Pup in de nacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Pup in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:56

Haai,
Wij hebben nu 1,5 week onze pup in huis. Ze slaapt ´s nachts in de bench op onze slaapkamer. Ze heeft de ergste piep periode gehad geloof ik. Ze piept eigenlijk alleen nog als ze ´s nachts een plasje moet. Meestal ga ik er twee keer per nacht uit. Ligt een beetje aan haar zeg maar. Nu vroeg ik me af, wanneer de tijd rijp is om haar naar de woonkamer te verplaatsen. We wonen in een appartement, dus gelijkvloers. We hebben het één keertje geprobeerd maar toen heeft ze 1,5 uur achter elkaar zitten jengelen, dus toch maar weer naar de slaapkamer. Vraag is dus wanneer we haar kunnen verplaatsen, hoe pakken we dat aan, en hoe lang duurt het nog ongeveer tot ze ´s nachts er niet meer uit hoeft?

Suzzy_3

Re: Pup in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:25

Ik zou ze van in het begin niet in de slaapkamer gezet hebben. En dan wekker zetten om de zoveel tijd, uitlaten om plasje te doen, terug in de bench en jij terug in bed.

Maar dat kan je niet meer ongedaan maken.
Ik denk dat je nu het best ze steeds verder van bed veprlaatst. En op den duur uit de kamer, maar zo dat ze jullie nog ziet.
En nadien dat ze jullie net niet meer ziet. En dan naar de woonkamer.
En als ze zit te jengelen, laten jengelen... Anders slaapt ze binnen 10 jaar nog in jullie kamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:33

Suzzy_3 schreef:
k zou ze van in het begin niet in de slaapkamer gezet hebben. En dan wekker zetten om de zoveel tijd, uitlaten om plasje te doen, terug in de bench en jij terug in bed.

Hier ben ik het mee eens, dom om een pup in de slaapkamer te laten en ook nog eens de pup laten bepalen wanneer het eruit moet. Zo ontstaan de eerste basis problemen al.
Ik heb verder geen tips, wel als je van te voren had geinformeerd hoe je de pup het beste de eerste dagen in huis kan begeleiden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:38

nou zeg,helemaal niet dom om een pup in je slaapkamer te zetten,zijn verdorie roedeldieren ,waar wij solitaire dieren van maken....

en het duurt wel even voor je een pupje echt in een huiskamer kan zetten,probeer anders de bench wat te verplaatsen naar de deur,en zo langzaam naar buiten te werken,maar honden zijn nu eenmaal roedeldieren,en zeker pupjes vinden het fijn om nog bij iemand te horen,gewoon langzaam aankijken wanneer de hond wat zelfstandiger wordt...

pupjes slapen bij ons in bed,ik neem ze bij mij,slapen tegen mij aan,en ik heb echt geen basis problemen hoor....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:42

Ik liet die van mij lekker op bed slapen zo sliep ze heel de nacht door tot 10 u zelfs haha En in de bench wou ze 5 u er al uit :9k Die van mij is ook een echte uitslaapster geworden als ik haar nu om 8u sochtends uitlaat en ik weer terug kom met der thuis dan kakt ze gelijk weer in.

Waarom willen jullie hem niet meer in de slaapkamer laten slapen?

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:43

Wij hebben het hier heel anders aangepakt, de pup ging de eerste nacht al alleen in de huiskamer,
heeft 2 uur gejankt en is toen gaan slapen. Hij had wel in de bench geplast, maar dat was te verwachten.
Volgende nacht nog een keer in de bench geplast, maar niet meer gejankt. Nacht 3 was alles top, niet meer janken
en geen plasje gedaan. Hij had het heel snel door allemaal. Lijkt me erg lastig op de manier waarop jullie het hebben gedaan := .
Ik zou het inderdaad gaan afbouwen met steeds de bench verder weg verplaatsen...

