Wat is de beste combinatie (Kater/poes)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kater of poesje in deze situatie

Poll eindigt op

Kater
4 (57%)
Poes
3 (42%)
Niets
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 7

Anoniem

Wat is de beste combinatie (Kater/poes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:41

Ik heb twee wat oudere katten, een kater van 17 jaar, nierfalen maar wel erg relaxed, ook een persische poes van 15, sterkippie met hartfalen. Ook een hond van bijna 2 jaar.
Nu is er een kitten op mijn pad gekomen die ik toch wel heel erg leuk vindt, alleen gaan mijn huidige katten voor daarom wil ik graag wat ervaringen delen.

Wat is het beste om in zo'n situatie bij te plaatsen, een poes of een kater?
Ik dacht zelf een poesje omdat de kater nog wel eens vervelend kon gaan doen bij mijn pers, of is dat een verkeerd beeld?

Daihyo

Re: Wat is de beste combinatie (Kater/poes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:43

Ik had een poes en een kater en heb daar een kitten (poesje) bij geplaatst.
Gaat met beide katten heel erg goed.

De kater is als kitten bij 2 poezen geplaatst. Dat ging met de ene super en met de andere totaal niet.
Het hangt vooral van het gedrag en karakter van je volwassen katten af. Ik durf niet te zeggen of het met geslacht te maken heeft.
Mijn huidige katten (poes en kater) zijn allebei sociale dieren en andere katten gewend.
Mijn vorige poes was dit totaal niet en daar ging het dus ook niet mee samen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:51

maakt niks uit eigenlijk.........zolang ze maar geholpen zijn en ik neem aan dat de kitten met de tijd ook geholpen gaat worden

tante heeft 16 katten , en ook daar gaat alles door elkaar.....zo gaat er weer 1 weg (dood of gestolen) en zo komen er weer nieuwe......(opvang ze kan geen nee zeggen)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:56

Ik heb een poes van 15 en Ik heb van de zomer er een kitten ( katertje ) bij genomen. Gaat goed alleen de ouwe wil niet dat hij in de buurt komt met eten of om drukte doen. Maar lekker slapen kunnen ze goed samen. Spelen neemt hij de jackrussel voor :P

Maar ze kunnen goed samen, in het begin ws het wel onwijs wennen voor de ouwe. Maar dat liep al snel los.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:58

ik had een kit katertje en kocht een leuke kit erbij dit was wederom een kater.
2 katers gaat namelijk bijna altijd goed

effijn 3 maanden later kocht ik weer een kit dit was een poesje..een jaar later kocht ik weer een kit en nu wilde ik persee een poesje

de katers konden het gelijk vinden met poes nummero 2 maar de dame des huizes was toch zeker wel 2 weken boos en echt heel erg boos.
Nu gaat het sinds een weekje goed

de volgende wordt een kater :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:37

Nog meer mensen die mij kunnen helpen? Ik ben er nog niet helemaal uit wat de beste combinatie is, een katertje of een poesje, of mss wel helemaal niets.
Ik ga van de week sowieso informeren bij de kliniek daar zit een kattengedragsdescundige, zij kennen mijn katten ook heel goed.
De kater is dus het probleem niet dat is een allermansvriend, maar het poesje.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:46

Maakt niets uit. Katertjes zijn over het algemeen wat gemoedelijker.

Ik heb hier 1 open kater rondlopen, 2 castraten, en 5 poezen. Alles bij elkaar en alles gaat prima.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:49

Wij hadden een vergelijkbare situatie; wat ouderen kater en poes (14 jaar) die bijna hun hele leven met z'n 2en bij elkaar hadden gezeten.

Onze kater is van de winter overleden en toen we op zoek waren na een nieuw maatje voor onze poes raadde zowel de dierenarts als het asiel ons aan geen poes te nemen. Onze dame heeft nadat ze met 3 maanden het 'nest' uit ging geen andere poezen om zich heen gehad, en dan schijnen 2 dames bij elkaar doorgaans niet zo goed te gaan.

