Wat moet ik doen, hond plaatselijk verdoofd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_flo_

Wat moet ik doen, hond plaatselijk verdoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 15:38

Ben net thuis na een spoed consult met onze 9 maanden oude pup bij de dierenarts.

Hond is onder plaatselijke verdoving gehecht en ligt nu op de bank.
Heb geen idee wat ik nu doen moet, ze ligt nu op haar zij, hoofdje iets naar achteren en tong heb ik uit haar mond gehaald.
Moet ik de tong en neus nat houden met water en hoelang duurt het nog voordat ze weer bij komt.
Ze is tegen 14.00 uur gesedeerd.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:43

Plaatselijk verdoofd??

Sorry, maar zoals jij het omschrijft is ze helemaal buiten westen, klopt dit?

NoaSky

Re: Wat moet ik doen, hond plaatselijk verdoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:43

Van een sedatie horen ze namelijk niet helemaal nok te gaan, alleen wat dufjes te worden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:47

De dierenarts bellen?!?!

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 15:48

Nou, ze is toch echt helemaal buiten westen, ze zou volgens de arts inderdaad wat sufjes worden.
Haar oogjes staan open en zijn voor ik naar huis ging door de dierenarts gezalfd.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:49

Als je met je vinger lichtjes in haar ooghoekje tikt, reageerd het oogje dan? (dus sluit en opent ze hem dan?)

edit: aan de kant van de neus doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:51

Ik zou ook zeggen; bellen!
Van een plaatselijke verdoving moeten ze niet suf worden, of heeft ze een kalmeringsmiddel gekregen?

Vraag wat je kan verwachten.
Ga geen water geven, als ze niet goed bij zijn kunnen ze zich verslikken.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:52

Iris82, dacht ik eerst ook, maar toen ik nog eens goed las zag ik dat ze wel gesedeerd was. Duf zijn is dus geen rariteit dan.

Feit is wel dat het beestje niet helemaal van de wereld af mag zijn.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:52

pup kan ook wel helemaal uitgeteld zijn van wat er allemaal gebeurd is , + die verdoving, zou ik ook voor pampus gaan liggen eerlijk gezegd. Als je het niet vertrouwd, bel dan gewoon de DA even op en vraag het, is ook met een minuutje gebeld en dan heb je het antwoord :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:55

9 maanden oud is geen pup meer, maar een jonge hond.
Maar als ik jou was zou ik gewoon de DA bellen, die kunnen je het beste vertellen of dit normaal is na de sedatie.

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 15:55

Haar oogjes staan open, ze knipperd wel wanneer ik haar koppie aan raak.
Ze zou van de injectie "suffig" worden volgens de dierenarts, dus... is ze gesedeerd en niet plaatselijk verdoofd.
Sorry van mijn foutje in de openingspost. :o

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:55

Probeer nou even die oogreflex dan weet je of het beestje helemaal weg is. Een dier dat gewoon uitgeteld is ligt namelijk niet met zijn ogen open.

Reageerd ze hier wel op, dan is ze gewoon nog dufjes maar niet nok.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:58

Dan hoef je je nog niet druk te maken flo, zolang haar reflexen nog aanwezig zijn is ze gewoon bij.

Het is nog een jong beestje, dus ze zal danig onder de indruk zijn van alles wat er gebeurd is.

Geef haar in ieder geval nog geen water tot je zeker weet dat haar slikreflex goed terug is, anders heb je kans dat ze zich verslikt en er water in haar longetjes komt en dan is het einde zoek.

Blijf haar gewoon goed in de gaten houden, ze zal zich over een paar uurtjes langzaamaan wel wat beter beginnen te voelen. (Til haar eventueel over een uurtje ofzo even naar buiten voor een plasje, ze heeft dan ook wat frisse lucht en een andere omgeving kan ook afleidend en bevorderend werken. Wel op tijd naar binnen zodat ze geen kou oploopt)

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 16:00

Dank je voor je tips NoaSky !

Ze tilde net eventjes haar hoofdje op, gelukkig, de spanning is nu ook iets van mij af.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:03

Geen dank, das mijn werk he haha. Zat toevallig 'stiekem' op bokt en dan moet ik toch even reageren haha!

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 16:34

Ze is weer een "beetje" bij, ligt nog wel lang uit, tilde net nogmaals eventjes haar koppie op en heeft haar urine laten lopen.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:01

Urine laten lopen is in princiepe geen probleem, dit kan nog door de sedatie komen. Dit moet vanavond overigens wel weer op orde zijn hoor. Fijn dat ze weer iets bij begint te komen, tis ook wel een happening voor zo'n kleintje

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:13

Oogbolreflex word steeds meer afgeraden, omdat dit slecht kan zijn voor het oog. Vaak is het dreigreflex al genoeg!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:19

Als paravet vind ik het ongehoord dat een PUP op deze wijze meegegeven wordt! Zonder verdere instructie zo te horen en pup ver van de wereld. In onze praktijk (waar ik gewerkt heb dus) gaat elke patient WAKKER en alert mee naar huis met uitvoerige instructie. Zeker na een spoed-ingreep. Wat was de ingreep precies?

