jack russel luistert voor geen meter.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Orlando

jack russel luistert voor geen meter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:52

Onze jack russel Murdock is nu bijna een jaar oud. toen we hem kregen met 10 weken zijn we direct begonnen met los lopen tijdens het wandelen, niet op de bank. laten wennen aan onze 2 jarige kater, alles ging goed en het was zo'n fijn beest en zo lief..

nu is hij bijna een jaar en kan er niks meer mee.. we zijn van plan om met hem op training te gaan maar dat kon niet eerder van wege mijn zwangerschap. hij kan niet meer los lopen , springt steeds op de bank dan zetten we hem er weer af springt hij er weer op. ook pakt hij steeds onze kater bij de staart of de nek. onze kater vind het niet erg. maar zelf wil ik het gewoon niet. ook luisterd hij gewoon niet ja alleen naar 1 woord KOEKJE.

hij heeft gewoon zo de gek met ons.
we gaan met hem op gehoorzaamheids training. maar zou graag wat tips willen..

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 23-03-10 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Taalfout uit de titel gehaald.

Marion71

Re: jack russel luisterd voor geen meter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:31

Een hond kan zichzelf niet opvoeden en wordt ook niet luisterend geboren. Dat zul je hem echt zelf moeten leren. Ga snel met hem op cursus, daar leer je een heleboel van. Jammer dat je dat niet eerder gedaan hebt. Je hebt wat opvoeding betreft veel kostbare tijd verloren. Lees voordat je begint met de cursus al veel hondenboeken en wees eerlijk en kritsich naar jezelf. Je moet het niet je hond kwalijk nemen dat hij niet luistert, maar jezelf. Succes en veel plezier met de cursus.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:34

tja daarom is een puppy en gehoorzaamheids curses nou zo belangrijk en zeker voor een terrier.
en nu gaat ie lekker puberen en zijn eigen gang zou me direct op geven voor een curses dan kan je er mischien nog wat mee straks.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:36

Vooral bij Jacks is het erg belangrijk dat je SUPERconsequent bent. Waarschijnlijk heb je de afgelopen maanden wat minder aandacht voor hem gehad of ben je sowieso niet consequent genoeg. Als je namelijk de absolute baas boven baas bent dan ontstaan dit soort problemen niet. Het zijn supergave hondjes maar je moet ze echt goed opvoeden.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:44

oke ff een paar belangrijke regels mijne luistert super en dit is mijn 4 de jack russel doe ermee wat je wil.
vraag je eens af als je hem uitlaat wie er eerst buiten is jij of je hond
terug precies hetzelfde ???
zorg eerst jij buiten dan de hond.
probleem op de bank is op te lossen zelf consequent blijven als je weggaat muizen klem op zijn kop op de bank leggen daar een handboek overheen.
als hij op de bank wil springen (klapt de muizen klem dicht) schrikt hij en zal het die keer niet nog eens proberen.
maar blijf dit wel een paar weken lang doen (week a twee weken ) dan heb je alleen de handoeken nog nodig en hij zal er niet meer op springen.
heb nog wel meer tips maar ff te veel om hier neer te zetten.
een hond moet niet gelijke zijn aan jullie maar moet onderdaan zijn.
zolang hij dat niet is zal hij niet luisteren.
tip jack russel als hij niet op de bank mag ook niet ff denken ag kom maar jongen/meisje kom er maar ff bij liggen hij heeft echt consequentie nodig.

en gehoorzaamheid cursus heb je niks aan als je zelf er niet thuis mee door gaat ;)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:56

Leuk he jachthonden :)

Zo als het woord al zegt.... het is een hond voor de jacht.

Geen hond dus die met 3 keer per dag 10 minuutjes wandelen voldoende heeft.

Een jachthond heeft een zeeeeeeer consequente baas nodig... en heel veel uitdaging.

Ik vind je dan ook behoorlijk dom dat je een pup neemt, een jachthonden pup notabene terwijl je zwanger bent en weet dat je er geen tijd voor hebt. dom dom.

