Begin aquarium met guppen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Begin aquarium met guppen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:08

Ik wil beginnen met het houden van guppen in een leuk beginnersaquarium.
Ongeveer 4/5 mannetjes guppen.
Ik was aan het denken aan een aqua40 met een zuiveringpompje waar ook zon zuurstofpompje aanzit.
Ook wil ik er een verwarmingselement in, kan je deze ook aan een kant hangen of word het water dan niet overal even warm?
Zit dit eigenlijk vast met zuignappen? En doet de verwarming en pompje het op stroom? Heb je daar ook stopcontacten dus voor nodig?
Is de aqua40 ook op stroom (lamp) heb ik dus 3 stopcontacten nodig of hoe zit dat?
Oke domme vragen mer heb nog helemaal geen verstand hiervan!
Ik wil er ook een stuk kienhout in en verschillende plantjes. En leuke steentjes en achtergrond natuurlijk.
Hoevaak en hoeveel water moet ik gaan verschonen?
Wat moet ik de guppen gaan voeren?

Verder nog leuke tips?

bedankt.:)

_Tara_

Re: Begin aquarium met guppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:13

4 mannetjes guppen in een Aqua40 is niet ideaal, maar 't moet kunnen vind ik. Verwarmingselement kun je gewoon aan de kant hangen :j Zit inderdaad vast met zuignapjes.
Alles werkt op stroom. Je hebt dan dus 3 stopcontacten nodig inderdaad.
Wat verschonen, 1 keer in de 2 weken ongeveer 30%.
Wat je ze moet voeren, guppenvoer :P

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:18

hoi hoi

je kunt het beste ee bak vanminimaal 60x30x30 nemen, anders zit hij veelte snel vol met guppe. guppen hebben sowieso een 60cm baknodig.

je hebt idd 3 stopcontacten nodig.
1 voor de filter, 1 voor verwarming en 1 voor lamp.
verwarming hangt met zuignapjes. Mijn bak blijft mooi rond de 27graden.

je moet hem een keer in de 2 weken voor een gedeelte verschonen. maar jekunt het beste naar een aquarium zaak in de buurt gaan, deze geven je alle info

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:19

verwarming zit inderdaad aan 1 kant. ik zo kijken naar een iets groter bakje. zuiveringspompje aan een luchtpompje is bagger. je kan beter een gewoon filter hebben. dus verwarming, lamp en filter. 3 stekkers. luchtpompje heb je niet nodig.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:23

Hoevaak moet je die sponsjes van het zuiveringspompje eigenlijk verschonen?
En hoevaak moet je de guppen voeren?
Moet ik ook nog wat van spul tegen algen in het water doen, of iets voor de conditie van het water te verbeteren?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:17

Maar als ze alleen mannen neemt, raakt er niks snel vol natuurlijk :P
Je guppen iedere dag of om de dag een klein beetje voeren. Iets tegen algen of waterconditie verbeteraars is nergens voor nodig.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:55

als je je aquarium uit de zon houd krijg je minder snel algen ;)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:00

Je start een aquarium eerst op. Je richt hem dus helemaal in zoals je wilt met pomp, verwarming en plantjes wat jij wilt. Het liefst dan een maand laten draaien zonder vissen. Dan pas visjes toe gaan voegen.

Je wilt dus alleen mannetjes? Want dit zou wel kunnen in een aqua 40. Met vrouwtjes kan het zijn dat er jongen blijven leven en het teveel wordt.

Veel succes!

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:01

wjerbo_en_ik schreef:
hoi hoi

je kunt het beste ee bak vanminimaal 60x30x30 nemen, anders zit hij veelte snel vol met guppe. guppen hebben sowieso een 60cm baknodig.

je moet hem een keer in de 2 weken voor een gedeelte verschonen. maar jekunt het beste naar een aquarium zaak in de buurt gaan, deze geven je alle info

waarom hebben guppen een bak van 60 cm nodig?
die van mij gedijen al jaren in een vissenkom zonder poes pas.
maar ben benieuwd waarom dat is.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:38

wollie27 schreef:
wjerbo_en_ik schreef:
hoi hoi

waarom hebben guppen een bak van 60 cm nodig?
die van mij gedijen al jaren in een vissenkom zonder poes pas.
maar ben benieuwd waarom dat is.

Ivm de vervuiling. Het nitriet leven kan dan te snel stijgen waardoor er sterfte ontstaat. Of je nou een aqua neemt of een 60 cm bakkie maakt volgens mij niet zo heel veel uit.

Een kom is eigenlijk gewoon weg te klein. Jij leeft toch ook graag in een groter huis dan in een 4×4 hokkie...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:36

wij zijn sinds een maandje ook aan de guppen, ik weet niet eens wat voor soort aquarium wij hebben, maar ook zoiets met een inwendige pomp. verwarming hebben ze niet perse nodig, maar ik had er ook een stelletje tetra's en black molly's in gedaan, dus heb ik toch ook maar verwarming erin gedaan. de watertemperatuur is ongeveer 24/26 graden. Ik heb aardig wat plantjes er in, en 2 slakjes (die zijn aan komen lopen :) ) op zich vallen de algen wel mee, ik maak elke week de pomp schoon, en heb zo'n magneet om de ramen te wassen... leuke hobby hoor!! (eigenlijk zijn we al aan het rondkijken voor een groter aquarium)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:39

Wij hebben ook guppies. We hebben geen verwarming. En ze doen het al jaren goed. Eigenlijk te goed. :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:42

