Kalfjes halstermak maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ilovesita

Kalfjes halstermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 15:52

Ik heb 2 kalfjes. (samen met mijn zusje) Die willen we halster- en zadelmak maken. (zadelmak pas als ze oud) We hebben al 2 halsters en lopen, poetsen ze, en verzorgen ze helemaal elke dag. Nu ben ik benieuwd of jullie dit ook doen met jullie kalfjes (als je ze hebt) en hoe heb jij die zadelmak en/of halstermak gemaakt??
}:0 }:0

Dankjewel :)

paarden115

Re: Kalfjes halstermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:55

heb geen ervaring maar moet best kunnen zou wel eens een foto willen zien als ze zadelmak zijn :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:57

Omdat kalfjes geen paarden zijn verplaats ik dit topic van HAR naar BB

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:57

Uhhh heel simpel, halster om, zadel op :=
Mijn ervaring is dat als je makke kalveren hebt dat geen probleem is, een met "angstige" wilde types is het toch haast niet te doen.
Verder veel in de stal zijn, dus 3 a 4 maal per dag er even bij om hooi ervoor te gooien.

Waarom pas zadelmak maken vanaf 1 jaar, dan is de kans dat het goed gaat al veel kleiner...
Erop kan je toch nog niet na 1 jaar, dat moet je pas na 2 a 2,5 jaar doen.(en dan is het nog steeds niet echt goed voor ze :o )

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:00

Wij hebben thuis ook een melkveehouderij, ik maak ook veel kalfjes tam en ben met eentje zelfs naar de kalverkeuring geweest :D Ik deed ze meestal al gelijk een veulenhalsterje op als ze een dag waren, met twee dagen ga ik meestal al wandelen. Ik ben zelfs met een aantal kalfjes bij m'n oma naar binnen gegaan :D Het kalf waar ik een poos geleden de kalverkeuring mee heb gedaan is inmiddels een volwassen melkkoe. Ik kan haar zo een halster opdoen en met haar gaan wandelen, we zelf laatst een sprongetje neer gezet en aan de hand erover heen gegaan. Dit deed ik ook al toen ze een klein kalfje was (wel erg laag natuurlijk). Toen ze voor het eerst naar buiten ging, sprong ze zo over het draad heen (goh, hoe zou dat nou komen :+ ). Echt zadelmak maken doe ik niet, soms ga ik wel gewoon voor de gein even op een koe zitten zonder zadel, meestal is dit dan een wat oudere koe die eigenlijk niets doet. Misschien plaats ik straks nog wel wat foto's ;)
Laatst bijgewerkt door DyonS op 14-03-10 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:05

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:10

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:14

Aangezien TS een nieuwe gebruiker is en nog geen 25 posts heeft, kan zij niet op BB posten.
Omdat ze niet kan antwoorden in haar eigen topic, sluit ik het nu.