Behoefte in tuin doen. Wie kan helpen?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Behoefte in tuin doen. Wie kan helpen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 20:05

Hallo, ik hoop dat iemand hier op bokt mij misschien ermee kan helpen:

Mijn hond doet als hij er kans voor krijgt zijn behoefte in de tuin ipv met de wandeling.
Waardoor nu dus de planten van mijn moeder kapot aan het gaan zijn.

Het is echt heel erg vervelend, en ik wil graag weten hoe ik dit hem af kan leren.

Hij wordt 4x per dag +/- 20 min per ronde uitgelaten. Dus hij komt daar echt niet tekort aan.
Soms loopt ik 30 min met hem, de hele tijd een beetje dom lopen snuffelen en af een toe een klein straaltje. Zodra ik thuis ben en ik laat hem achterthuis gaat hij geljk lopen schijten en zeiken.

Ik snap er niets meer van, hij doet het ook heel stiekem, zodra ik naar binnen ga dus.

Dan denk ik ook van, gewoon niet meer alleen in de tuin laten.
Maar als mijn moeder het huis schoon wil maken kan je hem er echt niet bij hebben. Hij gaat dan contant voor haar uit en achter haar aan lopen. En raar doen naar de stofzuiger etc..

En hij moet toch gewoon even in de tuin kunnen zijn zonder dat gelijk alles onder wordt gekakt en gezeken???

Ik hoop dat iemand tips heeft voor mij, zodat ik het kan voorkomen en af kan leren.

Het gaat hier trouwens om een gecastreerde Akita Reu van bijna 6 jaar.

Groetjes Mandy

RelarDevi

Re: Behoefte in tuin doen. Wie kan helpen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:27

Hem op commando leren plassen en poepen.
Dus elke keer als hij plast een commando roepen (bijv 'plas') en met poepen dezelfde.

Duurt wel even maar als hij op commando kan poepen en plassen kun je dat hem laten doen tijdens wandelen.
Een vriendin van mij doet dat ook met haar hond, haar hond is altijd veels te druk met de omgeving en spelen waardoor hij vergeet om te plassen/poepen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:48

Onze teef heeft hier ook last van. Nah ja...last...wij hebben weilanden dus dat helpt wel...

Dit gedrag kan verschillende oorzaken hebben.
Als een hond zijn behoefte doet bv zit te poepen, is hij/zij erg kwetsbaar. Vooral een iets angstige onzekere hond zal niet snel op een vreemde lawaaierige plek poepen.

Sommige honden vinden het vervelend om iets te doen wanneer zij aan de riem zitten.

Andere honden zijn weer snel afgeleid.

20 minuten wandelen vind ik niet echt veel. In die tijd kan hij ook makkelijk alles ophouden. Ik zou er net zolang mee lopen tot hij iets doet , poepzakjes meenemen (dan hoef je je noet druk te maken over waar hij gaat zitten) en hem helemaal de hemel in prijzen....

In het begin zal dit wat tijd kosten maar het loont wel....

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 23:22

Ja de oorzaak.. Erg moeilijk te beslissen.
Het is een erg dominante hond, die niet gauw bang is.

Of commande leren poepen en plassen lijkt een goed idee. Misschien wel wat om uit te proberen.

Net zolang lopen totdat hij wat gaat doen klinkt logisch.
Maar daar is natuurlijk niet altijd de tijd voor.

In het weekend zou dat lukken, maar doordeweeks als ik naar het werk ben of naar stage wordt dat wat moeilijker.

Verder wordt hij altijd beloond als hij zijn behoefte tijdens de wandeling doet.

Dit gedrag is trouwens iets van de laatste 1a2maand.
Terwijl er in de leefsituatie niets verandert is. Misschien dat er in de buurt (voor hem) wel wat verandert is wat ik als mens niet opmerk(ruik?).

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:25

onze hond is ook wat 'verlegen' als het om poepen gaat
doet het het liefste achter een bosje of uit het zicht
hij draait ook altijd heel veel rondjes en zoekt echt naar een gunstig plekje
wij hebben een hele lange riem (5 m) zodat hij rustig naar een plekje kan zoeken en ik sta er altijd stil naast en kijk de andere kant op
belonen als hij buiten poept misschien??

