Dringende vraag over kat/bloedprikken/nierfalen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KSB

Dringende vraag over kat/bloedprikken/nierfalen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 22:43

Hallo mede bokkers!

Even een korte introductie;

Lapje is een poes van ongeveer 13 jaar,vorrige week donderdag liep ze heel erg stijf, tevens was ze al de helft van haar gewicht kwijt.
(ze is altijd erg mager geweest ivm ontstoken mondje, testen gehad tegen katten-aids en alles wat je in die richting kan verzinnen, maar nooit iets uitgekomen. Op het moment dat ze pijn krijgt bij het eten laten we haar tandjes schoonmaken bij de dierenarts, waardoor ze er weer een half jaar/jaar tegenaan kan!)

Bij de dierenarts aangekomen werd al snel geconstateerd dat het waarschijnlijk nierfalen waren, en inderdaad, 3 dagen later werden wij met dat bericht opgebeld. Ze heeft nu speciaal voer (zacht en hard, zolang ze maar iets wil eten!) en medicijnen voor haar nieren.

Waar mijn vraag eigenlijk over gaat;
Ze hebben afgelopen vrijdag (05-03) bloed bij haar geprikt in de hals, deze plek is vandaag (10-03) nog steeds helemaal rood/paars opgezwollen,alsof er een erwtje onder haar huid zit. Ze heeft er (denken we) niet veel pijn aan want we mogen er voorzichtig aanzitten. Volgens mijn moeder voelt het aan als een bloedblaartje.

Wat is dit? Is het een normale reactie op bloed prikken of is er iets mis gegaan? Is het belangrijk om even terug te gaan naar DA of moet de tijd het uitwijzen?
Lapje is verder erg temide, drinkt giga veel (maar dat blijkt bij nierpatienten normaal te zijn) maar wil niets eten. We hebben 3 soorten zacht voer, van Hill's en 2 van royal canine, allemaal voor nierpatienten en de brokken van royal canine wilt ze ook niet. Dit was om uit te proberen maar ze wilt het allemaal niet hebben terwijl ze altijd C/D brokken heeft gegeten van een ander DA merk.

Ik hoop dat iemand mij gerust kan stellen of meer info kan geven over dit 'bultje' en mij kan zeggen dat het niet de rede is dat ze niet eet!

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Dringende vraag over kat/bloedprikken/nierfalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 08:07

Door nierfalen kunnen katten slechter gaan eten, heb je dr wel medicijnen bij gekregen?
Ik heb hier een zwaar nierpatientje en die moet ik af en toe ook wel eens een paar dagen dwangvoeren.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 09:28

staat in de openingspost dat ze medicijnen krijgt:)

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:08

Over het bultje: Ik vermoed dat het om een kleine bloeduitstorting gaat en dat dat weer weg trekt. Na het bloedprikken houdt de da of de assistente nog even de vinger op de prikplek om het adertje weer dicht te drukken en een bloeduitstorting te voorkomen. Soms gaat zo'n vaatje dan toch nog weer een keer lekken of door dat het katje niet blijft stilzitten is er te weinig of geen druk geweest. Dan krijg je helaas die bloeduitstorting. Het zou wel minder moeten worden en anders zou ik de dierenarts even bellen. Ik zou me daar niet te veel zorgen om maken.

Op dit moment is het niet eten het grootste probleem. At ze nog wel voor ze bij de dierenarts geweest was?? Als ze nu al sindsdien niet eet, is het belangrijk om haar nu iets te laten eten. Maakt niet uit wat. Als ze alleen het nieuwe voer niet wil geef haar dan haar oude voer. Van royal canin zijn er tegenwoordig 2 verschillende nierdieten. De renal en de renal special. Het grote nadeel van nierdieet is dat alles behalve smakelijk is. De 2e soort van rc zou smakelijker moeten zijn. Daarnaast is er ook droogvoer van Hill's. Dat is k/d. Als ze al hill's kreeg wil ze dat misschien wel eten. Wen haar langzaam om en zet niet van de een op de andere dag op ander voer.

Nierkatje willen niet eten, omdat ze door het nierfalen misselijk zijn. Dus ze hebben simpel weg geen trek. Ik weet niet hoe hoog de nierwaarden zijn an je katje, maar soms wil het helpen om zo'n katje 3 dagen infuus te geven. Je spoelt dan het lichaampje schoon. Dan voelen ze zich vaak een stuk beter, want dan raken ze hun afvalstoffen kwijt. Dit is alleen zinvol bij hele hoge waarden en daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan.

ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt. Als je nog vragen hebt kun je die graag stellen.

succes met je katje

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:52

je zou anders ook nog aan de DA kunnen vragen of je een beetje vitaminepasta Nutri-plus door je voer mag mengen, dat stinkt een uur in de wind en de meeste katten vinden het erg lekker, dat maakt dan haar voer misschien wat aantrekkelijker. Niet teveel uiteraard, maar een klein likje doet wonderen.
Of het voer even warm maken in de magnetron, door de warmte komen de geurstoffen lekker vrij en ruikt het smakelijker voor de kat.
Mijn oude kater zat ook nierdieet en op die manier ging het wel naar binnen.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 12:03

Heel erg bedankt voor jullie reactie's!

@ijsklontje: voor dat ze ziek werd (eind vorrige week) at ze van het C/D voer van onze pers die blaasgruis heeft en hiernaast verder niets. Ze begon ineens huismerk zachtvoer te eten van een van onze andere katten.(nóóit eerder gedaan!) Omdat ze mager is zijn we dat blijven geven, 3 dagen later was ze hardstikke ziek. Kan het misschien zijn dat er in die C/D iets zit waardoor ze zich beter voelde? Want sinds dat huismerk voer is ze pas ziek geworden. Ze eet 2x per dag van het Hill's zachtvoer (pilletje doorheengeprakt) maar ze eet zo bizar weinig! ;( Ze komt ook helemaal niet meer buiten, terwijl het echt een buitenkat is. Misschien is het goed morgenochtend even de DA te bellen, want ze word natuurlijk niet sterker zo. Gelukkig is ze nog erg vrolijk verder.

@ cissy: zal wat je gezegd heb tegen de DA zeggen, kijken wat hij het slimste vind voor onze poes!

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:07

Waarschijnlijk is dat plekje een hematoom, een holte gevuld met bloed. Dit trekt vanzelf weer weg :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:37

huismerk voer ben ik nooit zo kapot van, zit veel te weinig vlees in en is grotendeels vocht en met teveel zout. Ik zou een premium voeder kiezen. Als ik eens een huismerkvoer geef heb ik ze allemaal aan de dunne de volgende dag, en stinken! Nee, dat doe ik dus niet meer.

Maar voor jouw nierpatientje is het wel belangrijk dat ze het juiste voer krijgt anders is het een aanslag op dr nieren en dat kan ze nu net niet gebruiken.
Heel veel mensen met katten met nierfalen gaan over op versvoer, Carnibest bijvoorbeeld, brokken zouden juist een veroorzaker kunnen zijn van het nierfalen zeggen ze.
Als je op de diverse versvoer forums kijkt dan zie je dat ze hele goede resultaten ermee behalen.
http://www.voernatuurlijk.nl/forum/
http://www.barfplaats.nl
Je zou ook nog homeopathisch kunnen ondersteunen met bijv Solidago, dat werd bij mij toen ook aangeraden, helaas was poezel toen al te ver heen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:46

Je hebt k/d van Hills in brokjes maar ook in blik! Beide varianten zijn zo smakelijk dat mijn andere katten het ook graag eten (ik had een oude dame met nierproblemen). De brokjes zijn speciaal aantrekkelijker gemaakt zodat ze toch goed gegeten worden!

Als mijn nierpatientjes (ik heb meerdere oudjes gehad) echt niet meer aten op slechte dagen, dan haalde ik rijstepap bij de AH. Ze drinken het vocht en meestal komen de stukjes rijst ook wel mee naar binnen, hebben ze toch een beetje stevigheid in hun buikje. Als ze niets eten is iets eten altijd belangrijker dan wat ze precies eten. Mijn dame heb ik ook uiteindelijk heel lang zakjes zalm van Whiskas gegeven, altijd met een of twee eetlepels water, dan had ze ook direct weer extra vocht binnen. De DA zei ook, als ze de rest niet meer lust (want op een gegeven moment liet ze de speciale voeren gewoon staan), dan is iets eten altijd te prefereren boven niets eten. KD harde brokjes heeft ze wel heel erg lang goed gegeten.

Dus liefst goed eten dat voor nierpatienten is, maar als ze niets eten toch zorgen dat er wat binnen komt.

