Hoe zit het met een hondje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Hoe zit het met een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:29

Hoi hondenbezitters, ik ben aan het overwegen een kleine hond te nemen, maar nu zit ik te twijfelen.

Ik werk nu nog twee dagen in de week, en dan ben ik van 8 tot ongeveer half 5 weg. Op woensdag werk ik tot 2 uur ongeveer.

Nu heeft een vriend van mij een hond, en hij werkt fulltime, en die hond trekt dat prima. Hij is het helemala gewend om zo lang niet uitgelaten te worden. In de toekomst ga ik fulltime werken, ben nu nog aan het afstuderen.
Mijn vriend is een dag door de week vrij, ik werk in het onderwijs en ben op woensdag vroeg vrij. Het gaat dus om 3 dagen per week dat het hondje een langere tijd alleen is.

Ik kan mijn schoonmoeder vragen om hem dan uit te laten, denk dat ze dat ook doet, maar we willen verhuizen en dan wonen we niet meer bij hun om de hoek. Ik heb ook al gekeken naar hondenuitlaatservide en dat is best wel duur maar ook een optie. Andere optie is ook nog wel de buren, of een buurtkind dit te laten doen, tegen betaling. Al heb je dan wel een vreemde in je huis, maar dat moet dan maar.

Zijn er meer mensen die hun honden zo lang alleen laten? (denk het wel..)
Trekt zon beest het dan? Kan hij zijn behoeftes zo lang ophouden?
Kan een kleine hond niet leren op een bak te plassen?

Verder ben ik veel bij mijn paarden en wil ik graag dat mijn hond dan mee gaat.
Ik wil een hond uit het asiel, een zindelijke en volwassen hond.
We hebben geen kinderen ofzo, wel een kat.

Wat vinden jullie hiervan?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Groetjes!

_Tara_

Re: Hoe zit het met een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:32

Ik vind 't niks om je hond heel de dag niet uit te laten... Onze honden kunnen 't ook echt niet zo lang ophouden. Als we zaterdags bv naar de stad gaan moeten we echt op tijd weer terug om ze uit te laten.
Maar goed dat is mijn mening. Ik weet inderdaad dat er ook genoeg mensen zijn die hun hond wel heel de dag niet uitlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:34

Ook al kunnen ze het lang ophouden, prettig is het niet.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:36

als je iemand weetd ie die 2 dagen je hondje uitlaat lijkt het mij geen probleem(aangezien we dit vroeger ook veel gebruikt hebben)
We hebben op het moment het zelfde probleem :P
Maar je hond echt de HELE dag niet uitlaten is wel zielig

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:37

Okey, ik ga mijn schoonmoeder dan maar eens peilen :+

Voor werk zal ik hem natuurlijk uitlaten, en als ik terugkom ook meteen.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:38

ik werk normaal halve dagen,maar het komt wel eens voor dat ik de hele dag moet.en dan blijft hij de hele dag alleen.dit gaat gelukkig wel goed.
al zou ik er niet voor kiezen als hij 3 hele dagen alleen moest blijven.
ik plan echt alles naar aanleiding van de hond.
(ik hou er af en toe te veel rekening mee)
wij hebben ook een hond uit het asiel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:39

Tja ik heb het geluk dat ik twee (kleine) honden heb die door het kattenluik passen, als ik dan onverhoop een keer te laat thuis ben (ik ben normaal het grootste gedeelte van de dag thuis) gaan zij door het kattenluik.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:41

Haha, dat is wel handig!

Ik heb ook weleens gehoord dat ze op de kattenbak kunnen. Dat zou ook wel handig zijn. Ik ga hier nogmaar eens over nadenken. Als ik 8 uur niet naar het toilet mag word ik ook gek!

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:41

Bij ons werkt op maandag + dinsdag mijn moeder heledagen (vader zoiezo de hele week). Voorde rest moet iedereen naar schoool. Wij doen het zo: 's ochtends voor school uitlaten. Broertje zit nog op de basisschool, is om 12 uur uit, dan laat hij hem uit. 's middags als ik of mijn broer uit school komen, laten wij hem uit, dat is zo rond 3 uur.

Maar ik vind eigenlijk niet dat je een hond heel de week hele dagen alleen kunt laten .. dat vind ik niet eerlijk tegenover het hondje .. ookal wordt hij tussendoor een keer uitgelaten. Maarja dat is mijn mening ;) 2,5 dag vind ik wel kunnen als je hem gewoon een keer uitlaat
Laatst bijgewerkt door MerelxG_R op 03-03-10 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:42

Het is niet alleen het uitlaten, ook het gezelschap. De meeste honden kunnen het niet waarderen, een hele dag alleen.
Ik woon in het westen en daar zie je ook steeds meer dagopvang voor honden, een soort "creche", zeg maar.
Dat gaat mij wat te ver maar ik houd zeker rekening met mijn werktijden en verdere activiteiten buitenshuis en zorg dat er iemand komt als ik langer dan 4 uur weg ben.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:43

Ik heb een hondenluik voor noodgevallen :+

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:45

Onze hond kan het prima van 8 tot 17.00 uur uithouden. Dit gebeurt echt in uitzonderingsgevallen (2/3 x per jaar). Echter op het moment dat dit om 3 x per week gaat, zou ik wel voor een andere oplossing gaan zoeken. Niet zozeer vanwege het uitlaten, maar wel vanwege de aandacht.