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:25

Mijn vorige Bullmastiffreu wilde liever ook niet buiten poepen.
Hij hield het ook zo lang mogelijk op.
Als je niet zo lang kan lopen , kan je hem misschien wat vaker uitlaten, dus rondje lopen...meneer heeft niet gepoept en dan voordat hij in de tuin kan gaan zitten, hup weer aan de riem en naar buiten.

Hou hem maar een beetje voor de gek...

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:12

Zidore schreef:
onze hond is ook wat 'verlegen' als het om poepen gaat
doet het het liefste achter een bosje of uit het zicht
hij draait ook altijd heel veel rondjes en zoekt echt naar een gunstig plekje
wij hebben een hele lange riem (5 m) zodat hij rustig naar een plekje kan zoeken en ik sta er altijd stil naast en kijk de andere kant op
belonen als hij buiten poept misschien??

In die zin lijkt het erg op wat onze hond ook doet, als doet hij zich constand dominant voor, kan er misschien dan toch ergens een onderliggende verlegenheid zitten. Vooral dat rondjes draaien en dan in een bosje doen.
Verder heb ik voor hem een extra lange lijn van 8 meter. Dus hij heeft alle ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:49

Mag ik misschien vragen wat je onder dominant verstaat?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 11:48

Ik versta onder dominant een hond die altijd blijft proberen hogerop te komen. Zodra een hond met de staart omhoog&haren omhoog naar hem toe komt, dan vliegt hij die hond al aan(klein of groot), om maar de baas te kunnen zijn.

Thuis is hij soms ook erg eigenwijs en probeert altijd onder de commando's uit te komen. En als ik bv zeg "zit'' en hij heeft er geen zin in moet ik een luide stem opzetten en dan gaat hij héél langzaam op ZijN tempo zitten (of soms liggen en en dom lopen kijken, maar hij weet het donders goed)
Oftewel Érg eigenwijs!

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:44

onze hond had hier in het begin ook erg moeite mee. wat wij nu doen is steeds naar hetzelfde veldje lopen en daar doet ze haar behoefte. (dus je eigen 'tuin' creeeren buiten.) daarna gaan we pas verder lopen. wat je ook nog even in de gaten kan houden is of je hond wel zijn behoefte doet als hij los is. dat scheelde bij ons aanmerkelijk in het tempo waarin ze haar behoefte deed.

dus een vaste routine inbouwen in je wandeling: 1. naar het veld 2. behoefte doen (en belonen!!!) 3. daarna pas verder lopen.
je gaat dus ook niet van het veld af voor je hond iets doet, zal in het begin wat tijd kosten maar structuur doet soms wonderen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:27

idd lang genoeg lopen en wachten totdat ze het doen
dan belonen en dan pas terug naar huis

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:31

Juist niet langer gaan wandelen!Naar buiten lopen(veldje o.i.d)...daar laten snuffelen eventueel commando geven doet hij niks weer naar binnen...doet hij wel wat dan verder wandelen.Mocht hij het nou wel in de tuin doen dan net als bij een pup naar het veldje toebrengen. Mijn hond ging het altijd ophouden in de hoop dat we nog even wat langer gingen wandelen :P Als je daarin meegaat ben je voor je het weet(dus ook 's avonds als je eigenlijk naar je bed wil eerst een uur aan het wandelen. Mijn honden doen hun behoeftes nu op commando en ook altijd voor de wandeling.

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:32

ik zie net dat eenzelfde soort tip al gegeven is sorry...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:23

Loopt je hond aan de riem buiten en is hij los in de tuin?
Mijn hondje doet haar boodschapjes ook liever los, zodat ze wat verderop in de bosjes kan gaan zitten..

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 22:08

Mijn hond loopt aan de riem. Maar ik kan het niet los laten, dat gaat niet goed met andere honden. Dus daar wil ik geen risico mee lopen.

Ik ben nu begonnen om met hem naar een veldje te lopen, wachten tot hij daar iets doet (al is het maar een plasje) en dan verder lopen. Hij staat mij soms gewoon 5 min lang dom aan te kijken of we verder gaan, en dan dirigeer ik hem het veldje op, en zodra hij wat doet beloon ik hem en gaan we verder.

Zoals wat missy_88 zegt naar het veldje toebrengen als hij wat doet is niet zo makkelijk. 1- hij doet het stiekem 2-Hij weegt 50 kilo, dus dat krijg je niet zomaar van de plaats, als hij niet wil:P

Ik laat de vorderingen weten, en als iemand nog meer tips heeft hoor ik het graag!

