Paludarium; de kreeften zijn gesneuveld... reden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Paludarium; de kreeften zijn gesneuveld... reden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:06

Tsja... ;( :\

Mijn vriend heeft een mangrove paludarium met daarin wat gezellige slijkspringers:
Afbeelding

en een aantal regenboog krabben en heremiet kreeften.
Afbeelding

Omdat de bak lekker aan het draaien was en het een erg grote bak is, besloot hij er nog twee zebrakreeften bij te zetten. Bewust een flink stuk groter dan de andere krabben en slijkjes.
Dit is ongeveer een maand geheel goed gegaan. Ze hadden een eigen grot en gebiedje veroverd en we hebben ze het eigenlijk nooit aan de stok zien hebben met de andere wezentjes.

maar vanmiddag troffen we een slagveld aan, met twee dode kreeften. 1 kreeft was voor de helft aangevreten en van de ander was helemaal niets meer over. Er zaten twee krabben bij.
Bij inspectie van de krabben zagen we dat 1 van de krabben een poot mistte. :\

Ik vraag me eigenlijk wel af hoe dit zo is gekomen. Alle beesten krijgen genoeg voer, vers en korrel.
Ruimte en verstopplaatsen hebben ze genoeg, bak is 150x80x80 met allemaal grotten, stranden, mangroveplanten en javavarens.
En we hebben ze eigenlijk nooit iets zien doen. De krabben normaal al helemaal niet.
Heeft een van jullie een idee? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:30

Ik had nog nooit van een paludarium gehoord :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:45

dat is een aquarium die ook stukken boven water heeft... strandjes e.d. :D
Afbeelding

Gelukkig hebben we de foto's nog :')
Een van de kreeftjes... nog helemaal heel :+
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 15-03-10 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:46

Misschien was het paartijd ofzo? Dat dan die zebrakreeften heel boos werden en de rest afslachtten??

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:54

Suzanne F. schreef:
Misschien was het paartijd ofzo? Dat dan die zebrakreeften heel boos werden en de rest afslachtten??

En dan zelfmoord gepleegd zeker? :') De kreeften zijn juist dood :+

c_alsemgeest

Re: Paludarium; de kreeften zijn gesneuveld... reden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:55

mijn vriend heeft een theorie... dat de krabben er noordafrikaanse praktijken op na houden en met z'n allen de kreeften hebben geslacht, nadat er een ruzie mee had :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:09

Oh, wel gaaf zeg, prachtig!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:19

Oh die grotere zebrakreeften zijn juist dood???

Ehm nou ja misschien werden ze toch niet geaccepteerd door de rest?? Ze hebben duidelijk ruzie gehad met die krabben als die ene een poot mist.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:29

misschien toch te druk .. dat ze op elkaars lip zaten.. en vochten om terretorium..

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:14

Het is geen paludarium maar een riparium :) Een paludarium is een moeras met een klein deel water. Een riparium is een oever, veel water minder land.

Maar goed, daar ging het niet om.
De oorzaak zal naar mijnes inziens te vinden zijn bij de krabben. Deze staan bekend om hun moordlustigheid.
Grappig, ik heb hetzelfde bestand gehad :) slijkspringers, ook die krab! En bij mij trouwens ook hetzelfde resultaat. Andere krabben en zelfs de heremietkreeften werden afgeslacht door de regenboogkrab...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 01:02

Oh ja riparium... ik haal die 2 altijd door de war :o?
Maar met elkaar en de heremietjes doen ze dus helemaal niets.
Vage beesten. De heremietjes zaten in het begin zelfs vaak genoeg op hun rug _O-
Maar bij jou waren het dus ook echt de regenbogen?
Ik vond het zo vreemd dat het de eerste maand wel helemaal goed is gegaan. Ze zaten sowieso aan hele andere kanten van de bak.
De krabben bij de rotsen rechts en de kreeften meer onder het strandje links in het zanderige gedeelte.
Maarja... even geen kreeften meer voor ons :+

vroli1 schreef:
misschien toch te druk .. dat ze op elkaars lip zaten.. en vochten om terretorium..