Ik deed zoals vermeld over het natvoer altijd 2 eetlepels water (evt lauw) en zorgde meerdere malen per dag voor vers schoon fris water, als ze genoeg dronk, at ze namelijk daarna ook altijd beter en kwam ze de dagen gewoon beter door.

Sterkte ermee!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 13:01

Bedankt voor jullie reactie's!

Om duidelijk te zijn, ze eet helemaal geen huismerk!
Ze heeft heel haar leven C/D val Hill's gegeten (voor andere kat,maargoed ze vond het lekker) en we hebben een bak met huismerk staan als extra voor onze andere europese korthaar (eet ook C/D maar vind het gewoon lekker).

Nú hebben we voor haar nieren; hardvoer van Hill's, zachtvoer van Hill's en 2 soorten zachtvoer van Royal Canine. Van het zachtvoer van Hill's eet ze een heel klein beetje en de brokjes een voor een.. Van Royal Canine moet ze niets hebben.

Ze drinkt heel erg veel,en het liefst regenwater (?). Tevens is het eten van hardvoer voor haar een must, ze heeft een gronisch ontstoken mondje. (zie begin post)

Ik durf niet zo goed er iets 'bij' te gaan voeren (zoals suggestie's van jullie) omdat ze al zo verzwakt is! Maar aan de andere kant móet ze nu gaan eten, is rijstepap dan slim omdat ze dat niet gewend is? Misschien moet ik het maar proberen.
Heb haar een tijdje zalm met rijst erbij gegeven (periode dat ze veel last van mondje had) en dit eet ze een paar keer en dan kijkt ze er niet meer naar om. Ik ga zoiezo lauw water over het voer doen, aangezien ze al een pijnlijk mondje heeft zal dit al aangenamer zijn!

Heb er verder weinig verstand van, dus ben bang dat ik haar met ander voer alleen maar kwaad doe. (plakjes ham vind ze heerlijk, lijkt mij niet verstandig?)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:07

ham is varkensvlees en dat mogen katten eigenlijk helemáál niet....
Carnibest is een volledig voer voor katten en daar zit alles in wat ze nodig hebben dus daar doe je dr echt geen kwaad mee.
Kipfilet of tartaar is ook een optie om dr aan het eten te krijgen, inderdaad moet ze nu wel blijven eten anders gaat het niet goed.

Als je toch haar huidige voer wilt geven zou ik toch vragen naar die vitaminepasta, het lijkt op marmite wat we zelf ook op brood smeren, stinkt echt vreselijk maar katten zijn er gek op. Hier likken ze het zo uit de tube! ;)

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 13:08

cissy schreef:
ham is varkensvlees en dat mogen katten eigenlijk helemáál niet....
Carnibest is een volledig voer voor katten en daar zit alles in wat ze nodig hebben dus daar doe je dr echt geen kwaad mee.
Kipfilet of tartaar is ook een optie om dr aan het eten te krijgen, inderdaad moet ze nu wel blijven eten anders gaat het niet goed.

Als je toch haar huidige voer wilt geven zou ik toch vragen naar die vitaminepasta, het lijkt op marmite wat we zelf ook op brood smeren, stinkt echt vreselijk maar katten zijn er gek op. Hier likken ze het zo uit de tube! ;)

En dat hebben ze ook bij de DA?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:16

carnibest of nutri-plus?
Carnibest is te verkrijgen bij dierenspeciaalzaken, zie daarvoor www.carnibest.nl en Nutri-plus zou bij de DA te verkrijgen moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:34

waarom laat je niets aan dat bekkie doen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:40

Ik zou inderdaad nu om haar wat aan te laten sterken rijstepap geven. En af en toe de brokjes van K/D voor haar neus zetten, als ze zich slecht voelen zijn ze soms ook een beetje in zich zelf gekeerd en vergeten ze gewoon te eten als het waren. En elk brokje is er één, de brokjes van Hills zijn klein en dat is fijn als ze zo'n droge gevoelige mond en keel hebben (als gevolg van nierprobleem).

En lauw water over eten helpt zeker om het eten binnen te krijgen en ik vind het gewoon fijn om te weten dat ze dan ook gewoon weer vocht binnen hebben.

De normale reguliere voeren bevatten voor haar te veel afvalstoffen en zijn voor haar nieren eigenlijk te zwaar dus daar zou ik niet aan beginnen tenzij ze helemaal niets anders meer pakt.

