Welke konijnenspeeltje in een ren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Welke konijnenspeeltje in een ren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 19:23

Hallo Bokkers,
Sinds vorig jaar heb ik 2 konijnen.
Deze lopen op dit moment overdag in de tuin en in de avond gaan ze het hok in.
Nu wordt er op dit moment een ren gebouwd voor ze zodat ze 24 uur per dag buiten kunnen lopen en zodat ook mijn hondje naar buiten kan met lekker weer.
Via de zoekfunctie wel bij een topic gekomen over konijnenspeelgoed. Hier worden alleen bijna tot geen speeltjes voor buiten genoemd

Aanspeelgoed in de tuin heb ik nu:
Kattentunnel
Voerbal
Wilgentakken

Nu vroeg ik mij af wat hebben jullie voor spullen/speelgoed voor je konijn in de ren liggen?
Wat is echt een succes bij jullie konijn/en?

Ben erg benieuwd.
Laatst bijgewerkt door Ash_ op 17-03-10 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Re: Welke konijnenspeeltje in een ren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:29

Ik heb een hooibal een kattenspeelbal met belletjes erin. Ik heb verschillende speel/knaag balletjes van rozenhout of wilgentakjes, en ze hebben de krabpaal van de kat voor een groot gedeelte ingepikt :))

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:33

alles wat voor de katten is wordt de kooi in gesleept :')
Alles met belletjes e.d.
Je moet wel kijken of het stevig hout of plastic is... en net als de post hierboven. Mijn nijnen woonden ook in de krabpaal :')

Mis in de tunnel/krabpaal:
Afbeelding

Frum met het speelgoed:
Afbeelding

De kattenspeeltjes kunnen ook buiten, frum sleept ze namelijk altijd mee... ook naar buiten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:41

Saar neemt nog een extra verdieping van krabpaal :+: arme kat :P
Afbeelding
Trouwens die disney kerstballen wat je bij de c1000 kreeg vinden ze ook geweldig!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:57

Wij hebben zo'n balletje met een belletje er in, wc rollen, wilgentakken ballen, gewone wilgentakken, en kattentunnels doen het ook erg goed.. Hooibal en voerbal vind ik geen speelgoed.. Voerbal is ook niet echt handig ivm het snel dik worden van konijnen. Hooibal moet je mee oppassen dat je een dicht hebt (met deurtje) en waar het konijn zijn koppie niet doorheen kan krijgen.. Anders kan hij zichzelf ophangen.
Handoeken worden hier trouwens ook erg gewardeerdt. Heb ook gehoord dat ze kranten of oude telefoon boeken erg leuk vinden..

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:17

Van een voerbal hoeven ze echt niet dik te worden, je moet er alleen geen extra voer in stoppen maar (een deel van) de dagelijkse portie.
Het enige wat nog niet genoemd is is een mogelijkheid om te graven. Dat kan ook een simpele bak met zand zijn.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:48

Veel hooi, plek om te graven en inderdaad takken om aan te knagen :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:52

Klopt manou dat wou ik net nog gaan toevoegen. Ik heb de onderkant van een oude binnekooi gepakt en daar zit speelzand (voor zandbakken) in. Heerlijk vinden ze dat en een zak van 25 kilo was bij de praxis 2,30 :))

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:56

Das natuurlijk waar Manou je kunt natuurlijk ook een gedeeltje van je dagelijkse portie er in doen.. Alleen passen mijn SS brokjes niet in de voerbal :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:12

ik heb hier ook een grote kunstof bal met belletje erin , in de ren , To duwt dat ding met grote regelmaat 6 keer de ren rond, Ko vind hem iets minder interesting ..
en dozen zijn geweldig :+
To en Ko beide duwen dat ing rond, duwen hun neus eronder en proberen het ding een salto te laten maken (grote doos, franse hangoren)
katten speelgoed doet het hier ook goed, we hadden een hele grote muis met iets rammelends erin omwikkelt met sisal, was voor de katten, maar Ko heeft hem ingepikt toen hij nog binnen woonde,
pakte hem bij de staart en slingerde hem door het huis :+
ijzeren voerbakjes kun je ook leuk mee gooien en smijten .
en de kat vinden ze geweldig... (poes komt er niet bij in de buurt, die vind de konijnen doodeng :roll: nu zijn de konijnen ook wel groter dan e poes, maar vooruit) Pogo de kater werd nogal eens uit zijn hangmatje gekatapulteerd :D
Ko ging er onder zitten n beukte met zijn kop de kat uit de hangmat _O-

wilgentakken en fruitboomenhout doen het altijd leuk(wel in de gaten houden of het bespoten is bij de fruitbomen)
een lege emmer is trouwens ook goedgekuerd hier...voor het hoognodige smijt en gooiwerk en je kunt hem door de ren heen duwen ...

