Soort hoestbui bij kat wie weet wat het zou kunnen zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Destiny22

Soort hoestbui bij kat wie weet wat het zou kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 10:29

Mijn kat heeft af en toe een soort hoestbui

Ze gaat dan in elkaar zitten met haar nek uitgestrekt en maakt een soort hoest geluid en dat klinkt als dat ze het heel benauwd heeft en dat heeft ze het volgens mij ook, dat duurt dan even (ene keer langer als andere keer) en dan is het weer over en niks meer aan de hand.

Zijn er meer katten die dit hebben? En weten jullie wat het eventueel kan zijn?

Ik kan wel naar de DA ermee gaan maar omdat ze het maar af en toe heeft weet ik niet of die er wat aan kan zien.

Groetjes Annemieke

Sandeman

Re: Soort hoestbui bij kat wie weet wat het zou kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:34

Is het echt hoesten of meer kokhalzen??

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:35

Klinkt als een dwarszittende haarbal...?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:37

Ze kunnen inderdaad gaan hoesten van haarballen. Je kunt anti-haarballenpasta kopen en drie dagen de dubbele dosis geven (= paraffine en dat smeert de ingewanden). Dan is het wel over. Of naar de DA als je denkt dat het iets anders is. Mijn kat had het laatst ook en die pasta heeft goed geholpen.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:38

Mijn poes gaat kokhalzen als een haarbal dwarszit,lijkt idd op hoesten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:38

Mijn kater heeft dat ook soms,is nix ernstigs hoor,het gaat vanzelf weer over.Het is idd. een soort van hoesten van een kat.Er kan een haarbal beetje dwars zitten,die komt er later vanzelf uit als de kat kan overgeven.
Ook mijn hond doet dit soort hoesten!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:39

Heeft ze dit na inspanning? of juist als ze heeft gelegen? Bij overgang warm/koud? Hoest ze iets op? Trekt ze de buik er bij samen? Kromt ze de rug of niet? etc :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:45

Als ze veel hoest zou ik wel even na laten kijken. Mijn kat heeft dat ook gedaan (ervoor nooit) en die had toch wat vocht op de longen.

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:46

Mij katten doen dat ook weleens en na een paar dagen komt er een haarbal uit.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:50

Onze katten deden precies wat jij beschreef. De DA schreef eens sterk wormmiddel voor want het blijken longwormen te zijn. Volgens hem spugen ze een haarbal heel soepel uit zonder "gehoest" en met longwormen lijkt het echt benauwd hoesten. Bij 1 kat waren er zelfs wormen te zien in het braaksel na het ontwormen...jekkes, (sorry!) Ze vertonen alle 4 deze verschijnselen gelukkig nooit meer! :D Snel ontwormen zou ik zeggen! Succes.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:55

die van ons doen het ook vaak als er een haarbal in de weg zit. Die moet er dan wel op korte termijn ook uitkomen.

Is ze ook een beetje chagarijnig of duf, schor of minder miauwen?
Onze poes zit op moment aan de antibiotica. Had precies hetzelfde, maar kwam deze keer steeds geen haarbal (en na 3 dagen antihaarbal pasta geven werd het ook niet minder); nu een paar dagen aan de antibiotica voor keelontsteking en het is weer helemaal weg.

Irritatie door keelontsteking kan hetzelfde veroorzaken. Als er na een dag of 3 geen haarbal is en het met de haarbal pasta geven ook niet weg gaat, zou ik even de dierenarts na laten kijken op keelontsteking en even naar de longen laten luisteren.
(Eet ze wel en is de ontlasting goed? zo, niet, zou ik wat sneller langs de DA gaan)

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:56

Mijn kat doet dit ook... ze heeft een ligte astma.
Als je op kat-astma googled kan je daar veel info over vinden (ook een filmje hoe het eruit ziet).
Ik heb samen met de DA besloten dat ze geen meds hoeft, omdat ze een hele milde versie heeft. Ze is ongeveer 1x in de week ff benauwd, zit dan 10 sec. te hoesten... daarna gedraagd ze zich weer als normaal.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 10:57

ze heeft het voor zover ik weet (omdat ik overdag niet thuis ben) af en toe en niet na inspanning ofzo en ze hoest niks op trekt wel haar buik samen, maar kromt haar rug niet.

Het geluid lijkt op een soort blaffen en het zou inderdaad heel goed een haarbal kunnen zijn, want die spuugt ze eigenlijk nooit uit ik geef anti haarbal snoepjes van wiskhas maar de laatste tijd heb ik die niet meer gegeven omdat ze ze niet meer lekker vind zal ze vandaag gelijk weer halen.

Ik heb ze vorige maand nog ontwormd...

@ hippologic wat voor pasta is dat dan en waar kan je dat halen?

