Poes blijft maar niesen, ondanks kuurtje, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Poes blijft maar niesen, ondanks kuurtje, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 10:04

Sins een week of 4 is onze 8-jarige binnenpoes aan het niesen.
Ze niest zeker wel om het half uur en dan behoorlijk flink. Heeft geen last van snot of tranende ogen.

Ze doet verder niet ziek, heeft normale eetlust en geen verhoging.

De DA heeft een kuurtje Doroxal (anti-biotica) voorgeschreven, maar dat heeft niet geholpen.
Ik ga volgende week wel weer terug naar de DA, maar herkent iemand dit en wat heb je er aan gedaan/wat was daarvan de oorzaak?

NessaX

Re: Poes blijft maar niesen, ondanks kuurtje, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:51

Dus geen niesziekte, gewoon verkouden? :)

Mijne was vroeger ook wel eens verkouden geworden en heb gewoon pilletjes gegeven. Duurde wel even tot het werkte, maar het heeft geholpen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:03

Ik heb een poes die na een operatie af en toe is gaan niezen, zelf geef ik af en toe 5 dagen neusdruppel(rhinigenta) en dat werkt perfect is ze dr toch weer een paar maanden van af.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 15:53

Het is volgens de DA geen niesziekte, want dan zou ze echt snot niesen. Ze is ook geent tegen niesziekte (afgelopen najaar).

@Chiqa: wat zijn dat voor neusdruppels, van de DA?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 15:53

NessaX schreef:
Mijne was vroeger ook wel eens verkouden geworden en heb gewoon pilletjes gegeven. Duurde wel even tot het werkte, maar het heeft geholpen. :)

Weet je nog wat voor pilletjes, van je DA?

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:09

simodi schreef:
NessaX schreef:

Weet je nog wat voor pilletjes, van je DA?

Ja van de Dierenarts. Ik weet alleen nog dat het roze waren :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:38

simodi schreef:
Het is volgens de DA geen niesziekte, want dan zou ze echt snot niesen. Ze is ook geent tegen niesziekte (afgelopen najaar).

@Chiqa: wat zijn dat voor neusdruppels, van de DA?

Ongeacht dat kan de poes na enting alsnog niesziekte krijgen, wel in een veel lichtere vorm. Ik kan je verder geen tips geven, wel dat je moet zorgen dat je poes nu geen secundaire infecties op kan lopen, dus probeer die weerstand zo hoog mogelijk te houden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 17:43

magda_90 schreef:
.. wel dat je moet zorgen dat je poes nu geen secundaire infecties op kan lopen, dus probeer die weerstand zo hoog mogelijk te houden.

Wat kan ik daar zelf aan doen?
Want ze is een binnenpoes, die veel slaapt, een beetje rondhobbelt en op tijd eet. Moet/kan ik haar dan nog iets extra's geven dat weerstand verhoogt? (ze eet brokjes en blikvoer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:45

Dat zijn idd druppels van de DA.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:48

Hoe is haar algehele conditie? Heeft ze een goed gewicht? Eet ze goed?

Zorg ervoor dat ze dus niet te zwaar/licht is/wordt en dat ze niet op de tocht ligt en voorkom stress. Dan ben je goed op weg. Goed voer is ook erg belangrijk, maar ik neem aan dat wel in orde is.

Voor verdere tips zal ik navraag moeten doen, maar wanneer de basisbehoeften in orde zijn dan is de weerstand vaak ook in orde.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:50

Hey die van ons heeft dat ook af en toe een paar dagen.. nu weer, ze niest dan wel 5 keer achter elkaar telkens. Het is tot nu toe iedere keer vanzelf over gegaan. Ze heeft ook geen snot verder.
Die van ons is ook een binnenpoes.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 18:28

magda_90 schreef:
Hoe is haar algehele conditie? Heeft ze een goed gewicht? Eet ze goed?

Zorg ervoor dat ze dus niet te zwaar/licht is/wordt en dat ze niet op de tocht ligt en voorkom stress. Dan ben je goed op weg. Goed voer is ook erg belangrijk, maar ik neem aan dat wel in orde is.

Voor verdere tips zal ik navraag moeten doen, maar wanneer de basisbehoeften in orde zijn dan is de weerstand vaak ook in orde.