Jullie hond verveelt zich dus de ziekte, en gaat zich misdragen. Logisch. Hij krijgt van jullie geen uitdaging, dus zoekt hij het zelf wel.

Als wij de jachthonden buiten het jachtseizoen geen andere uitdagingen geven dan worden ze ook strontvervelend. Sowieso worden ze vervelender, want tja een jachthond wil jagen :D

Dus mijn tip: Ga als de gesmeerdebliksem op training... en geef die hond een uitdaging... hou hem bezig!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:59

Sorry ik heb heel erg gelachen om je verhaal ..
Wat herkenbaar.
Heb een teckel en iedem dito, en kent ook enkel het woord koekje.

consequente zijn en blijven..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 01:08

Zeker bij een hondje met zo'n sterk karakter en eigen willetje als een Jack moet je veel aandacht besteden aan de opvoeding en heel consequent zijn.
Ik begrijp dat jullie nooit op cursus zijn geweest?
Wat heb je wel met hem gedaan en luisterde hij ooit wel naar je of heeft hij gewoon nooit geluisterd?
Bedenk wel dat een pup ook in de pubertijd komt, je kunt de netjes opgevoed hebben maar er komt een moment dat hij je weer onwijs gaat uitproberen. Vooral als hij altijd losloopt is het moeilijk om te corrigeren.

Ik zou zeggen; geef je zsm op voor een cursus en begin er maar eens mee hem aangelijnd mee naar buiten te nemen, flink lange lijn en laat hem gewoon lekker rondbanjeren. Op het moment dat je iets van hem wilt heb je ook de mogelijkheid om te corrigeren.
In huis zou ik wat strenger zijn; als hij voor de zoveelste keer op de bank springt is het misschien tijd om eens wat anders te doen dan hem weer terug op de grond te zetten.
Even een boze stem opzetten of nog beter is hem op te wachten; op het moment dat hij de bank op springt kegel je hem er gewoon net zo hard weer af.
Klinkt een beetje hard maar werkt vaak beter dan de geduldige aanpak.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 01:10

jackgirl schreef:
Sorry ik heb heel erg gelachen om je verhaal ..
Wat herkenbaar.
Heb een teckel en iedem dito, en kent ook enkel het woord koekje.

consequente zijn en blijven..

Ik had ook zo'n een teckelpuberloedertje.......Ik zei zit, en kreeg een smoelwerk toegeworpen van ga zelf maar zitten.

Inmiddels zijn we op het punt dat mevrouw inziet dat IK de baas ben en niet ZIJ.

Ze begint dan ook behoorlijk goed te luisteren... zijn druk bezig met aporteerwerk en in de zomer gaan we bezig met zweetwerk.

Ze is al eens meegeweest op jacht. Maar helaas heeft mijn teckel een losse knieschijf en zal waarschijnlijk niet meer mee gaan op jacht. In ieder geval niet hier, hier word voornamelijk op bietenvelden gejaagd en dat gaat niet werken met haar knieschijf.
Ik zit er zeer aan te twijfelen haar zover te trainen in het zweetwerk, dat we wellicht volgend jachtseizoen naspeuren kunnen gaan doen.

Loslopen kan ze echter niet, ze is echt een speurhond, en als ze wat ruikt is ze weg.... en vindt haar dan maar weer.
Haar vader is precies zo(vaders kant is een bejaagde lijn, zie onderschrift voor paps)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 01:24

*schiet in de lach*
Het is eigenlijk absoluut niet grappig, je situatie dus, maar toen ik dat stukje las dat ie enkel naar koekje luistert... Gek, mijn Jack kent dat woord ook verrekte goed :')

