Ik wil een hamster maar het mag niet!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Loolotte

Ik wil een hamster maar het mag niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 13:09

Hallo,

Ik wil graag een hamster maar dat mag niet van mama :(
Zijn hier nog meer mensen met een hamster, en waarom mocht je dat??
Ik heb dit gemaakt: (Met puntjes = van internet en heb ik ingevult, andere = zelf gemaakt en ingevult)

· Is het dier geschikt voor uw gezinssituatie? Ja, ik wordt er zeker gezelliger op!!
· Hoe intensief is de verzorging en heeft u daar voldoende tijd voor, ook voor langere periode? Ja, als ik uit school kom maak ik huiswerk en dan verzorg ik hem.
· Wat voor eten of voer moet het knaagdiertje hebben? Van de dierenwinkel
· Wat voor verblijf of kooi heeft de hamster nodig? Ik heb een groot genoeg kooi in de dierenwinkel gezien.
· Leeft het knaagdiertje alleen, in een paartje of in een groep? Alleen.
· Hoeveel gaan de aanschaf en de verzorging u kosten en heeft u dat geld ervoor over? Ja, want ik betaal hem zelf.
· Wat voor geslacht wil je het liefst hebben? Maakt niet uit, als hij maar lief is, maar het liefst een jongen.
Blijf je goed voor hem zorgen (laat je hem niet in de steek)? Ja, ik zal heeeeel goed voor ze blijven zorgen!!
En dan moet ik alles weer betalen. Ik zal alles zelf betalen!
Blijf je hem alle aandacht geven die hij nodig heeft (laat je hem niet in de steek)? Ja, ik zal hem alle aandacht die hij nodig heeft geven!
Waar wil je hem neerzetten?Ik zet hem naast mijn bureau neer en die klappers ruim ik dan op.
En dan wordt je kamer een zooitje.. Ik weet hoe dat gaat… Ik zal bijna elke dag stofzuigen als hij rotzooi maakt.
Dan stinkt je kamer helemaal. Op internet zeiden ze dat ze niet stonken en ik maak gewoon bijna elke week zijn kooi schoon als hij stinkt.
Dat is ook een gedoe… Met die kooi weer naar beneden enz. Ik doe het toch dus dan hoef jij je geen zorgen te maken, toch? ☺
En TOCH mag het niet. Ik zal heeeeeel goed voor de konijnen blijven zorgen maar ik wil zo graag een hamster!! Dat gun je me toch wel??

En, zou ze hier tegenop kunnen?? ;P

Gr. Loolotte

Goof

Re: Ik wil een hamster maar het mag niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:11

Ze kan overal tegenop, want ze is je moeder en heeeft vooralsnog het laatste woord ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:12

Ouders.. _O-
Ach, ik lees dat je konijnen hebt? Dan heb je toch al wat? :)
Ik heb 2 katten, 3 kippen, 2 konijnen, 2 duiven en een aquarium en ik mag er ook niks meer bij. (Ok, logisch! _O-) Maar ik ben blij met wat ik heb. Er zijn ook mensen die niks mogen. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:13

Ja. Want je moeder is je moeder, en je moeder is verantwoordelijk als jij een dier koopt.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 13:14

Daahh,, ketjup :( Maar toch.. zou ze omgaan dan?? :P Maar ze weet best dat ik er wel goed voor zorg want ik heb ook een konijntje en dan zegt ze ook altijd 'ze kan zich geen beter baasje voorstellen' enzo...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:16

Loolotte schreef:
Daahh,, ketjup :( Maar toch.. zou ze omgaan dan?? :P Maar ze weet best dat ik er wel goed voor zorg want ik heb ook een konijntje en dan zegt ze ook altijd 'ze kan zich geen beter baasje voorstellen' enzo...

Ik weet niet of jouw moeder omgaat, maar als ik je moeder was zou ik niet omgaan. Nee is nee en daar blijft het bij. Een hamster heeft een hele grote kooi nodig, slaapt overdag, is 's nachts wakker (en gaat jou dus wakker houden).

Ook het argument dat je er gezelliger door wordt betwijfel ik.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:19

Ik denk dat je moeder gelijk heeft, je beantwoord de helft van de vragen die je zelf hebt gevonden al onvolledig.

Intensiviteit verzorging: hier vragen ze hoeveel tijd je eraan kwijt bent per dag/week/maand
eten/voer: hier vragen ze eigenlijk wat, dus moet dat brood zijn, of wortelen, of vlees
verblijf/kooi: je hebt iets in de dierenwinkel gezien, maar weet je ook hoe groot een kooi voor zo'n beestje minimaal moet zijn (de afmetingen) en hoe groot die kooi is die in de dierenwinkel staat? Dat ze hem in de dierenwinkel als "hamsterkooi" verkopen wil niet zeggen dat hij ook groot genoeg is voor een hamster.
kosten aanschaf en onderhoud: weet je nou hoeveel je aan dat beestje kwijt gaat zijn per week/maand? hoeveel kost het voer en hoe vaak moet je dat kopen? Hoeveel zakgeld krijg je en is dat voldoende?
Geslacht: en waarom wil je een mannetje? wat is het verschil ik karakter tussen een mannetje en een vrouwtje en wat past het beste bij jou en jouw situatie?

