stelen af en toe hondevoer :?
en krijgen heeeel af en toe een kuipje, verdeeld over 2 maaltijden en 2 katten... omdat de hond wel eens een hondekoekje krijgt en de katten dat niet lusten :+

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:38

hier staat altijd een schaal met brokken als die leeg is vul ik die bij en s'avonds krijgen ze een beetje blikvoer

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:42

Blikvoeding is alleen handig als de katten niet genoeg drinken. Verder is het rotzooi, niet meer dan brokjes geweekt in water. Hier krijgen ze het wel eens voor de lekker, of om medicijnen in te verwerken, maar verder krijgen ze gewoon 1 keer per dag een bakje hoogwaardige (dus geen supermarkttroep!) brok, en drinken ze water. De hele dag door brokken krijgen ze echt niet.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:44

mijn katten krijgen alleen brokjes maar als ik op vakantie ben krijgen ze vlees 1x per dag erbij als extra want de liefde gaat door de maag :+ en ik heb er 1 die anders heel paniekerig word als degene die ze dan verzorgt alleen water brokjes en de kattenbakken doet en nu koopt ze de 3 tijgers van mij lekker om :D

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:52

Mijn 2 poezen krijgen ook alleen harde brokjes (wel dieetvoer, omdat een van de 2 op nietdieet moet, en de andere eet daar ook gewoon van mee) :)
In het weekend krijgen ze wel savonds wat zachtvoer, meestal een zakje van Royal Canin (ook dieetvoer uiteraard)
Daar doen ze normaal wel een moord voor, maar de laatste 2 weken gaat het minder fanatiek.. zal wel aan het voorjaar liggen ja! :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:56

Kan inderdaad prima, natvoer is ook inderdaad niet bijster gezond voor ze, het bevat inderdaad alleen veel water. Ik voer zelf alleen RC, daar doen ze het toch het beste op, is kwalitatief toch ook wel beter dan supermarktspul. Die van mij krijgen 's ochtends en 's avonds een bakje brokken en soms als traktatie een keertje een blikje gourmet of een beetje kattenmelk. Ruim voldoende dus :j.

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:59

Mijn 5 poezen lusten alleen tom poes:D 1x per week krijgen ze wat vlees en een bakje kattenmelk. Maar dat is eigenlijk alleen voor het lekkere....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:03

Mijn poes krijgt alleen brokjes (Purina, de rest lust ze niet).
Ze drinkt veel, haar vacht glanst, haar uitwerpselen zijn goed hard en de kattenbak is altijd erg schoon.

Als mijn vriend komt krijgt ze af en toe wel iets lekkers van hem (sheba of zo'n whiskaszakje al vind ze die niet lekker, daar likt ze alleen de saus van het vlees af :P).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:15

Hier ook enkel brokken (en bijna enkel RC), heel af en toe eens een zakje van eender welk merk, ze eten vooral de saus met veel smaak op.
Ik vind natvoer echt troep dus ik zie het niet als volwaardige voeding.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:18

Ja hoor, kan prima. Voer mijn katten ook enkel brokjes en af en toe een blikje/verse vis.
Ze kunnen wel meer gaan drinken omdat ze het vocht uit het natvoer niet meer binnen krijgen, dus misschien moet je vaker een schoon bakje water neerzetten :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:19

Ik heb ook een kattefonteintje, drinken ze veel beter van! En ik zet water op verschillende plekken. Katten lopen in mijn ervaring niet snel genoeg naar hun drinkbakje, als er toevallig drinkbakjes op hun vaste routes staan, drinken ze veel beter.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:20

Ik had ook een kattenfontein ja, maar ik kreeg de kalk niet uit het binnenste van die bol. Kat vond het wel erg fijn, continu stromend water (pikt ze altijd uit de kraan als ze de kans krijgt :P)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:22

Ja de mijne moet ik ook heel vaak ontkalken (gewoon nachtje weken met warme azijn, heeel heeel heeel lang spoelen want ze blijven het heel lang proeven) maar verder is hij heerlijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:23

Oh dat is wel slim ja! Heb jij ook zo'n ding met een plastic bol? (waar je dus niet bij kan met de spons.. heel handig :P)

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:26

mijn poezen komen altijd op de wc even uit het fonteintje drinken :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:28

Neen mijne kan goed uit elkaar eigenlijk!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:36

Hmm ok, welke heb jij? Want mijn kat vond het wel altijd erg fijn :) En de nieuwe kat (kitten) gooit zijn waterbak altijd om dus misschien toch weer eens zo'n ding neer zetten :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:49

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 02:12

Ik geef mijn katten ook alleen maar droogvoer: RC Sterilised 37. Dat zou moeten helpen om het ontstaan van blaasgruis bij mijn "jeweetwelkater" te voorkomen. Ze eten het graag, blijven goed op gewicht en zien er prima uit.
Heel veel soorten natvoer bevatten inderdaad zeker 60% water. Is zonde van je geld. Wat ik af en toe doe is een klein stukje verse kipfilet of visfilet voor ze gaar maken in de magnetron. In een klein schaaltje met een beetje water eronder. Dat snij ik dan fijn. Is goedkoper dan zo'n zakje of blikje.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 02:22

Die van mij heeft ook af en toe zijn momenten dat hij zijn zachte voer laat staan. De laatste keer duurde dit ruim een maand.
Nu is zijn zachte voer weer heilig voor hem, hoor. haha Misschien wisseld het bij die van jou ook wel

Mijn kat krijgt 's ochtend en 's avond een half zakje zacht voer en 'onbeperkt' harde brok.