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:49

Eerste nachten naast je bed is geen enkel probleem, zeker omdat ze dan heel erg hun moeder en nestgenoten missen.
Wat betreft het verplaatsen is het inderdad slim om haar langzaam maar zeker verder weg te zetten. 's avonds voor je zelf naar bed gaat een plas laten doen en dan niet meer tot 's ochtends vroeg. Plast ze dan toch in haar bench, zou je de bench kunnen verkleinen door er een dichte plastic bak of afgesloten reismand in te zetten. Iets waar ze niet in kan en niet kapot kan maken, maar dat geeft haar geen ruimte om naast haar slaapplek te plassen. Wat ook kan helpen is een doek over de bench te leggen (als een papegaai afdekken) dat geeft minder prikkels en wordt ze dus minder snel wakker.
's ochtends zal je echt direct je bed uit moeten en meteen naar buiten. Als er geen acute diarree is, niet reageren op gepiep 's nachts. Eenmaal reageren op gepiep of geblaf in de bench, maakt het afleren echt een stuk moeilijker. Laat maar janken, niet tegen haar praten, niet straffen, alleen negeren. Voorkomt een hoop gesodemieter later.

sterkte.
als je meer opvoed info wil, mag je pb-en.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:51

kimmie261 schreef:
nou zeg,helemaal niet dom om een pup in je slaapkamer te zetten,zijn verdorie roedeldieren ,waar wij solitaire dieren van maken....

en het duurt wel even voor je een pupje echt in een huiskamer kan zetten,probeer anders de bench wat te verplaatsen naar de deur,en zo langzaam naar buiten te werken,maar honden zijn nu eenmaal roedeldieren,en zeker pupjes vinden het fijn om nog bij iemand te horen,gewoon langzaam aankijken wanneer de hond wat zelfstandiger wordt...

pupjes slapen bij ons in bed,ik neem ze bij mij,slapen tegen mij aan,en ik heb echt geen basis problemen hoor....

Dom is een groot woord ja.
Maar als jij uiteindelijk wil dat ze alleen in de living blijven, moet je ze in het begin niet 'verwennen' om dicht bij jou te mogen slapen. Van in het begin alles precies doen zoals je het uiteindelijk hebben wil. Want als ze een keer iets gewoon zijn, is het moeilijk om het terug af te bouwen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:55

wat is het probleem dan om een pupje even buiten te zetten als deze aangeeft te moeten plassen???

waarom moeten hondjes in mini hokjes gestopt worden om zindelijk te worden?

waarom beginnen mensen aan eenhondje als je hier geen zin in hebt om af en toe eens uit je bed te moeten....

mén....echt hoor...ik ga zovaak met pupjes uit bed,die beestjes hebben een mini blaasje,en dat wordt vanzelf groter naarmate ze groeien,die 3 of 4 weken snachts even laten plassen is het probleem toch niet?

kleine baby hondjes is nu eenmaal even wat werk...en juist de scharme van een pupje...alsof die beestjes maar meteen alles moeten kunnen en begrijpen...

oww en ik ken zat mensen die honden gewoon snachts in de woonkamer /hal /keuken hebben,en met de pup in bed hebben geslapen toen de hond nog pupje was...

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:59

Mijn hond,toen die voor de eerste keer bij ons was als pup, heeft 3 dagen bij mij in de kamer geslapen (in een grote tv-doos). Eerste nacht telkens als die piepte mijn hand in de doos gestoken, de 2 de nacht hetzelfde (toen al veel minder) en de derde nacht heeft die niet (toch niet dat ik gehoord heb) gepiept en is die naar beneden verhuisd en heeft die niet meer gepiept of wat dan ook, wel nog in de grote tv- doos omdat die 's nachts nog niet zindelijk was. Ik ben onlangs verhuisd en toen heeft hij ook de eerste nacht bij ons geslapen en daarna terug beneden daar heeft hij geen probleem van gemaakt (hij is intussen wel al 9 jaar).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:47

