Kippen voor dummies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Kippen voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 12:54

Hallo!
Wij zijn de dummies dus. :o
We willen graag kippen bij onze huidige 'veestapel' nemen, maar ik wil wel graag weten waar we aan beginnen.
De keus is gevallen op gewone bruine legkippen om mee te beginnen en geen haan.
1 is geen, dus hoeveel minstens?
Zouden ze eventueel met 2 konijnen kunnen samenleven in een hok? Uiteraard niet alleen een hok, maar een omheind stuk grond hoort daar ook bij.
Waar moeten we dan op letten (besmettelijke ziektes bv)?
Moet er een stok zijn of is dat niet per se noodzakelijk?
Oftewel: hulp gewenst voor deze dummies.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:05

Leuk dat je kipjes gaat nemen.. Het ligt er een beetje aan hoeveel ruimte je beschikbaar hebt, maar als het kan zou ik er zeker 5 of 6 nemen. (wettelijk gezien moet een kip 1m2 ter beschikking hebben, zelf vind ik dit een beetje aan de krappe kant) Een stok zal ik je zeker aanraden, omdat ze daar toch graag op zitten. En broekhokjes, zodat ze lekker rustig hun eieren kunnen leggen. Ik zou ook wat verhogingen hier en daar in je ren maken, bijvoorbeeld een stronk van boom en daar een dikke tak tegen of zoiets. Ze zitten nl graag af en toe wat hoger. Het is een soort speeltje zeg maar. Hoe dat met konijnen gaat weet ik niet, maar ik heb wel gehoord dat dat geen probleem hoeft te zijn. Kippen kunnen prima zonder haan, maar als je de ruimte hebt zou ik het zeker aanraden om er toch een te nemen. Ze zorgen zo goed voor hun harem en het is echt leuk om te zien hoe hij het voer aanwijst of zelfs voor ze legt. Hij wijst de lekkerste stukjes aan en waarschuwt bij gevaar.

Kippen hebben verder nodig: Veel vers water (dit om het voedsel vanuit de krop naar de maag te krijgen), steentjes om te pikken (dit hebben ze nodig om het voedsel in de maag te vermalen) en af en toe wat groenvoer. Buiten het gewone voer om natuurlijk! En natuurlijk een zandbad om te badderen..Verder doe je er verstandig aan om ze 2x per jaar te ontwormen en, onnodig te vermelden waarschijnlijk, hou het hok goed schoon.

Kippen hebben gauw een routine waar ze zich aan houden, dus het is handig als je op gezette tijden voert.

Plaats je foto's van je kipjes als je ze hebt? (ik heb foto's van de kippen in mijn profiel staan)

Veel plezier alvast.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:07

ik heb 3 kippen bij 4 konijnen gehad een hele poos. zolang ze genoeg ruimte hebben kan dat prima! wel lijkt t mij handig te zorgen dat zowel konijnen kunnen vluchten naar een ruimte waar de kippen niet kunnen komen als andersom...

ik zou voor 3 kippen gaan (1 ei is geen ei, 2 ei is een half ei...)

een stok zou ik sowieso wel doen. is ook niet de meeste moeite ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:08

Emerald schreef:
Lwettelijk gezien moet een kip 1m2 ter beschikking hebben

waar in vredesnaam haal je dat vandaan??? 1 kip per m2? ik ken stallen waar ze met 9 per m2 zitten ;)

en wat dacht je van legbatterijen?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:11

ikenindi schreef:
Emerald schreef:
Lwettelijk gezien moet een kip 1m2 ter beschikking hebben

waar in vredesnaam haal je dat vandaan??? 1 kip per m2? ik ken stallen waar ze met 9 per m2 zitten ;)

en wat dacht je van legbatterijen?

Dat ben ik al zo vaak tegengekomen. Ga maar eens rondneuzen bij 'houden van kippen' en dan zal dat vermeldt worden. Helaas zitten een hoop kippen inderdaad met veel te veel op een ieniemienie stukje. Ik neem aan dat de m2 voor scharrelkippen opgaat. Alhoewel scharrelen op 1m2..........?

ikenindi

Re: Kippen voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:32

ik heb het over scharrelkippen... die mogen met 9 op 1 m2 worden gehouden (5 jaar terug iig, misschien dat het iets is veranderd, maar vast niet veel ;) )

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 13:47

Hihihi!
We hebben zo'n 500 m2 waar ze uiteindelijk kunnen scharrelen, dus dat lijkt me wel genoeg. :D
De slaapplek en voerplaats van de kippen wil ik bij de konijnen houden voor het overzicht zeg maar.