De grootste kans op acceptatie hadden wij volgens hen met een oudere rustige kater.
We liepen daarna tegen precies zo'n kater aan en na wat geblaas in de eerste 2 weken gaat het nu heel goed.
(Zij was trouwens de baas over haar broer en is dat nu ook bij deze kater).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:07

Echt super dat jullie gereageerd hebben ik wil immers het beste voor mijn dieren.
Ik ben dus van de week wezen kijken bij het nestje, nou dat katertje heeft mij alk uitgezocht hoor.
Is nu 5 weken maar heeft vanaf dat ik binnenkwam op mijn schoot gezeten samen met moeders, die hem melk gaf.
Hij keek mij steeds aan en mieuwde, ik denk dat het een bijdehand katertje wordt.
Dus jullie denken dat een poesje meer stres zou opleveren voor de poes, ik dacht juist al die tijd precies andersom.
Jolo schreef:
Wij hadden een vergelijkbare situatie; wat ouderen kater en poes (14 jaar) die bijna hun hele leven met z'n 2en bij elkaar hadden gezeten.

Dit lijkt idd op mijn situatie, zit alleen een hond bij, deze hebben ze overigens ook volledig geaccpeteerd.
Wel jammer dat het kitten al met een week of 7 weg moet bij de moeder ;(

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:42

een dominante poes accepteert minder snel een andere poes (heb ik mij laten vertellen). En aangezien jouw poes de oudste is en er iemand in haar territorium komt, kun je haar misschien per definitie de 'dominante' poes noemen?
De rede dat wij trouwens voor een oudere kater hebben gekozen, is dat we met een kitten een grotere kans hadden dat het nu goed zou gaan, maar over een tijdje de kitten de baas gaat proberen te worden en dat ten koste van onze poes zou gaan.
Maar als jullie in totaal 3 katten hebben en een hond heb je van alles door elkaar, misschien juist wel goed voor zo'n jonkie!

Maar iets anders; waarom in godsnaam met 7 weken al weg bij de moeder?!?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:00

Jolo schreef:
kun je haar misschien per definitie de 'dominante' poes noemen?

Dat is zeker het geval, ze weet haarfijn haar huisgenoten voor het karretje te spannen als er een vreemd ding door haar tuin loopt, de kater is nu doof dus wordt het de hond, een amerikaanse bulldog die ze eerst nog na het leven stond.

Fijn dat het gelukt is bij jullie, hoe oud is die kater die erbij is gekomen? Ik dacht nu juist dat dit de meeste problemen zou geven wil hem wel zo jong mogelijk laten helpen omdat ik een slechte ervaring heb bij mijn eigen kater die heel lang gesproeid heeft.

Jolo schreef:
Maar iets anders; waarom in godsnaam met 7 weken al weg bij de moeder?!?!

Omdat het nest ongepland is en ze ook een roedel honden heeft rondlopen. Ik weet het het is niet goed, en als ik dr voor ga dan zal ik het proberen uit te smeren tot een week of 10. Ik weet alleen niet of zij dat wilt.
Ik heb mijn Simba met 6 weken gekregen dus weet voor hoeveel problemen dit kan zorgen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:02

Ik denk dat poezen sowieso wat moeilijker zijn met het accepteren van een 'indringer', dat is althans mijn ervaring. Of het dan om een jong katertje of poesje gaat lijkt niet zoveel uit te maken, 't blijft een indringer ;)
Het kan trouwens best zijn dat anderen totaal andere ervaringen hebben, maar dit is wat wij al diverse keren meegemaakt hebben.
Als ik in jouw schoenen stond dan zou ik ook zeker mee laten wegen wat je zelf het liefst wilt. Met een beetje geluk heb je 20 jaar plezier van je aanwinst en dan is het toch wel van belang dat je voor iets kiest wat je zelf graag wilt.
Boos zullen ze waarschijnlijk toch wel even zijn, dat gaat meestal ook wel weer over ;)

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:10

Hoi ik heb 1 kater en 3 poesen.

mijn kater is behoorlijk dominant buiten naar andere katers en naar poesen niet.
Ik zal er geen kater bij durven zetten.
Maar een poes wel.

Het gekke is alles past zich aan elkaar aan, en hier is nog nooit een gewonde gevallen.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:29

@ Oscar; dat is dus ook wat ons verteld is.

Was bij ons ook geen garantie dat ze het zou gaan accepteren, maar omdat ze heel goed met haar broer overweg kon, hadden we met een oudere kater de grootste kans dat het zou lukken.

@ Chiqa
Zou heel moi zijn als je het nog iets langer kan rekken; elke week die er bij kan zou heel mooi zijn!

