Cavia, hamster of toch maar n konijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_AB_

Cavia, hamster of toch maar n konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:30

hoi mensen!

Omdat ik t zo stil vind hier in mn studentenkamer wil ik n huisdier nemen.
Maar geen idee wat ik wil, dus kunnen jullie me de voordelen en nadelen vertellen van hamsters, cavia's en konijnen? Leuke verhalen en schattige foto's mogen uiteraard ook.
Ik neig nu n beetje naar n konijn, maar weet niet of ik daar genoeg ruimte voor heb...

_Tara_

Re: Cavia, hamster of toch maar n konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:33

Konijnen moeten sowieso met z'n 2en, cavia's ook. Hoe groot hun hok minstens moet zijn weet ik zo niet. Zou je even kunnen googlen. Voordeel van konijnen en cavia's is wel dat ze overdag wakker zijn.
Hamsters moeten minstens een hok van 50x30 voor dwerghamsters en 60x40 voor goudhamsters hebben. Neemt dus minder ruimte in beslag. Nadeel is wel dat ze dus 's nachts wakker zijn.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:34

Ik heb persoonlijk niks met hamsters, maar hou er rekening mee dat die vooral 's avonds actief zijn en overdag wat rustiger. Dat moet je maar net willen ;)

Zowel voor cavia's als konijnen is het beter (lees: eigenlijk noodzakelijk) om een (passend!) maatje te vinden, dus twee beestjes aanschaffen.

Ik heb zelf twee cavia's, het kost alleen in aanschaf wat meer, maar ach wat is dat nou helemaal, en misschien wat vaker schoonmaken, maar dan heb je wel vrolijkere beestjes met meer levensvreugde. Informeer ook eens bij een knaagdierenopvang bij jou in de buurt!

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:37

De knaagdierenopvang is wel een goede tip ja! Ik wilde al n beestje bij n dierenwinkel halen,maar misschien zitten dr bij de knaagdierenopvang ook hele leuke beesten! En dan doe ik nog een goede daad ook!
Zijn cavia's in de verzorging heel anders dan konijnen? Heb vroegah;P wel 2 konijntjes gehad, die waren wel heel lief, maar heb geen ervaring met hamsters en cavia's,

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:37

Ik heb ze alle 3 gehad, en cavia vond ik echt het leukste!

Hamster was ik gauw zat, omdat je er zo weinig mee kunt (had een dwerghamster) en 's nachts ging hij lekker aan de ren in zn radje. Reken maar dat je lang wakker ligt, haha!

Konijnen vind ik ook nog steeds leuk, heb er nu 2 zitten, maar vind het eigenlijk een beetje sneu, omdat het toch dieren zijn die erg actief zijn / veel rennen als ze kunnen.

Ik vind de cavia gewoon het leukste / grappigste beestje. Die van mij ging altijd onwijs hard piepen als de koelkast open ging, want stel je voor dat er eten uit kwam!! Je lachte je rot om dat dier! Hou er alleen met cavia's wel rekening mee dat je ze extra vitamine C moet geven, omdat ze dat zelf niet aanmaken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:38

Cavia's moeten met zijn 2en een hok van tenminste 100cmx50cm en daarbij iedere dag loslopen. Ze moeten iedere dag verse groenten hebben (3x per dag), hooi, vitamine c en 'krachtvoer'. Je hebt best een beetje geduld nodig om ze handmak te maken.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:39

Ik zou kiezen voor 2 caafjes! Ik heb niks met hamsters en ik heb zowel 2 caafs als 2 nijnen, maar mijn hart gaat echt uit naar caafjes! Ze zijn erg gezellig, maken geluidjes! Mijn nijnen zijn lief, maar ook bang en konijnen kun je niet zomaar bij elkaar zetten! Die moeten gekoppeld worden en dan het liefst een gecastreerd mannetje met een vrouwtje! Anders wordt het knokken. Koppeling bij mijn nijnen is gelukkig goedgegaan, maar hoor ook vaak van niet! Mijn caafjes heb ik gewoon jong bij elkaar gezet en nooit problemen mee gehad, ze kibbelen soms wat, maar het zijn 2 droppies, 2 mannen!

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:40

Hm, oke!
Dus dan kan ik eigenlijk t beste jonge caafjes aanschaffen? Die lijken me makkelijker handtam te krijgen...
Ik heb eigenlijk niks met cavia's maar jullie overtuigen me wel steeds meer...