Tja, een haan...
Onze veestapel staat aan huis in de achtertuin en ik denk dat een haan teveel lawaai gaat opleveren voor de buren.
Plus onze slechte ervaringen met agressieve hanen.
* zie voor je: wild maaiende Mar met een bezem om een vluchtweg te maken voor haarzelf en dan nóg de sporen in de achterbenen krijgen terwijl wereldrecordtijd op de 50 m sprint al vele malen zijn gebroken. Moet vervolgens weer terug om een haan uit dochterliefs haren te trekken en weer terug met dochter*

Verder hoop ik op hulp van de kipdames om mijn boerentuintje op natuurlijke wijze bij te houden. Of slopen kippen de boel?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:48

planten wel... of bedoel je dat niet?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 13:53

Ja, planten, kruiden voornamelijk.
Ons idee is om zonder gif de plantjesboel goed te kunnen houden tegen ongedierte.
Maar als de planten er vervolgens uit gegraven worden door de kipjes, tja...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:59

ik vraag me af of ze niet van de planten gaan eten ook?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 14:12

ikenindi schreef:
ik vraag me af of ze niet van de planten gaan eten ook?

Da's ook een goeie...
Delen vinden we niet erg, maar kippen kunnen vast ook niet tegen giftige planten, denk ik zo?
Heb een onooglijke en stinkende groenblijver staan, die dus daarom giftig is volgens de wetten der natuur.
Hoera: het onding kan er dus uit of weten kippen het verschil tussen eetbaar en giftig?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:18

Wij hebben ook een stel dames rondstappen op ruim 400 m2 en zij helpen wel redelijk goed met het bijhouden van de tuin. Ze halen het onkruid tussen de tegels vandaan, houden van slakken, bij veel mieren hebben ze een lekker proteine hapje, ze maaien het gras (soms iets te goed :') ) en ze halen opkomende onkruidjes uit de border en harken die meteen ook voor ons. Alleen alle eetbare planten zijn kaal tot op springende kip hoogte, je moet de poepjes wel weghalen want ze poepen ook op je terras :D Houdt ze alleen uit je moestuin en bij frambozen of aardbeien vandaan, tenzij je wilt dat die alleen ales kippenvoer mogen dienen. :Y)

Waarom de keus op echte legkipjes? deze beetjes zijn met maximaal 2 jaar echt op en uitgelegd of ze overlijden aan zwakte of ziektes omdat ze gewoon niet gefokt zijn om langer te leven dan dat. Als je raskipjes of kruisingen neemt kun je langer genieten van je diertjes. Als je de ruimte hebt zou ik voor 4 of 5 kipjes gaan. Dan hebben ze elkaar zonder dat je teveel eieren hebt of je tuin overbelast wordt.

Konijnen en kippen kunnen meestal wel samen, alleen niet elk konijn is even vriendelijk tegen kippen en omgekeerd. het kan ook een bloedbad worden. Ook moet je zorgen dat ze niet teveel elkaars voer gaan opeten. Ik zou zelf ervoor kiezen kippen en konijnen apart een nachthok te geven. Ook om te voorkomen dat de konijnen volgepoept worden of de kipjes hun zitstok wordt opgeknaagd door de konijnen.

Een zitstok ja veel kippen waarderen het wel als ze die hebben om te slapen, al heb ik er hier een paar die er geen gebruik van maken, die slapen liever in een legnest of op het dak van het nachthok (staat binnen).

Verder wat betreft ruimte, vroeger was de norm voor krieltjes 0,5 m2 per kipje loopruimte, tegenwoordig is die "norm"ruimer dan wel te ruim gesteld. Er zijn mensen die vinden dan je op 10 m2 maximaal 2 kipjes kunt houden en dat zou dan nog te klein zijn. Hier hebben ze afhankelijk van of we thuis zijn of niet tussen de 2 en 80 m2 per kipje. En het valt ons op dat als ze in hun kleinere ruimte zitten asl we weg zijn er minder onrust en stress in de groep is dan met de hele tuin. Waarom geen idee, misschien voelen ze zich veiliger in een afgesloten ruimte.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:21

O ja wat betreft giftige planten, taxus vingerhoedskruid en gouden regen is echt dodelijk voor kipjes. veel planten zijn wel giftig maar niet dodelijk. Ervaring leert bij ons dat ze een paar hapjes proberen en er dan verder vanaf blijven. Veel schadelijke planten zijn ook vies van smaak.