Verder denk ik dat je ergens toch iets grondig hebt mis gedaan, dat je toch niet zo consequent bent geweest als dat je hier beweerd oid. Een hond die een consequente opvoeding krijgt luistert, ongeacht het ras. :) Op cursus gaan is zeer verstandig, vaak naar buiten nemen en niet laten trekken. Hij moet bij je blijven zonder gezeur! Het zou nog idealer zijn als er een plekje is waar ie lekker los kan zonder dat ie steeds moet luisteren, dat ie even uit zijn bol kan gaan, met het balletje gooien, beetje spelen! :) Zo'n dier moet ook zijn ei kwijt kunnen. Als ie voldoende beweging krijgt gaat ie al wat rustiger zijn en gaat al de rest ook wat soepeler verlopen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 01:36

Ayasha schreef:
*schiet in de lach*
Het is eigenlijk absoluut niet grappig, je situatie dus, maar toen ik dat stukje las dat ie enkel naar koekje luistert... Gek, mijn Jack kent dat woord ook verrekte goed :')

Verder denk ik dat je ergens toch iets grondig hebt mis gedaan, dat je toch niet zo consequent bent geweest als dat je hier beweerd oid. Een hond die een consequente opvoeding krijgt luistert, ongeacht het ras. :) Op cursus gaan is zeer verstandig, vaak naar buiten nemen en niet laten trekken. Hij moet bij je blijven zonder gezeur! Het zou nog idealer zijn als er een plekje is waar ie lekker los kan zonder dat ie steeds moet luisteren, dat ie even uit zijn bol kan gaan, met het balletje gooien, beetje spelen! :) Zo'n dier moet ook zijn ei kwijt kunnen. Als ie voldoende beweging krijgt gaat ie al wat rustiger zijn en gaat al de rest ook wat soepeler verlopen.

Grapsig..... mijn honden kennen het woordje "koekje" niet. Ik voer mijn honden dan ook niet uit de hand, tenzij ze ervoor aan het werk zijn. Dan krijgen ze een koekje.. maar anders niet hoor.. ik wil geen schooiers of honden die woorden gaan herkennen als zijnde vvvvrrrrrrrrrreeeeeeeeettttttteeeeeeeeeeeennnnnnnnn

Beweging is nou niet direct hetgene wat een jackie of andere jachthond nodig heeft... hij heeft uitdaging nodig.

Je kan wel 10 kilometer met hem gaan fietsen, maar dat is nog steeds geestdodend voor een jachthond. En zal zodra hij op adem is weer terug vallen in zijn oude patroon, je moet een jachthond geestelijk uitputten.

Mijn teckel loopt ook altijd voor mij aan... druk op zoek naar sporen, ik ga haar dan ook niet constant naast roepen. Roep haar enkel naast als we de weg oversteken of als er een auto aan komt.... Ze weet dat ze rechts moet blijven lopen en niet mag trekken(heb fijn anti trek tuig). teckel denderd heerlijk de sloot door en de bosjes in.... en dan komen we thuis schijt en piest in de tuin en is ze moe :)

Mijn andere hond is het tegenovergestelde, dat is een schoothond.... hem moet ik lichamelijk uitputten. speuren doet hij niet. Kijken wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 01:37

Ramp hoor dat mijn meiske het woordje "koekje" kent. :+
En geinig dat jij het herkennen van koekje ziet als schooien... :')

Als je verder las zag je dat ik opper om met dat dier te spelen. Apporteren bv. ;)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 01:49

Ayasha schreef:
Ramp hoor dat mijn meiske het woordje "koekje" kent. :+
En geinig dat jij het herkennen van koekje ziet als schooien... :')

Als je verder las zag je dat ik opper om met dat dier te spelen. Apporteren bv. ;)

Ik vind het geen ramp hoor dat jouw hond het woord koekje kent...... iedereen is daar vrij in.

