Kitten/katten en enten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kitten/katten en enten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:15

Heb wel de zoekfunctie gebruikt, laatste topic dateerde van augustus 2009 dus wilde dit toch weer even bespreekbaar maken eo. gedachte over uitwisselen
Ik krijg eerdaags een kitten die ik wel de basis inentingen moet geven, weet iemand bij welke leeftijd dit moet?
En dan de jaarlijkse herhaalentingen. Ik heb op een gegeven moment ergens gelezen dat dit geldklopperij is. Een holistische arts wees me daar toen op, ze kon mijn kat alleen behandelen als hij niet geeent was.

Ben nu in verwarring, heb mijn oudjes idd na 6 jaar braaf enten niet meer geent, alleen hoe doe ik dit bij een nieuw en jong katje?
Iemand die mij wat kan vertellen hierover?

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:18

vanaf 8 weken moeten ze de eerste enting krijgen dan met 12 weken en met een half jaar tot een jaar weer. Andere katten zou ik in overleg met DA doen. Ik laat die van mij elk jaar inenten maar dit doe ik omdat die van mij ook bij andere thuis komen die de katten niet laat enten. 1 daar van mag zelfs niet geent worden ivm suikerziekte en ik wil niet dat die katten ziek worden omdat die van mij een ziekte mee draagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:21

maaikedd schreef:
Andere katten zou ik in overleg met DA doen.

Mijn twee oudjes van 15 en 17 jaar ga ik niet meer enten hoor, komen beide buiten en die van 17 ook in een huis met veel andere katten die nog nooit genet zijn zelfs...
Een oud gebouwtje ga ik niet teveel meer verplaatsen gaat mij voornamelijk om het kitten.

kimmie88

Re: Kitten/katten en enten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:22

Kitten idd met 8 en 12 weken en daarna herhalen met het jaar

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:26

Ik laat ze wel enten een kitten zowiezo maar ook maar ook volwassen katten.Ze worden geent tegen niesziekte en nog 1.
De laatste is in geval van ziekte dodelijk maar hoe die heet?

Bij de entingen staat vaccin 13 en 14 de DA zal dat wel weten.
Wij hebben sindseen maand een kat erbij(7 jaar) en die was alleen geent als kitten.Deze heeft de eerste enting al weer gehad en de volgende krijgt hij ook binnen kort(herhaling)
Dit ook omdat hij buitenkomt evenals mijn andere kat.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:33

Je kan ofwel de basisenting geven op 8 weken met een booster op 12 weken en dan jaarlijks herhalen. ofwel de basisenting geven in 1 keer op 12 weken en dan jaarlijks herhalen.
Mijn ene kater heeft z'n basisenting in 2 keer gehad en ik heb hem om de 2 jaar laten boosteren maar heb hem nu niet meer geboosterd (kat is 8 jaar en laatste enting is van anderhalf jaar geleden).
Andere kater heeft zelfs z'n basisentingen niet gehad (had ik persoonlijk liever wel gedaan maar toenmalige eigenaar deed niet aan inenten).
Verder is het bij ons thuis 'de gewoonte' van wel hun basisentingen te geven maar niet jaarlijks te herhalen.