nu ik dit schrijf valt me trouwens op dat er veel gegooid en gesmeten word door die twee hier :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:23

Mijn konijnen spelen niet echt, ze hebben tunng els, balletjes, hooiballen en noem maar op. Maar het blijft onaangeroerd. Overdag liggen ze veelal te zonnebaden en te slapen en in da avond gaan ze het gras op, eten, knagen aan wilgentakken en rennen. Mijn rammetje is op het ogenblik alleen maar bezig de vrouwtjes lastig te vallen.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:26

Ik lees even mee, krijg over 3 weken een klein konijntje en gaan ook zelf een hok/ren maken :D dus speeltjes zijn altijd leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:29

ruth91 schreef:
Ik lees even mee, krijg over 3 weken een klein konijntje en gaan ook zelf een hok/ren maken :D dus speeltjes zijn altijd leuk!

Tip, neem 2 konijnen, het zijn groepsdiertjes en eigenlijk moet je ze niet alleen houden.
Liefst een gecastreerd mannetje en een vrouwtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:31

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:39

Ik stop de dagelijkse porties in dichtgevouwen wc-rolletjes.
Hooi kun je er ook in stoppen, een beetje meer crea; een aantal wc-rollen aan een lijn en daar het hooi in. Lijntje ophangen en nijnen vermaken zich wel. Als je je verveelt, kun je ook wat met kartonnen dozen fabriekeren (tunnels, huizen, kastelen)
Hier is de hondenbal en bijttouw ook favoriet. Takken van fruitbomen en wilgentakken ligt er ook in, ook een stuk boomstam waar ze op kunnen zitten.
Oude handdoeken, knuffels en kussens belanden hier allemaal in het nijnenhok. Ik heb een tunnel van heel stevig karton die ik volprop met van alles, dan zijn de nijnen weer de hele dag bezig hun tunnel leeg te halen. Mijn nijnenhok is een grote bende :+

Voor de meeste nijnen geld; hoe meer, hoe beter. Gewoon alles wat veilig is in het hok gooien, je ziet gauw genoeg of ze het iets vinden of niet.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:10

Voor mijn konijnen geldt juist dat ze het interessanter blijven vinden als ik een beetje afwissel. Als ik zo'n rammelbal dagen achter elkaar laat liggen wordt hij geheel genegeerd.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:47

Mindim schreef:
ruth91 schreef:

Tip, neem 2 konijnen, het zijn groepsdiertjes en eigenlijk moet je ze niet alleen houden.
Liefst een gecastreerd mannetje en een vrouwtje.

het is een teddy dwerg vrouwtje met stamboom dus willen er in de toekomst miss een nestje van. een mannetje er zomaar bij is niet zo handig, moet dan idd gecastreerd zijn :P want 2 vrouwtjes samen gaat niet altijd goed ofzo? we doen denk ik eerst gewoon alleen haar en kijken dan of we er 1 bij doen. want als we ook van dat ras een mannetje kopen waar we mee willen fokken, kunnen ze alsnog niet de hele tijd bij elkaar :+ maar dan houden we wel een van de jonkies denk ik ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:33

belletjes in een balletje
rieten mand om lekker aan te knagen of in te zitten
bij droog weer een circuitje van karonnen dozen
grote voetbal

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:38

Citaat:

Liefst een gecastreerd mannetje en een vrouwtje.[/quote]

het is een teddy dwerg vrouwtje met stamboom dus willen er in de toekomst miss een nestje van. een mannetje er zomaar bij is niet zo handig, moet dan idd gecastreerd zijn :P want 2 vrouwtjes samen gaat niet altijd goed ofzo? we doen denk ik eerst gewoon alleen haar en kijken dan of we er 1 bij doen. want als we ook van dat ras een mannetje kopen waar we mee willen fokken, kunnen ze alsnog niet de hele tijd bij elkaar :+ maar dan houden we wel een van de jonkies denk ik ;)[/quote]
Dat zoiezo oeps nestjes daar zijn er al meer dan genoeg van.
Lees je alsjeblieft goed in wat fokken betreft. Zoiets moet je alleen doen als je al baasjes hebt, de opvangen zitten al bomvol.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:28

haha, ja doe ik! ;) zijn nu aant kijken hoe en wat voor n hok we gaan bouwen, liefst zo groot mogelijk :+

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:49

ruth91 schreef:
het is een teddy dwerg vrouwtje met stamboom dus willen er in de toekomst miss een nestje van.

