sproeien vanuit dominantie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

stoer

sproeien vanuit dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 13:12

Ik heb een kater van ongeveer 3,5 jaar oud, hij is gecastreerd

Vorige week zit ik aan de keukentafel, zie de kat van buiten naar binnen lopen, en zonder pardon gaat hij inneens staan sproeien tegen het keukenkastje, heb hem woest naar buiten gejaagd, was helemaal verbaasd want dit heeft hij nog nooit eerder gedaan.
een paar uur later komt hij weer naar binnen, eet wat, zit naast me op de stoel, krijgt wat aandacht enzo en hij loopt weer weg en gaat weer inneens staan sproeien... :?

Een paar dagen niks gebeurd, kom ik gister thuis heeft hij over een tas lopen zeiken, nou die kon ik gelijk weer weggooien.
en nu net zit ik in de tuin, speel wat met de kat en hij loopt naar de deur en sproeit tegen het kattenluik -O-

Ik snap er echt helemaal niks van, er is niks veranderd thuis, geen kat erbij, geen nieuwe meubels, echt niks anders dan anders.

de laatste tijd merk ik wel dat hij wat dominanter is naar onze andere kat toe, maar zou dat daar aan kunnen liggen?

Heb ook de dierenarts gevraagd om advies, ga vanmiddag ook speciale korrels ophalen die pies opneemt, om te testen of hij lichamelijk ergens last van heeft, maar ik denk zelf dat dit niet zo is..

hebben jullie enig idee hoe dit kan? en wat kan ik doen om het verder te voorkomen?
Ben best wel een beetje radeloos, want ik heb ook een kindje die hier op de grond speelt, niet zo fris dus als hij overal gaat lopen piesen, ( mijn zoontje is al 1,5 dus het lijkt me ook sterk dat hij hier misschien jaloers op is? )

stoer

Re: sproeien vanuit dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 10:48

helemaal niemand een idee?? ben er inmiddels achter dat het niet lichamelijk is, en hij blijft het doen,,, weet gewoon niet wat ik ermee aan moet... wil hem niet zomaar wegdoen, maar word ook wel een beetje gek van die stinkende pies.....

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:52

Onze gecastreerde kater doet dat ook. Vooral buiten tegen de planten aan. Een heel enkele keer flikt hij het ook in huis. Wij hebben homeopatische korrels gekregen van de dierenarts. Hij slaapt s' nachts in de bijkeuken en daar sproeide hij ook regelmatig over het vliegengordijn. Die hang ik nu dus zo op, dat hij er niet bij kan. Heel vervelend, ik weet het.
Succes!

Oh ja, De dierenarts vertelde, dat onze kat ook vrij dominant is. (ik wist niet eens dat een gecastreerde kater nog kon sproeien :( )

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:54

Ik had vroeger een poes die dat deed,das pas gek!Gelukkig niet binnen...

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 10:58

hebben die homeopatische korrels ook geholpen?
Ik kan helaas niks weghangen want hij doet het ook tegen de tv kast aan :(

zelfs poezen kunnen sproeien ben ik ook achter gekomen, ook nooit geweten, veel katten worden gecastreerd om sproeien te voorkomen maar het helpt niet in alle gevallen helaas

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:57

Nee, daar kwam ik ook achter :D Gelukkig doet die van mij het binnen niet zo extreem.
Heb het idee dat de korrels wel de boel verbeterden. Nu zijn we er een poos mee gestopt en nu heb ik het idee dat hij het weer meer doet :( . Ik weet alleen niet zeker of dat nu door de lente komt, of omdat hij de korrels al een poos niet meer heeft.
Je kan het altijd aan de dierenarts vragen. Baat het niet! het schaat ook niet.

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:00

Oh ja, de dierenarts gaf ook als tip. Zo veel mogelijk nieuwe dingen niet rond te laten slingeren in huis. Om de verleiding niet groter voor hem te maken. haha. }>
Hij plaste ook regelmatig over het matje in de bijkeuken. Die leggen we nu dus elke nacht weg. Snap dat je je tv kast niet makkelijk weg kan zetten. pfff vervelend hoor!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:08

Mijn jeweetwelkat heeft het een tijdje gedaan, na een verhuizing. Ik heb 2 Feliway geurverpreiders gehaald (bij DA). Dat zijn van die stekkers met een flesje met geur eraan. Deze geur ervaren ze als prettig en rustgevend. Verder strafte ik hem uiteraard als het gebeurde, bij mij pakte hij meestal gordijnen of kleding die op de grond lag. Dat laatste was vrij gemakkelijk te voorkomen dus. Heeft half jaar geduurd en toen was het over, heeft het niet meer gedaan. Mijn kat was wel een stuk ouder als die van jou.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:03

Wees blij dat ie niet doet wat die van mij doet:

[BB] (ex) kater sproeit naar me!

Ik heb ook geen tips voor je, ik los het nu op door zijn staart naar beneden te duwen als hij op schoot komt en als ik het niet vertrouw flikker ik hem gewoon van de bank af. Hij komt ook regelmatig wel lief naar me toe en komt dan op schoot liggen.

