Konijn sproeit.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Konijn sproeit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:16

Mijn konijn lijkt wel eens wandelende hogedrukreiniger, ze sproeit alle kanten op. Het liefst over mijn schoenen en het andere konijn heen. Mijn mooie nieuwe hok ;( stinkt een uur in de wind en ik maak het toch iedere dag schoon. Ze is vrij dominant, heeft de broek aan van het stel maar nog nooit gebeten of naar gedaan naar mij. Wel rijd ze sinds het sproeien, ook veel op het mannetje (het liefst aan alle kanten bespringt ze hem). Haar hormonen spelen dus op, zou sterilisatie helpen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:18

Ja, denk zeker dat het zal helpen. Bel anders even met je dierenarts of iemand van een konijnenopvang. Die kunnen je vast adviseren. Is het echt geen rammetje, joh? Mijn ervaring is dat die rammetjes zo lekker kunnen sproeien, hahaha.... Mijn voedster doet dat niet, mijn ram is gecastreerd.

Bramasole

Re: Konijn sproeit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:21

Mijn ram is ook geholpen (hij snapt haar gedoe ook helemaal niet) en tijdens de eerste inentingen (ze zijn nog vrij jong) heb ik voor de zekerheid even laten checken dat ze echt een vrouwtje is. Maar volgende maand gaan we weer en dan moeten ze toch maar weer even goed kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:21

Het zijn inderdaad de rammen die sproeien...
Sommige dierenwinkels vinden het moeilijk om konijnen te sexen, waarschijnlijk hebben ze je een mannetje meegegeven.
Dat is mij destijds ook een keer overkomen.
Thuis heb ik zelf nog even gesext (dat leerden we op de HAS), en bleek het dus een mannetje te zijn.
Die heb ik toen ook laten castreren. Sproeien was toen snel voorbij.

Castreren, is dé optie.
En als het tóch een vrouwtje blijkt te zijn: steriliseren, dan is de hormoonhuishouding ook wat meer in balans ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:23

Ik heb haar niet via de dierenwinkel. Via de kinderboerderij en de dierenarts heeft ze nogmaals bekeken.

Anoniem

Re: Konijn sproeit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:26

Bij de kinderboerderij werken ook vaak vrijwilligers die niet zijn opgeleid om konijnen te sexen.
En ook bij de dierenarts kán het een keer fout gaan met sexen natuurlijk.

Het is echt heel onlogisch dat een vrouwtje zou sproeien... ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:28

De kinderboerderij man is de eigenaar van de boerderij en ook de boswachter op de veluwe, een zeer kundige man. Ik zie ook geen ingedaalde ballen bij haar.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:34

Mijn beide voedsters sproeien ook alles er onder. Mijn rammelaar is gecastreerd en doet t niet (meer).. Dat het echt voedsters zijn is even eens bevestigd door de DA.
Het kan dus wel zeker dat voedsters sproeien ;)

Wellicht dat een sterilisatie uitkomst biedt?

Edit; daarnaast is het natuurlijk ook maar net wat je onder sproeien verstaat :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:39

Mijn eerste voedster was ook zo moeilijk toen de hormonen begonnen op te spelen, zo erg zelfs dat ze niet alleen het mannetje besprong maar ook nog flink beet (en niet alleen in de vacht), die heb ik toen geruild bij de konijnenopvang. Daar zeiden ze dat dit vaak met de pubertijd te maken heeft, dat zo'n konijn even door een ander dominant konijn op de plek moet worden gezet, en dat het na de pubertijd dan weer beter zou gaan.
Steralisatie helpt wel een beetje, maar niet zo goed als castratie bij een mannetje.

