Zwakstroom op schutting ivm kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Izie

Zwakstroom op schutting ivm kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 17:34

Hoihoi,

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met het plaatsen van zwakstroom om een kat binnen of uit een tuin te houden?

Wij hebben een kat die ontzettend graag buiten is, maar helaas heeft hij na lange tijd toch ondekt dat het bij de buren erg spannend is.
Nou zijn de buren absoluut geen katten haters, maar hun poes wordt binnen helemaal gek als die van ons buiten voor het raam zit.

Daarbij ben ik gewoon van mening dat een ander geen last mag hebben van mijn huisdieren.

Aan de andere kant hebben we geen buren, maar ik ben bang dat hij op ten duur richting straat zal gaan, en ik wil mijn kat nog graag wat langer houden.

Mijn vraag is dan ook :

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van zwakstroom? en wat waren de resultaten?
Mijn hele tuin is omgeven door muren en 1 stuk schutting, dus iets er boven opplaatsen is eenvoudig.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:39

sorry geen ervaring met dit probleem, maar wil even melden hoe zeer ik het op prijs stel dat jij zorgt dat andere geen last hebben van jouw kat!!!

+:)+

Izie

Re: Zwakstroom op schutting ivm kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 17:47

Dank je wel!! Ik vind dit niet meer dan normaal, al weet ik dat sommigen daar anders over denken.

Ik probeer zo de beste oplossing te zoeken zodat poeslief wel lekker buiten kan scharrelen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:51

Zwakstroom is hetzelfde als het schrikdraad van de paarden?
Hoe zit het verder met het "aarden"?Anders krijgt ze heelmaal geen schok vermoed ik.
Weet je hoe de kat naar de buren gaat?(wij hebben een schutting waar de katten doorheen gaan nl.)
Eventueel zou je misschien ook een soort afstandhouders kunnen plaatsen, daar hoeft geen stroom op.
(maar ik zoek nog een plaatje om het duidelijk te maken :+ )

Zoiets:
http://www.elreka.nl/pages/gaashekwerk/ ... gh03gr.jpg
Maar dan zonder prikkeldraad, en dan naar "binnen" zodat je er geen grip op hebt.
Laatst bijgewerkt door siskeh op 19-03-10 18:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:52

Zelf geen katten en geen tuin :P maar wat ik wel weet is dat je ook de sprongberekening kan bemoeilijken voor ze.Dit kun je doen door (nep)planten zo te plaatsen dat ze niet kunnen zien waar ze moeten springen.

Mijn zus heeft het ook geprobeerd met een tuigje en een belletje eraan...tuig om kat,kat wist niet wat hem overkwam en heeft een kwartier "dronken" gewaggeld en liet zich omvallen :=
Daarna tuig naar de kat gesmeten toen hij naar de schutting zat te kijken en als laatste alleen het belletje laten rinkelen }> Misschien beetje cru maar het heeft wel geholpen,ze kijkt niet meer naar de schutting...laat staan er opspringen :D

Mocht je toch een draadje willen proberen,zou ik er wel een nemen die je heel licht kunt afstellen.Er zijn apparaten op de markt waarbij dat kan...het hoeft geen stier tegen te houden ;)

Super dat je je verantwoording neemt en kat in eigen tuin wilt houden +:)+

Edit: Aarden is wel een goeie maar dat kun je doen door een draad of plaat te verbinden met de schutting en de grond...als de kat dan op draad/plaat staat en de stroomdraad raakt,dan voelt ze hem wel :o

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 18:24

Ik weet niet zeker of er dezelfde spanning zit op schrikdraad voor paarden en op dit soort draad.
ik zag op internet dat er speciale kleine stroomgenerators zijn voor katten en honden schrikdraad. Ik denk eigenlijk dat dit minder krachtig is maar zeker weten doe ik het niet.

Ik weet waar de kat de schutting over gaat.. achter in de tuin zit een verhoging van iets meer als een halve meter, vanaf hier kan hij de sprong net halen.. het is helemaal een dichte schutting dus hij moet er over om ergens te komen.
Dit is ook het enigste stuk tuin met schutting, de rest van de tuin is omgeven door muur. Dit brengt ook gevaar mee, want als meneer toch bedenkt dat hij daar wel over kan, komt hij op straat, en kan hij met geen mogelijkheid terug de tuin in.