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 10:59

Jolo schreef:
die van ons doen het ook vaak als er een haarbal in de weg zit. Die moet er dan wel op korte termijn ook uitkomen.

Is ze ook een beetje chagarijnig of duf, schor of minder miauwen?
Onze poes zit op moment aan de antibiotica. Had precies hetzelfde, maar kwam deze keer steeds geen haarbal (en na 3 dagen antihaarbal pasta geven werd het ook niet minder); nu een paar dagen aan de antibiotica voor keelontsteking en het is weer helemaal weg.

Irritatie door keelontsteking kan hetzelfde veroorzaken. Als er na een dag of 3 geen haarbal is en het met de haarbal pasta geven ook niet weg gaat, zou ik even de dierenarts na laten kijken op keelontsteking en even naar de longen laten luisteren.
(Eet ze wel en is de ontlasting goed? zo, niet, zou ik wat sneller langs de DA gaan)

verder heeft ze helemaal nergens last van en gaat erna gewoon verder waar ze mee bezig was. Longen hart etc zijn pas nog gecheckt en was allemaal goed.

ik ga zo'n pasta proberen, alleen waar kan ik die halen?

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 11:01

SRG schreef:
Mijn kat doet dit ook... ze heeft een ligte astma.
Als je op kat-astma googled kan je daar veel info over vinden (ook een filmje hoe het eruit ziet).
Ik heb samen met de DA besloten dat ze geen meds hoeft, omdat ze een hele milde versie heeft. Ze is ongeveer 1x in de week ff benauwd, zit dan 10 sec. te hoesten... daarna gedraagd ze zich weer als normaal.

waar kan ik dat filmpje vinden?

bij die van mij duurt het ook hooguit 20 tot 50 sec en dan is het weer over en soms heeft ze weken nergens last van en dan heeft ze het opeens weer een keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:03

Hoesten kan duiden op hartfalen (Vocht achter de longen) zou dr wel naar laten kijken als ik jou was, een bokker kan dat niet beoordelen achter de PC.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 11:08

Chiqa schreef:
Hoesten kan duiden op hartfalen (Vocht achter de longen) zou dr wel naar laten kijken als ik jou was, een bokker kan dat niet beoordelen achter de PC.

klopt maar was benieuwd of meer katten er last van hebben...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:11

Chiqa schreef:

Over het algemeen hoest een kat (of hond) met hartfalen met enige regelmaat en zéker na inspanning, dat gaat gepaard met kortademigheid. Een kat (of hond) met hartfalen die inmiddels zo ver is dat deze hoest, heeft vaak ook andere symptomen. Later geeft TS ook nog aan dat longen en hart recentelijk nog nagekeken zijn door een dierenarts.

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:56

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 12:03

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:15

Komt je kat buiten?
Ik heb wel eens gehoord dat gras eten helpt om van een haarbal af te komen, onze katten lopen buiten en eten soms gras daarna kotsen ze het gras met de haarbal weer uit. Dit lijkt dan ook of ze moeten hoesten.
Wat doet een antihaarbalpasta? Ik heb daar nog nooit van gehoord...
Als je twijfelet zou ik toch even de DA bellen en desnoods even langs gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:51

Chubby schreef:
Over het algemeen hoest een kat (of hond) met hartfalen met enige regelmaat en zéker na inspanning, dat gaat gepaard met kortademigheid. Een kat (of hond) met hartfalen die inmiddels zo ver is dat deze hoest, heeft vaak ook andere symptomen. Later geeft TS ook nog aan dat longen en hart recentelijk nog nagekeken zijn door een dierenarts.

Mijn kat hoestte zonder enige inspanning, van de een op de andere dag, diagnose hartfalen.
Maand ervoor nog in de kliniek geweest voor controle niets aan de hand.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:21

Ik heb de antihaarbal pasta laatst bij de dierenarts gekocht.
Dierenwinkel heeft het ook vast wel, maar als je 'm bij de dierenarts koopt, kun je meteen even vragen waneer je wel of niet langs moet komen, vragen aan de balie staat toch vij? Ik had het nooit eerder gebruikt, omdat ze de haarballen meestal wel uitspugen na het eten van gras. Dierenarts zei dat het een haarbal (gedeeltelijk) oplost en zo makkelijker eruit komt.
Kat heeft geen last van de pasta gehad, maar ik weet dus niet of het werkte omdat het bij haar keelontsteking was en geen haarbal die dwars zat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:08

heet 'reversed sneezing', google daar maar eens op. Is recent ook een topic over geweest op bokt, misschien met de zoekfunctie wel terug te vinden.

Edit: [BB] Kater maakt raar geluid.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:47

Mijn kat deed hetzelfde, ik dacht ook dat het een haarbal was.
Maar was het niet.

Het was iets met de keel zelf en heb antibiotica meegekregen. En nu heb ik het niet meer gehoord :)