hond en paard samen in de wei?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bluebeauty

hond en paard samen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 00:50

Ik was vorige week bij een kennis, die 2 paarden en 2 honden (labradors) samen heeft in de bak/wei. Ze heeft de wei en de bak zo omheind dat de honden er niet uitkunnen, maar we hun "inloop" hok inkunnen (waar de paarden niet in kunnen) De paarden en honden lopen dus bij elkaar. Dit had ik nog niet eerder gezien, maar vond het wel erg apart. Heb haar nog gevraagd of de honden niet achter de paarden aan gaan, maar dat deden ze niet. Ze laat ze ook zo bij elkaar als ze gaat werken.
De honden hebben een giga ruimte op de lopen/rennen, dat is natuurlijk super.
Nou vroeg ik me af; Heeft iemand hier vaker van gehoord en gaat dit altijd goed?

tamary

Re: hond en paard samen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:57

Voor mij is wei, paddock, bak, box verboden terrein voor honden. Wil in elk geval geen jagende honden, maar heb ook 1 merrie gekend die achter klein spul aan ging (eenden, honden, etc.)

Het kan heel vervelend fout gaan van beide partijen uit. En met de juiste combi kan het ook goed gaan, ik zou toch het risico niet willen nemen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 01:00

Zou het zelf niet zo'n prettig idee vinden als mijn paard in een wei/paddock staat waarin honden ook hun behoefte doen. Paarden vinden het al niet prettig te grazen op een plek waar veel gemest wordt door andere paarden, en lijkt me dat een wei vol hondenpoep ook niet zo op prijs wordt gesteld.
Andersom is niet zo'n probleem, hooguit dat je iets moet verzinnen om te voorkomen dat de honden mest eten als de paarden net ontwormd zijn.
Qua gedrag lijkt het me geen probleem, als de paarden en honden elkaar goed kennen.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 01:00

Ik heb veel liever dit dan honden die de hele dag binnen zitten. De honden kunnen lekker hun energie kwijt en zich eventueel ook terug trekken.
Verder gewoon een beetje in de gaten houden maar zolang ze niet jagen kan het volgens mij weinig kwaad. :D

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 01:02

mijn hond liep ook wellis samen met de paarden in de wei dit ging altijd goed tot 1 dag dat hij getrapt werd .. daarna nooit meer gedaan .. het is maar net wat je paarden en honden gewent zijn denk ik :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 01:15

Honden worden toch vroeg of laat getrapt en of gepakt door een paard, dat heb ik heel vaak zien gebeuren.

Bijv. als paarden door de dolle zijn en lekker aan het rondrennen zijn en de honden gaan vrolijk erachteraan en dan kunnen ze een trap krijgen van de paarden.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:47

Hier 1 keer gehad dat er een hond bij het paard in de wei liep en nou ja, laten we het er op houden dat de hond dat nooit meer zal doen... Paard vond het leuk om er mee te spelen... Nee, ik zou het dus nooit doen.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:54

onze hond loopt altijd met onze drie paarden in de bak of land en er is nog nooit iets gebeurd in de 6 jaard at we de hond hebben

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:57

Wij hebben op stal ook 2 labradors die vrijwel de hele dag los over t erf lopen. In deze tijd staan de paarden in de bak, waar de honden niet in kunnen, of in paddocks waar ze wel in kunnen maar dat doen ze niet. Als de paarden uit de bak en paddocks zijn en ik drollen ga scheppen lopen ze wel met je mee de bak en paddocks in. Als je aant rijden bent en de deur van de bak is open willen ze der soms in maar daar zijn we heel streng in, dat is gevaarlijk. Van de zomer kunnen ze op t weiland waar de paarden staan en dat doen ze ook wel, ook als je drollen gaat scheppen terwijl er nog paarden in staan gaan ze mee :)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:17

Ik laat mijn hond nooit los bij mijn paard. Bij mijn vorige paard heb ik dat wel eens gedaan met de hond van een vriendin. Hond en paard gingen lekker achter elkaar aanrennen enzo. Tot op een dag die hond in de staart van mijn paard hing...Panisch paard, hond getrapt....En mijn paard is sindsdien altijd bang gebleven voor honden.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:22

ik laat mijn paarden en honden ook nooit bijelkaar, persoonlijk vind ik het levensgevaarlijk voor beide....
ik weet trouwens niet of het ook voor paarden geldt, maar koeien kunnen ziek worden van een parasiet die in hondenpoep voorkomt.