Is dit nou broodfok?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_M

Is dit nou broodfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:30

Hallo bokkers,

Wij willen al bijna 2 jaar super graag een jack russell.
Het plan was om met het teefje van mijn schoonouders en de mooie reu van mijn nichtje een nestje te fokken, en daar zouden we er dan een van nemen. Ik vind het toch het prettigst om te weten waar zo'n hondje vandaan komt enzo.. De rest van de pups zouden we ook al baasjes voor hebben dus dat was geen probleem. Helaas, vorig jaar werkte de honden niet mee maar dit jaar was het raak! Wij helemaal blij, maar helaas liep het anders.. bij de geboorte overleden 2 vd 4 pups, en na 8 dagen zijn ook de andere 2 pups gestorven. Bijvoeren, warmhouden, niets hielp.. ze kwamen niet aan en volgens de da hadden ze zware hartproblemen, ze haalde duidelijk verkeerd adem..
We waren er helemaal kapot van natuurlijk.

Omdat we nogsteeds graag een hondje willen maar zeker zelf geen nest meer gaan nemen zitten we nou steeds op internet te kijken, en kwamen gister een super leuke pup tegen! Jack russell reutje van 25 januari met bruin en grijs, heel apart. Dus gaan kijken vandaag maar.. ik vond het zo vreemd gaan!

We kwamen binnen en toen bleek dat er ook op dat moment mensen voor een andere pup kwamen die alleen buiten in een hok zat. Daar begreep ik dus uit dat ze meerdere nestjes had. Het huis was erg mooi, ik hoorde meer geblaf en ze vertelde dat ze een dieren hotel/pension hadden achter.
In de keuken zat al een nest jonge katten in een bench en al gouw kwam ze 'onze' pup naar de keuken brengen, samen met nog een teef die nog beschikbaar was. De vaderhond was haar eigen hond. Maar toen ik vroeg naar de moederhond vertelde ze dat ze aan puppy bemiddeling doen en dat ze sinds gister bij de moeder weg zijn, dat was een pensionklantje van haar. Ik vond het een erg vaag verhaal, ze had ook zelfs geen foto.. De pups waren schattig en zagen er goed verzorgd uit. Ze vertelde dat ze bij de VBK ofzoiets aangesloten zijn en chippen enzo allemaal zelf kunnen, dat de pups door de dierenarts worden gekeurd enz, dus dat is dan weer wel goed.

Voor de rest was het huis mooi, prima verzorgd, mevrouw had dure kleding aan en een dikke mercedes voor de deur, de dieren zagen er goed doorvoed en verzorgd en geliefd uit, maar toch zit dat moederhond-verhaal me niet lekker..
Ik heb nu net ff op internet gekeken en zie dat ze van ten minste 6 andere hondenrassen pups te koop aanbied.. Is dit wel zuivere koffie? Heb ik hier te maken met broodfokkers?
Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat iemand mij hier over kan adviseren. Het gaat om dierenhotel Maaszicht trouwens, in lithoijen.
Groetjes Anouk

Caira

Re: Is dit nou broodfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:33

ja meid dat is echt een geval van broodfok!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:35

Ik zou er zeker geen pup kopen.

Ik persoonlijk zou alleen een pup kopen die in huiselijke kring is opgegroeid, en waar je in ieder geval de moeder van kunt zien.

Coco_Calan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:36

Als ik je was dan zou ik verder kijken en daar dus geen hondje kopen.
Ze horen bij de moeder telopen en geen één of ander verhaal.
Dit zijn in mijn ogen gewoon handelaars.

MamboBeach

Het is wel raar dat de moeder er niet was en dat ze ook geen foto kon laten zien...

Nikka

Ik gok ook op broodfok. Moeder niet aanwezig, meerdere nesten en verschillende rassen.

rissa

Dat zijn in mijn idee absoluut broodfokkers. Hoe oud was de pup die je hebt bekeken? (Er loopt trouwens een topic momenteel van iemand die een nestje jack russels heeft en naar wat ik begreep zoekt ze nog een baasje. Ga even zoeken voor je)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:37

Zou nog maar eens achter mijn oor krabben..

Riekt in iedergeval niet fris, dat verhaal.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:37

Als ik zo je verhaal lees, kan ik ook alleen maar tot de conclusie komen dat je te maken hebt met een broodfokker, waarschijnlijk zelfs helemaal niet de fokker van dit hondje, komt zelfs waarschijnlijk uit de oostblok
Ik kan je maar een advies geven, niet doen.
Zoek nog even rond, kijk desnoods op marktplaats, maar koop bij mensen waar je de moederhond ook mag zien.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:39

Het kan zelfs zo zijn dat het nestje in Polen oid gefokt en geboren is en dat ze naar NL zijn gekomen voor de verkoop. Dat haar hondje de vader is, hoeft helemaal niet zo te zijn.
Ik zou geen hondje kopen daar.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:39

Dat lijkt me, zoals hierboven ook gezegd, broodfok. Vooral de meerdere nesten duiden er erg op. Helaas kan je het nooit zeker weten, zelfs als je je best doet, kan je je nog vergissen.
Hebben jullie de pup meegenomen of niet? Ik zou dat zelf heel moeilijk vinden om dan alsnog de pup achter te laten.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:40

Maar het kan ook zo zijn dat ze inderdaad aan puppybemiddeling doen.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:45

Ylana schreef:
Maar het kan ook zo zijn dat ze inderdaad aan puppybemiddeling doen.