Ik ga er van uit dat als ik de draden/bevestigingspunten bevestig op een muur of schutting dat het dan geaard is?

@siskeh: Dit soort bevestigings paaltjes zit ik inderdaad aan te denken, weet alleen niet of alleen draad dan goed genoeg zou zijn. Het is het proberen waard. Het is niet zo dat ik er dol op ben dat ik weet dat me kat een aantal keer een klap stroom zal krijgen, dus andere opties zijn ook zeker het proberen waard.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:30

misschien net zoiets als je bij honden op een erf vaak ziet? dus een draad ingraven en dan beest met een bandje om wat gaat piepen als je binnen een bepaalde afstand van het draad komt.
als ze over de draad gaan krijgen ze via het bandje een klein tikje stroom.
ze hebben heel snel door dat ze niet meer door moeten lopen als ze het piepje horen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:58

Paardenschrikdraad werk iig wel tegen katten en honden _O-
Die konden mijn paard zijn uitbreekdrang niet zo goed waarderen, "grootste" nadeel was dat ze op ongepaste momenten een klap kregen :D (jij staat bij de wei, kat wil hallo zeggen, en gaat daarbij met zijn staart omhoog tegen het stroomdraad staan :o )

Ik denk dat goed strak gespannen gladdraad wel werkt om de kat binnen te houden als je het met dat soort schuine dingen doet.
Het gaat er vooral om dat hij het helemaal niet meer kan.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:07

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:31

Izie schreef:
Ik weet waar de kat de schutting over gaat.. achter in de tuin zit een verhoging van iets meer als een halve meter, vanaf hier kan hij de sprong net halen.. het is helemaal een dichte schutting dus hij moet er over om ergens te komen.
Dit is ook het enigste stuk tuin met schutting, de rest van de tuin is omgeven door muur. Dit brengt ook gevaar mee, want als meneer toch bedenkt dat hij daar wel over kan, komt hij op straat, en kan hij met geen mogelijkheid terug de tuin in.

Oooo...dan moet je daar gewoon iets ophangen zodat hij de sprong niet kan berekenen.Evt een bak water op scherp hangen zodat hij die (bij een poging) over zich heen krijgt ;)
Mooie plantenbak met nepklimop of zo...zolang hij de schutting maar niet meer kan zien op het cruciale punt :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:39

Kijk eens bij agrardi. Die hebben div. tuin afscheidingen voor hond en kat volgens mij.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:50

Ik heb vernomen dat een schrikdraadje niet altijd helpt.
Sommige katten zeker met meer vacht gaan er dwars doorheen.

Wij hebben gekozen om via http://www.nettenlijn.nl/ te vragen wat hun de beste opossing leek voor onze tuin. We hebben nu een net dat vanaf de schutting schuin naar boven en naar binnen staat. Dit wordt gespannen met een polyester kabel. Het valt bijna niet op en je hebt niet het gevoel dat je in een kooi zit.

Mijn zeer lenige abessijnen kunnen er absoluut niet uit.

Wij hebben ze laten komen het laten plaatsen. Kosste wel wat, maar we zijn er anderhalf jaar later nog steeds ontzettend blij mee.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 21:06

Tinky12 schreef:
Oooo...dan moet je daar gewoon iets ophangen zodat hij de sprong niet kan berekenen.Evt een bak water op scherp hangen zodat hij die (bij een poging) over zich heen krijgt ;)
Mooie plantenbak met nepklimop of zo...zolang hij de schutting maar niet meer kan zien op het cruciale punt :)

Dat stuk is 3 meter lang haha :D

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 21:08

Er stond heel toevallig 1 zo'n kastje op marktplaats en ook nog hier in de buurt...
Dus die haal ik morgen op! Kost nu weinig en is het proberen waard.

Die site van die netten had ik ook gezien idd, maar dat vind me vriend niet heel denderend.

We gaan het gewoon proberen en zullen zien hoever poezevriend komt :D

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:24

Wij hebben onze tuin ook afgezet voor onze 2 katten. Wij hebben dat gedaan met stroomdraadjes. Met een stroomapparaatje speciaal voor huisdieren (volgens mij van het merk Gallagher).