Probeer haar waterintake te monitoren en zorg ervoor dat ze echt genoeg drinkt, dat scheelt zo met het eten uiteindelijk. Want slikken en eten terwijl je misselijk bent is één ding, maar als je ook nog een zere mond en keel hebt en ze heeft al zere tandjes van haar zelf dan wordt het ook niet aantrekkelijk om te eten. Ontstekingen bestrijd je lichaam met vocht en de keel en mond worden minder droog en gevoelig als haar water/vochthuishouding op orde komt en blijft.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 13:52

Chiqa schreef:
waarom laat je niets aan dat bekkie doen?

openingspost lezen aub!!

@ fargo: Ik ga het met rijstepap proberen, doe je daar nog iets bij? De brokjes geven we nu als snoepjes, het lijkt dat ze het fijn vind uit je hand te eten.
het drinken is gelukkig geen probleem, ze drinkt opvallend veel. (té veel lijkt me ook niet goed?)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:57

Doordat de nieren hun werk niet goed doen hebben ze extra vocht nodig om toch "goed" te functioneren, soort van spoelen van het lichaam, dus extra vocht nodig. En omdat dit zoveel vocht vergt, drogen ze ook makkelijk een beetje uit (heb ik het idee).

Inderdaad at de mijne het ook liever uit de hand, waarschijnlijk omdat pakken niet zo handig gaat of misschien zeer doet?
Ik deed niets door de rijstepap, maar even kijken of ze er trek in heeft, als het te dik zou zijn kan je het een beetje aanlengen met lauw water.. De rijstepap moet ze een beetje verleiden als het ware en toch voeden..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:58

misschien dat Chiqa bedoelt waarom je nu niks aan dat mondje laat doen, kennelijk heeft ze nu last. Jullie gingen in het verleden ook al naar de DA als dr mondje zeer deed, dus waarom nu dan niet? Of is haar mondje juist wel behandeld recentelijk?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 14:03

ze heeft altijd wel last van haar mondje, volgens DA is dit de diervriendelijkste oplossing, ze heeft geen constante pijn, en er is gewoon geen oorzaak gevonden! (die onderzoeken hebben veel geld gekost,dus geloof dat ze vertrouwelijk zijn) Als we voor controle naar DA gaan kijkt hij standaard in haar mondje, vorrige week ook, inderdaad ontstoken, maar nog niet nodig haar te behandelen. En ze heeft nu niet 'meer' last van haar mondje, ze is gewoon ziek!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:08

Zo dan is dat misverstand tenminste de wereld uit, dank je.
Het feit dat ze nu ziek is én ook dr mondje zeer doet werkt natuurlijk niet in dr voordeel, ze moet blijven eten. Hopelijk heb je wat aan de tips hier en gaat ze weer eten.
Hou je ons op de hoogte?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 14:10

Ik hou iedereen zeker op de hoogte! Ze ligt lekker op een kussentje in het zonnetje voor het huis, zal haar vast goed doen!

Ze heeft net een stuk of 15 brokjes van hill's opgepeuzelt, voor het eerst sinds zaterdag!

Ik wil iedereen alvast bedanken, zet al jullie tips in een bestandje en zal het aan de DA vragen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:12

Het zonnetje zal dr zeker goed doen! en die 15 Hills brokjes ook! +:)+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:18

Het zonnetje is altijd goed en super dat ze 15 brokjes op heeft en zo weer verder! Sterkte.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:31

fijn dat ze de brokjes is gaan eten. Misschien nog een idee om met je dierenarts te overleggen om voor de zekerheid tijdelijk wat pijnstilling te geven ivm haar bekje. Normaal toen ze zich gevoelde zal idd niet zo veel last hebben gehad en er mee om kunnen gaan. Maar nu ze zich lamlendig voelt, is misschien ieder pijntje te veel. En als je dan al misselijk bent en je bekje doet dan ook nog zeer, werkt dat niet motiverend om nieuw voer te gaan eten.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 14:41

ijsklontje: Dat is zeker iets om overna te denken!
Kan pijnstilling alleen via de mond? Want ze moet nu 1 pilletje voor haar nieren per dag, en dat proberen we door het voer te doen maar lukt niet echt. Dus moet ook via de mond, is erg vervelend voor haar. Als ze meerdere pilletjes per dag zou moeten hebben wordt het wel erg sneu!