Husky waar vandaan? Stamboek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Husky waar vandaan? Stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 13:53

Ik zat op marktplaats wat te kijken naar Husky's, maar bij vrijwel alle advertenties staat erg weinig informatie. Een vriendin van mij is onlangs op zoek geweest naar een pup, maar heeft 2 keer erge pech gehad, de eerste pup is uiteindelijk niet door gegaan en de 2e heeft ze moeten laten inslapen. Hoe weet je nu wanneer je een goede pup hebt? Natuurlijk zie je al een hoop als je gaat kijken bij de pups (hygiene, leefomgeving en omstandigheden, broodfok etc) maar mij als leek kunnen ze al snel iets wijsmaken. Is er bijvoorbeeld een Huskystamboek in nederland waar je informatie op kunt vragen oid?

monsterina

Re: Husky waar vandaan? Stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:57

er is wel zeker een husky stamboek. Enals je voor een raszuivere husky van een goede fokker wilt gaan, zou ik maar uit de buurt blijven van marktplaats. Google maar eens op husky club nederland. www.shkn.nl

Anoniem

Ga in ieder geval geen hond kopen bij een kennel die meerdere rassen heeft, en altijd veel pups op "voorraad" te koop heeft.
Vaak adverteren zij op marktplaats. En in veel gevallen zijn dat broodfokkers of fokkers waar ongezonde/ongetrainde hondjes vandaan komen die nog nooit de binnenkant van een huis hebben gezien.

Hier kun je waarschijnlijk ook terecht voor meer info (even zoeken op google, en je had dit resultaat direct al te pakken gehad ;) )
http://www.shkn.nl/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-10 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

RelarDevi

iig geen honden kopen van marktplaats...

Equidea

Is je vriendin wat beter op de hoogte van de hoe of watjes betreft dit ras?
Ik heb zelf geen ervaring met de husky, maar door husky in te typen in google kwam ik al verder.

Husky's hebben inderdaad een stamboom, en je hebt een rasclub voor husky's die bemiddeld in pups met stamboom.
Via de wikipedia kun je daar meer over vinden bij links. *klik*

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:59

op marktplaats moet je echt geluk hebben met een goed particulier nestje, voornamelijk broodfokkers adverteren op marktplaats.
Best kan je gewoon naar een husky kennel gaan en dus gaan voor een husky met stamboom.
vb http://home.kpn.nl/joni.school/
wanneer je in google 'husky kennel' intikt kom je al direct bij enkele fokkers uit.
Hou wel in het achterhoofd dat een husky niet voor iedereen weggelegd is.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 14:05

Equidea schreef:
Is je vriendin wat beter op de hoogte van de hoe of watjes betreft dit ras?
Ik heb zelf geen ervaring met de husky, maar door husky in te typen in google kwam ik al verder.

Husky's hebben inderdaad een stamboom, en je hebt een rasclub voor husky's die bemiddeld in pups met stamboom.
Via de wikipedia kun je daar meer over vinden bij links. *klik*

Vriendin heeft geen interesse in een Husky ;) Ikzelf wel, we hebben ze vroeger ook gehad dus van het hoe of wat wat betreft de hond ben ik wel op de hoogte. :) Slechts niet van hoe ik aan een goede kom, maar dat lampje ging pas branden nadat mijn vriendin zulke problemen had met de hondjes die zij uitzocht. Intussen heeft ze nu bij de 3e poging een leuke labradorpup die het goed doet :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:30

Ik zou inderdaad eens kijken bij de rasvereniging. Kijk dan naar hun fokreglement. Staat dat je aan, dan uitsluitend een pup kopen bij een fokker aangesloten bij de rasvereniging.
Kijk wel goed naar het fokreglement! Er zijn voldoende rasverenigingen die het daar niet zo nauw mee nemen. Voorbeeld: gewoon fokken met honden die HD-c hebben (vind ik dus not-done) Ik heb trouwens geen idee welke aanverwante aandoeningen er bij het Husky ras gelden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 14:33

Laika schreef:
Ik zou inderdaad eens kijken bij de rasvereniging. Kijk dan naar hun fokreglement. Staat dat je aan, dan uitsluitend een pup kopen bij een fokker aangesloten bij de rasvereniging.
Kijk wel goed naar het fokreglement! Er zijn voldoende rasverenigingen die het daar niet zo nauw mee nemen. Voorbeeld: gewoon fokken met honden die HD-c hebben (vind ik dus not-done) Ik heb trouwens geen idee welke aanverwante aandoeningen er bij het Husky ras gelden.

Ik ook niet. Ik zal het regelement even goed doornemen :j Ik heb wel op fokkerspagina's bij een aantal dekreuen zien staan dat ze getest waren op oogafwijkingen en HD-A (?) maar verder niets over tests gezien :n

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:44

Ik heb net (gewoon belangstelling) het fokreglement doorgenomen. Er mag alleen met hd vrije honden gefokt eventueel in combi met HD-tc. Goed beleid dus :j
Verder moeten bij de honden alle oogtesten gedaan zijn.
Ook het maximum aan dekkingen en nesten staat mij goed aan. Als ook het beleid op lijn- en inteelt. Ik zou dus bij dit ras zeker via de rasvereniging een pup zoeken :j
Maar dat is persoonlijk natuurlijk ;)

MliesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:48

MoonChloe schreef:
iig geen honden kopen van marktplaats...

Dat kan wel, er staan ook prima fokkers met wel eens een hondje op MP.

Bij een ras als de husky zou ik bij de rasvereniging even vragen welke fokkers binnenkort een nestje hebben en dan lekker gaan kijken.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:30

Idd ook op marktplaats tref je fokkers aan. Zelfs fokkers die pretenderen lid te zijn van de rasvereniging. Echter, dit wordt ook door de broodfokkers vaak geroepen waardoor de leek het voor lief aan neemt.
Vind je dus een fokker op marktplaats, controleer dat dan even bij Raad van Beheer, of de rasvereniging. Kleine moeite toch?
Even een mailtje naar de adverteerder voor nadere info, en een belletje naar bovenstaande instanties, en je weet genoeg.