En dan heb ik het nog niet eens over de vragen die jouw moeder je stelt.
Je hebt al konijnen lees ik? Is dat niet genoeg? Waarom moet daar dan nog een hamster bij?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:30

Wat zijn jullie allemaal strenge moeders zeg! Of geen moeders. TS hier een berichtje van een moeder die wel is omgegaan. We kregen de Russische dwerghamster van de buurjongen die hem gekocht had voor de kat maar op z'n duvel had gekregen van z'n ouders en hem weg moest geven. En ik zei in eerste instantie ook nee. We hadden immers al pony's, kippen, eenden, vissen, konijnen (binnen), cavia (binnen) en drie katten. Maar toen ik hem in mijn handen had ging ik om. Wat een schatje. En ... je ruikt er absoluut niets van zelfs niet als je de kooi maar 1x per 2 weken schoon maakt. Je hoeft in de tussentijd alleen maar elke dag wat voer in het bakje te doen en het water te verversen. Russische dwerghamsters blijken zich trouwens aan te passen aan jouw ritme. Ik had er overdag (want hij stond op mijn kantoor) echt plezier van. En toen hij dood ging .... kwamen er TWEE Russische dwerghamsters (zusjes) en dat is nog leuker. Ik kan echt geen reden bedenken waarom je een kind geen hamster zou geven. Ze kosten niets in het onderhoud en je hebt er helemaal geen last van alleen maar plezier. (EN nu heb ik je moeder misschien heel erg geergerd, maar ik vind dat je als kind veel kan leren van de verantwoording voor je eigen dier.)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:32

Idd, wat maakt zo'n klein beestje nu uit? en het meiske betaalt hem ook nog zelf! kom op zeg.. wel heel erg flauw!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:34

Zo streng ben ik niet hoor, ik geef alleen aan dat ze haar onderzoek niet goed heeft gedaan en zolang die vragen niet volledig beantwoord worden zou het bij mij nee blijven. Pas als die vragen volledig beantwoord zijn komt er ruimte voor overleg. Ik noem dat niet streng, ik noem dat goed voorbereiden.

Overigens is er wel verschil tussen een hamster die per direct ergens heen moet en een hamster die nog niet bestaat (bij wijze van spreke dan).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:34

Ze betaald hem misschien wel zelf. Maar wie weet is ze hem over een half jaar wel helemaal zat (weet jij veel hoe het met dat konijn is gegaan) en draait haar moeder er voor op...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:35

Ja, dat klopt maar ik denk dat een hamster niet zoveel verzorging vraagt hoor, ze verzorgt er konijnen toch ok zelf?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:36

ze heeft toch de konijnen om voor te zorgen, wat dat betreft gaat de verantwoordelijkheids gevoel door ergens voor te zorgen niet meer op. En we horen nu alleen het verhaal van een 12 jarig meisje dat graag een hamster wil, misschien heeft haar moeder wel een hele goede reden om nee te zeggen. Tenslotte ken je als moeder je eigen kind meestal het beste. Dieren op een slaapkamer wordt overgens wel afgeraden voor de gezondheid

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:37

Ik kan moeder best begrijpen hoor,mijn dochtertje heeft er ook 1,is naar beneden verbannen(door mij want hij hield iedereeen uit zijn slaap)Ik verzorg hem(hok schoonmaken,geen problemen mee)En de kinderen voeren hem.
Maar het is wel een dier extra,het kan ziek worden,DA kosten.

Voor de rest valt het met de kosten en de stank best wel mee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:38

NienkeNiels schreef:
Ja, dat klopt maar ik denk dat een hamster niet zoveel verzorging vraagt hoor, ze verzorgt er konijnen toch ok zelf?

Zegt ze. Weet jij veel wat haar moeder er allemaal aan doet?
Plus dat zo'n hamster weer ruimte inneemt op haar kamer (in tegenstelling tot wat iedereen denkt hebben ze best wat ruimte nodig). Beest is 's nachts wakker, dan gaat ze er ook mee willen spelen, of hij houdt haar wakker doordat hij in het molentje loopt.

Of misschien wil haar moeder wel gewoon niet meer dieren in huis hebben... Kan ook nog.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:41

Je moet leren dat je niet alles kan krijgen wat je wilt hebben. :) Ik wil ook graag een hamster maar mijn ouders hebben nu eenmaal het laatste woord hier in huis.