Ja zodra een hond zich gaat focussen op eten(omdat jij het woord koekje noemt) zie ik als schooien... maar dan aangeleerd :D

Schooien heb ik wel zo'n schurft aan.... mijn hond had vorige week ook ineens een paar dagen dat hij constant aan het schooien was, hoe hij erbij kwam... joost mag het weten... nou hij was er rap weer klaar mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 01:50

Mijn hond draait haar koppie (ze houd hem zo effe scheef) als ze het woordje hoort. Verder niets :') Ze mag nl niet bedelen. Hoe jij herkennen aan schooien linkt is me een raadsel. :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 01:57

@ Smokey; dan beloon jij ook nooit met een koekje neem ik aan?
Want de meeste honden hebben dat ook heel snel door en gaan dan focussen op je handen ipv op datgene wat ze moeten doen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 02:07

anneliesdj schreef:
Want de meeste honden hebben dat ook heel snel door en gaan dan focussen op je handen ipv op datgene wat ze moeten doen.

Nee eigenlijk niet :D mijn teckel is wild van piepspeeltjes en ouweho.eren.... daar maak ik haar veel meer blij mee dan met een koekje.

Toen we begonnen met apporteren wou ik ruilen voor een koekje, maar dan nam ze bijna nooit aan. Dus beloon ik met lekker gek doen en in haar speeltjes knijpen.

Mijn schoothond wil best voor eten werken, doet hij niet zo moeilijk over. En als je hem vraagt doet hij een dansje voor je als je zijn eten vast hebt.

Maar heb zo ontzettend veel moeite gehad om het schooien en zijn eetobsessie te temmen, dat ik dat graag zo wil houden.... en ook hij doet alles voor een knuffel en een potje gek doen. Voor piepspeeltjes is hij schijtbenauwd dus daar doe ik hem geen plezier mee.

En eigenlijk proberen we dat met alle honden zo te doen, ook de honden die we in de opvang krijgen. Werkt meestal heel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:44

Toch maar weer het levendig bewijs dat ook leine hondjes opgevoed moeten worden en een curusu geen overbodige luxe is :)
Idd jammer dat je niet eerder naar cursus bent gegaan, nu zal het een stuk moeilijker worden. Succes met je curus denk dat je
dr nog wel wat werk aan zult krijgen
smokey17 schreef:
Ja zodra een hond zich gaat focussen op eten(omdat jij het woord koekje noemt) zie ik als schooien... maar dan aangeleerd :D

Mee eens, best triest als je de aandacht weet te trekken met het woord "koekje' :Y)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:56

Ik heb het idee dat je hond zich kapot verveeld en heeft uitgevonden dat je met vervelend gedrag wel aandacht krijgt (hetzij negatief, maar het is aandacht). Wat doen jullie met hem? Ik denk dat wat beweging maar vooral ook geestelijke bezigheid al een wereld van verschil kan maken.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:44

Ik zou met hem naar training gaan (en daar thuis mee verder gaan natuurlijk). Jack Russels zijn eigenwijs en je hebt een puber in huis. Maar mijn ervaring met Jack Russels is dat ze super goed kunnen en willen luisteren, als je de opvoeding maar positief en enthousiast brengt. Door te trainen wordt de band met je hondje ook beter, waardoor hij beter naar je zal gaan luisteren.
Ook is een Jack Russel een erg actief hondje die veel beweging nodig heeft, maar ook geestelijke uitdaging. Leer hem kunstjes, of laat hem zijn eten/snoepjes op speuren. Doe veel dingen samen met hem en prijs hem daarbij helemaal de hemel in.
Veel succes met je leuke hondje.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:49

Wat betreft dat de opvoeding nu moeilijker zal worden ben ik het niet helemaal mee eens. Als je de regels vanaf nu maar heel duidelijk maakt en hem niet meer los laat tot hij netjes luisterd.
Mijn Jack Russel was 2 toen ik hem kreeg en die had totaal geen opvoeding genoten en dat is helemaal goed gekomen. Maar hij kwam natuurlijk wel in een nieuw huis met nieuwe regels. En het heeft me wel wat energie en moeite gekost :D
Eventueel kun je ook overwegen om hem te laten castreren, dan wordt de omgeving ook al iets minder interessant voor hem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:16

smokey17 schreef:
anneliesdj schreef:

Nee eigenlijk niet :D mijn teckel is wild van piepspeeltjes en ouweho.eren.... daar maak ik haar veel meer blij mee dan met een koekje.