We hebben zelf klimop, rodondendron, buxus, laurier staan, er stond ook conifeer en liguster maar die zijn weg. Allemaal planten die giftig zijn maar ze met rust laten. Zelfs in hun kale afgesloten ruimtetje.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 15:00

Duidelijk allemaal! ;)

Waarom we bruine legkippen willen...
Waarschijnlijk omdat we op onze vorige stal 2 dikke bruine dames hadden, die vrij tam en zelfs gezellig waren en vrijwillig op schoot kwamen zitten.
Nu hoef ik dat niet per se weer, maar ze waren erg makkelijk met alles.
Als dummies moet je onderaan beginnen en we dachten dat dit soort voor ons wel geschikt zou zijn.
De prijzen van echte raskippen gaat ons eerlijk gezegd ook een beetje te ver. :o
Of heeft iemand nog een suggestie die we ook moeten bekijken?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:08

ja hoor die heb ik wel, via via, het kippenforum oid vaak kennen mensen weer mensen die kipjes kwijt willen/moeten. Vaak zijn dat heel schappelijke prijzen of gratis. Zeker als je geen heel erg jonge kipjes wilt hebben percee.

Op het kippenforum zag ik vandaag een advertentie dat iemand in het westen een aantal wyandottekrieltjes en een cochinkrieltje kwijt moest. Copy van de advertentie

Citaat:
Aangeboden:
1 Wyandotte kriel Kleur Zwart
1 Wyanodtte kriel Kleur Blauw
1 Wyandotte kriel Kleur Blauw Zilver Gezoomd
1 Cochin kriel Kleur Bruin, gespikkeld.

Leeftijd 1 tot 3 jaar.

Alle 4 aan de leg.

Heb het liefste dat ze alle 4 naar 1 adres gaan en bij elkaar blijven.

En ik kan het er alleen maar mee eens zijn dat de prijzen op dit moment belachelijk hoog zijn. De enige reden dat we nu zelf maar broeden met een 2e hands broedmachinetje is omdat we geen hennen konden vinden vorig jaar die betaalbaar waren in een ras en kleur die we zochten. om diezelfde reden heb ik nu van iemand een "bestelling" van 18 hennen van hetzelfde ras. 15 euro voor een overjarige kip is ook niet normaal meer, of 5 euro voor een ongesext kuiken en tot 1,50 voor een ei. 8)7

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:19

Zelf heb ik mijn konijnen bij de kippen gehad, de oogjes van de konijnen glinsteren erg mooi vond de kip, een echte aanrader om ze samen te houden :n Je kan het natuurlijk proberen als je heel veel ruimte hebt.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 15:56

wiske23 schreef:
Zelf heb ik mijn konijnen bij de kippen gehad, de oogjes van de konijnen glinsteren erg mooi vond de kip, een echte aanrader om ze samen te houden :n Je kan het natuurlijk proberen als je heel veel ruimte hebt.

Thanks wiske23: dit geeft gelijk bij ons de doorbraak om ze niet samen te gaan houden.
We hebben ruimte zat om het anders te kunnen doen, dus dat lijkt mij ook het beste.
Het zou ook een probleem worden met wel kipjes los over heel het terrein, maar nijnen niet; kippen kunnen bij gevaar het hoge hek van nijnendomein niet over...

@ karuna: wat goed van jou!
Dit zijn ook goed gangbare kipjes. :)*
Ik wil alleen nu eerst toch een apart hok, los van de nijnen en dan pas kipjes. Deze zijn vast al weg voordat het hok klaar is...
Maar thanks voor je tip! 8-)

We willen geen kuikens, omdat we daar gewoonweg geen ervaring mee hebben.
Op MP worden 'paaskuikens' aangeboden die nog onder de lamp moeten of per week duurder worden.
Te gek voor woorden eigenlijk.
Overjarig past beter bij onze eigen leeftijd. :+
Zit er nog veel verschil in qua ras en verwachte leeftijd?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:40

ja dat is er wel, grote kippen worden over het algemeen minder oud dan de krielvariant. Maar uitzonderingen bevestigen de regel. Gemiddeld moet je rekenen op een leeftijd tussen de 5 en 9 jaar bij normale gezondheid en hennen worden normaal ouder dan hanen. Het kan zijn dat ze eerder stoppen met leggen maar dat maakt ze niet minder leuk. Wyandotkrieltjes halen meestal wel de 8 tot 9 jaar, brahmakrieltjes blijven vaker steken tussen de 5 en 7 jaar.

Wij hebben nu 2 wyandot zusjes van ongeveer 8 die na 2 jaar legstop dit voorjaar weer volop aan de leg zijn gegaan. Een van de 2 loopt al 3 jaar op reserve tijd. is al 4 keer opgegeven met mankementen maar ze doet het nog best al is het een kipje van alledag. Haar zusje is wel gezond geweest maar is toch ook duidelijk een dag ouder, zondert zich wat meer af en zo.