ANOUKIEE schreef:
Ik wil beginnen met het houden van guppen in een leuk beginnersaquarium.
Ongeveer 4/5 mannetjes guppen.
Ik was aan het denken aan een aqua40 met een zuiveringpompje waar ook zon zuurstofpompje aanzit.
Ook wil ik er een verwarmingselement in, kan je deze ook aan een kant hangen of word het water dan niet overal even warm?
Zit dit eigenlijk vast met zuignappen? En doet de verwarming en pompje het op stroom? Heb je daar ook stopcontacten dus voor nodig?
Is de aqua40 ook op stroom (lamp) heb ik dus 3 stopcontacten nodig of hoe zit dat?
Oke domme vragen mer heb nog helemaal geen verstand hiervan!
Ik wil er ook een stuk kienhout in en verschillende plantjes. En leuke steentjes en achtergrond natuurlijk.
Hoevaak en hoeveel water moet ik gaan verschonen?
Wat moet ik de guppen gaan voeren?

Verder nog leuke tips?

bedankt.:)

Ik zou het alleen bij mannetjes houden in een aqua40 want eigenlijk vind ik dat al best krapjes gezien het feit deze visjes graag rondzwemmen :j
Heb ze zelf ook in een aqua40 gehad hoor, daar niet van maar ik krijg altijd de scheit van die bak :=

Verder heb je 3 stopcontacten nodig idd, een extra zuurstofpompje in een aqua40 is in ieder geval niet nodig. Dan heb je kans dat je planten weer naar zijn mallegootje gaan :)

Ik heb het verw.element altijd rechts in de hoek hangen, verwarmt prima ;)

Ik ververs altijd 1/3 van de bak eens in de 2/3 weken. Dat is voldoende.
Nu moet je echter niet telkens het hele filter schoonmaken gezien het feit je zo de goede bacterien ook wegspoelt. Zo'n pompje heeft echter vaak maar één sponsje dus dan is het niet anders.

En voeren,... iedere dag een beetje, of om de dag. Ik voer mijn vissen niet altijd dagelijks.
@Juval: guppy's moet men wel houden met een verw.element aangezien het tropische visjes zijn ;)

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:48

Ivm de vervuiling. Het nitriet leven kan dan te snel stijgen waardoor er sterfte ontstaat. Of je nou een aqua neemt of een 60 cm bakkie maakt volgens mij niet zo heel veel uit.

Een kom is eigenlijk gewoon weg te klein. Jij leeft toch ook graag in een groter huis dan in een 4×4 hokkie...[/quote]

nou het lijkt mij dat als er nooit 1dood gaat behalve van ouderdom en ze ook nog is jongen krijgen ze zich prima op hun gemak voeln in hun kom en er zitten maar 2 vrouwen en 1 man in een vrij grote kom lijkt me geen probleem dus?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 02:34

Zo'n kom kan nooit groot genoeg zijn :n

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 02:45

een man op twee a drie vrouwtjes is meer dan genoeg weet ik uit ervaring zet er veel planten in dankunnen ze schuilen of zet de grote vissen daarna over vrouwtjes gingen dood na paring bij mij, maar hoeft niet, ze kunnen ook in koud water kamertemperatuur.
Als ze zwanger zijn krijgen ze een zwarte vlek aan de achterkant onder.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 02:49

De TS wil alleen maar mannetjes ;)
Guppen op kamertemperatuur zou ik niemand aanraden. Gewoon bij 24 graden ongeveer is het beste.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 03:20

Ik heb guppe op kamer temperatuur gehad ging prima ik had 4 vrouwen en 2 mannen in een aqua40 bak ging supper! kreeg inderdaad wel jongen maar daar had ik klein apart bakjes voor.
aangezien ik algen eters erbij nam moest er een warmte elementje in. nu heb ik een bak van 125 liter en me guppen doen het nog steeds supper ;)

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:13

je weet dat je per manneke toch een drie vrouwkes moet voorzien<;
Aangezien de mannekes altijd actief zijn.
mvg

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:28

Als je alleen mannetjes in een bak doet, gaan ze dan niet vechten met elkaar?

Ik weet dat de mijne elkaar gewoon opvraten terwijl er toch echt genoeg vrouwen in zaten om hun lusten op te botvieren.. :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:28

Over 't algemeen gebeurd er niks als je alleen mannetjes houdt. Ze gaan elkaar bij mij iig niet opeten ofzo :P

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:40

Okay..

Dan zal het aan de mijne gelegen hebben.. Miss was de één wel van de andere kant en gefrustreerd dat de ander niks met hem wou.. :')

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:42

Wie weet :P

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 13:50

Wie zou mij nog iets kunnen vertellen over het voeren van guppen.
Ik had guppevoer gezien (van die vlokken), maar had ook gelezen dat variatie belangrijk is,
ik had iets gelezen over diepvries muggenlarven, kun je dat bevroren geven, moet dat eerst ontdooien?
Zijn er ook potjes met gedroogd murgenlarven? Ik dat ook goed voor de afwisseling?
Wat kan ik nog meer voor de afwisselling voeren?
Ik had wel al gelezen van een stukje komkommer en appel enzo.
Maar zijn er nog andere beestjes (gedroogd) die ze eten?
Iemand die guppen heeft een leuk voedingschema met welke merken en wanneer jullie geven?

:)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:52

Wij voeren om de dag
Maar hebben meerdere vissen er in zitten.
Maandag: granulaat/gup voeding
Dinsdag: geen
Woensdag: rodemuggenlarven
donderdag: geen
Vrijdag: granulaat/gup voeding
Zaterdag: geen
Zondag: Cyclops