Allereerst wil ik wel even zeggen dat onze katten niet anders gewend zijn. En dus ook nooit gewend zijn om over de schutting heen te gaan. Ik denk dat je katten die gewend zijn overal naar toe te kunnen, niet zo gemakkelijk meer binnen de tuin houdt.

Wij hebben het volgende gedaan: De hele schutting omheind met stroomdraad (dat zijn er 2 onder elkaar, omdat je ook een geaarde draad moet hebben, omdat een kat van de grond afspringt en dan geen contact maakt met de grond, dus die geaarde draad zorgt samen met de stroomdraad voor de schok). De draden hebben we ongeveer op springhoogte (van de kat) bevestigd.
Die van ons hebben in het begin wel eens ooit een poging gewaagd, maar eigenlijk na een keer of 2 nooit meer! De schok is te vergelijken met een flinke statische schok (schrikdraad).
Let wel op struiken en bomen die te dicht tegen de schutting staan. Zij kunnen allereerst de stroomdraad onderbreken (en de schok veel minder maken) of de kat klimt in de boom en gaat via de boom alsnog de schutting over.

Succes ermee!!!

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 09:13

Dank je wel voor je duidelijke uitleg!!
Ik ga hem straks ophalen en dan zullen we eens een mooi anti-uitbreek plan bedenken }>

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:17

Stroomdraad alleen is voor sommige katten niet genoeg.

Vrienden van me hebben een soort schuin afdak van een stevig net schuin op de schutingen geplaatst, katten kunnen blijkbaar niet goed ondersteboven klimmen.

Mensen die een kitten van me kochten hebben een vogelnet over hun tuin gespannen, dat werkt ook prima.

Ik heb gewoon een paar kattenrennen gekocht :)

En verder kan ik ook alleen maar zeggen dat je goed bezig bent, zoveel kattenhaters in de wereld, en doorgaans met een kort lontje.
Je wil het leven van je kat toch niet op het spel zetten?
Dus top dat je m op eigen terrein wil houden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:23

De pest is dat katten, in tegenstelling tot paarden niet met hun poezelige voetjes op de grond staan als ze het stroomdraad aanraken :D Schrikdraadje trekken is geen kunst, zorgen dat ze "aarde" maken wel !

Mijn vorige huis had ik schrikdraad (gewoon afgetakt vd paarden) bij een gedeelte houten schutting + soort heras hekwerk met klimop begroeiing (levenslange afkeer van klimop inmiddels). Maanden ben ik bezig geweest om hem te perfectioneren |( pure ellende vond ik het.

Mijn huidige huis heb ik een stenen muurtje (tijdelijk, komt nog een schuur) een houten schutting en wederom een heras hekwerk. Dit keer heb ik gekozen voor naar binnen overhevelend gaas. Dus zowel op het heras hekwerk als op de houten schutting zitten houders die op ongeveer 45gr. naar binnen overhevelen. Werkt perfect, 100% ontsnappingsproof!!

Voor het heras hek kun je speciale opzetstukken krijgen. Voor het houten gedeelte heb ik een van mijn onderaannemers stalen pinnnen laten maken 45gr. gebogen van 35cm lang, met 2 schroefgaten er in. Daar (zwart) geplastificeerd kippengaas achter, omdat de rest van de omheining ook zwart is.

Mocht je die dingen willen laten maken. als je je hoefsmid lief aankijkt dan kan hij dat ook heel makkelijk. IJzeren staven (minimaal 8mm beter/makkelijker is 10mm) op de juiste lengte afsnijden, ombuigen en even in het vuur (hoefsmid) en hem even een uiteinde plat laten slaan zodat je daar de schroefgaten in kunt boren. Heel simpel. Mocht je foto's willen even pb met je emailadres.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:22

Hoe zit dat dan met katten van buitenaf? De katten van de buren zeg maar. Kunnen die met het 'dakje' aan de schutting of het schrikdraad ook nog in je tuin komen? (ik heb namelijk niet zo'n zin om tig keer in de week de katten van de buurt uit mijn tuin te moeten halen)