vogels van slag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

vogels van slag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:48

een vraag die elke nacht weer door mijn koppie gaat en ik nu wel eens het antwoord wil weten

en waar kan je dat het beste vragen? alwetend bokt! want 2 weten altijd meer als 1 en 100.000 zeker weten :j

afijn genoeg onzin

even utleg, ik woon in een flat, 2 grote flats bij elkaar en rondom de flats parkeerterreinen met bomen
en nu is er sinds een paar weken elke nacht gefluit en gezang van vogels....echt van die lente tjilp geluiden :+
maargoed, het gekke is, als ze volop aan de kwetter zijn dan is het vaak zo rond de klok van 00.00-02.00

zijn dit nou nachtvogeltjes? (bestaan die?) of zijn ze nou daadwerkelijk hier van slag af :') ?

aan de enige kant vind ik het wel gezellig hoor, maar anderzijds raak ik van slag omdat je dat soort geluiden pas in de ochtend met zonsopkomst moet horen :+

mickydo

Re: vogels van slag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:53

Denk dat de vogels van slag zijn :D
Nee serieus ik zou het niet weten , hier zitten er ook veel maar die hoor ik niet in de nacht..
Dat begint zo rond een uur of 6 a 7 in de ochtend.
Word er overigens wel vrolijk van :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:54

ik heb er al aan zitten denken om het te filmen! _O-

anders ben ik niet geloofwaardig :')

vogels die snachts kwetteren :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:55

Nachtegaals misschien?
Ik zou het niet weten...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:57

HippoLogic schreef:
Nachtegaals misschien?
Ik zou het niet weten...

hoe zien die eruit? :+

ik heb wel even vanaf de flat gekeken en t zijn kleine vogeltjes.....leek op afstand wat op een koolmees achtige...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:59

hier is het ook raak :D
het zijn de spreeuwen die hier weer de groepen vormen.
schijnt dat ze zo meer indruk maken he?

er word alweer druk gezongen en gekwetterd hier,de was hang ik nu ook maar even niet buiten :+

ik heb even voor je opgezocht waarom ze nou savonds zo in groepen zitten:
Citaat:
Waarom spreeuwen zulke massale groepen vormen is een nog niet begrepen verschijnsel. De meest geaccepteerde theorie is, dat ze willen zien met hoeveel ze zijn, met het oog op de beschikbare hoeveelheid voedsel in de omtrek.
Veiligheid voor roofvogels zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.
Wanneer je een groep spreeuwen in de lucht een vrij vaste bal ziet vormen, is de kans groot dat er een roofvogel in de buurt is.

Spreeuwen zijn zeer gehecht aan hun eigen slaapplaats. Soms vliegen ze over een andere slaapplaats heen, om de eigen slaapplaats te bereiken.
Een tot twee uur voor zonsondergang bereiden de spreeuwen zich voor om naar de slaapplaats te vliegen.
Ze stoppen met voedsel zoeken en verzamelen zich op voorverzamelplaatsen. Op zo'n voorverzamelplaats verzamelen zich alle spreeuwen uit de directe omgeving.
Het is een drukte van belang, want men moet tenslotte weten, hoe groot de groep is.
Dikwijls worden er meerdere verzamelplaatsen aangedaan. Tenslotte arriveren de vogels op de slaap-plaats. Bij een kleine slaapplaats (tot 20.000 vogels) vliegt elke spreeuw individueel rechtstreeks naar zijn plekje.

Bij een middelgrote slaapplaats (tussen de 20.000 en 250.000 vogels) vult de enorme zwerm de lucht, zwenkt steeds heen en weer, waarna er steeds groepjes vogels van ongeveer 2500 zich losmaken en neerdalen, zodat ze niet met elkaar in botsing komen.
Wanneer de slaapplaats nog groter is, duurt dit systeem te lang. De vogels verzamelen zich in open veld, stijgen dan massaal op, om dan in een constante stroom neer te dalen op de slaapplaats.
Op de slaapplaats heerst er nog lang geen rust. Tot diep in de nacht wordt er gekwebbeld.

Bij het eerste ochtendlicht verlaten de vogels de slaapplaats en vertrekken ze zoals ze gekomen zijn; in grote troepen.
De slapende vogels vormen vaak een zware aanslag op de omgeving. Er vormt zich een dikke laag mest op de bodem, waardoor plantengroei stopt en ook de mest op de takken en bladeren pleisteren de boom dicht. Soms breken dikke takken van kerngezonde bomen af onder het gewicht van de vogels.

zo zit het dus :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:00

Hier ook! Word je wakker.. Denk je, AH! Het is al weer ochtend! :D
Kijk je op je mobiel.. half 3.. Hmm! :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:04

ellepel: maar het zijn geen spreeuwen , want die herken ik wel :j
het zijn echte hele kleine vogeltjes.....ter grootte van een kanarie/koolmees/roodborstje.....
ik heb geen nachtcamera anders had ik het wel ff vastgelegd :P

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:06

Yup, hier in de omgeving ook. Zitten luidkeels te kwetteren om een uurtje of 1 's nachts. Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat voor vogeltjes het zijn, maar het is iig meer mensen in mijn omgeving opgevallen. Spreeuwen zie ik hier iig vrijwel nooit, ze klinken ook niet als spreeuwen, eerder als van die kleine kwetteraars.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:08

ohw nu ben ik wel benieuwd wat er bij jou zo rondvliegt dan?
volgende keer kijken of je ze op de foto krijgen kunt.

zijn het geen vinkachtigen,die zitten ook wel in groepen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:11

ja hoe leg ik dat vast op de foto? :P

tis pikkedonker......en denk niet dat mijn externe flits het gaat redden , zelfs niet vanaf 7 hoog :P

karin: ja idd......echte kleine kwetteraars! gelukkig maar dat het ook nog in andere delen van het land is, dacht al dat de vogels hier hondsdol waren geworden ofzo :')