Onze katten zijn nooit ziek geweest behalve 1 keer toen we de niesziekte in huis hadden. De niesziekte werd binnengebracht door een oudere kater die nooit geent werd (behalve basisenting als kitten) en op dat moment met een verzwakte immuniteit sukkelde (wisten toen de oorzaak nog niet). Mijn kater die altijd netjes ingeent was heeft alsnog een lichte vorm van niesziekte opgelopen. De andere kater die eveneens nooit ingeent was buiten z'n basisentingen heeft geen niesziekte gekregen. De kattin zat op dat moment met een nestje van 6 weken oud, ze was zelf wel ingeent en geboosterd vanwege het nestje maar de kittens waren nog te jong om zelf te enten. De kattin heeft ook een lichte vorm gekregen en 2 van de kittens hadden het serieus te pakken.
Toen begonnen met grondige isolatie van zieke katten en kittens en behandeld. De volwassen katten zijn er allemaal doorgekomen, alleen die ene oude kater bleef verder sukkelen en kreeg het ene probleem na het andere, nooit echt een oorzaak gevonden maar een paar maanden later is hij gestorven desondanks de behandelingen.
1 van de kittens is ook volledig genezen zonder verder letsel. Het andere kitten heeft er een chronisch loopoog aan overgehouden. Hij heeft er op zich geen last van, maar sommige dagen heeft hij een loopoog. Inenten tegen niesziekte heeft geen zin vermits z'n lichaam het nooit zal kunnen herkennen om er immuniteit tegen op te bouwen (door de leeftijd waarop hij besmet werd).
Buiten het loopoog is de kater verder rond en gezond

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:38

Als je geen kat als ik hebt zou ik in principe gewoon enten. Mijn kat daarintegen raakt zo over de ze*k dat ze 2 weken volledig van slag is als ze bij de DA is geweest. Het is zo'n hoopje ellende dat ik heb besloten om het haar (en mij ;)) niet meer aan te doen. In dit geval neem ik het risico wel. Mijn konijnen zijn dan wel weer geënt, die kunnen dat wel hebben :j

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:53

Stukje gepikt van http://www.holistischedierenartsen.nl

Citaat:
Voor pups en kitten geldt dat er beter niet geënt kan worden op te jonge leeftijd. Voor 12 weken leeftijd enten kan alleen maar schadelijk zijn omdat het immuunsysteem nog niet voldoende ontwikkeld is en daardoor een grotere kans is dat de enting schade veroorzaakt en een kleinere kans dat de enting goed aanslaat. Eigenlijk is het immuunsysteem van onze huisdieren pas echt volledig ontwikkeld op ongeveer een jaar leeftijd, maar gezien het feit dat de meeste honden en katten al voor die tijd in aanraking komen met allerlei infecties, met name als ze uit het nest weggaan en in een vreemde omgeving terechtkomen, kan het onverstandig zijn om tot die tijd te wachten.

Voor eigenaren die hun huisdier wel willen laten enten is het verstandig dat op de leeftijd van 12 weken en op 1 jaar leeftijd te doen. De meeste entingen werken minimaal 5 jaar en mogelijk zelfs levenslang. Met name kattenziekte werkt na twee entingen levenslang. Uitzonderingen hierop zijn de leptospirose enting bij de hond, de niesziekte enting bij de kat. En voor black-and-tan kleurige rassen parvo.

In een omgeving waar nog leptospirose voorkomt kan het verstandig zijn om wel tegen leptospirose te enten. Het is echter ook een enting die nog wel eens voor entreacties zorgt. Dus dat is een lastige afweging.

Niesziekte bij de kat hoeft voor een gezonde kat geen onoverkomelijk probleem te zijn, alleen in gevallen dat er sprake is van veel stress is het een lastig te behandelen ziekte. Voor catteries kan het een probleem zijn in verband met het optreden van dragers, die de ziekte blijven verspreiden. Opvallend is dat bij katten die wel geënt zijn tegen niesziekte en toch niesziekte krijgen, deze nogal een chronisch wordt.

Het geven van entingen tegen meerdere ziektes tegelijk, de zogenaamde cocktails, is meer belastend voor het lichaam dan ze om de beurt te geven met enkele weken er tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:08

Dat stuk was ik naar op zoek Laika, dat heb ik toen ook voorgeschoteld gekregen.
Ik heb nooit een god gevoel gehad bij zoveel enten bij een kat en waarom overenten als het toch na een x aandal entingen levenslang werkt.
Ik ga informeren naar die boost waar Thioro het over heeft, kan je daar gewoon naar vragen?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:13