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:44

Rammetjes sproeien over het algemeen meer als een voedster. Als je een rammetje op tijd castreerd zal hij ook zo goed als niet sproeien. Een voedster kan integendeel wel sproeien. Zeker als zij in hun hormonale cyclus zitten. Dit gebeurd een aantal keer per jaar, hierdoor rijden ze onder andere op van alles rijden en maken ze een licht zoemend geluid dat bijna niet te horen is. Achter jou aan blijven lopen of naar andere dieren is hier ook een voorbeeld van. :D Dit is ook de tijd dat ook voedsters kunnen sproeien. Sterilisatie is zeker een oplossing hiervoor. Voor het konijn ook een stuk rustiger als je d'r toch niet laat dekken. Succes! ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:55

Fijn dat er nog wat reacties komen van mensen die ook sproeiende vrouwtjes hebben en dit dus ook herkennen.

Na wat overleg met de da, hoor ik dat ik haar het beste kan laten helpen als dit zo blijft. Zij heeft kennelijk erg veel last van haar hormonen en hij hoort het wel eens vaker bij vrouwtjes konijnen. Het vele graven wat ze doet (ze lopen vaak vrij) en de plukjes haar (nestje willen maken) horen daar ook allemaal bij. Als dit toch een mannetje blijkt te zijn gaan de balletjes eraf. Maar die kans is nihil.

Gelukkig is ze erg lief en weg doen we haar nooit maar het zou toch wel fijn zijn als die lucht en pies op mijn schoenen voortaan niet meer voorkomen :D

Veloz: ik zie wel dat ze steeds het mannetje bij me vandaan wil houden. Dus bij mij vandaan duwt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:46

Hypofocus schreef:

Waarom is dat onlogisch? Poezen bijvoorbeeld kunnen tenslotte ook gewoon sproeien :j

Ik zou inderdad haar laten castreren/sterreliseren (snap het verschil nooit precies :D ), denk dat dat wel kan helpen en voor haarzelf misschien ook prettiger is als ze 'last' van haar hormonen heeft.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:11

Als ze zo duidelijk last heeft van haar hormonen en vaak schijnzwanger is dan is het inderdaad beter om haar te laten castreren. Baarmoederontstekingen en kanker zijn een zeker risico bij konijnen en dat pak je dan ook meteen aan.

WildWings schreef:
Ik zou inderdad haar laten castreren/sterreliseren (snap het verschil nooit precies :D ), denk dat dat wel kan helpen en voor haarzelf misschien ook prettiger is als ze 'last' van haar hormonen heeft.

Bij sterilisatie wordt alleen de voortplanting verhinderd door de eileiders of zaadleiders te onderbreken, de hormoonhuishouding blijft wel in stand.
Bij castratie worden de eierstokken of zaadballen verwijderd waardoor er niet alleen onvruchtbaarheid ontstaat maar ook de hormonen die daar geproduceerd worden. Het heeft dus helemaal niks met mannelijk of vrouwelijk te maken, dieren worden dus bijna altijd gecastreerd wegens de hormonen die voor onwenselijk gedrag (kunnen) zorgen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 19:22

Manou, bedankt voor de uitleg. Om haar te helpen zal de keuze waarschijnlijk castratie worden.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:42

Het is wel aan te raden om je even goed in te lezen, het is wel een zwaardere ingreep voor je konijn dan de castratie van een rammetje. Mijn voedster is nu 7 weken geleden gecastreerd en vooral de eerste 24 uur ben ik veel met haar bezig geweest, pas toen ging ze weer zelf voldoende eten. Daarna is ze razendsnel herstelt.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:43

Ik heb ook een voedster gehad (helaas afgelopen december overleden) die alles
onder sproeide...Ze zijn later naar buiten verhuisd...en zelfs daar deed ze het.
Het hele raam (schuifdeur) zat altijd onder.
Onzin dat alleen de mannen sproeien...Ook bij katten kunnen de poezen goed
sproeien...Vaak als de hormonen op beginnen te spelen idd...

Succes met je nijn...

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:45

Ik heb zelf ook een konijn die zo was, het was dan alleen wel een mannetje.
Ik ben toen naar de Dierenarts geweest, ze zeiden dat het een teken was dat hij gek op je is.
Om daar vanaf te komen hebben wij hem laten helpen.