Hier stond de pup onmiddelijk in slaapkamer. Ga er snachts ook niet uit, behalve 1ste dagen. Nu slaapt hij netjes tot ik hem eruit haal om te plassen rond een uur of half 8. Toen hij piepte, jengelde (wat overging in echt huilen, grommen,...) gewoon laten doen, is hij stil kun je gaan kijken. Ik heb hem iig niet geleerd dat wanneer hij jankt ik eruit ga, maar omgekeerd ;) is net iets makkelijker ;)

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 04:13

Suzzy_3 schreef:
kimmie261 schreef:

Dom is een groot woord ja.
Maar als jij uiteindelijk wil dat ze alleen in de living blijven, moet je ze in het begin niet 'verwennen' om dicht bij jou te mogen slapen. Van in het begin alles precies doen zoals je het uiteindelijk hebben wil. Want als ze een keer iets gewoon zijn, is het moeilijk om het terug af te bouwen.

|( zo "achterhaald " een pup is een hulpeloos jong dier, van nature een roedeldier,komt uit een nest, met mama en nestgenootjes ( als het goed is en normaal gesproken) maar moet dan plotsklaps, bij de nieuwe baas alleen zijn, en als hij/zij aangeeft dat hij/zij dat niet snapt, eng vind, moeilijk mee heeft, is het jengelen en mot het het maar leren, vooral niet verwennen..... begrijp je niet hoe compleet onlogisch dit klinkt?

ik heb al vele jaren honden, ook vele puppen gehad , alle honden kunnen prima alleen zijn, alleen slapen enz. en toch zijn ze allemaal in bed of iig op de slaapkamer groot geworden.

het belangrijkste is, dat je een pup een veilig gevoel geeft, dat doe je niet, door hem te dwingen in een onnatuurlijke positie. eerst een band opbouwen, laten weten dat het oke is.

ik word er zo verdrietig van, steeds maar weer deze ouderwetse opvatting te moeten lezen... "laat een pup janken/jengelen/piepen, daar leert hij/zij van" "verwen hem/haar niet" |(

en reacties als: oh maar bij onze hond ging dat prima en heeft juist goed gedaan? kun je achterwege laten, daar tegen over staan nl. weet ik hoeveel honden die juist alleen zijn angst ontwikkelen, honden die een trauma op hebben gelopen door deze methode.

als men even logisch nadenkt en zich verdiept in het wezen hond en niet alleen in het .. "oh ik wil een pupje" kom je echt wel tot de conclusie dat laten janken in een bench gelijk staat aan .. haal hem maar met de neus door zijn eigen plas, dan leert hij wel .. ( en ik mag toch serieus hopen, dat er niemand is, die nu zegt dat dat oke is en ook uitvoert)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 07:56

baroen schreef:
en reacties als: oh maar bij onze hond ging dat prima en heeft juist goed gedaan? kun je achterwege laten, daar tegen over staan nl. weet ik hoeveel honden die juist alleen zijn angst ontwikkelen, honden die een trauma op hebben gelopen door deze methode.

Kan ik jou reactie ook wel verwaarlozen, zonde hoor om elke keer weer te mogen 'meegenieten' van het hoog aantal honden wat een probleem heeft ontwikkeld omdat ze op zo'n tuttige manier zijn opgegroeid. :=

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:01

Ik begrijp dat ook niet. En dan plast pupje in zijn bench (waar die echt nog niets aan kan doen), mag hij in zijn eigen pies liggen....arm dier.

Met babies doen mensen dat ook. Eerst worden ze 9 maanden door mama in de buik gedragen, dan worden ze geboren en moeten ze moederziel alleen in een bedje op een leeg kamertje liggen...zo zielig vind ik dat. En als baby dan huilt, mag je hem niet oppakken, want dan verwen je ze....yeah right...alsof babies en puppies zo denken....

