kippen in de stal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

kippen in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 11:58

Wij zitten eraan te denken om kippen in onze wei te gaan houden. Het nachthok zouden we graag bovenin de inloopstal van de paarden maken. Dit willen we doen omdat het nachthok zo wat verder van de grond is, wat het veel veiliger maakt ivm vossen e.d.. We wonen namelijk zo'n beetje aan de bosrand. De wei ligt trouwens direct aan ons huis.

Nu is mijn vraag: kunnen kippen en paarden samen? De paarden kunnen dag en nacht de inloopstal in. De kippen zouden dat dus ook kunnen (als ze eenmaal gewend zijn). De voorkeur is om de kippen echt in vrijheid dag en nacht te laten in de wei. Deze is al afgezet met dicht hekwerk waar de kippen niet doorheen kunnen (wel fijn ivm onze moestuin).

Zijn er nog andere zaken waar we rekening mee moeten houden? Mijn ouders hebben jaren kippen in hun tuin gehouden (afgesloten hok en ren), dus voor het algemene verhaal over kippen houden weet ik genoeg... nu dus nog of het ook in onze weide zou kunnen, met een nachthok in de loopstal..

Wie helpt?

Ojajoh

Re: kippen in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:00

wij hebben ook kippen naast de shetlanders
ook een hok vor ze gemaakt, plek voor eieren,stok enz enz

en ze willen regelmatig gewoon tussen de buitenpaddock van de shetjes heen scharrelen, gaat tot nu toe altijd goed, dus ja ach wij vinden het wel best :Y)

overigens hebben we hier 10 simpele bruine barnevelders

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:01

Als je het hok hoog wil voor vossen, moet je je kippen daar 's nachts wel in op sluiten en afsluiten anders worden ze alsnog weg gehaald. Denk dat het fijn is om een aparte ingang te maken voor de kippen naar hun hok en niet door dezelfde deur als de paarden.

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:03

Wij hebben sinds een paar maanden kippen bij de paarden lopen, gaat erg goed! In het begin vond het veulen het reuze interessant, maar nu kijkt hij er niet meer naar om. Kan dus best! :D

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:06

Heb je wel erg in de eventuele luizen die kippen bij zich kunnen hebben??? Deze kunnen ook op paarden overgaan. Deze luizen gaan ook in kieren en gaten zitten van de stallen en het kippenhok.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 12:59

Zoefff schreef:
Als je het hok hoog wil voor vossen, moet je je kippen daar 's nachts wel in op sluiten en afsluiten anders worden ze alsnog weg gehaald. Denk dat het fijn is om een aparte ingang te maken voor de kippen naar hun hok en niet door dezelfde deur als de paarden.

Durven vossen dan in de buurt van paarden te komen?

En aparte ingang is zeker te maken :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 13:00

ikdoemaarwat schreef:
wij hebben ook kippen naast de shetlanders
ook een hok vor ze gemaakt, plek voor eieren,stok enz enz

en ze willen regelmatig gewoon tussen de buitenpaddock van de shetjes heen scharrelen, gaat tot nu toe altijd goed, dus ja ach wij vinden het wel best :Y)

overigens hebben we hier 10 simpele bruine barnevelders

Hebben jullie een apart hok, of zit deze in/direct aan de plek voor de paarden?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:02

Als een vos ergens zijn zinnen op heeft gezet kan hij overal bij.
Maar dit is inderdaad wel een goed idee om de kippen tussen de paarden te hebben, ben alleen erg benieuwd naar het land over een jaar.
Het schijnt dat ze het land echt kaal pikken.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:03

Als je de kippen los laat lopen denk ik toch dat ze opgegeten gaan worden door vossen, marter-achtigen en/of roofvogels
Het is heel gezellig scharrelende kippen, luizen is ook een issue inderdaad, maar ik zou er voor kiezen om ze s' nachts op te hokken
en vossen durven zeker in de buurt van paarden te komen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 19:01

mmm.. dan in ieder geval 's nachts op hok. In de buurt zijn best wat mensen met kippen, en dat gaat gelukkig bijna altijd goed.

Ik ga denk ik ook maar eens verderop in de straat kijken, daar zijn ook mensen met kippen die een groot stuk grond tot hun beschikking hebben. Ben benieuwd hoe ze het daar gedaan hebben, en hoe het gaat met vossen e.d.. Helaas hebben ze geen paarden, dus kan ik de vergelijking niet helemaal maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:36

Bij ons op stal was een stalkip, met mesten zat de kip ook in de stal en verder banjerde ze rond. De paarden vonden het niet erg, totdat er eentje van haar schrok en die heeft haar toen neergemaaid met zijn hoeven.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:36

Angela schreef:
Hebben jullie een apart hok, of zit deze in/direct aan de plek voor de paarden?

ja eigenlijk is hun hok in de stal in hun loopstal gemaakt.....dus ja de kippen staan wel rij dichtbij de paarden,maar toch ook weer gescheiden (tenzij ze weer een loopie nemen wat wel vaak gebeurd :+ )

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:56

Mij lijkt een hok boven de paarden niet handig ivm met stof. Kippen geven een hoop stof volgens mij.

Samen met de paarden op het land is leuk, wij hadden ook kippen tussen de paarden lopen, was geen enkel probleem. Alleen af en toeeen giftige blik van mijn tinker als er 1 in het hooi =(eten) scharrelde :-)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:00

Ik hou al jaren kippen bij de pony's in de stal en wei en dat gaat prima.
Het voordeel is ook dat kippen veel vliegen vangen en ook muizen!!!
Er komt geen muis levend de stal door want hij wordt met huid en haar verslonden.
Hoe hoog is het gazen hekwerk wat je om je wei hebt??
Bij mij staat er een ong. 2 meter hoog heras hekwerk om heen,daar komt normaal gesproken geen vos overheen ,maar ik had er een gat onderdoor gemaakt voor de poes en daar is wel een keer een vos doorheen gekomen en die heeft bijna alle kippen en konijnen doodgebeten.
Het kattengat is gelijk dicht gemaakt en er is geen vos weer geweest.
Over een hekwerk van ong. 1,20 meter komen ze wel heen(is bij de boer zijn kippen gebeurd)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:03

die van ons ziten geregeld in de wei tussen de paardenpoep te ploeteren.
gaat prima

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:11

colunder schreef:
Ik hou al jaren kippen bij de pony's in de stal en wei en dat gaat prima.
Het voordeel is ook dat kippen veel vliegen vangen en ook muizen!!!
Er komt geen muis levend de stal door want hij wordt met huid en haar verslonden.
Hoe hoog is het gazen hekwerk wat je om je wei hebt??
Bij mij staat er een ong. 2 meter hoog heras hekwerk om heen,daar komt normaal gesproken geen vos overheen ,maar ik had er een gat onderdoor gemaakt voor de poes en daar is wel een keer een vos doorheen gekomen en die heeft bijna alle kippen en konijnen doodgebeten.
Het kattengat is gelijk dicht gemaakt en er is geen vos weer geweest.
Over een hekwerk van ong. 1,20 meter komen ze wel heen(is bij de boer zijn kippen gebeurd)

het hekwerk is zo'n 1,20 hoog. En hier en daar kunnen de katten er nu nog doorheen (en overal overeen). Die gaten worden dichtgemaakt als de kippen komen (want als de poes past, past een kip ook). Met vossen is het dus gewoon afwachten hoe het gaat.....