Een stamboom heeft geen enkele waarde bij een konijn, er is namelijk geen enkele instantie die die dingen uitgeeft. Het is dus gewoon iets dat door de fokker in elkaar is gezet. De enige officiële registratie van een konijn is een tatoeage in het oor, dat gebeurd alleen als de fokker lid is van de vereniging en het een erkend ras is. Teddy's zijn nog geen erkend ras. En juist bij Teddy's wordt er zoveel aangerommeld, zowel broodfok als mensen met goede bedoelingen maar onwetend. Er zijn zoveel langharige konijnen nu die een rampzalige vacht hebben die ongelooflijk in de klit raakt. Het is soms zo erg dat hun vacht kort geknipt wordt om het prettig te houden voor het konijn.
Dit is een waarschuwing die ik wil maken, die verder gaat dan mijn gebruikelijke terughoudendheid tegenover fokken. Wat ik zie en lees is dat er bij Teddy's gewoon meer problemen zijn.

Mijn konijnen hebben sinds vandaag nieuwe tunnels om mee te spelen. Ja, in het meervoud. De kattentunnels van de ikea zijn namelijk veel goedkoper dan die in de dierenwinkel, dus het was goedkoper om die tunnels te kopen en aan elkaar te knopen dan degene die ik in de winkel had gezien. Tot nu toe zijn ze nog voorzichtig aan het verkennen.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:02

Manou schreef:
ruth91 schreef:
het is een teddy dwerg vrouwtje met stamboom dus willen er in de toekomst miss een nestje van.

Een stamboom heeft geen enkele waarde bij een konijn, er is namelijk geen enkele instantie die die dingen uitgeeft. Het is dus gewoon iets dat door de fokker in elkaar is gezet. De enige officiële registratie van een konijn is een tatoeage in het oor, dat gebeurd alleen als de fokker lid is van de vereniging en het een erkend ras is. Teddy's zijn nog geen erkend ras. En juist bij Teddy's wordt er zoveel aangerommeld, zowel broodfok als mensen met goede bedoelingen maar onwetend. Er zijn zoveel langharige konijnen nu die een rampzalige vacht hebben die ongelooflijk in de klit raakt. Het is soms zo erg dat hun vacht kort geknipt wordt om het prettig te houden voor het konijn.
Dit is een waarschuwing die ik wil maken, die verder gaat dan mijn gebruikelijke terughoudendheid tegenover fokken. Wat ik zie en lees is dat er bij Teddy's gewoon meer problemen zijn.

Mijn konijnen hebben sinds vandaag nieuwe tunnels om mee te spelen. Ja, in het meervoud. De kattentunnels van de ikea zijn namelijk veel goedkoper dan die in de dierenwinkel, dus het was goedkoper om die tunnels te kopen en aan elkaar te knopen dan degene die ik in de winkel had gezien. Tot nu toe zijn ze nog voorzichtig aan het verkennen.

we doen het ook niet voor het geld ofzo hoor, gewoon omdat het ons leuk lijkt en ik denk dat het voor elk dier goed is om een x een nestje gehad te hebben.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:00

ruth91 schreef:

Mijn konijnen hebben sinds vandaag nieuwe tunnels om mee te spelen. Ja, in het meervoud. De kattentunnels van de ikea zijn namelijk veel goedkoper dan die in de dierenwinkel, dus het was goedkoper om die tunnels te kopen en aan elkaar te knopen dan degene die ik in de winkel had gezien. Tot nu toe zijn ze nog voorzichtig aan het verkennen.[/quote]

we doen het ook niet voor het geld ofzo hoor, gewoon omdat het ons leuk lijkt en ik denk dat het voor elk dier goed is om een x een nestje gehad te hebben.[/quote]

Ruth waar haal je die informatie weg? Weet je wel dat het fokken in Teddy's erg moeilijk is. Er moet veel worden gelet op de haar structuur en het karakter. Ook zit er heel veel werk in om de jonge konijnen te leren genieten van het kammen en het kammen op zich. Verdiep je er alsjeblieft eerst goed in! Er zitten al genoeg konijnen in de opvang.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:16

Dat is in het algemeen zo, in de natuur gebeurd dat ook.. heb vroeger altijd konijnen gehad en ook nestjes. We krijgen heus genoeg info van zowel de fokker als via internet. Ik ga hier verder niet meer in op reacties, laten we het ontoppic houden.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:18

Je kunt de huidige huisdier konijnen niet gaan vergelijken met de wilde konijnen. Ik vind het alleen beetje jammer tegenover alle konijnen die al in de opvang zitten..