Onze brahmakriel van ruim 5 is 8 weken geleden mee verhuisd met 2 jonge kipjes omdat ze daar veel mee optrok. Zij heeft al een jaar of zo een vorm van artrose lijkt het. loopt wat minder vlotjes en wilde met het koude vriesweer ook niet graag naar buiten. maar legt nog als de beste en is ook nog heel goed in rondscharrelen en wormen vangen.

Het enige kipje dat hier tot nu toe is overleden is ons zijdehoen krieltje van net 2 afgelopen oudjaar. Zij heeft zich letterlijk doodgelegt door uitputting, wat normaal dus alleen bij de standaard legkip gebeurt. Maar ik ken ook kippen en hanen die moeiteloos de 12 halen.

Wyandotjes en cochins zijn idd ook heel goede startkipjes (of blijvende rassen <3 ), vrij gemakkelijk tam te krijgen, vliegen niet al te hoog, leggen goed en zijn niet al te kieskeurig in het soort hok dat ze krijgen.

Wat betreft de paaskuikens, mijn mannetje maakte al grapjes over het 5 dagen jonge grut dat hier nu zit. Kunnen we ze niet verhuren voor pasen :+ . Ik vind dat echt te zot voor woorden dat er serieus mensen zijn die kuikentjes op de paastafel willen hebben terwijl ze geen verstand van kippen hebben of ze willen houden. Kinderen die die kleintjes zowat platknijpen, het gebakken vlees naast de beestjes, flink roken erbij misschien. O wat zijn we diervriendelijk bezig. En de handel denkt alleen maar aan geld verdienen. |(

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:01

Ik heb al meer dan 25 jaar kippen bij konijnen, maar nog nooit heb ik een konijn gehad die door een kip gepikt was.
Kippen zijn hele leuke en gezellige dieren om te hebben.
Bruin legkippen kunnen ook oud worden hoor, en ze zijn heel makkelijk tam te maken.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:07

Wij hebben ook wyandottes en bruine legkippen.. beiden eigenlijk net zo tam, alleen zijn de legkippen wat feller (vliegen tegen het draad op als ze eten willen enzo, maar stoppen meteen als het hok open is en lopen je als een hondje achterna)..
Een van beiden lijkt me een goede keuze..
ik zou idd wel voor een stuk of 4-5 hennen gaan, zeker als ze wat ouder zijn, als er dan eentje wegvalt heeft de rest genoeg gezeldschap over.
Mijn wyandottes zijn inmiddels ook een jaar of 7 :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:14

karuna schreef:
En ik kan het er alleen maar mee eens zijn dat de prijzen op dit moment belachelijk hoog zijn. De enige reden dat we nu zelf maar broeden met een 2e hands broedmachinetje is omdat we geen hennen konden vinden vorig jaar die betaalbaar waren in een ras en kleur die we zochten. om diezelfde reden heb ik nu van iemand een "bestelling" van 18 hennen van hetzelfde ras. 15 euro voor een overjarige kip is ook niet normaal meer, of 5 euro voor een ongesext kuiken en tot 1,50 voor een ei. 8)7

U zegt???? :wow: 15 euro voor een kip??? Heeft die gouden pootjes of zo??
Tjonge dat zijn idd geen normale prijzen meer.
Welk ras heb je Karuna??

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:18

Serama kipjes zijn de kleinste kipjes ter wereld en heel tam. Ik kwam ze tegen op een beurs en je kon er gewoon echt mee knuffelen en kroelen. Dat trekt me wel haha. Ik heb op dit moment chinese dwergkwartels, maar als ik ooit kipjes zou nemen dan worden het Serama's of andere leuke krielkipjes.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:19

Moet je eens kijken wat ze kosten voor ze groot zijn (kleintjes eten ook behoorlijk wat!)
Nog even op je vragen: een stok is belangrijk ja, daar zitten ze graag op (van de grond af). Liefst redelijk hoog in het hok, maar als je wat oudere kippen neemt zou ik hem niet te hoog doen, dan krijgen ze soms moeite erop te komen.
Als je geen stok maakt gaan ze vaak toch een plekje zoeken om hogerop te komen

wbt besmettelijke ziektes moet je goed luizen in de gaten houden. Die gaan overdag tussen kiertjes zitten en ´s nachts op je kippen.
Succes ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:21

er bestaat ook een groot [url]http://www.kippenforum.nl/[kippenforum[/url]
ik zou geen kippen nemen als je ze niet los kan laten lopen (tenzij je geen plaats hebt maar voor het kippenwelzijn is dat wel het beste denk ik)
ze waarderen dat zo erg!

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:25

Hier plukten de kippen ons dwergnijntje kaal tussen zijn oren. Zag er behoorlijk zielig uit.
Kippen maar rap ergens anders gezet.