Toen we begonnen met apporteren wou ik ruilen voor een koekje, maar dan nam ze bijna nooit aan. Dus beloon ik met lekker gek doen en in haar speeltjes knijpen.

Mijn schoothond wil best voor eten werken, doet hij niet zo moeilijk over. En als je hem vraagt doet hij een dansje voor je als je zijn eten vast hebt.

Maar heb zo ontzettend veel moeite gehad om het schooien en zijn eetobsessie te temmen, dat ik dat graag zo wil houden.... en ook hij doet alles voor een knuffel en een potje gek doen. Voor piepspeeltjes is hij schijtbenauwd dus daar doe ik hem geen plezier mee.

En eigenlijk proberen we dat met alle honden zo te doen, ook de honden die we in de opvang krijgen. Werkt meestal heel goed

Ik snap je redenatie maar ik heb hier een hond die het tegenover gestelde is als jouw teckel, die doet echt alleen wat voor een koekje en nergens anders voor.
Ik probeer hem ook zo min mogelijk te voeren en het zoveel mogelijk met stem en aanhalen te doen maar je merkt gewoon dat hij daar nauwelijks op reageert, zeker niet als het weer een tijdje geleden is dat hij een koekje heeft gehad.
Dus hij heeft eens in de 2 weken weer eens een dag dat hij aan het werk moet voor koekjes en daarna is hij weer een tijd heel gehoorzaam, tot hij weer doorkijgt dat hij de koekjes niet meer krijgt en dan moet het weer een dagje.
Maar hij focussed dan wel heel erg op mijn handen en dat vind ik vreselijk irri maarja, het is dat of een niet luisterende hond.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:01

Bij puppies vind ik werken met een koekje een must. Je leert ze makkelijker dat bij jou komen, doen wat jij vraagt leuk is. Naar mate ze ouder worden, schaf je dat geleidelijk af. Helemaal niks geen problemen mee. Ook niet met een keer wat lekkers geven. Mijn 3 honden zijn mega verwend (mogen op de bank, liggen in m'n bed, krijgen wel 'ns een stukje kaas, liggen naast mij op de bank terwijl ik eet, etc) maar ze zijn absoluut gehoorzaam en mijn maatjes. Als ik ze roep zijn ze er binnen een tel, als ik zeg 'zit' zitten ze al voordat ik bij de 't' ben. Ze gehoorzamen op basis van dat ik hun meerdere ben en niet vanuit angst. Je hoeft niet hard te zijn of te straffen, je moet consequent zijn en da's voor veel eigenaren het allermoeilijkste. Eens is altijd en niet is nooit. Wat mijn honden mogen, dat mogen ze vanaf dat ze als puppy bij me zijn en wat ze niet mogen heeft ook nooit gemogen. Ik heb grote honden (mechelse herder en 2 mechels x leonberger waarvan de reu 82 kg is) en dan is het absoluut een must dat ze gehoorzaam en betrouwbaar zijn. Mensen met kleine honden vinden dat vaak minder belangrijk en een gehoorzame Jack is meer uitzondering dan regel. Jammer, want de ongehoorzame versies hebben vaak een minder leuk leven. Leuk om te lezen dat de bokkers hier wel lekker veel met hun kleine honden doen. En voor TS: ga aan de slag met je hond, zoek de fout bij jezelf en het zou fair zijn als je weer reageert in je eigen topic.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:17

