Aanschaf rottweiler

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amosje

Aanschaf rottweiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 11:20

hoi bokkers,
ik zou graag een hond willen aanschaffen
en dacht hierbij aan de rottweiler aangezien ik altijd al zo een wou..
zijn er dingen waar ik vooral bij moet opletten
ik heb al gehoord dat er vaak leed is met pupjes en ze snel met hun heupen sukkelen
is dit zo ?

alvast bedankt

Authentic

Re: Aanschaf rottweiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:23

Rottweilerforum.nl kan je misschien helpen met informatie. Belangrijk is dat je wat weet over de ouders (karakter én gezondheid), dat deze ook zijn getest op afwijkingen.

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:25

Via de raad van beheer een erkende fokker opvragen!
Er zijn voor veel rassen broodfokkers, die vermeerderen ipv doelgericht fokken.
Echt geef maar wat meer uit aan een erkende pup, dan aan 1 van een niet erkende fokker.
Voorkomt een hoop stress!!
Mijn schoonouders hebben 2 rotties en die zijn "echt" en die hebben geen erfelijke afwijkingen/aandoeningen.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 11:39

ik heb net even gebeld
en de ouders zijn gekeurd en ook aanwezig
de pups zijn van begin januari
zit ook een dierenarts attest e.d bij

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:41

ik heb altijd al rottweilers gehad en altijd bij ene fokker gekocht waar ook beid ouders aanwezig waren en heb nooit problemen gehad.Heb momenteel een rottweiler van 6 jaar oud en gekocht bij een erkende fokker waar beide ouders aanwezig waren

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:49

Grote honden hebben bijna allemaal kans op problemen met heupen en ellebogen omdat ze sneller groeien dan hun botten kunnen bijhouden. Wij hebben een Berner Sennen en die staan ook bekend om problemen met heupen en ellebogen.
Voordat we onze Berner gekocht hebben we veel gelezen over deze problemen en het voorkomen ervan. Via de rasvereniging hebben we een goede fokker gezocht, we zijn gaan kijken en beide ouders waren aanwezig. Ook gevraagd naar hun papieren waarop staat dat ze HD en ED vrij zijn. Dit geeft geen garantie dat de pup het niet krijgt/heeft, maar geeft wel iets meer zekerheid. We kregen ook een verklaring van de fokker waarin staat dat beide ouders HD en ED vrij zijn, en mochten er het eerste jaar toch problemen met de pup zijn, betalen zij een gedeelte van de dierenartskosten.

Verder hebben we ervoor gezorgd dat we geen gladde vloer meer hebben. We hadden laminaat en dat is dus te glad voor puppy's, dus hebben we overal matten gelegd. We zorgen dat ie niet naar boven kan (geen traplopen) en de eerste maanden zijn we voorzichtig geweest met uitlaten, dus niet te lang en opbouwen, niet te wild spelen met andere honden, geen korte bewegingen maken. Maar volgens de dierenarts is dit onzin. Hij zegt dat het enige wat je kunt doen is kijken of de ouders HD en ED vrij zijn, en goede brokken voor grote rassen geven. Maar goed, we zijn liever te voorzichtig dan niet voorzichtig genoeg. En als pup 9 maanden is laten we foto's van zijn heupen en ellebogen maken, tegen die tijd kunnen ze zien of hij ergens last van heeft of gaat krijgen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:47

Aangezien er een centraal topic geopend is om te bespreken welke hond bij je past, sluit ik deze.