Weet je wel wat pupbemiddeling (via de rasvereniging) precies inhoud? Die stuurt geintresseerde mensen naar goede betrouwbare fokkers die een nestje verwachten of puppy's hebben. Niet een plek waar allerlei pups naar toe gaan om vervolgens verkocht te worden.

Maar om antwoord te geven op TS: Ja dit is broodfok en ik zou er zeker weg blijven als ik jou was.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:53

rissa schreef:
Dat zijn in mijn idee absoluut broodfokkers. Hoe oud was de pup die je hebt bekeken? (Er loopt trouwens een topic momenteel van iemand die een nestje jack russels heeft en naar wat ik begreep zoekt ze nog een baasje. Ga even zoeken voor je)

[BB-ITP] bijna pups
Bij deze.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:55

Oeh, mn nekharen gaan hiervan overeind staan.
Geen hondje daar kopen hoor... :n

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:02

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:09

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 21:13

Tja ik heb er ook een nogal slecht gevoel bij, vandaar dit topic.. Het pupje zou komende week voor de laatste keer door de dierenarts nagekeken worden enzo en we mogen hem van het weekend halen, ik zou vanavond even laten weten wat we doen. Inmiddels kom ik veel verschillende verhalen tegen op internet via zoeken, en ik vind het erg dubbel.. Ze zijn wel aangesloten bij het VBK dus ik snap niet hoe dat dan kan..
Ik heb altijd het hardst geroepen: Ik koop NOOIT bij een broodfokker! maar nu ben ik dus helemaal verliefd op dat pupje.. Heeft er iemand hier op bokt persoonlijke ervaring met dit bedrijf?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:14

Wat is VBK?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:16

Door je eigen dierenarts? Dat zou ik dan ten eerste proberen te regelen.
Maar nog beter: NIET DOEN! Door te kopen bij een broodfokker hou je het in stand en blijven deze mensen geld verdienen door ongure praktijken waarbij de dieren de dupe zijn.
Kijk verder! Er zijn nog veel meer puppies waar je verliefd op kunt worden en die wel uit een goed nest komen :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:17

Als je googled op VBK en broodfok zie je dat het niks voorstelt

Info http://www.verzorging-honden.nl :

Staar u ook niet blind op een registratie bij de VBK (Vereniging Beroepsmatige Kennelhouders). Er wordt vaak met zo’n lidmaatschap geschermd om u te overtuigen dat u met een goede fokker van doen heeft. Lidmaatschap van de VBK zegt echter niets! Bijna alle broodfokkers hebben zo’n registratie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:19

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:20

Het zegt inderdaad niet zoveel :)

Toen ik mijn pup ging kopen, heb ik gedaan wat ik kon. Gegoogled op de namen van die mensen, op marktplaats gekeken of er niet meer nesten waren, noem het maar op. Toen ik daar kwam, heb ik mijn pup gekocht. Ik kreeg een inentingsboek erbij, met handtekening van de DA en al dat hij dus ingeent was, een puppypakket, allemaal super leuk en verzorgd.
Toen ik later op internet keek, zag ik dat diezelfde mensen weer nesten van dezelfde combinatie had liggen, en ook andere pups. Achteraf wss ook broodfok dus. Maar wat ik hiermee wil zeggen: als het er allemaal goed uitziet, kan het nog broodfok zijn.

Maar ik snap dat het een moeilijke beslissing voor je is :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:22

Leuk pupje of niet.
Koop je bij een broodfokker sponsor je zijn praktijken.

Dat iemand een dikke benz voor de deur heeft en merkkleding draagt, betekend niet dat het gekocht is met eerlijk geld ;)
Bij mij zouden de alarmbellen al niet meer afgaan, maar sirenes!

Maak je niet druk over die pup, iemand anders trapt er wel in en die koopt 'm.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:03

BarbaLala schreef:
Dat iemand een dikke benz voor de deur heeft en merkkleding draagt, betekend niet dat het gekocht is met eerlijk geld ;)

Nee dat begrijp ik ook zeker, maar ik bedoel ermee te zeggen dat het er allemaal heel netjes en goed uitzag.. Bij broodfok denk ik toch altijd aan vieze achteraf schuurtjes, uitgemergelde hondjes, smerige zooi, rare mensen.. Dit lijkt gewoon een vriendelijke dierenliefhebster. Ik heb haar ook letterlijk gevraagd: 'Bent u een broodfokker?' maar toen kwam ze dus met dat bemiddeling verhaal. Ik begrijp echt niet dat er mensen zijn die op deze manier hun geld willen verdienen :( Dat je dan nog kan slapen 's nachts!! En dat er dus blijkbaar zoveel mensen zomaar een pupje meenemen zonder naar de ouderhonden te vragen kan ik echt niet bij. Maar goed, nou dus proberen dat lieve schattige pupje uit m'n hoofd te zetten ;( Bedankt voor jullie reacties..