Groetjes Mandy

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:00

Misschien kun je stiekem ergens op de loer gaan zitten en hem eens flink laten schrikken(stem verheffen,plantenspuit of wat voor jouw hond dan ook mag werken).Verder is het belangrijkste natuurlijk dat hij leert om hem buiten te doen want dan zal de behoefte er ook niet meer zijn om het in de tuin te doen. Het zal in het begin natuurlijk best lastig zijn maar uiteindelijk moet het werken. Handig is misschien als je buiten bent geweest en hij deed niks hem dan in een bench of hal te plaatsen en hem na een poosje weer naar buiten te doen. Als hij dan wel wat doet kun je hem belonen en mag hij weer vrij spelen.

Succes!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:01

Mandy_89 schreef:
Mijn hond loopt aan de riem. Maar ik kan het niet los laten, dat gaat niet goed met andere honden. Dus daar wil ik geen risico mee lopen.

Toch denk ik dat dit het is. Kun je het niet een x uittesten door je hond los te laten op een zeer rustig moment?
Of bijv. zo'n uitrollijn te gebruiken?

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:09

Toch vind ik dat een hond ook aan de riem gewoon zijn ding behoort te doen zeker als je een commando geeft. Als mijn hond niks hoeft te doen gaat hij zitten. Als hij blijft rondscharrelen en snuffelen is hij ongehoorzaam.
Streng misschien maar wel erg praktisch, zeker ivm de trainingen e.d.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:16

Dat is ook zo, maar je zult eerst moeten weten of dit uberhaupt het probleem is voor je naar oplossingen kunt zoeken. M.i. is straffen geen goede oplossing, je creeert er angst mee en wellicht maak je het probleem daarmee alleen maar erger (onzindelijk in huis).

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:24

Straffen doe ik dan ook niet maar we doen dan op dat moment ook niks wat hem beloont(tenminste vroeger toen hij het nog niet helemaal goed deed).Ik heb eens een hond opgevangen die je eerst een uur moest uitlaten en vervolgende tegen de boom het dichts bij huis aan plaste.Ik wandel dus alleen verder als de behoefte gedaan is. Vandaar ook de tip om de hond even in de bench of op de gang te leggen en even later weer naar buiten te gaan en nadat hij braaf is geweest weer lekker in de tuin laten lopen. Zo snappen ze het snel genoeg.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:27

myssy_88 schreef:
Misschien kun je stiekem ergens op de loer gaan zitten en hem eens flink laten schrikken(stem verheffen,plantenspuit of wat voor jouw hond dan ook mag werken).

Dit is echt straffen hoor... Je creeert hiermee een angstige hond die straks zijn behoefte gaat doen als er zeker weten niemand is. Dus precies het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken (behoefte aan de riem doen)..

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:34

Ja daarom stond er ook dat het begint bij het buiten leren doen van zijn behoefte. Het is natuurlijk ook afhankelijk van de hond zijn karakter maar mijn eigen hond is super dominant en heeft soms even een goede correctie nodig(bijv. bij gaten graven). Als je het idee hebt(zoals bij mijn jongste hond) dat hij verlegen of een beetje bang is dan is dit indd niet een goed idee. Wel blijf ik bij de manier van het leren buiten de behoefte doen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 13:43

Het gind de laatste paar dagen trouwens prima! Hij deed netjes zijn behoefte buiten, maar nu is hij bij het uitlaatveldje aangevallen door een loslopende hond, en nu is het probleem weer helemaal terug. Kan echt opnieuw beginnen.
Hij heeft ondertussen al weer vaak in de tuin geplast en gepoept.

Ik heb hem trouwens altijd aan de lijn, maar deze is een lange uitrollijn van 8 meter, dus hij kan een eind het veldje op en de bosjes in.

En idd het proberen te betrappen en straffen zal geen nut hebben, want hij doet het al stiekem, en weet dat het niet mag.

Lastige zaak om op te lossen.

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:20

Wat je wel zou kunnen doen is een stuk gras uitspitten en daar een vast plekje van maken(eerst maar eens in de tuin). Daarna steeds een stukje verder verplaatsen richting de plek waar je heen wil.