steeds per ongeluk op de poten van m'n hond trappen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

steeds per ongeluk op de poten van m'n hond trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 16:45

wij hebben 2 Border Collies, met één daarvan heb ik een probleem.

Het betreft een 4 jarige reu, sinds 2 jaar bij ons, een herplaatsertje, werkelijk een schat van een hond, wél qua karakter een typische Border Collie.
Hij heeft bij ons de ruimte, veel vrijheid en afleiding. Maar....mijn probleem met hem is dat hij continue voor m'n voeten loopt. Het is géén kwestie van drijven, ik denk dat vele hondenbezitters zouden willen dat hun hond zo goed 'aan de voet' loopt.
Hij doet het, ondanks zijn vrijheid, dus constant. Hoevaak ik al per ongeluk op zijn poten heb getrapt is al niet meer te tellen en hij leert er gewoon niet van.
Zit ik op de bank, ligt ie op m'n voeten, loop ik weg, volgt hij, verander ik van richting of draai ik me om dan moet ik dus eerst kijken waar ik m'n voeten neerzet omdat ik anders weer op z'n poten trap.

Eten doet hij niet wanneer ik er niet bij blijf, poepen/plassen eveneens mag ik daarbij toezien anders doet hij het niet.

Het is een vreselijk trouwe lieve hond, maar ik wou dat ie es wat meer z'n eigen gang ging, ruimte genoeg. Hoe voorkom ik dat ik constant per ongeluk op z'n poten trap ? Wegsturen lukt niet want dan kruipt ie helemaal tegen me aan van ellende. Belonen met snoepjes is ie niet gevoelig voor.

Hoe pak ik dit aan ?

Pluttersput

Re: steeds per ongeluk op de poten van m'n hond trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:02

Oef, dat lijkt me een lastige situatie. Mijn moeder heeft ook zo'n hond gehad, maar daar is het langzaam afgenomen toen hij ouder werd.
Is het meer dat je op zijn poten stapt omdat hij in de weg ligt, of omdat je hem niet ziet liggen? Anders zou je misschien altijd nog een bel om kunnen doen, dan weet je in elk geval altijd waar hij is. Maar zo te lezen lijkt dit me niet echt zo'n situatie, eerder van: waar is de rest van de wereld naartoe, ik zie alleen maar hond?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:21

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk in mijn uitleg, het komt er op neer dat hij constant voor mijn voeten loopt/zit/staat en ik dus steeds (per ongeluk) op zijn poten trap. Hoevaak ik al niet bijna een doodsmak heb gemaakt....

Afleggen of wegsturen ziet hij als straf.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:24

Vaak kan een bloesem helpen.
Ik weet dat animal freedom een goeie bloesem is en anders kan je contact opnemen met Irenne Olmer.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:32

annebe schreef:
Ik weet dat animal freedom een goeie bloesem is en anders kan je contact opnemen met Irenne Olmer.

Een bloesem ? Da's vast geen trainingstechniek ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:34

Uhm... Nope!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:36

Misschien voelt je hond zich eenzaam, zoekt hij zegmaar een 'vriend' om de hele tijd bij de zijn (jij dus). Misschien zal het helpen om er een ander (vriendelijk) hondje bij te kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:39

44Myrthe44 schreef:
Misschien voelt je hond zich eenzaam, zoekt hij zegmaar een 'vriend' om de hele tijd bij de zijn (jij dus). Misschien zal het helpen om er een ander (vriendelijk) hondje bij te kopen?

ze hebben 2 collies ;)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:55

Hij is gewoon zó ontzettend attent; kijkt je constant aan, loopt aan je voet. Helaas dus extreem...ík kan amper lopen zonder over hem heen te struikelen.

Die 'will to please' is iets typisch voor de Border Collie maar dit is zó extreem, hoe leer ik hem dit af ?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:34

Kan je niet gaan werken met een zit/lig en blijf.
Dat je op momenten dat het niet uitkomt zegt dat hij moet blijven zitten/liggen en vervolgens als het wel weer kan zegt dat hij kan komen.
Het zijn zulke slimme snel lerende honden dat zoiets makkelijk moet kunnen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:41

Ik heb ook een BC en ik herken dit gedrag wel.
Mijne doet het als ze geestelijk te weinig bezig is geweest een paar dagen.

Zit je met m op een sport / hondenschool?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 20:01

Iris82 schreef:
Ik heb ook een BC en ik herken dit gedrag wel.
Mijne doet het als ze geestelijk te weinig bezig is geweest een paar dagen.