Ik sluit me aan bij wat hier boven staat, je had veel eerder zeer consequent moeten beginnen met opvoeden. Het los laten lopen van een pup is precies het tegenover gestelde van leiding geven. Je pup heeft een bepaalde mate van vrijheid gekregen vanaf het begin dat hij in huis kwam bij jullie. Als ze pup zijn volgen ze 'automatisch' de leider, maar als ze in de pubertijd komen, zo'n beetje nu ;) , dan gaan ze proberen om steeds een stapje hoger op die rangorde ladder te komen. Dit zijn helaas de gevolgen.
Ik begrijp dat je momenteel in een moeilijke situatie zit om een cursus te gaan doen. Ik snap best dat het op dit moment moeilijk te combineren valt, maar als je nu niet in grijpt wordt het binnenkort een 'wegens omstandigheden' hondje en dat zou heel erg jammer zijn. Als straks je baby geboren is dan moet je ook alles comnbineren, je kunt dan alleen nog maar meer problemen gaan verwachten. Er is duidelijk een misser gemaakt toen de pup bij jullie in huis kwam, met zeer consequent en strak (HER)opvoeden zou je hier nog wat aan kunnen sleutelen, maar als de tijd je hier nu ontbreekt dan zal het helaas nooit goed gaan komen.

Btw; ik zie hier niet echt een Jack Russell Terrier in, dit zal geen raszuivere JR zijn en daarmee zijn ook de karakter eigenschappen niet duidelijk van dit ras te herkennen. Ieder ras heeft zijn 'kenmerken' dat een JR eigenwijs is bestrijd ik 100%, dat is absoluut niet waar, maar iedere hond, en zeker een ECHTE terrier moet een hele strakke opvoeding krijgen, een terrier is gefokt om ZELFSTANDIG te jagen/ondergronds te gaan, dit is een karaktertrek wat veel mensen zich niet realiseren als ze een JR in huis halen, en dit wordt vaak gezien als eigenwijs, maar dat heeft dan niet te maken met het karakter van de hond, maar met de 'eigenwijsheid' van de baas. Als je een JR pup neemt, en het is je eerste hond/pupje, dan moet je niet 'Agh wat lief' en 'Kijk eens wat doet ie grappig' gaan roepen, maar juist commando's en regels gaan stellen. DAT is van groot belang op de eerste dag dat je pup met ca. 8 weken bij je thuis komt. Iedere dag geen leiding geven is een verloren dag en na een poosje neemt je pup de leiding over en dan zit je met een groot probleem.

Het mag mss heel hard klinken, maar in het belang van dit jonge hondje; ga NU op curus, of als het door bovengenoemde omstandigheden echt niet kan, zorg dat je op zeer korte termijn een heel goed tehuis voor je hond vindt. Dit gaat zo niet goed komen.

KiWiKo

Re: jack russel luistert voor geen meter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:19

ik vind het triest........... triest dat iemand het lachwekkend vind dat een jack heer en meester is in diens huis..........

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 21:22

bedankt voor de tips.

hij verveelt zich niet, krijgt genoeg aandacht en wandel heel veel met hem. ook gaat hij overal mee heen.. is nooit alleen thuis. ook gaat hij altijd mee naar het bos, de paarden en met stokken spelen in het bos.

Waarom we hem hebben gekocht hebben toen ik zwanger was? omdat ik voor een moeilijke beslissing stond. omdat ik het paard moest verkopen vanwege mijn zwangerschap. en ik hem er direct aan wou laten wennen als de baby er is. zodat hij direct weet wat het is. we hebben hem gekocht toen ik 10 weken zwanger was.. Het was de bedoeling om daarna direct met hem aan de slag te gaan maar ik kreeg een te hoge bloeddruk en bekken instabiliteit waardoor ik rustig aan moest doen. ik heb geen moment spijt gehad dat ik dat heb gedaan hij heeft alles goef opgepakt en ligt ook altijd voor de box als er visite is..

We zijn vandaag erg bezig geweest om hem een eigen plekje te geven we hebben zijn kussen nu bij de bank staan zodat hij toch lekker bij ons kan zijn.. dit pakt hij goed op...

om te zeggen van dat ik een ander plek voor hem moet gaan zoeken als ik niet op cursus ga omdat het niet goed zou komen vind ik een beetje te. hij gaat nooit weg. hij is nog jong en valt nog wat te leren. ook laat ik hem castreren. moet ook helpen zegt de dierenarts.
Het is wel een echte jackrussel alleen een lang harige. heb de vader en moeder beide gezien..
we gaan ons deze week inschrijven bij een training.. en zullen zien hoe dat gaat..