Help! Konijn knaagt aan nieuw hok!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anais96

Help! Konijn knaagt aan nieuw hok!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 16:56

Vorige week nieuw hok gekocht via internet. Allemaal netjes en keurig, en goed geleverd. Heeft mijn vader vandaag het hok in elkaar gezet. Gaat meneer gelijk aan het hout in het hok knagen!! Echt super zonde. Er is op heel veel plekjes al een stukje hout weg. Ik weet echt niet wat ik eraan kan doen. Ik wil niet dat ik binnenkort wakker wordt en dat het hok van over de 100 euro naar de filestijnen is!
Weet iemand misschien een goede oplossing? Ik ga denk ik ook kijken voor van die ijzeren dingen in de vorm van een hoek. En die erop boren zodat meneer niet meer kan knagen. Maar misschien heeft iemand nog een ander idee??

Alvast bedankt!

_Tara_

Re: Help! Konijn knaagt aan nieuw hok!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:59

Zit je konijn alleen? Dan zou daar 't probleem kunnen zitten. Konijnen horen namelijk met meerdere te zitten.
Heeft 'ie ook wel wat hooi ofzo om te knagen? Een konijn is en blijft toch wel een knaagdier :P

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:59

heeft het dier voldoende hooi tot zijn beschikking? En tja, konijnen knagen nou eenmaal erg graag.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 17:00

_Tara_ schreef:
Zit je konijn alleen? Dan zou daar 't probleem kunnen zitten. Konijnen horen namelijk met meerdere te zitten.
Heeft 'ie ook wel wat hooi ofzo om te knagen? Een konijn is en blijft toch wel een knaagdier :P

Ik was vergeten erbij te zeggen dat ik het konijn gevonden heb, hij is wel mak! En ik kan er geen vrouwtje bij zetten. Want ik wil geen baby'tjes!
En volgensmij kan ik er ook geen mannetje mij zetten?
Hij heeft hooi, stro, sla en zijn gewone eten.
Laatst bijgewerkt door anais96 op 14-03-10 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:01

Ik zou er even hoekprofieltjes op maken helpt heel goed.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:01

Mannetje castreren en dan een vrouwtje erbij zetten?

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 17:02

zonnebloem18 schreef:
Ik zou er even hoekprofieltjes op maken helpt heel goed.

Zijn dat die ijzeren dingen in de vorm van een hoek?

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 17:04

_Tara_ schreef:

Hoeveel kost castreren?
Ik moet het allemaal zelf betalen en ik ga 2 keer per jaar naar de DA voor prikken dat ook iets van 25 euro kost, en als ik er dan 2 heb ben je al gauw 100 euro kwijt in 1 jaar, en aangezien ik geen zakgeld krijg of werk heb ofzo weet ik niet wat ik moet doen. Maar zal er nog wel even over nadenken.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:09

Bij mijn dierenarts kost een castratie 35 euro.

Maar vooral zou ik ervoor zorgen dat het konijn iets anders heeft om op te knagen. Wilgentakken vinden de meeste konijnen érg lekker, en momenteel liggen ze bij ons in de buurt voor het oprapen. :) Als hij dan nog steeds knaagt kan je inderdaad met dan die metalen strookjes gaan werken, dat werkt bij vrienden van mij wel goed.

PS. Een konijn is geen knaagdier, maar een haasachtige. ;)

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 17:14

Diane_ schreef:
Bij mijn dierenarts kost een castratie 35 euro.

Maar vooral zou ik ervoor zorgen dat het konijn iets anders heeft om op te knagen. Wilgentakken vinden de meeste konijnen érg lekker, en momenteel liggen ze bij ons in de buurt voor het oprapen. :) Als hij dan nog steeds knaagt kan je inderdaad met dan die metalen strookjes gaan werken, dat werkt bij vrienden van mij wel goed.

PS. Een konijn is geen knaagdier, maar een haasachtige. ;)

Ik zal het binnenkort ff bij de DA gaan vragen ;)
Ik ben dan weer net dat ene mensje dat niet weet wat wilgentakken zijn :o
Metalen strookjes zijn wel goed. maar daar kan ik toch niet m'n hele hok mee doen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:15

anais96 schreef:
_Tara_ schreef:

Hoeveel kost castreren?
Ik moet het allemaal zelf betalen en ik ga 2 keer per jaar naar de DA voor prikken dat ook iets van 25 euro kost, en als ik er dan 2 heb ben je al gauw 100 euro kwijt in 1 jaar, en aangezien ik geen zakgeld krijg of werk heb ofzo weet ik niet wat ik moet doen. Maar zal er nog wel even over nadenken.

Dan zou ik voor de inentingen een andere goedkopere DA zoeken, ik betaal hier voor myx + vhs 9 euro per konijn, dan wel op speciale konijneninentdagen.

Mijn konijnen hebben het hok ook deels opgevreten, nu laten ze hem redelijk met rust, hij staat iig nogsteeds.
Denk dat het knagen ook iets van eigen maken is :+
Laatst bijgewerkt door Air op 14-03-10 17:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:15

Ooh dat deden mijn konijnen ook toen ze hun hok net nieuw hadden. Het helpt als ze de hele dag de mogelijkheid hebben om ergens op te knagen, zoals wilgentakjes en hooi!

Wilgentakjes kan je gewoon bij de dierenwinkel krijgen :)

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 17:19

x_Marr schreef:
Dan zou ik voor de inentingen een andere goedkopere DA zoeken, ik betaal hier voor myx + vhs 9 euro per konijn, dan wel op speciale konijneninentdagen.