Zit je met m op een sport / hondenschool?

Nee, wel behendigheid met hem gedaan, was ie kei-goed in. Door omstandigheden niet mee verder gegaan, ik hoop het wel weer met hem op te pakken.

Hij heeft hier 3 hectare om te ontdekken, kippen om me te spelen, een andere BC als vriendinnetje, we gaan iedere dag in de wei met de bal spelen....zou hij dan geestelijk té weinig beziggehouden worden ?
Zit misschien wel wat in hoor....ga ik es over nadenken...

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 20:03

zonnebloem18 schreef:
Kan je niet gaan werken met een zit/lig en blijf.
Dat je op momenten dat het niet uitkomt zegt dat hij moet blijven zitten/liggen en vervolgens als het wel weer kan zegt dat hij kan komen.
Het zijn zulke slimme snel lerende honden dat zoiets makkelijk moet kunnen.

Dat probeer ik te doen, maar op dat moment ervaart hij dat als straf, daarbij kan ik dit niet continue doen. Ik wou maar dat ie maar één metertje afstand van me zou houden, dat zou al veel schelen...

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:07

Deze hond wil graag voor je werken. Probeer eens een paar keer per dag te gaan trainen met hem, gewoon in je tuin. Maak hem geestelijk lekker moe en beloon hem dan goed, daarna moet je hem gewoon negeren.
Borders staan erom bekant dat ze graag voor je werken en dat mist deze hond nu gewoon bij je. Jij geeft hem genoeg vrijheid, maar hij wil niet de hele dag die vrijheid, hij wil lekker met jou bezig zijn en opdrachten krijgen.
Succes

Pollewoppy

Het kan inderdaad heel goed zijn dat hij geestelijk niet genoeg uitgedaagd wordt. Dat je hem toch echt zelf meer aan het werk moet zetten. Het was wel het eerste waar ik ook aan dacht.

siskeh

annebe schreef:

Ik ga mee met deze tip!
Ookal ken ik Irenne Olmer niet, en heb ik geen ervaring met deze specefieke remedie's, wel met de bach bloesem remedies.
Naar mijn idee is dit een soort mix tussen verlatingsangst, will to please en misschien heeft je hond ook het idee dat hij jou moet "beschermen"

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:08

Geen rekening mee houden, hij is een hond en jij bent de leider van zijn roedel. Jij mag dus gewoon tegen hem aanlopen als hij toevallig in de weg staat , jij bent namelijk de baas en hij hoort opzij te gaan. Excuseer je dus niet bij je hond, ga niet zielig naar zijn pootjes kijken of hij geen zere tenen aan jullie botsing overgehouden heeft, negeer hem gewoon.

Nu krijgt hij met zijn in de weg lopen eigenlijk steeds een beetje aandacht van je, en dat beloont hem.
Dus geen aandacht geven ook al weet je dat je gaat botsen, negeren als je gebotst bent.
Bij mijn hond werkte het binnen een weekje, maar die wilde dan ook niets liever dan goed doen ....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:11

Ik denk het wel. Als ie net zo is als die van mij, heeft ie daar te weinig uitdaging aan. Die van ons heeft jarenlang behendigheid gedaan tot het te zwaar werd voor haar heupen. Toen schapendrijven, totdat ze een ruggenmerginfarct kreeg.

Nu zit ze dus niet 'op een sport' en moet ik hemel en aarde bewegen om het voor haar leuk te houden. Ze is al bijna 10 dus ze kan ook geen lichamelijke zware sport meer aan hoor. Maar ze wil wel graag uitdaging krijgen.

Ik probeer haar dus veel commando's te geven, trucjes te leren enz. Bad dog (plat met haar hoofd op de grond en janken) is de laatste. ;) Ik ben bewust 2 keer per dag 10 minuten bezig met haar braintraining. Als ik het oversla, wordt ze net een zwaankleefaan als ik ga wandelen. := Dan merk ik dat ze gewoon 'meer' nodig heeft.

BCs zijn de meest geweldige honden om in huis te hebben, maar ze hebben wel veeeeeeeeel nodig. En niet alleen veel beweging, wat veel mensen denken. Doel ik niet op jou mee hoor, maar ik heb al vaak echte frusti BCs gezien en baasjes die met de handen in het haar zitten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:13

Hoi,
Wel leuk zo'n trouwe makker, maar snap dat het lastig is! Ook sneu voor hondje natuurlijk.
Ik moest meteen aan 2 dingen denken.