Alle dingen die jij noemt zijn in orde, behalve haar (over)gewicht. Daar proberen we al een tijd wat aan te doen, maar dat is erg moeilijk voor een binnenpoes die niet tot spelen te verleiden is (tenzij ze daarvoor weer een brokje krijgt ;) ).
Stress heeft ze absoluut niet, is een heel tevreden en blije poes. Haar mand op de grond heb ik al vervangen door zo'n hangmand aan de verwarming om tocht over de vloer te voorkomen. ;)
Bedankt voor je tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:35

Een binnekat heeft altijd stres, veel meer dan een buitenkat, ook zal de weerstand niet te vergelijken zijn met die van een buitenkat.
(Heb dit niet van mijzelf maar van een DA waar ik laatst was een van de betere van Nederland (Anyanimal)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:04

kuurtje verlengen...? en even zeker zijn dat er niets vastzit wat het niezen kan veroorzaken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:50

Overgewicht kan ook bestreden worden door minder te voeren. Bijvoorbeeld: veel mensen hebben gedurende de gehele dag een volle bak voor de poes staan, breng dit langzaam aan terug naar per dag 3 porties. Dan komt het ook goed.

Chiqa, dat hoeft niet altijd zo te zijn. Een poes kan het binnen nu eenmaal ook veel fijner vinden dan buiten, ongeacht dat die de gelegenheid krijgt om naar buiten te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:35

magda_90 schreef:
Chiqa, dat hoeft niet altijd zo te zijn. Een poes kan het binnen nu eenmaal ook veel fijner vinden dan buiten, ongeacht dat die de gelegenheid krijgt om naar buiten te kunnen.

Zijn niet mijn woorden zoals ik al eerder zei maar van een hele bekende DA die hier uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan.
Een binnekat ervaart velen malen meer stres dan een buitenkat omdat de laatste kan jagen en spelen met soortgenootjes.
Nogmaals niet mijn woorden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:43

Chiqa schreef:
Een binnekat heeft altijd stres, veel meer dan een buitenkat, ook zal de weerstand niet te vergelijken zijn met die van een buitenkat.
(Heb dit niet van mijzelf maar van een DA waar ik laatst was een van de betere van Nederland (Anyanimal)

Onze poes heeft duidelijk geen stress .... :D , ze is erg tevreden, heel alert, erg op ons gericht en nooit chagarijnig. Ze heeft in al die 8 jaar nog nooit nukkig gedaan of een poot naar ons uitgeslagen. Ook nooit ziek geweest. Dus ik geloof toch dat ze redelijk stressloos is! ;) Enige 'probleem' is haar gewicht en dat is wel echt een binnenpoes-probleem ... (te weinig beweging omdat ze eten krijgt voorgeschoteld en niet hoeft te jagen).

Afbeelding :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door simodi op 14-03-10 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:44

Simodi, ik verlaat dit topic dit is denk ik niet wat jij wilt horen ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:45

magda_90 schreef:
Overgewicht kan ook bestreden worden door minder te voeren. Bijvoorbeeld: veel mensen hebben gedurende de gehele dag een volle bak voor de poes staan, breng dit langzaam aan terug naar per dag 3 porties. Dan komt het ook goed.

Ze krijgt al afgepast eten: 's morgen klein bodempje brokjes in haar bakje, tussen de middag nog wat brokjes en 's avonds de helft van zo'n klein blikje vlees (mousse).
Komt toch vooral door het niet (willen) rennen ... ;)

Jullie allemaal trouwens bedankt voor het meedenken hoor!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:47

een van mij katten was ook geent en kreeg toch niesziekte... ineens benauwd maar niet gaan snotteren.. mss kan je haar echinaforce druppels geven in het drinken voor extra weerstand?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:48

Chiqa schreef:
Simodi, ik verlaat dit topic dit is denk ik niet wat jij wilt horen ;)

Ik vind het wel prettig om verschillende inzichten te horen hoor, al ben ik het misschien niet overal mee eens. Dus van mij hoef je niet weg ... ;)

Theoretisch of in het algemeen kan het wel kloppen wat je zegt over binnenkatten, maar ik kan haar nu niet naar buiten gaan doen ...

Geldt ook voor jou:
Jullie allemaal trouwens bedankt voor het meedenken hoor!