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:42

Ik heb ervaring met hamsters en een konijn.
We hebben hetzelfde konijn al vanaf dat ik 4 was. Mijn konijn is nu 12 (!) Het is een dwergkonijn. Ze kunnen dus lekker oud worden en konijnen zijn erg leuk :D
Verder heb ik 2 goudhamsters gehad. Hele leuke beestjes. Ze zijn erg knuffelbaar en super schattig. Helaas kunnen ze niet zo oud worden.. heb er dan ook altijd veel verdriet om gehad. Ook zijn hamsters erg kwetsbaar.
Nu wil ik een cavia, maar dat mag ik niet ;) Maar cavia's lijken me ook erg leuk :D

Het zijn allemaal super leuke beesten! Moeilijke keuze haha :P

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:43

En die vit. c is makkelijk op te lossen door gewoon elke dag een stukje paprika te voeren, vinden ze heer-lijk! :j In veel bladgroentes zit sowieso vit c, dus als je ze dat trouw geeft, is dat ook weer opgelost!

Geloof mij, caven zijn echt ge-wel-dig! En ze lossen die stilte in je kamer zo op hoor, geef ze een week en ze piepen je de oren van je kop als je met eten aankomt :D

Wel een verschil tussen de drie is natuurlijk leeftijd: hamsters worden volgens mij maar een paar jaartjes; mijn oudste caaf is 8 (!) geworden en konijnen worden nog ouder (met een beetje geluk natuurlijk!). Je zit er dus wel een tijdje aan vast. En kun je ze ergens onderbrengen tijdens evt. vakanties?
Laatst bijgewerkt door Rije op 16-03-10 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:43

Er zit niet heel verschil in verzorging van een konijn of cavia! Alleen ander voer, een cavia heeft voer met vitamine c nodig! Voor de rest voldoende hooi en een ruime kooi, ik heb een kooi van 100 x 75 met twee verdiepingen! en van de zomer heb ik ze vaak in een ren buiten op mijn balkon!
Laatst bijgewerkt door Black2000 op 16-03-10 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:44

Ik heb ze ook alle 3 gehad.

Met de hamster waren het wisselende ervaringen. De een was erg lief,
overdag actief en daar kreeg je dus een 'band' mee. De andere was erg
bang en werd dus gemeen, hij beet me aldoor en overdag zag ik hem
eigenlijk niet.

Ik heb ook een cavia gehad! Wat een leuke dieren. Ik vind dit voor jou
echt een aanrader. Ze houden je gezelschap en met de rust is het ook
wel gedaan :=

Een konijn is ook wel leuk, maar ik vind het voor deze dieren het fijnst,
dat ze lekker naar buiten kunnen. In een buitenhok of ren. In huis kan
natuurlijk ook wel, maar net wat je zelf wilt.

Succes!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:46

Zowieso geen cavia en konijn nemen tegelijk! Dat is echt een mismatch!
Ik heb 4 cavia's. Maar ik zou beginnen met 2 :')
In een kooi van minimaal 100x50. 2x per dag groenten, onbeperkt hooi. Ik zou je aanmelden bij een caviaforum, die mensen kunnen je heel goed helpen en hebben mij ook heel goed geholpen als er een caafje ziek is, en zo weet je ook wat de symptomen zijn etc. Het is echt een aanrader!

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:46

Hm zo te horen kan ik dus t beste voor een cavia gaan, of 2 cavia's natuurlijk!
Slapen ze s'nachts wel gewoon of niet? ( Sorry, heel veel vragen maar ik kan maar beter goed voorbereid zijn!)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:48

ik heb ook een caaf (eentje toen nog maar) gehad op mijn studentenkamer, nooit last van gehad 's nachts :n

Macs

Vraag maar raak hoor! :D
Ze slapen de hele dag eigenlijk :')
's Nachts zijn ze wel altijd stil, het zijn dagdieren, maar ja, wel erg lui. :))

Dee_Es

Hamsters heb ik niet veel mee omdat je er eigenlijk vrij weinig mee kan. Bovendien maken ze snachts echt herrie en dat is niet zo fijn als ze op je (slaap)kamer staan.

Konijnen vind ik helemaal geweldig, maar die kunnen imo echt niet op een kamer leven. Die van mij rende altijd het hele huis door (ook trap op, trap af) en dan ook nog eens door de tuin.

