Vraagje voor viskenners (vijver)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lauratje_88

Vraagje voor viskenners (vijver)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 13:51

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn van plan om een vijvertje (L: 160 cm, B: 130 cm, Diepte: 40-45 cm) te zetten.
Nu vroeg ik mij af welke vissen en welke planten er geschikt zouden zijn voor deze afmetingen van de vijver?
Ik zoek dus naar suggesties (misschien verschillende soorten visjes bij elkaar? of maar 1 soort? welke soorten plantjes?, ...)

Iig bedankt voor eventuele reacties.
Pb's mogen altijd gestuurd worden.

Laura

Naisven

Re: Vraagje voor viskenners (vijver)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:38

Hoi, een vijver moet min. 60 cm diep zijn om de vissen ook in de winter bij vorst te laten overleven. Je zou dan aan goudvissen kunnen denken of windes of een combinatie daarvan, die zijn redelijk sterk.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 15:41

Naisven schreef:
Hoi, een vijver moet min. 60 cm diep zijn om de vissen ook in de winter bij vorst te laten overleven. Je zou dan aan goudvissen kunnen denken of windes of een combinatie daarvan, die zijn redelijk sterk.

ok erg dank het is geen probleem om de vijver dieper te maken en zal hier zeker rekening mee houden.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:21

misschien goudvissen??
die vinden het fijn om zoveel ruimte te hebben :D

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:26

wij hebben goudwindes in de vijver. erg leuke vissen, zodra het weer beter wordt, en het zonnetje gaat schijnen zwemmen ze graag aan de opervlakt.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:35

Inderdaad de vijver wat dieper maken want 40/45 cm. is echt te ondiep. Vanwege de geringe afmeting vriest zo'n vijvertje dubbel zo hard dicht met als gevolg dat je visjes gaan hemelen. In de winter doen de vissen een soort winterslaap en dan liggen ze (nagenoeg) op de bodem, zeker dat onderste stuk moet dus altijd vorstvrij zijn.

In jouw geval zou ik beginnen met wat goudvissen en/of goudwindes. Dat zijn vrij gemakkelijke vissen die je ook snel 'handtam' kunt krijgen. Als je ze een tijdje hebt en regelmatig voert dan krijg je er echt een band mee.
Shibunkins zijn ook leuke vissen, dat is weer familie van de goudvis, maar dan een ander model en andere kleurtjes.

Met een kleine pomp + filter/UV-lamp kom je al een heel eind, in jouw geval zou ik niet meteen allerlei dure toestanden aanschaffen en het vrij simpel houden.

De beste periode om nieuwe vissen aan te schaffen is het voorjaar. Als je bijv. in mei van start kunt gaan dan is dat ideaal.
Koop ook meteen een waterthermometertje, het is nl. belangrijk om de temperatuur van het water in de gaten te houden i.v.m. voeren. Zodra het najaar/winter wordt en de watertemperatuur onder de 5 graden komt, dan mag je de vissen niet meer voeren, anders gaan ze dood omdat ze het eten niet meer kunnen verteren.

Over de waterplantjes:
Binnenkort kun je bij de tuincentra weer allerlei leuke vijver- en oeverplantjes kopen. Je kunt het beste een mix maken tussen decoratieve planten en planten die goed zijn voor het zuurstofgehalte in je vijver. Bij de verkoopafdeling van een tuincentrum kunnen ze je vast wel een goed advies geven :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 16:57

Oscar schreef:
Inderdaad de vijver wat dieper maken want 40/45 cm. is echt te ondiep. Vanwege de geringe afmeting vriest zo'n vijvertje dubbel zo hard dicht met als gevolg dat je visjes gaan hemelen. In de winter doen de vissen een soort winterslaap en dan liggen ze (nagenoeg) op de bodem, zeker dat onderste stuk moet dus altijd vorstvrij zijn.

In jouw geval zou ik beginnen met wat goudvissen en/of goudwindes. Dat zijn vrij gemakkelijke vissen die je ook snel 'handtam' kunt krijgen. Als je ze een tijdje hebt en regelmatig voert dan krijg je er echt een band mee.
Shibunkins zijn ook leuke vissen, dat is weer familie van de goudvis, maar dan een ander model en andere kleurtjes.

Met een kleine pomp + filter/UV-lamp kom je al een heel eind, in jouw geval zou ik niet meteen allerlei dure toestanden aanschaffen en het vrij simpel houden.