Moet zeggen dat ik ook wel mensen ken waarvan de hond 5 x per week van 8 tot 17.00 uur alleen is. Die laat de hond 's morgens en 's avonds 1,5 uur uit. Maar ideaal is anders.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:46

Hm en als je er twee hebt, maakt dat al uit met gezelschap?

Misschien moet ik het dan maar niet doen. Het leek mij erg gezellig als ik bij mijn paarden ben, en een hond uit een asiel een leuker leven te geven.

Moet je echt je leven eromheen plannen?

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:49

Wij zijn met z'n 5en thuis, dus bij ons is het redelijk te plannen. Hoewel het wel regelmatig voorkomt dat moeder- en broerlief hem vergeten uit te laten, omdat hij gewoon zijn mand niet voor hun uitkomt. Dus vergeten ze dat hij thuis is. Maar hij is eigenlijk nooit de hele dag alleen thuis.

Maar om antwoord op je vraag te geven: Ja als je voor een hond kiest, moet je ook je leven erop aanpassen. 2 honden zou al wel verschil maken denk ik.

Tamaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:50

Wij werken ook allebei full time en hebben 2 kleine hondjes. Ze hebben een hele woonkamer en een tuin tot hun beschikking(dat laatste doormiddel van een hondenluik). 'S morgens en 'smiddags laten we ze uit en natuurlijk 's avonds. Ze zijn trouwens net zo blij als ik 10 min boven ben geweest of de hele dag weg ben geweest. Dus naar mijn mening maakt dat niet uit.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:53

Hm, het gaat hier nu maar om twee dagen per week.

Twee honden is ook weer lastiger, ik heb er liever gewoon 1tje. We kunnen altijd gaan rondkijken of er 1 geschikte is voor ons. We hebben nu geen tuin, hond mag wel gewoon loslopen in woonkamer/keuken/hal. En we hebben een kat.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:55

wij krijgen nu ook een 2de erbij.puur voor de gezelligheid.(is denk ik weer meer mijn eigen idee)

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:55

ik denk trouwens ook dat het net is wat de hond gewent is!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:58

Ten eerste mijn complimenten dat je het eerst goed uitzoekt voor je een hond neem :))!
Hoort ook zo, maar is vaak anders...

Maar nu antwoord op je vraag:
Voor die 3 dagen in de week moet je wel een oplossing hebben, het gaat niet alleen om het behoefte doen, maar een hond moet ook gezelschap hebben, lekker kunnen spelen ect.
Daarnaast zijn veel kleinere honden gefokt als gezelschapshonden, die er dus voor gemaakt zijn om van veel aandacht te houden.. En dit dus niet gaan krijgen als ze 3 dagen in de week alleen thuis zitten..

Je moet dus goed kijken wat voor karakter in een dier zit, en waar hij voor gefokt is. Als je een jachthond de hele dag opsluit in huis en weinig te doen geeft, is het niet vreemd dat hij erg lastig word in huis ivm met te weinig uitdaging en beweging... Met zo'n hond moet je gewoon echt veel gaan wandelen/lopen spelletjes doen ect.

Noujah, ik hoop dat je er wat aan hebt :))!

Succes ermee!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 22:01

Ja dat denk ik ook, maar ik zou het erg vinden, als ik het probeer en hij weer wegmoet omdat het niets is..

Dankjewel ktink, ik zit er al langer mee in mijn hoofd, maar ik wil er helemaal achter staan. Ras maakt me niet uit, maar ik heb liever geen deense dog :=

Ik ga maar even langs en paar asiels en kijken wat ze daar hebben. Een labrador achtige, zou dat wat zijn? Al zijn die wel weer groot..

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:01

Er zullen vast veel honden zijn die veel overdag alleen thuis zitten, maar ideaal is het zeker niet, tussendoor uitlaten los je al veel mee op. Daarbij lijkt het mij niet goed voor de nieren als ze zo lang niet kunnen plassen?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:03

Het is net wat een hond gewend is hoor. Vroeger was bij ons ook iedereen overdag weg, of werken of naar school en dan zat de hond ook alleen thuis. Daar hebben wij nooit problemen mee gehad.
Als je een beetje vaste tijden aanhoudt qua uitlaten, dan raakt je hond daar aan gewend en is er niks aan de hand.
Zeker als je een kat hebt, heeft je hond toch een maatje, dus ik zie het probleem niet. Zolang de hond maar wel voldoende ruimte heeft om te bewegen.. Dus idd los in de woonkamer of iets dergelijks.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:37