Nu heb ik 2 cavia's uit de opvang. Super gezellig die beesten. Begroeten je altijd met een knor of een piep en ze zijn heel actief en speels (ok niet elke dag maar vaak wel). Ze kunnen lekker rondrennen door mijn woonkamer en daar hebben ze ook genoeg aan merk ik. Enige nadeel vind ik dat caafjes wat banger zijn dan konijnen maar dit zal ook erg per cavia (en konijn) verschillen. Die 2 van mij komen uit de opvang en hebben dus ook al wat meegemaakt. De maten voor een hok voor 2 caafjes is idd 100x50cm. Ik heb er zelf nog een "balkon" in gemaakt en dat vinden ze helemaal geweldig (springen ze op en af of ze liggen er op te slapen).

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:50

Hm oke, ik raak steeds meer overtuigd.
Ik ga iig ff kijken of dr hier een knaagdieren opvang in de buurt zit!
En als de huisbaas komt zueren dat ik hier geen cavia's mag, dan logeren ze gewoon tijdelijk bij me, vertel ik hem dan :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:50

Houd er met caafjes wel rekening mee dat je ze los moet laten lopen in je kamer om ze voldoende beweging te geven. dat houd dus in dat ze best weleens aan je meubels kunnen knagen, en dat je alle kabels enzo van de vloer af moet werken.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:52

Hm oke, goed dat je het zegt! Onder mn buro is t echt n oerwoud aan kabels.
En dat ze aan mn meubels knagen is niet zo'n probleem :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:52

Die van mij lopen ook niet vaak los hoor. En als ik ze in de kamer zet gaat ze toch ergens in een dekentje liggen slapen. :z

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:53

Wat lui :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:53

Dieren uit de dierenwinkel halen zou ik echt niet doen... Ga inderdaad bij een knaagdierenopvang langs of ga op zoek naar een fokker :j
Wat betreft radjes van hamsters die herrie maken. Er zijn bv Karlieradjes, Silent Spinner, Wodent Wheel. Die hoor je echt niet hoor :n Doorsnede moet dan wel minstens 18 cm zijn van dat radje.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:55

Owja en caafjes worden niet echt makkelijk zindelijk (een enkele wel maar veel niet). Dus dat wordt keutels rapen als ze los hebben gelopen. En er ligt bij mij nu standaard hooi en zaagsel door mijn hele huis. Maar dat heb ik er wel voor over. Op schoot plassen ze niet trouwens (die van mij niet dan...). De een wordt heel druk als ze moet plassen en de ander heeft een speciaal IK MOET PLASSEN piepje dus dan kan ik ze op tijd in het hok zetten.

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:55

_AB_ schreef:
Hm zo te horen kan ik dus t beste voor een cavia gaan, of 2 cavia's natuurlijk!
Slapen ze s'nachts wel gewoon of niet? ( Sorry, heel veel vragen maar ik kan maar beter goed voorbereid zijn!)

Hahaha toen ik aan cavia's begon, was ik ook bang dat ze snachts herrie zouden maken, gelukkig dat doen ze niet!
Mijn vriend is een moeilijke slaper, als die maar iets hoort dan is die wakker.. en met de cavia's slaapt die gewoon door!
De cavia's heten bij mij Herrie, Kabaal & Lawaai.. :o maar gelukkig weinig van te merken.

Heb trouwens ook hamsters gehad, maargoed je heb ze meer in hun kooitje zitten dan dat je er iets mee kan, het zijn wel leuke beestjes.. maar meer als je ff 5 minuten een beestje op je hand wil hebben en meer eigenlijk niet.. Klinkt heel l*llig maarja..

Konijnen willen veel meer op hun zelf zijn, dus gewoon lekker rennen.. Je heb natuurlijk wel uitzonderingen.
Al zou je voor een konijn gaan zou ik iedergeval een hangoor aanraden, die zijn over het algemeen meer mens gericht!

Ik vond cavia's eerst altijd maar suf.. Konijntje toch veel leuker, rent lekker rond enzo.. zo dacht ik..
Maar geloof me, Cavia's zijn echt superrr leuk! Ik heb er nu 3 en er komt een vierde bij..
Je kan ze gewoon lekker op schoot zetten en ze blijven zitten, als ze weggaan gaan ze op onderzoek uit.. en zie je ze soms opeens rennen erg leuk. Dan gaan ze piepen naar hun vriendjes haha! Cavia's zijn echt grappig :+ Als je nog vragen heb moet je het maar zeggen.. :D