Mijn honden slapen niet op bed, mar soms wil ik ze nog wel eens meenemen (als manlief werkt). Als ze dan de dag erna weer alleen slapen, geeft dat geen enkel probleem hoor. Goede opvoeding en een veilig gevoel doet wonderen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:11

Onze pup heeft welgeteld 1 nacht naast het bed geslapen, en daarna gewoon in haar bed beneden.
Ik denk dat 't enige wat je kunt doen 'm naar de woonkamer verhuizen en de wekker 2e in de nacht te zetten en dit later
waarneer ze zindelijker word te verminderen naar 1x en daarna nietmeer. Zou ik wel de bench oid 's ochtends meteen in
de woonkamer zetten, zodat de pup vast weet waar hij ligt enzo.

Ik moet er trouwens niet aan denken om mn hond op de slaapkamer te houden, al gaat dat hier toch niet (Duitse Dog pup en flinke trap..)
Maargoed, ik vind het, zeker bij dominantere (mannelijke) pups niet echt slim, omdat ze toch snel op bed komen en dan zelf beslissen hoe en wat, dus zij zijn dan de baas.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:13

Loiz schreef:
Maargoed, ik vind het, zeker bij dominantere (mannelijke) pups niet echt slim, omdat ze toch snel op bed komen en dan zelf beslissen hoe en wat, dus zij zijn dan de baas.

Echt? Ik heb hier een héél dominant hondje, die wel op bed ligt en ook op de stoelen/bank, maar hij is écht niet de baas hoor. Als hij de baas wordt door hem op bed te laten, doe je in de gehele opvoeding iets verkeerd.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:18

het is helemaal niet dom om een pup snachts naast je bed te laten slapen. een pup is net weg bij zn nest en moeder, die voelt zich hondsberoerd eenzaam. als ie wat ouders is, zal ie het vanzelf minder erg gaan vinden om in de woonkamer te slapen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:54

baroen ik ga helemaal met je mee,honden zijn roedeldieren en als je ze geen hond als maatje geeft,wordt jij als mens zijn roedel...

en zeker baby pupjes,die zijn nog zo hulpeloos,moeten nog zoveel leren,dat doe je niet door een bench dan maar zó klein te maken dat ie geen kant meer op kan..

mijn maag keert werkelijk om..

moord en brandt gillen we om paarden in te kleine stallen,maar pupjes mag je in een ruimte plaatsen waar ze hun kont niet kunnen keren...

;( wie verzindt deze onzin toch allemaal....

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:04

Heb toevallig nu ook een jonge pup,(en een volwassen hond)
Mijn pup slaapt in de bench in de slaapkamer,rond half 4 word ze iedere nacht wakker en dan ga ik er ff uit,daarna word ze rond 7 uur wakker en dan pak ik haar snel in bed en daar slaapt ze dan nog door tot een uurtje of 9.

ze heeft overigens ook een bench in de woonkamer,hier gaat ze overdags in mocht ik weg moeten,en ze heeft hier totaal geen problemen mee,als ik haar hier 's avonds instop gaat ze ook slapen,dus misschien is dat een idee TS,je pup ook laten wennen in een bench in de woonkamer zodat die ook vertrouwt word en ze er graag inligt .

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 10:23

Ja we onze bench is niet zo groot, (klein hondje) dus we gebruiken één bench en verplaatsen deze van de slaap naar de woonkamer. Vannacht ging het heel goed. Ze werd om 4 uur wakker. Even plasje gedaan, en tot half 9 door gepit!
En als ze 's nachts piept omdat ze eruit moet wacht ik altijd tot ze weer stil is. En als ze stil is haal ik haar uit de bench. Als ik overdag even weg moet zit ze in de bench in de woonkamer, en dat gaat verder prima. Ik denk dat we na het weekend de bench eens wat verder van het bed gaan zetten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:27