[edit] Huisdieren nemen op kamers is overigens geen tof idee, op deze manier heb ik astma gekregen (de beginselen waren er al maar door de hamsters is het verergerd).

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:47

Een hamster koop je niet voor even (geen een dier).Vind je het straks ook nog leuk als je op de middelbare school zit en harstikke druk bent en met vriendinnen wat wil gaan doen?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:05

Een russische dwerghamster wordt niet erg oud hoor.

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:12

Mijn hamster heb ik zelf betaald, maar op je kamer is geen goed idee (weet ik inmiddels). Toen hij 2 dagen op mijn kamer stond was ik het al zat omdat ze me telkens wakker hield, dus is ze verhuisd naar de woonkamer. En nu heeft de hele familie er plezier van :). Zelfs mijn moeder die in de eerste instantie geen enkel dier in huis wou hebben, heeft de grootste lol met m'n gekke hamster :+ . Moet je nagaan terwijl ze dus eerst geen enkel dier wou hebben :P
Maar tips: Ik zou eerst wat meer informatie erover opzoeken, bijvoorbeeld;
-de grootte van de kooi
-de hoeveelheid voer dat hij moet hebben
-zaagsel voor het verschonen
-drink- en eetbakje+ holletje en dat soort dingen
-aandacht geven
-en ook af en toe de bakjes en de andere dingen schoonmaken want dat gaat na een tijd echt stinken hoor :+
Ik hoop te hebben geholpen? :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:23

Ik heb een hamster, en er is echt geen reet aan gewoon :') .

LilliputterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:44

Sabinee; wat een rare reactie!

Allereerst heeft jouw moeder inderdaad het laatste woord, maar overleg eens met haar wat de mogelijkheden zijn. Hebben jullie meerdere dieren en hoe ga jij met je spullen om? Probeer haar te overtuigen van het feit dat jij er goed voor zult zorgen en wat het hamstertje jou kan geven. Ik heb sinds 3 maanden een hamstertje in huis en dat diertje geeft je zoveel vind ik. Als je er maar goed voor bent en beseft dat het niet zomaar een dier in een kooitje is :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:50

Lilliputter schreef:
Sabinee; wat een rare reactie!

Ik probeer enkel te zeggen, hamsters klinken leuker dan ze zijn. Heb er zelf een aantal gehad, en ken meerdere mensen met hamsters, en de meeste zijn nou niet echt knuffeltjes, of dat je er echt mee kan spelen . En een goede kooi ( niet de maten van een A4tje ) zijn ook niet zo zeer goedkoop, en echt goed voer ( dus ook geen random dierenwinkel spul ) is ook niet goedkoop. Ik heb heel vaak gezien / meegemaakt dat mensen heel graag een hamster willen, en er echt lyrisch over te zijn, en dan te merken dat het na 2 weken toch wel meevalt. En je zit er toch wel een aantal jaren aanvast, en het heeft toch de nodige verzorging nodig .. En dan ook nog dat hamsters nachtdieren zijn, dus ze overdag wakker porren vind ik helemaal not done. En als jij slaapt worden ze wakker, en jij dus ook, waardoor de hamster , inderdaad, vaak de huiskamer in moet. :)

En vergis je niet in eventuele dierenarts kosten ( ik heb een rekening van 50 euro binnen gehad voor 10 minute consult ) weet niet of ze die ook zelf betaald ?
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 06-03-10 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:52

blue_sky schreef:
Een russische dwerghamster wordt niet erg oud hoor.

Mijne word deze zomer 3 :7 , en die daarvoor was ook zoiets ..

LilliputterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:56

Dat klopt, dat ben ik met je eens. Mensen denken niet na over de kosten, want je bent al snel 100 euro kwijt voor een leuke kooi, inhoud, voer, hamster e.d. In elk geval ik wel! Mijn hamstertje betekent ook enorm veel voor me, dus dat scheelt. Vergeet alleen niet dat je ook elke week de kooi schoon moet maken (ik ontsmet met Dettol). Je moet dus wel veel tijd in je hamster steken, dus niet niet even een handje voer erin en klaar. Nee, ook dit dier heeft aandacht en verzorging nodig.

Ik wijs je alleen op de feiten :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:59

Wil je, je moeder écht proberen te overtuigen, dan zou ik als ik jouw was die lijst serieuser invullen.
Geef op de euro nauwkeurig aan wat het gaat kosten, geef precies aan wat hij moet eten.
Laat duidelijk zien dat je weet hoe je hem moet verzorgen, en dat je weet hoe een hamster "in elkaar" zit(welke ziektes kan hij krijgen, hoe zit het met de eventuele DA kosten e.d.)

Geen idee of dat zou helpen, maar dat is IMO het enige wat je kan doen.