Onze kater en poes waren dus 14. Kater hebben we van de winter i.v.m. lymfeklierkanker in laten slapen.
We vroegen ons heel erg af of we de poes wel een plezier zouden doen met een nieuwe, maar alleen is ze ook niet gewend, dus toch maar proberen.
We hebben in het asiel toen een katertje gevonden van 12 jaar (bijna 13).
Hij was samen met vriendje binnen gebracht (vriendje was al lang weer weg), maar hij zat er al bijna een jaar.
(Als je een asiel vol hebt om te kiezen, zit er ook altijd wel een schattig katje van 8 jaar jonger om mee te nemen).
Hij was erg onderdanig naar poezen in het asiel.

We hebben hem inmiddels 6 weken en op aanraden van het asiel op meteen de eerste dag bij elkaar gelaten.
Dit met het idee dat hij dan wel zou accepteren dat zij de baas is.
De eerste paar weken moest onze poes niet veel van 'm hebben, maar ze vloog 'm ook niet aan.
Als hij in de buurt kwam blies ze en dan droop hij af en ging ze door waar ze mee bezig was (slapen, wassen, eten).
Ze liggen nog niet tegen elkaar aan te slapen, en weet niet of dat ooit gebeurt, maar eetbakjes naast elkaar, tegen elkaar oplopen terwijl ze aan het rennen/ spelen zijn is geen enkel probleem. Als m'n vriend en ik op de bank zitten, komen ze zelfs ieder bij een van ons op schoot (20 cm er tussen) en slapen allebei rustig.
Dat is nu de afgelopen 1 a 2 weken zo gegaan, dus al met al nog best snel vind ik.

We hebben trouwens ooit een poesje hier gehad wat was aan komen lopen.Het probleem daar mee was, dat op het moment dat onze poes dacht; voorruit ik negeer het mormel, vloog de kleine achter haar aan; dat accepteerde ze niet en werd dus vechten. (mijn collega heeft dat poesje toen genomen en ze terroriseerde daar alle katten in de buurt }> )

Maar dit nieuwe katertje bij ons loopt dus weg op moment dat de poes blaast of gromt en daarmee is het heel goed gegaan.
Toen de poes na een week of 3 door had dat hij haar toch niks deed, vond ze het wel prima en grommen was toen helemaal gestopt, blazen nog heeeeel af en toe, maar dat gebeurt overal wel eens ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 08:22

>:) zo ver ik het ooit heb begrepen zijn catraten aanzienlijk makkelijker dan poezen.
Poezen hebben meer een eigen wil...

de beste combinatie is toch wel 2 katers dat gaat bijna altijd goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:58

Ik moet jullie gelijk gaan geven, echt iedereen die ik spreek adviseerd een katertje, ook de Da die mijn roedel hier thuis kent.
Wel adviseerden ze mij de poes (Streskippie) mss wat Bach te geven de eerste maand, met de hodn is het ook zo goedgekomen, ze tolereren elkaar en staan elkaar niet aan het leven.
En anders ben ik dr nog.

Ik weet dus haast voor 99% dat ik dr voor wil gaan, wil nog wel vragen of hij dan wat langer bij de moeder kan blijven

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:52

Precies, je bent er zelf ook nog bij :j
Garantie krijg je natuurlijk niet, maar wat ik hier thuis gezien heb viel me eigenlijk nog alles mee. Onze 'moeder overste' is ook zo'n stresskip en had in het verleden al bewezen echt geen andere (nieuwe) katten in haar omgeving te dulden. Tegen onze nieuwe aanwinst (dat was destijds onze Rooyke) deed ze wel erg lelijk in de zin van grommen, blazen en wegrennen, maar ze bleef wel redelijk fair. Ik was bang dat ze hem in elkaar zou meppen, maar dat heeft ze gelukkig nooit gedaan. Blijkbaar weten ze toch wel dat zo'n klein prulletje kwetsbaar is, en alhoewel ze hem totaal niet kon pruimen, heeft ze hem nooit bewust pijn gedaan.

Wel heel erg spannend trouwens, misschien heb je over een tijdje wel zo'n leuk klein bolletje wol in huis! Ikke jaloers op jou :j :D

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:03

Helemaal mee eens! (@ Oscar & Chiqa)
Ik heb de eerste week ook veel thuis gewerkt om ze in de gaten te houden. Ook al vechten ze elkaar niet de tent uit, ik wilde wel weten of een van de 2 niet een halve dag angstig onder de bank zat of iets dergelijks.