De beste periode om nieuwe vissen aan te schaffen is het voorjaar. Als je bijv. in mei van start kunt gaan dan is dat ideaal.
Koop ook meteen een waterthermometertje, het is nl. belangrijk om de temperatuur van het water in de gaten te houden i.v.m. voeren. Zodra het najaar/winter wordt en de watertemperatuur onder de 5 graden komt, dan mag je de vissen niet meer voeren, anders gaan ze dood omdat ze het eten niet meer kunnen verteren.

Over de waterplantjes:
Binnenkort kun je bij de tuincentra weer allerlei leuke vijver- en oeverplantjes kopen. Je kunt het beste een mix maken tussen decoratieve planten en planten die goed zijn voor het zuurstofgehalte in je vijver. Bij de verkoopafdeling van een tuincentrum kunnen ze je vast wel een goed advies geven :)

Erg bedankt, heb weer wat bijgeleerd :D Die Shibunkins vind ik enorm mooi maar lees dat die in een grote vijver moeten zitten omdat ze heel actief zijn? De vijver wordt uitgediept tot 70 - 80 cm en we dachten aan zoet water mossel blijkbaar zorgt dat voor natuurlijke filtering voor het water? Ik ben echt een leek als het op dit aankomt maar leer graag bij want wil eigenlijk al lang een vijvertje. Vriend zegt dat water maar 1 keer in de week gefilterd moet worden maar hierover heb ik nog niet echt iets gevonden?

Nog maals erg dank :D

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 16:59

Goudvissen, Goudwindes en Shibunkins staan momenteel al op de verlanglijst zijn deze te combineren og is het het best dat ik me maar aan 1 soort houd?

Sorry voor de vele vragen :o

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:34

Water moet dagelijks gefilterd worden, anders overleven de goede bacteriën in de filter het niet. Alleen zoetwatermossels als filter hebben is ook niet voldoende.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 18:36

Joyckuh schreef:
Water moet dagelijks gefilterd worden, anders overleven de goede bacteriën in de filter het niet. Alleen zoetwatermossels als filter hebben is ook niet voldoende.

ok erg bedankt :D
Moet de filter dan de hele dag aanstaan of is bv een uurtje per dag goed?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:17

Het ligt een beetje aan de tijd van het jaar en aan de temperatuur.
In het vroege voor- en najaar laten we de pomp een aantal uren per dag draaien. In de zomer zetten we de pomp de hele dag aan. De temperatuur van het water is dan een stuk hoger en door het pompen komt er meer zuurstof in het water. Daarnaast groeien algen ed. veel harder bij warm weer, vandaar dat je meer moet pompen/filteren. In de zomermaanden zul je ook zien dat je filter veel sneller vuil wordt, je moet het dan wel een paar keer per week goed schoonmaken.

Goudwindes, goudvissen en shibunkins zijn prima te combineren :)
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je ze liefst bij dezelfde verkoper haalt en ze gelijktijdig in de vijver zet. Elke keer dat je een 'losse' vis bijplaatst loop je een risico, je kunt immers een zieke vis kopen en die bij je gezonde vissen zetten. Daarom kun je ze het beste gelijktijdig aanschaffen, dat verkleint het risico op ziektes.

Als je de afmetingen van je vijver bekijkt dan denk ik dat je maximaal 8 a 10 (kleine) vissen in je vijver kunt doen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 21:56

Oscar schreef:
Het ligt een beetje aan de tijd van het jaar en aan de temperatuur.
In het vroege voor- en najaar laten we de pomp een aantal uren per dag draaien. In de zomer zetten we de pomp de hele dag aan. De temperatuur van het water is dan een stuk hoger en door het pompen komt er meer zuurstof in het water. Daarnaast groeien algen ed. veel harder bij warm weer, vandaar dat je meer moet pompen/filteren. In de zomermaanden zul je ook zien dat je filter veel sneller vuil wordt, je moet het dan wel een paar keer per week goed schoonmaken.

Goudwindes, goudvissen en shibunkins zijn prima te combineren :)
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je ze liefst bij dezelfde verkoper haalt en ze gelijktijdig in de vijver zet. Elke keer dat je een 'losse' vis bijplaatst loop je een risico, je kunt immers een zieke vis kopen en die bij je gezonde vissen zetten. Daarom kun je ze het beste gelijktijdig aanschaffen, dat verkleint het risico op ziektes.

Als je de afmetingen van je vijver bekijkt dan denk ik dat je maximaal 8 a 10 (kleine) vissen in je vijver kunt doen.

ok erg bedankt, weer een beetje wijser :D