Onze katten (twee) hebben heel lang samen 1 kattenbak gedeeld. Dit ging heel lang goed totdat we wat lakser een tijdje waren met schoonmmaken en toen gingen ze het er wel eens naast de bak doen. Al heel lang hielden we het weer goed bij, maar nog steeds ging het wel eens fout.
Nu hebben we er een tweede kattenbak bij gehaald. Maar ik zie alleen maar dat ze het in de oude doen.
Ik heb nu de bak weer schoongemaakt en wat van het gebruikte grit in de nieuwe bak gedaan.
Heeft er nog iemand een tip om hen aan de nieuwe bak te laten wennen?
Idd wil oud grit nog wel eens helpen bij een nieuwe bank.MIsschien is het een idee om die oude bak even weg te zetten kijken wat ze dan doen. Wel zou ik het doen als je thuis bent voor het geval ze er niet op gaan en ergens anders gaan zitten.
Doe maar eens een paar druppeltjes valeriaan in de nieuwe bak. Ze vinden het heerlijk en gaan dan graag naar de nieuwe bak. Druppeltjes zijn te koop bij de apotheek/drogist, merk o.a. A. Vogel. Succes!
R.X.
Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-10 22:01
Dank jullie.
Ik hoop dat ze het dan niet meer naast de bak doen.
Nieuwe bak op de plek van de oude zetten en als ze m gaan gebruiken de oude bak op een nieuwe plek zetten. Oude grit in de nieuwe bak doen en afwachten Zo heb ik het gedaan en nooit last gehad dat ze m niet gebruikten, katten zijn best zindelijk en weten heel goed waar de bak staat mits je m schoon houdt!
R.X.
Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-10 22:49
Doen we normaal ook altijd. Het was toen een heel heel drukke tijd en daarom schoot het er per ongeluk bij in.
De nieuwe bak wassen met chloor (vinden katten een superlekker luchtje) en op de plek van de oude zetten. En de tips die Cissy geeft zijn ook erg goed.
Zelf heb ik, toen ik de tweede kat erbij kreeg, ook een tweede kattenbak aangeschaft. De bakken staan in dezelfde ruimte maar de 'oude' bak wordt nog altijd het vaakste gebruikt, wat ik ook doe. Ik vind het niet erg, het is HUN toilet immers. En de nieuwe bak wordt vooral gebruikt als de andere bak 'bezet' is
Overigens: maak de bak goed schoon! Allebei. Zoals je zei begon het gedrag naast de bak te gaan pas toen je de bak niet meer goed schoonmaakte. Omdat katten zulke schone wezens zijn, blieven ze niet te gaan zitten op een vies toilet. Dan doen ze het er liever naast. Dus je kunt ook gewoon je bak goed schoonhouden, en dan je tweede bak er als reserve bij houden.
inge1968
Geplaatst: 07-03-10 12:15
de grond om de bak waar ze dus hen behoefte hebben gedaan ook goed schoon maken als daar namelijk de lucht blijft zitten zullen ze er ook eerder weer gaan plassen. water met azijn schijnt de geur goed weg te halen. wat ook wil helpen is de deksels van de bakken af laten. ik heb 4 katten en merkte dat ze vaker naast de bak gingen met deksel erop omdat er wel eens 1 voor ging zitten plagen en de gene die in de bak zat er niet uit kon. zonder deksels heb ik geen problemen meer.
Ik duwde m'n kat er gewoon altijd even in . Dan had ie 't al door.
Setteli
Geplaatst: 07-03-10 12:19
de bak goed schoonhouden. Wij hadden ook 2 katten en we haalden 2x per dag de keutels eruit en de natte klonten. Katten altijd een schone bak en geen probleem. De ene kat wilde echt niet op de bak als ie te vies was. Dan ging ie miauwen bij de bak totdat wij hem schoonmaakten. Hij groef z'n keutels ook nooit onder, dus dat begon altijd te stinken. Dus dan wil je de bak wel graag snel schoonmaken.
R.X.
Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-10 22:41
Zoals ik al aangaf maken we het normaal wel altijd heel goed schoon alleen toen schoot het er even bij in.
Maar nu als we het al heeel lang schoon houden en er nu ook een tweede bak bij hebben doen ze het er nog wel eens naast, we maken het altijd schoon met een sopje.