Edit: zie nu gehecht staan. waar is de pup gehecht? en wat was de oorzaak van de wond? Hoe gaat het nu?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:20

Zilfstar schreef:
Als paravet vind ik het ongehoord dat een PUP op deze wijze meegegeven wordt! Zonder verdere instructie zo te horen en pup ver van de wereld. In onze praktijk (waar ik gewerkt heb dus) gaat elke patient WAKKER en alert mee naar huis met uitvoerige instructie. Zeker na een spoed-ingreep. Wat was de ingreep precies?

Edit: zie nu gehecht staan. waar is de pup gehecht? en wat was de oorzaak van de wond? Hoe gaat het nu?

Ben ik het mee eens... echt heel erg slecht dat ze zo meegegeven wordt. Die hou je dan toch ter observatie? :?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:16

Zilfstar schreef:

Daar ben ik het absoluut mee eens. Hier verlaten de dieren de kliniek alleen ze wakker zijn en lopend de deur uit kunnen.

Hoe is het nu met je hondje?

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:17

De hond is tot zeker half 5 van de wereld geweest. :Z
Ze is momenteel weer helemaal bij, ik heb al even een klein stukje gelopen zodat ze haar behoefte kwijt kon.
Ze zal ws. iets te zwaar gesedeerd zijn geweest.

Ik vond hetzelf ook raar dat ik haar "slapende" mee naar huis kreeg, had me er op voorbereid haar op de kliniek achter te moeten laten en later op de dag weer op te mogen halen.

Gelukkig reed mijn zoon mee, ik heb in de auto bij haar gezeten op de achterbank. Ik vond het echt doodeng !

Zilfstar... ze is tijdens een spel met een bal volop tegen een hoek van een reclame bord gelopen of gesprongen.
Mijn ega had direct door dat er "iets" aan de hand was gezien de reactie van de hond en heeft gelijk de kliniek gebeld.
Ze heeft een ronde wond op haar flank, deze kon niet helemaal gehecht worden i.v.m evt. ontstekingen, er moest een stukje open blijven voor het afvoeren van evt. wondvocht in 't ergste geval ontstekingsrotzooi.

Ze heeft een injectie met een of ander Anti Biotica gehad en moet nu 2 x dgs een 1/2 tablet Amoxoral hebben.
Dan staat er nog iets over 0.4 ml. Domitor en 2 ml. Albipen LA op de rekening.
Vrijdag moet de wond " mooi droog" zijn, zoniet moet ik terugkomen.
Ik moet zowiezo over 2 weken de wond laten controleren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:21

Alleen Domitor? Ook Ketamine? Of niks over Ketamine? Albipen LA is een langwerkende (zeker 48 uur durende) antibiotica.

Ik vind het slordig van je dierenarts dat hij je pup zo nar huis heeft gestuurd. Als er nu iets mis was gegaan dan had er pas veel later ingegrepen kunnen worden.

Houd je hond nu maar goed in de gaten. Goed warm houden, indien hij wilt laten drinken en eten (kleine beetjes!) en zorg voor een rustige en ontspannen omgeving. Dan moet het wel goed komen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:37

Magda: Misschien dat de domitor in de PC in combi staat met de ketamine en dat het daarom niet te zien is op de rekening. Maar ik had ook Ketamine verwacht!

Tsja als bij ons tijdens het ophalen blijkt dat de patient alsnog niet wakker is: jammer voor het ritje van de eigenaar maar dan gaat hondjelief niet mee! Al zou je een patient eigenlijk elke keer moeten controleren, zeker met zo'n knal als die van jou gemaakt heeft (AU!) en dan heb je een half uur van te voren ook wel door dat ie "wat te zwaar" gesedeerd was. Ben even benieuwd wat voor pup het is en hoe zwaar ze is?

Het hechten snap ik (al had ik dan ook bijv een drain niet raar gevonden) dat ze wat open laten. Hou de wond wel goed in de gaten en bij twijfel: meteen DA bellen hoor. Ik zeg altijd tegen eigenaren dat we liever 4 keer te veel gebeld worden en kunnen zeggen: ja hoor dat is volledig normaal... dan dat we die ene keer te weinig gebeld worden en achteraf zeggen: hadden ze maar gebeld...

Als het niet gaat ontsteken zul je wrs verbaasd staan van hoe snel dit geneest! Sterkte hoor!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:40

Dat zou ook kunnen ja, ik ben inderdaad gewend dat de Domitor/Ketamine apart van elkaar staan op de rekening/computer.

Verder ga ik met je advies mee Zilfstar.