Vanaf dat hij geholpen heeft heeft hij het nooit meer gedaan, en we zijn nu 5 jaar verder.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:12

Manou schreef:
Bij sterilisatie wordt alleen de voortplanting verhinderd door de eileiders of zaadleiders te onderbreken, de hormoonhuishouding blijft wel in stand.

Dan is dit de enige oplossing, volgens mij. Want die hormonen daar heeft ze zoveel last van. Ik wil een gelukkig konijn en niet 1 die alleen maar bezig is met haar territorium, wat op dit moment wel zo is. Ze sproeit niet alleen maar schuurt overal haar kin langs. Zij kan zich hier ook niet lekker bij voelen. Het gekke is dat dit alles is begonnen toen we verhuist waren, zo'n week op 7 geleden. Daarvoor deed ze dit nooit. Ze was ook veel relaxter en kon heerlijk languit liggen. Nu schiet ze haar hok in wanneer ze iets hoort. Ik kijk het nog even aan tot de enting over een paar weken en dan kan ik meteen een afspraak maken als het nog steeds zo erg is.

Vandaag hebben we de hele boel weer bestraat in die paddock waar ze lopen. Zal ze niet meer kunnen sproeien tijdens het graven want dat graven is vanaf nu voorbij. Ook kan ik dan eens een emmer water erover heen gooien en is het makkelijker schoon te houden.

Heb jij je konijn binnen gehouden na die ingreep Manou?

Chichiba schreef:
onder sproeide...Ze zijn later naar buiten verhuisd...en zelfs daar deed ze het.

Succes met je nijn...

Jee, dat is ook wat als je schuifdeur steeds onder zit. Mijn konijn sproeit het mannetje ook onder := , moet niet gekker worden.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:58

Mijn konijnen leven altijd binnen, maar het wordt wel aangeraden om een buitenkonijn naar binnen te halen, als gevolg van de narcose kunnen ze moeite hebben zichzelf op temperatuur te houden.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:41

Bramasole schreef:
Chichiba schreef:

Succes met je nijn...

Jee, dat is ook wat als je schuifdeur steeds onder zit. Mijn konijn sproeit het mannetje ook onder := , moet niet gekker worden.

Dan zeemde ik het raam van de schuifdeur...kon ik weer lekker naar buiten kijken en een uur later zat het weer helemaal onder...Onbegonnen werk...Moet ook zeggen dat ze mensen niet leuk vond, echt een voedster met haar nukken...Heb nu nog een ouwetje over (9 jaar) die tijdelijk binnenzit en netjes zindelijk is...Na 4 jaar buiten te hebben gezeten.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:22

WildWings schreef:
Hypofocus schreef:

Waarom is dat onlogisch? Poezen bijvoorbeeld kunnen tenslotte ook gewoon sproeien :j

Helemaal niet onlogisch hoor. Bij konijnen is het vrouwtje juist meer territoriaal ipv. een mannetje (uitzonderingen daar gelaten).
Ik heb ook wel eens een voedster zien sproeien, nou daar wordt je idd niet blij van.

Al helpt castratie ook niet altijd, er zijn genoeg konijnen/katers die na castratie gewoon door blijven sproeien.

@ WildWings,

Bij sterilisatie onderbreek je de ei/zaadleiders.
Bij castratie haal je iets weg of de ballen of de eierstokken soms ook de baarmoeder.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 11:59

Vanmiddag wordt het vrouwtje gecastreerd :Y) eindelijk gaat die sproei installatie eruit. Het is nu al zo erg dat de drinkfles ook de volle laag krijgt en het hooi wordt dan ook maar even toegedekt. Wel weer ruim :$ 140,00 kassa! Maar ik zal erg blij voor haar zijn dat ze de rust zal hervinden en lekker kan genieten zonder die hormonen die steeds opspelen.