- Hij voelt zich (te) veilig als ie bij jou in de buurt is, weinig zelfstandigheid
- Zo om de baas heen zijn eigen plaats opeisen is een vorm van dominantie. Hij claimt jou en hij heeft geen respect voor je persoonlijke ruimte.

Zou, hierboven al genoemd, ook wat gaan trainen met hem.
En dat zal ie niet leuk vinden in het begin, maar als ie begrijpt dat ie de opperstebestebravehond is als ie het goed gedaan heeft, dan gaat ie het denk ik nog leuk vinden ook.
Bv als jij op de bank gaat zitten, leg je hem eerst een meter van je af. 1 hele minuut volhouden, dan zelf naar hém toelopen (dus niet naar je toe roepen) en heel vet belonen.
Of hem ergens laten zitten, blijven, jij loopt een meter van hem vandaan, en dan weer super belonen, en dit uitbreiden.
Als ie niet luistert echt even heel streng zijn. Hij móet zijn grenzen leren kennen.

Ik denk dat hij even moet leren dat je hem nog steeds net zo geweldig vindt, ook al is ie niet je schaduw. Opdringerig zijn vind de baas niet leuk, beleefde afstand en mijn baasje vind mij geweldig :):)

Kan je hier denk je wat mee?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:16

Over BC en bezighouden, ik heb een oppasgezin met bordertjes(veel :') ) en moet zeggen dat het me reuze meevalt :=
Maar toen er een andere oppascollie bijkwam wist ik wat ze bedoelden, die was veel erger, echt een steekje los.
BC zijn wel heel gevoelig, sommige zijn erg snel uit balans.

@Mrie: ik ben het wel met je eens! ik heb er persoonlijk geen meelij mee als ik op mijn hond dr tenen trap, ook als ze een snauw van een andere hond krijgt doet mij dat niets.
Jij moet daar boven staan, anders is het voor jou hond erg makkelijk om aandacht te krijgen(en is hij dus dominant over jou)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 23:24

Dank je wel allemaal, wat een adviezen !

Wij hebben altijd BC's gehad, maar aan deze knuffel heb ik mijn handen vol. Het aparte is dat hij alleen bij mij zo doet.

Ik ga jullie adviezen combineren en hem maar eens op een andere manier bezig houden, geestelijk stimuleren, 'klusjes' geven maar hem ook van me af leggen, duidelijk mijn grenzen aangeven.

Hopelijk gaat het dan beter...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:47

Zolang je dat maar op een rustige manier doet.
Je zegt zelf al dat hij je gewoon niet begrijpt als je boos op m wordt, werkt precies zo bij die van mij. :j

Als ik zo streng tegen Sen zou zijn als hier in sommige adviezen staat, heb ik een hond die met haar hoofd tegen de muur gaat zitten. (Ja, dat doet ze echt :') )

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 00:06

Iris82 schreef:
Zolang je dat maar op een rustige manier doet.
Je zegt zelf al dat hij je gewoon niet begrijpt als je boos op m wordt, werkt precies zo bij die van mij. :j

Als ik zo streng tegen Sen zou zijn als hier in sommige adviezen staat, heb ik een hond die met haar hoofd tegen de muur gaat zitten. (Ja, dat doet ze echt :') )

Zo snel je je stem maar enigzins tegen hem verheft kruipt ie in elkaar van ellende. Het is herplaatser, ik weet natuurlijk niet wat ie allemaal heeft meegemaakt, hij is in ieder geval erg sensibel maar ook echt een neuroot als je hem zijn gang laat gaan.

Wij hebben altijd BC's gehad, maar hij spant echt de kroon....

Dit is hem trouwens, aan de linkerkant. Snap je nou hoe mensen zo'n snoepje weg kunnen doen ?
Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:10

Ik heb dat gehad met onze lab,lag zat stond continu tegen aan en achter je. het is een heel klusje geweest maar elke x als ik verplaatste verplaatste ik hem ook, b.v met in de keuken bezig zijn hem op een plekje uit mijn looproute leggen steeds hem een plaats aanwijzen waar ik hem wilde hebben,nu doet ie het uit zichzelf en struikel ik nog maar zelden over hem

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:18

Tis inderdaad een schatje. Mijn hond heeft dat trouwens ook. Altijd zachtjes en beleefd vragen of hij wat wil doen, anders denkt hij meteen dat hij dood moet of zo... Gelukkig doet hij het ook meteen als je wat vraagt.