Kat kaal op rug/staartwortel --> wat kan dit zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aroree

Kat kaal op rug/staartwortel --> wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 14:50

Hoi Bokkers,

Ik ontdekte net dat mijn kat een kale plek achter op haar rug, bij de aanzet van de staart heeft. Er zitten ook wat (hele kleine) korstjes aan. Ik zat eerst te denken aan vlooien, heb het nagekeken maar dat was het niet. Ze zit er verder ook helemaal niet aan.

De kat is overigens bijna 12 jaar. Zat eerst te denken aan haarvermindering wegens ouderom, maar 12 is niet echt heel oud, en de korstjes blijven dan nog een groot vraagstuk.

Heeft iemand een idee wat het nog meer zou kunnen zijn?

Nibbit

Re: Kat kaal op rug/staartwortel --> wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:51

Kan een allergie zijn, onze kat heeft dat ook. Af en toe krijgt ie een prik en verder kunnen ze er niet veel aan doen

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:52

Op die plek is het meestal vlooienallergie en de beet van 1 vlo kan al genoeg zijn om een flinke plek te veroorzaken.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:54

Een van mijn katten heeft het ook, ben er achter gekomen dat het door het voer kwam. Ze hebben nu voer waar geen een last van heeft.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 14:55

Bedankt voor de snelle reacties!
Zou dat ook de wondjes verklaren? Want dat is voor mij een raadsel. Het jeukt verder ook niet.

De kat heeft gewoon hetzelfde voer als altijd trouwens.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:55

zonnebloem18 schreef:
Op die plek is het meestal vlooienallergie en de beet van 1 vlo kan al genoeg zijn om een flinke plek te veroorzaken.

:j
Onze oude kat had dat ook regelmatig.
Bij de DA kreeg ik dan een zalfje...ehh...Hydrocortiderm heette dat geloof ik. Effe een weekje smeren en het was weer opgelost.
Plus ontvlooien natuurlijk; ook met 1 vlo was het al raak.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:57

@ aikon hoe kwam je daar achter?

Een van die van ons heeft het ook, maar dan zonder korstjes. De dierenarts heeft haar een morfine prik gegeven en na 2 weken moest het iig niet verslechteren. Maar aangroeien van haar kon wel 2 maanden duren. Wat het is kon hij niet zeggen.
Ik zie nu niet echt verslechtering, maar ook geen verbetering dus maar afwachten.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:57

Of ze heeft last van klieren die daar ook zitten. Heb je de vlooienkam er al doorgehaald? Anders even bij de da langs

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:07

OP die leeftijd zou je ook aan ziektes kunnen denken, ik zou bloed af laten nemen om dat uit te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:11

heb dat ook gehad bij een kat van mij, ontvlooien met een vlooiemiddel wat tegen die dermatitis werkt was voldoende.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 15:15

Als het een allergie zou zijn zou het toch moeten jeuken oid? En waar zouden de korstjes vandaan komen?

Wilawander schreef:
OP die leeftijd zou je ook aan ziektes kunnen denken, ik zou bloed af laten nemen om dat uit te sluiten.

Hier ben ik dus ook bang voor, maar zijn er wel (katten)ziektes met deze symptonen? Heb er al even naar gezocht maar kon niks vinden.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:17

mijn kat heeft dat ook. vooral in periodes van drukte thuis of in de omgeving wordt het erger. Als het rustig is kalmeert het plekje ook weer en groeit het haar (langzaam) terug....
Helaas geen tip voor je, lees overigens wel mee of iemand anders iets weet.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:17

De korstjes komen -bij een vlooienallergie- van het bijten/overmatig wassen en likken. :)

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 15:20

Maar de poes in kwestie zit er dus helemaal niet aan. Anders dacht ik ook meteen aan een allergie.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:21

Marloez schreef:
Als het een allergie zou zijn zou het toch moeten jeuken oid? En waar zouden de korstjes vandaan komen?

Wilawander schreef:

Hier ben ik dus ook bang voor, maar zijn er wel (katten)ziektes met deze symptonen? Heb er al even naar gezocht maar kon niks vinden.

Schildklier.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:22

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 15:28

Alle andere symptomen komen totaal niet aan de orde.. Denk niet dat dat het kan zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:32

Marloez schreef:
Alle andere symptomen komen totaal niet aan de orde.. Denk niet dat dat het kan zijn!

Dan zou ik toch maar naar de DA gaan met je kat, denk ook niet dat het mogelijk is dat een bokker die diagnose kan stellen.
Zoals je wel kan zien kan het van alles zijn en verdiend dit alles weer een hele andere behandeling.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:51

Nee maar vaak is uitvallende haren aan staart en rug 1 van de eerste symptomen. en qua leeftijd past hij ook in het plaatje. hoe eerder je dat weet hoe eerder je goed kan behandelen.

Bij vloallergie krabben ze veel.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 17:18

Chiqa schreef:
Dan zou ik toch maar naar de DA gaan met je kat, denk ook niet dat het mogelijk is dat een bokker die diagnose kan stellen.
Zoals je wel kan zien kan het van alles zijn en verdiend dit alles weer een hele andere behandeling.

Dat snap ik! :) Een topic plaatsen is een kleine moeite en altijd mooi meegenomen voor wat extra info en tips!

We gaan de kat nu eerst ontvlooien en ontwormen, kijken of dat helpt, als het zo blijft gaan we naar de DA. :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:05

Ik kwam achter de allergie door dat ze ander voer kregen en hij korstjes kreeg en veel likte. Kattenvoer van lidl is het enigste waar hij tegen kan. Ander voer (ook de dure merken) geeft weer het zelfde probleem. Een katten tong is heel ruw, hun huid is niet erg dik dus met veel likken gaat die wel stuk.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:31

Ik heb dat dus ook.
En weet geen raad.
De korstjes zijn zwart.
Ik denk zelf aan huismijt.
Ik ga proberen hem rauw vlees te voeren en dan kijken naar resultaat zo niet dan ga ik toch even naar dierenarts.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:43

Wij hebben hier PRECIES hetzelfde maar wij zijn bij de DA geweest en onze kat is gesteriliseerd dus hij zij doordat ze is gesteriliseerd doen haar hormonen het niet meer zo goed dus van daar dat de haargroei af en toe stopt of uitvalt ..

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 08:31

dat had onze hond, hij was gestoken door een wesp ofzo en hij schuurde het helemaal kaal van de pijn :( echt zoo zielig..
maar we hadden er iets opgedaan geloof ik ;)

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:48

Toen 2 van onze katten dat hadden was het een haarbal.. daar hebben we toen spul voor gekocht en het was weg.