Te druk denk ik niet... ze hadden echt een groot eigen teritorium.. allemaal, was ook wel duidelijk te zien.
Alleen de slijkjes houden geen rekening met de andere dieren, die bupsen overal doorheen.
En gelukkig zijn die veel te groot, te snel en te vals voor de krabben :')

Even een plaatje erbij gegoogled... ze zien er toch ernstig scheetig uit voor massa moordenaars :+:
Afbeelding

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:57

Ja, het waren echt de regenboogkrabben. Ik heb verschillende soorten schaaldieren er bij gezet, maar hij vermoorde ze allemaal. Uiteindelijk heb ik de hoop maar opgegeven dat ik er ooit nog een schaaldier bij kon zetten.... De heremietkreeften werden bij mij dus ook letterlijk uit hun schelp getrokken en in het water gegooit, iets waar landheremieten niet tegen konden...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:40

ach... :(:) echt etters zijn het :+

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:52

Nou zo schattig ziet dat enge ding er niet uit hoor :+
Ik begreep je verhaal eerst niet zo goed, maar de nieuwelingen zijn dus dood gegaan.
Dat is een flink gevecht geweest dus?.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 19:51

mwah... de rest van de krabben ziet er goed uit. 1 mist dus een pootje, maar ik kan niet met zekerheid zeggen of dat al niet zo was. Die is wat schuwer dan de rest en zit meestal in zijn grotje :)
De kreeften waren dus echt de sigaar.
Terwijl die er ook al een maand bij zaten... en we hebben ze nooit eerder betrapt op vechten oid.

Maarja met de heremietkreeften en de slijkspringers doen ze het iig prima... dus we houden het maar even zo.
kleine visjes oid erbij kan ook niet... die zijn te snel voor de krabben, maar de slijkspringers hebben ze zo te pakken :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 21:05

ok... :') we hebben een wederopstanding meegemaakt _O-
Vriendlief is de slijkjes aan het voeren, komt opeens kreeft nr. 2 achter de java varen vandaan :? Het mannetje leeft dus nog... waar hij heeft gezeten? Geen idee, we hebben echt overal gezocht in de bak. En hij is niet echt klein :')
Het mannetje is helemaal ongedeerd... geen schrammetje te zien en zit nu gezellig met de grote regenboogkrab van een voedseltabletje te genieten... heel vredig :+

Nu doemen kanibalistische ideeën in ons hoofd op :=
Is het vrouwtje ten prooi gevallen aan de krabben, of aan haar vent? :?
Ze had trouwens onbevruchte eitjes bij zich, heeft dat haar wellicht kwetsbaarder gemaakt? Ondanks haar grootte?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:18

zijn je kreeften niet gewoon aan het vervellen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 13:30

Nee, het vrouwtje is echt dood. Dat was best duidelijk.
Het mannetje doet het echter nog prima :j
Hij is onze tuinman geworden, zijn grootste tijdsbesteding is het snoeien van de java varens :')

Er zijn trouwens de laatste weken wel 2 heremiet kreeftjes gesneuveld.
Waarschijnlijk tijdens het wisselen van schelp. De slijkspringers waren de boosdoeners... echt heel erg sneu. We zagen er een helemaal trots rondzwemmen met een heremietje in zijn bek :(
We zijn nu de bak anders aan het indelen zodat de heremieten nog beschutter zijn en dat de slijkjes er niet direct bij kunnen komen.
Dat is nog een hele klus aangezien die krengen en een halve meter uit het water kunnen springen :')
De andere twee zijn wel goed gewisseld van schelp... die hebben het wat slimmer aangepakt, die hebben de schelp eerst wat versleept op een stam en zijn toen pas gaan wisselen.