Hoop voor het katertje dat ie nog even een tijdje van z'n moeder mag leren
maar voor jou nu alvast heeeeel veel plezier met je nieuwe knuffel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:09

Bedankt Oscar en Jolo!!
Ik hoop dat het net zo vergaat als bij jullie en dat ik over een half jaar een bericht kan plaatsen dat ik hier een gezellige dierenboel is.
Ik kan me nog wel herinneren toen ik dr een pup bijwilde, heb toen ook een topic geopend, want ik wil het beste voor mijn dieren.
Ik ga niet mijn zin doordrijven als het geen goed idee is, dan wachten we gewoon.

Zat even te denken aan de minder practische kant, eten geven. Ze eten beide niet veel, op hun gemakkie hun portie.
Ik hoop dat de nieuwe kater niet alles voor hun neus neermaait. Ik wil die ook op vers zetten, mijn kater zit nog op blijkjes van de Aldi (Is nierpatient maar dat lust hij alleen) af en toe een beetje hart of pens.
De pers eet alleen brokjes, en ook op zijn elf en dertigste.

Hoe doen jullie dat met het eten? Is dat een heel gedoe?

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:31

Ja, was bij ons ook een gedoe.
De kater uit het asiel was helemaal geobsedeerd door eten. Onze poes is niet echt de dunste, maar at altijd maar een paar brokjes per keer.
Heb de eerste week dus thuis gewerkt, en ze gewoon vaak ieder een beetje gegeven. Katertje even in de serre apart totdat poes in ieder geval wat gegeten had; kwartiertje ofzo (en ongeveer afgemeten wat ze beiden over een hele dag binnen krijgen).
Begon met 10 keer per dag tot ongeveer 4 keer per dag na 1 of 2 weken.
Toen had de poes ook wel door dat je beter wat hapjes meer per keer kan nemen, omdat het bakje er niet meer de hele dag staat. Leren ze snel genoeg :)
De poes kreeg dan de brokjes die ze erg graag lust of wat vis er door gemixed zodat ze aan het eind vd dag in ieder geval het grootste deel binnen had.

Inmiddels heeft de kater zijn 'schade' blijkbaar ingehaald en is het geen bodemloze put meer :-)
We laten niet meer 'onbeperkt' brokjes staan zoals we eerder met broer en zus wel konden doen. Wil wel ongeveer weten hoeveel ze beide binnen krijgen en niet dat de kater zich in een maand 2 x zo dik gaat eten.
Voer ze nu zo'n 3 keer per dag. En dan eten ze beide hun bakje niet in een keer leeg, gaat wel goed zo.
Poes heeft door dat ze af en toe door moet eten en kater eet nu als ie honger heeft en niet meer alles wat beschikbaar is.

Gewoon een beetje uitproberen.
Degene die langzaam eet of de boel af laat pakken misschien even 20 minuten apart zetten. Dan krijgt hij/zij tenminste geen stress rond het eten. Ik wilde dat zelf met onze poes voorkomen, want die at alleen meer dan 2 hapjes achter elkaar als ze rust had.
Laatst bijgewerkt door Jolo op 15-03-10 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:54

Bij ons viel dat gelukkig allemaal wel mee :)
Onze Homer is een nierpatient dus die moet speciale brok hebben. Nu schijnt het zo te horen dat hij die brokken liever niet heeft, en dat de andere katten er helemaal verzot op zijn :+
Homer zetten we dus altijd apart met zijn eten. Rooyke kreeg in die tijd nog kittenbrokjes, dus die zette ik dan even in de bijkeuken om te voeren. Oscar kon dan in de huiskamer rustig haar portie nemen.
Vanaf het begin hebben we ze wel 1 keer per dag gezamelijk gevoerd. 's Avonds voordat we naar bed gaan krijgen ze gezamelijk een pakje natvoer. Dit was ook het enige moment dat ze echt contact met elkaar maakten. Als ze zin hebben in eten en ze willen het alle 3 hebben, dan zijn ze eigenlijk wel veroordeeld tot dat gezamelijke bord :)) Ik denk dat het geholpen heeft om aan elkaar te wennen, maar da's natuurlijk een idee/gevoel.