In ieder geval succes ermee, het is een heel erg vervelend probleem!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:07

lastig maar weet het niet zo 1 2 3 .....
ik heb een poes die trilt met haar staart (alsof ze sproeit) maar er komt gelukkig niks uit, dus ik laat het lekker zo :Y)

maar ik denk dat als dat wel het geval was,dat als ik het zag doen dat ze kon rekenen op een bak water over dr sodemieter heen

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 14:12

ik hoop eigenlijk ook een beetje dat hij de lente in zijn bol heeft, we kijken het gewoon nog ff aan, probleem met korrels is hier eigenlijk dat onze katten alles buiten doen, er staat wel een kattenbak maar die word gewoon nooit gebruikt, ga maandag valeriaan halen, heb ergens gelezen dat ze daar ook helemaal gek op zijn, beetje van dat spul in de bak en kijken wat er dan gebeurd... bedankt voor de tips... kan die geurverspreider daarna ook nog proberen, heb even zitten googlen, en lees nest goeie resultaten, jammer dat die dingen zo onmogelijk duur zijn :p

ik zie hem als hij gaat sproeien ook met zijn staart trillen, als ik dan een schreeuw geef stopt hij er wel gelijk mee, maar soms doet hij het ook als we er niet zijn..

rare wezens eigenlijk he die katten }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:00

Mijn kater deed het ook, was onzekerheid.
Ik heb dr niets aan gedaan ging vanzelf over. Heel soms doet hij het nog wel eens als er bv iets nieuws in huis staat.
Je kan spullen eventueel schoonmakem met Halemid (Wel even uittesten)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:11

Allereerst dien je medische klachten uit te sluiten, daar ben je al mee bezig. Heel goed van je!

Ten tweede zal je je in het gedrag van katten moeten verdiepen.
Het is namelijk zo dat jouw kater eigenlijk niets anders doet dan zijn terrein en daar hoor jij ook bij, beschermen.
Hoe zit dat nou?

Waarschijnlijk loopt er buiten ergens een nieuwe waarschijnlijk ongecastreerde kater rond. Tenminste daar gok ik op.
Jouw kat zijn instinct geeft hem in dat hij als de wiedeweerga zijn stekkie moet markeren. Daar kan hij niets aan doen, het is een oerdrang. Hij doet het niet om te pesten of om onzindelijk te zijn, het is zijn instinct...
Dus hij snapt er niets van dat jij hem daarvoor op zijn donder geeft.

Je kan proberen feromonen in een potje te kopen. Kan je zo even navragen bij de dierenarts, feliway bv en dat op de sproeiplaatsen te spuiten. Dan hoeft hij niet te sproeien, de feromonen zitten er dan immers al.

Verder kan je op het kattengedragsforum eventueel nog terecht voor raad. Hier zitten mensen die zich in het gedrag van katten verdiept hebben.

Succes....het is een lastig probleem en tja...de kat heeft niet door dat ie iets fout doet en kan er niet mee stoppen. Het is een dier en volgt immers zijn instinct.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:05

stoer schreef:
ik zie hem als hij gaat sproeien ook met zijn staart trillen, als ik dan een schreeuw geef stopt hij er wel gelijk mee, maar soms doet hij het ook als we er niet zijn..0

Ja dat deed die van mij inderdaad ook. Alleen 's nachts was dat wat lastig :D alhoewel dat wel mijn tweede natuur werd, als ik hem hoorde scharrelen in de slaapkamer was ik al wakker. Bij die van mij is het helemaal over gegaan. Alleen bij de voordeur gaan ze heel af en toe nog in de mist, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat daar een andere kater tegen de voorkant sproeit. Gelukkig lopen er bij ons niet zo heel veel katten los.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:55

Zijn er misschien andere dieren, die niet van jou zijn, die in jou tuin komen?
Misschien gebeurt het wel op momenten dat jij er niet bent en wil jou kater laten weten aan die vreemde dieren dat dit zijn territorium is.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 20:23

Heb inmiddels kunnen uitsluiten dat het iets lichamelijks is..
Toevallig is er nu de laatste paar dagen niet meer gesproeid, dus ik hoop dat dit echt een fase was..

Ik denk dat het heel goed kan kloppen dat er een nieuwe kat bij is in de wijk, het stikt hier sowieso van de katten.
Zat vandaag lekker in de tuin en ze zijn allemaal onrustig..Heb er bewust een beetje op zitten letten
En ze zitten elkaar ook behoorlijk achterna.. Dus misschien is het echt iets van die oerdrang met territorium afzetten }:0
Tel daarbij de lentekriebels op en hopelijk is dat de oorzaak...

hoop dat het over is in elk geval...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:45

Oh dat geval zou een spuitbusje met feromonen zeker kunnen helpen als hij alsnog gaat sproeien.
Je spuit dit dan op het katteluikje, op de kozijnen van de deur en bij de ramen. Eigenlijk alle plekken en doorgangen waar in zijn ogen een vreemde naar binnen zou kunnen.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 11:02

Ga eens googlen op dat spul, bedankt voor de tips :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:59

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:58