Ik heb mijn poesjes laten enten op 1 jarige leeftijd. (Kwamen voor die tijd ook nog niet buiten ;) ) Daarna (nog) niet meer. Ze worden volgende maand 3 jaar oud.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:14

chocobroodje schreef:
Als je geen kat als ik hebt zou ik in principe gewoon enten. Mijn kat daarintegen raakt zo over de ze*k dat ze 2 weken volledig van slag is als ze bij de DA is geweest. Het is zo'n hoopje ellende dat ik heb besloten om het haar (en mij ;)) niet meer aan te doen. In dit geval neem ik het risico wel. Mijn konijnen zijn dan wel weer geënt, die kunnen dat wel hebben :j

Kun je de DA niet tuis laten komen? Of zelf spuiten ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:05

Laika schreef:
Ik heb mijn poesjes laten enten op 1 jarige leeftijd. (Kwamen voor die tijd ook nog niet buiten ;) ) Daarna (nog) niet meer. Ze worden volgende maand 3 jaar oud.

Heb je dit met een reden gedaan?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:03

Ja, hele logische reden eigenlijk, zoals op die site ook al aangegeven staat, is het immuunsysteem het best ontwikkeld op 1 jarige leeftijd.
Enten is eigenlijk zorgen voor imuniteit. Als het systeem niet ten volle ontwikkeld is, kun je er wel stoffen inspuiten, maar daar wordt op dat moment niets, of niet genoeg mee gedaan. Hierdoor is de geënte kat/hond nog steeds niet imuun voor hetgeen wat je zou willen.
Ik heb mijn poesjes op 1 jaar laten steriliseren, en een aantal weken daarna, nadat ze weer geheel hersteld waren, laten enten. Vanaf die tijd mochten ze van mij dus ook pas echt naar buiten. Ik laat ze hierna ook niet meer enten, heb ik met mijn vorige katten ook niet gedaan en die zijn gewoon gezond oud geworden. En niet dood gegaan aan een aandoening waartegen je zou kunnen enten.
Dit doe ik met mijn honden niet anders. Wel ben ik iemand dat als ik smorgens zie dat mijn dier niet lekker in zijn vel zit, en dat beterd niet in de loop van de dag, dat ik dan savonds bij de dierenarts zit. Tenzij ik zelf een idee heb waar het aan zou kunnen liggen, dan stel ik het misschien wel een dag uit.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:52

Enten bij kittens heb je te maken met de maternale antistoffen, dus de antistoffen die ze van de moeder meekrijgen. Dit kan heel verschillend zijn, zelfs per kitten in 1 nest. Bij de een zijn die 0,0 op 6 wkn, bij de ander (zelfs binnen 1 nest) kunnen deze nog werken op 9wkn. Dat is de reden waarom we kittens liefst 2x enten. Tussen de enting moet minimaal 2 wkn zitten bij MLV (modified live virus enting) .

Vandaar dat "we" in de opvang kiezen voor de enting op de meest efficiente periode : 8wkn (zijnde de leeftijd waarop bij de MEESTE kittens de moeder-antistoffen de enting niet teniet kunnen doen) gevolgd door een enting op 10-11 wkn. Bij dit protocol ben je in een opvang-situatie redelijk ingedekt.

Enten doe je voornamelij voor kattenziekte (parvo) . Om zeker te zijn kun je de enting op 16wkn nog eens herhalen.

Een immuumsysteem van een kat is pas op 100% als ze 3 jaar zijn. Reden waarom we ook FIP tot max 3 jaar zien.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:18

Ik heb nu zelf al zo'n 20 jaar katten en vroeger hadden we ze thuis ook altijd,maar we hebben nog nooit een kat laten enten.
Tot nu toe ook nog nooit een zieke kat gehad.
Mijn honden laat ik wel enten , maar enkel en alleen omdat ik ze in nood situaties naar een pension moet kunnen doen,en dat kan niet als ze niet geënt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:22

