Vraagje voor de koeienkenners!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moon

Vraagje voor de koeienkenners!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 17:00

Na aanleiding van een discussie over veganisme en vegetarisme met mijn moeder kwamen we uit op twee verschillende standpunten.

Het ging over de koeien, die melk geven.
Een jongen die ik ken is een hele strenge vegetariër. Hij eet geen vlees, geen kaas(ivm met stremsel), geen eieren, maar drinkt wel melk. Hij eet geen eieren omdat hij de omstandigheden van de kippen slecht vind. Ook biologische eieren eet hij niet. Zijn argument was iets met kuikentjes enzo. Maar melk drinkt hij dus wel. Dit vond ik hypocriet want, een kip ligt toch elke dag een ei. Of er nou een kuiken in zit ofniet. Dat ei is een soort van 'maandelijkse periode' waar de kip niets aan kan doen. Een koe moet echter eerst een kalfje krijgen voordat ze melk gaat geven. Het kalfje krijgt de biest, maar voor de rest moet het aan de kunstmelk ofwhat, en word de melk voor consumptie gebruikt worden.

Dit brengt ons tot het discussiepunt van mijn moeder en mij.
Waar we allebei het antwoord dus niet zeker op weten.

Ik zeg: Een koe geeft melk nadat zij een kalfje heeft gekregen. De melk productie blijft doorgaan zolang er gemolken word, maar zal op den duur wel minder worden. Dan word de koe op rust gezet voor een tijd, krijgt opnieuw een kalf en kan weer gemolken worden.

Mijn moeder zegt: Een koe krijgt 1x een kalfje, en daarna blijft de melkproductie constant doorgaan.

Dus, wie van de twee heeft hier gelijk? Mijn mama, of ik?
Koeienkenners, alvast bedankt +:)+

geen discussies over vegetarisme nu AUB, dit is alleen een soort van inleiding ;)

Mariskatw

Re: Vraagje voor de koeienkenners!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:01

jij hebt gelijk. Een koe moet meerdere malen kalven in zijn 'productietijd'.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:03

Jij hebt helemaal gelijk!

yakima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:03

jij=

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:04

jij :D

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:04

inderdaad jij hebt gelijk! ;)

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:07

Koeien moeten elk jaar weer een nieuw kalfje krijgen. Deze kalfjes krijgen idd eerst biest (waardoor ze juist een band met de moeder krijgen) en krijgen dan een plekje apart van moeders op een dikke laag stro met idd kunstmelk. Vaak een erg dramatische gebeurtenis voor zowel moeder als kind.

Kortom, jij hebt gelijk. :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:10

Klopt een koe geeft 9 a 10 maanden "veel" melk waarna het weer wat gaat afnemen. 1 jaar na het eerste kalfje wordt de tweede geboren en gaat het weer van voor af aan.
Als je niet een 2de kalfje geboren zou laten worden, dan wordt elke maand de melkproductie een stuk minder.

Het klopt dat kippen elke dag een ei leggen, maar dat doen wilde kippen niet.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:34

Tussen de eerste en de tweede zit wel een periode waarin de koe 'droog staat' en dus geen melk geeft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:07

Klopt, maar dat is maar 2 a 3 weken.
Dit is oa om de biest te sparen voor het kalfje en te zorgen dat de koe in goede conditie is voor de volgende melkperiode.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:41

Allereerst heb jij gelijk. Koe krijgt een kalf, gaat melk geven en wordt dan (na een bepaalde tijd) opnieuw gedekt. Voordat de tweede (of derde of vierde kalf) komt wordt een koe "droog" gezet (krijgt rust en wordt dan niet gemolken). Aangezien droogzetters (medicijnen) zeker 6 weken werken, krijgt de koe dus ook zeker 6 tot 8 weken rust (en geen 2 a 3 weken).

Als het kalfje geboren wordt, wordt de koe weer gemolken. De eerste dagen melk is biestmelk, die gaat naar het kalfje die dan al apart van de moeder staat en met de fles wordt gegeven. Dus ook geen band met moeder en dramatische afscheid enzo. Daarna krijgt het kalf nog ongeveer 3 dagen de biestmelk en daarna nog een week gewone melk en als alles goed gaat met het kalfje, krijgen ze poedermelk...

Ik hoop dat je zo genoeg info hebt....