Mijn konijnen hebben het hok ook deels opgevreten, nu laten ze hem redelijk met lus, hij staat iig nogsteeds.
Denk dat het knagen ook iets van eigen maken is :+

Ja, ik ga naar het konijnenspreekuur? En dan worden ze ook gelijk helemaal onderzocht.
Zou het ook zo kunnen zijn dat hij het eventjes doet en binnenkort mee ophoudt??

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 17:20

De rest van de reacties, daar reageer ik later op, ik ga even naar de paardjes!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:20

Dat deden die van mij in ieder geval wel, gelukkig :) Heel soms wordt er nog aan een stukje geknaagd maar dat is nou niet noemenswaardig.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:21

Wilgentakken komen van een wilgenboom. Wilgenbomen zijn die bomen die elk jaar geknot worden, die bomen met zo'n stomp zeg maar. ;) En hier in de buurt zijn ze allemaal net gesnoeit. Er zijn trouwens meerdere soorten wilgenbomen, maar als je dat wilt weten moet je maar even Googlen ofzo. ;)

Bij die vriendin van mij hebben ze gewoon alle randjes gedaan. Maar ik heb er geen ervaring mee eerlijk gezegd. Bij mij knagen ze wel eerst even aan een nieuw hok, maar houden er vanzelf mee op.
Het scheelt ook wel of ze nog een ren hebben waar ze in kunnen, kan die van jou wel eens uit zijn hok?

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:22

er zijn hoekprofielen te koop bij gamma ed
die kan je in de hoekjes vastschroeven.

een konijn erbij 'moeten' nemen is onzin
konijn alleen gaat veel vaker goed dan 2 konijnen !

Je kan rondkijken of er iemand in je buurt fruitbomen heeft
dus appel/peer/etc en dan daar wat (dikke) takken
aan stukjes af en toe bijgeven,
knagen ze graag op en is goed voor ze!

Succes

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:26

BelgenGek schreef:
er zijn hoekprofielen te koop bij gamma ed
die kan je in de hoekjes vastschroeven.

een konijn erbij 'moeten' nemen is onzin
konijn alleen gaat veel vaker goed dan 2 konijnen !

Je kan rondkijken of er iemand in je buurt fruitbomen heeft
dus appel/peer/etc en dan daar wat (dikke) takken
aan stukjes af en toe bijgeven,
knagen ze graag op en is goed voor ze!

Succes

Waar haal je die onzin vandaan? :=
9 van de 10 konijnen leven helemaal op met een maatje. En nee niet alle konijnen kunnen samen, maar dat lijkt mij toch ook wel logisch, ook konijnen hebben verschillende karakters, dus dan moet er een juiste partner gevonden worden.
Maar gecastr. rammetje + voedster gaat niet heel vaak mis :)
Laatst bijgewerkt door Air op 14-03-10 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:27

Konijnen zijn inderdaad een stuk gelukkiger als ze een maatje hebben!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:29

Dat is niet waar belgengek! ex-Mannetje met een voedster gaat heel goed MITS je wel even verdiept in het koppelen. Dat is meer dan 2 konijnen in een hok gooien.
Ts bij entingen geld hoe meer dieren hoe goedkoper het wordt. Heb laatst voor beide + check up(nagels tanden oogjes en oortjes) 38,50 kwijt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:29

@ Belgengek: Waarom word er overal geadviseerd dan om konijnen samen te houden? Al die mensen hebben het verkeerd?
Ik quote even van internet:
Citaat:
Eenzaamheid bij konijnen
Gevolgen van eenzaamheid bij konijnen zijn onderandere: tralieknagen, overmatige vachtverzorging, overmatig krabben in de hoeken van de kooi, aan kooi en tralies likken, knagen aan de kooi, neus langs tralies wrijven, steeds dezelfde rondjes lopen, steeds heen en weer hoppen, kop wiegen, vacht eten, bijten in de waterflesnippel, kauwen zonder materiaal in de mond, apathie, zichzelf overeten met als gevolg overgewicht of juist bijna niets eten met als gevolg ernstig gewichtsverlies. Een konijn alleen heeft de kans vroegtijdig te sterven door eenzaamheid.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konij ... lleen.html

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:11

Diane_ schreef:
W
Het scheelt ook wel of ze nog een ren hebben waar ze in kunnen, kan die van jou wel eens uit zijn hok?

Ja, boven heeft hij een 'slaap' en eet ruimte en beneden kan hij gewoon rondlopen

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:14

Ik snap heel goed dat een konijn een maatje nodig heeft, dat heeft iedereen nodig.
Waarschijnlijk mag ik er geen konijn bij...
Ik las wel bij een paar reacties dat ex-mannetje+ voedster meestal goed gaat?? Soms niet dan??

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:16

chocobroodje schreef:
Dat is niet waar belgengek! ex-Mannetje met een voedster gaat heel goed MITS je wel even verdiept in het koppelen. Dat is meer dan 2 konijnen in een hok gooien.
Ts bij entingen geld hoe meer dieren hoe goedkoper het wordt. Heb laatst voor beide + check up(nagels tanden oogjes en oortjes) 38,50 kwijt.

Wat bedoel je met het dikgedrukte?

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:18

Wij hebben ook een ex-mannetje en een vrouwtje samen in één hok. Zijn beiden half wild en het knagen aan het hok/gaas was een groot probleem, nu hebben we het hele hok aan de binnenkant met heel fijn gaas, en zorgen we dat er gewoon genoeg takken enzo inliggen dat ze wat te doen hebben :)