Ik wil wel gaan enten hoor, helemaal niet enten geeft mij geen goed gevoel alleen de leeftijd waarop en hoelang daar ben ik nog een beetje zoekende naar.
Ik ben erg blij met jullie reactie's :)
Meer ideeen zijn van harte welkom.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:23

"vroegah" werden onze katten niet geent, nu is het zo dat onze tamme katten volgens mij wel ingeent zijn, toen ze nog kittens waren dan.
Verder niet, sowieso is het een flinke klus om met 6 (buiten)katten naar de DA te gaan, en de DA langs laten komen gaat niet(al komt hij met regelmaat langs, maar niet voor de katten).
Daarnaast denk ik dat ze "sterk" genoeg zijn.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:26

Mijn katten zijn alleen als kitten ingeent (niet eigen keuze) en verder nooit meer, mijn oudste is 18 :D

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:06

Mijn kitten is bij de fokker 2x geent, hij wordt bij mij nog een keer geent als hij een jaar is. Daarna ip niet meer. Mijn oudere kat is in het asiel geent, sinds hij bij mij is (nu ruim 2 jaar) is hij niet meer geent.
Mijn oude kat die we bij mijn ouders hadden is 23 geworden en is alleen in haar jonge jaren geent.
Mijn mening is dat het toch niet heel gezond is om een dier elk jaar te laten enten.

Mijn oude hond heb ik ook een aantal niet laten enten omdat hij steeds entreacties kreeg. Afgelopen najaar is hij weer wel geent omdat de honden naar het pension moesten. Ik hou het nu weer bij met de honden, ivm pension.
De laatste enting had mijn hond trouwens geen reactie, maar zodra hij weer een reactie krijgt is het gelijk over. Daan maar geen pension...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:40

Ben dr nog niet helemaal uit, wel dat ik haar op 12 weken wil laten enten. Alleen begrijp ik nog niet helemaal of een herhalings inenting nu noodzakelijk is kan iemand mij hier iets over vertellen=

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:49

Ik heb er ook mee gedubd. Mijn 16 jarige geef ik toch wel weer een enting. Net tegen niesziekte is de werkzaamheid van een enting niet zo lang. Ze komt amper buiten maar ja... ik wil geen risico lopen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:03

Mijn kitten komt uit t asiel en is daar dus met 8 weken geent en nog een keer op 12 weken bij mn eigen DA. Laat haar straks nog 1 keer enten en dan zie k t wel, even overleggen met de da denk k. Ze komt niet extreem veel buiten en ook niet in aanraking met de straatkatten hier dus vindt t niet zo nodig :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:08

Chiqa schreef:
Ben dr nog niet helemaal uit, wel dat ik haar op 12 weken wil laten enten. Alleen begrijp ik nog niet helemaal of een herhalings inenting nu noodzakelijk is kan iemand mij hier iets over vertellen=

Herhalingsenting is wel nodig. Na één enting heb je nog niet genoeg anti-stoffen in voorraad.

Ik ent in principe ook alleen maar een aantal jaar als je jong zijn, daarna nooit meer. De enting tegen kattenziekte werkt vermoedelijk iig 10 jaar. De honden ent ik wel ieder jaar, omdat ze shows lopen en ik er mee wil fokken.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:54

Mijn katten zijn als kitten en met 1 jaar geënt. Na 2 entingen is de kat doorgaans levenslang beschermd tegen kattenziekte.

Niesziekte zou je wel jaarlijks moeten doen, maar een gezonde kat kan best een niesziekte virusje hebben. Ik heb al 30 jaar katten en nog nooit tegen niesziekte geënt en mijn katten hebben er nog nooit last van gehad.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:13

Zelfs als ze geent worden tegen niesziekte kunnen ze het nog krijgen.
Wij hebben het in huis gehad en uiteindelijke conclusie was dat er geen touw aan vast te knopen was. Wel of niet geent, het hing puur van de eigen weerstand af of en in welke mate ze het kregen.