Verplaatst de bench gewoon niet te ver als hij gewent is om in de slaapkamer te slapen. Wij hebben onze pup vanaf het begin in de woonkamer gezet hij is nu 5 maanden en houd het nu makkelijk 5 uur op. Als je de bench verder zet en hij begint te piepen, haal m dan echt niet terug dan heeft het piepen gewerkt voor hem want hij kreeg de aandacht waar hij om vroeg.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:38

Denk dat je het beste de bench na een paar nachten weer steeds een stukje verder kunt verplaatsen. Op deze manier went de pup eraan dat het contact er nog wel is maar op een andere manier. Doe je het te abrupt heb je kans dat je straks een hond krijgt met verlatingsangst.
Probeer niet direct toe te geven als de pup piept in het begin, ze moeten even wennen aan de nieuwe plek

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:49

Volgens mij heb ik niet gezegd dat je een pup dusdanig in een kleine bench moet zetten dat ze hun kont niet kunnen keren, maar vaak wordt een bench "op de groei gekocht" en is het nog erg groot voor de pup.
Mijn eigen pup is nu 10 maanden en heeft nooit op de slaapkamer geslapen, maar dat komt omdat ze hier geboren is en gewoon lekker bij haar moeder ligt, die overigens wel als kleintje op de slaapkamer begonnen is.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:58

Dit is hoe wij het hebben gedaan.

Eerste nacht stond de bench in de bijkeuken. Pupje heeft alles bij elkaar geschreeuwd (hadden wel een babyfoon erbij staan).
Logisch want overdag zaten wij in de kamer, deur naar de bijkeuken is altijd dicht dus bench was vreemd. Ondanks haar nestdoekje.
Bench verhuisd naar kamer (bench van 1.07 bij 80) en grote konijnenkooi naar boven gesleept. Kooi naast bed gezet, pup in kooi gedaan met haar speeltje, dekentje wat ook beneden in bench lagen. Hand naast het bed bij de kooi als ze bewoog en draaide zich toen lekker om. Indien ze in de nacht wakker werd heb ik haar eruit gehaald en buiten gezet voor te plassen. Daarna weer terug in de kooi en slapen. Indien ze vlak daarna piepte mijn hand tegen de kooi en ze viel weer in slaap.

Kooi steeds iets verder van het bed gezet en met de stem gerustgesteld. Ondertussen hoefde ze steeds minder vaak naar buiten. Ondertussen ook vaker alleen thuis gelaten (heb drie weken vakantie opgenomen om haar te laten wennen) en de bench werd steeds vertrouwder.
Twee weken later toen we zeiden kom we gaan naar bed liep ze zelf haar bench in. De eerste nachten wel nog een babyfoon naast de bench gezet zodat ik kon horen wat ze deed, als ze piepte om naar buiten te moeten stond ik dus snel bij haar. Zo kreeg ze ook het vertrouwen dat ik kwam als er iets was.

Mijn tip is om de bench nu steeds iets verder weg te gaan zetten. Dus eerst stuk verder van je bed, dan op de gang en zo langzaam naar de vaste plek.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:04

Toen onze hond nog een pup was hebben we 'm wel degelijk alleen gelaten, nooit op de slaapkamer gehouden. Had spullen uit het nest mee en een oude pyjama in de bench van mijn vader (daar is ze nog steeds het gekst mee). 1e nacht heeft ze gepiept, daarna niet meer. Als ze stil was kwamen we haar belonen.

Met het zindelijk maken: In de eerste week gingen we elk uur eruit met haar. Plasje doen in de tuin (soms kwam er ook niks en wilde ze spelen), daarna weer in de bench. Op een gegeven moment in week 2 om de 2 uren eruit (na 3 dagen na 3 uur). In week 3 was ze compleet zindelijk en begon ze te piepen en voor de deur te zitten als ze moest plassen. Wel flink belonen/aanmoedigen. :)
In haar bench heeft ze nog nooit geplast.