ervaringen dierenasiel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

ervaringen dierenasiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 16:42

Wat zijn jullie ervaringen met een dierenasiel?
Ik draag dit soort instellingen altijd een warm hart toe maar ben nu toch eigenlijk wel erg aan het twijfelen gebracht over de manier van werken door persoonlijke ervaringen.

Hieronder wat voorbeelden die mij aan het twijfelen hebben gebracht.

Een vriendin heeft haar hond met pijn in haar hart moeten wegdoen en verleden week naar het asiel gebracht. Hij staat nu op de site maar met een verschikkelijke bange foto, ik schrok me echt dood en dacht dat gaat helemaal niet goed met die hond.
Afbeelding
Zou ook niet met katten kunnen volgens de site, terwijl ie bij mij tijdens een weekje logeren met 2 katten zat en dat ging super. Bleek dat ze bij het brengen van de hond niets gevraagd werd en dat ze ook niet in de gelegenheid was om haar verhaal zelf te doen.
Juist achtergrond info bij een hond van 64 kilo lijkt me erg belangrijk.
Ben maar even gaan bellen en blijkt na een paar wen-dagen goed te gaan met hem maar mevrouw van het asiel vond het een normale foto. Pardon!

Mijn zusje heeft retreiver uit asiel gehaald, ze konden eigenlijk niets vertellen over het karakter van de hond. Zus had een baby maar ze wisten eigenlijk niet of dat wel goed zou gaan. Nou heeft mijn zusje zelf in een kennel gewerkt dus dufde dat wel aan de hond inschattend maar eigenlijk heel gek dat ze een hond toch zo maar meegeven.

18 jaar geleden heb ik een kat uit het dierenasiel gehaald. Ik was op zoek naar een vrouwtje en die had ik ook gevonden.
Tenminste dat dacht ik, net thuisgekomen werd ik gebeld door het asiel. Pronto bleek pronto niet te zijn maar Pepijn. En de naam zegt het al, een mannetje. Ze hadden ze door elkaar gehaald.
Wij nog terug want dachten dat ze verkeede kat in het kooitje hadden gedaan maar ze hadden zich van het begin vergist.
Dus verkeerd info gedrag en geslacht meegekregen.
Gelukkig ging het toch goed met mijn ander kater en Peppie woon nu al weer 18 jaar bij mij.

zonnebloem18

Re: ervaringen dierenasiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:49

In het eerste geval vind ik het niet vreemd, je weet niet wanneer de foto is genomen misschien as hij er nog maar net vind je het gek dat hij wat angstig is.
En al is die foto na een week gemaakt in een asiel zitten is echt niet super leuk voor een hond.
Heel zielig misschien maar dan had die vriendin er voor moeten zorgen dat de hond niet naar een asiel hoefde.
Dat honden niet met katten kunnen zetten ze er in de meeste gevallen bij omdat je het nooit zeker weet.
Meer informatie komt meestal vanzelf erbij zodra de hond wat langer zit en ze een beter idee hebben hoe hij in elkaar zit.
Mensen liegen namelijk best vaak de boel bij elkaar en als je daar de advertentie op moet baseren en uiteindelijk blijkt de hond wel aan te vallen krijg jij als asiel de schuld.

Ik heb alleen maar goeie ervaringen maar ik denk dat het heel erg verschilt per asiel.
Je kan ook net een medewerker treffen die het allemaal niet zo goed weet en misschien niet zo snel anderen om hulp durft te vragen.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:49

Welk asiel is dit dan?

Mijn ervaring met een dierenasiel is niet goed, heb daar een kat gehaald die langer moest blijven in verband met niesziekte (niet apart gezet) later kreeg hij het weer en toen erger, bleek dat hij FIP had.
Moos heeft het ook niet overleefd. Met een goed onderzoek waarom hij steeds ziek was bij hun (wat ik achteraf te horen kreeg) had hij het wel kunnen redden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:51

Een kat met FIP wordt nooit beter en is qua bloed ook niet echt te testen je hebt dus echt pech gehad.
Maar dat kan je ook overkomen bij de beste fokker van de wereld of het beste asiel.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:52

Klopt, maar had het graag geweten en niet dat ie alleen een beetje verkouden is.
Daarbij hebben ze hem nooit apart gezet.

* bij mijn dierenarts heeft ze het wel getest en een nieuw medicijn geprobeerd wat 8 van die 10 keer wel aansloeg, hij was al te ver heen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:00

Dan moet het iets anders geweest zijn want elke kat met FIP gaat dood en bij sommige is dat heel snel maar beter worden ze nooit.
Daarbij is FIP ook niet besmettelijk alleen het coronavirus wat uiteindelijk FIP wordt maar dat draagt tegenwoordig bijna elke kat zonder daar ziek van te worden.

Edit: naam ziekte veranderd

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:11

Dat is wat mij in ieder geval verteld is.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:37

Ik denk dat het heel erg van het asiel afhangt. Ik heb hele goede ervaringen en hele slechte ervaringen.
Dat ze in een asiel niet alles van een dier weten vind ik niet zo erg. Dat kan ook niet altijd. Dat ze niet weten of een hond goed gaat met een baby, ja dat kan. Als ze het er maar bij zeggen dat ze het niet weten. Het verhaal van de retriever vind ik dan ook niet schokkend of slecht. Helemaal niet zelfs.

Van de andere hond vind ik wel een vreemd verhaal. Jammer dat je vriendin niks gevraagd is over de achtergrond van de hond. Ik heb het ook meegemaakt dat er verkeerde informatie bij een hond werd gegeven, namelijk dat hij met andere hond kon, terwijl hij dat niet bleek te kunnen. Dit was achteraf wél bekend bij het asiel.
[BB] asiel(s) te makkelijk met meegeven (probleem)hond

De foto vind ik ook echt heel erg. Geeft geen fijn beeld van de hond, jammer, zo krijgt hij in mijn ogen geen eerlijke kans. Valt me zowieso wel vaker op dat er erg slechte foto's bij staan.

Nogmaals, ik ben van mening dat zeker niet alle asiels gelijk zijn.
Ik heb mijn eerste herplaatser op 16 jarige leeftijd uit het asiel gehaald. Het was een hond met gebruiksaanwijzing. En alle complimenten voor het asiel. Eerlijke informatie, vooral ook over zijn negatieve punten.

Wat ook meespeelt is hoe lang een dier er al zit en hoeveel info ze hebben gekregen. Hoe langer het dier er zit, hoe beter het beeld is wat ze er van hebben. Het asiel waar ik slechte ervaringen mee heb, werken samen met een gedragscentrum. Dat lijkt heel goed, maar zegt dus ook niet alles. Het is gewoon heel erg verschillend.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 18:50

foto vd hond is genomen op de tweede dag, terwijl het nu (weer een week later) heel goed met hem zou gaan (heb ze even gebeld)
Dit id de foto zoals ie normaal is. Een hele lieve hond.
Afbeelding

Ik verwacht van een dierenasiel dat ze de karakter van de honden getest hebben en daar een passen beestje voor zoeken en dus niet zo maar meegeven. En ik krijg de indruk dat dat laatste wel het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:30

Niet alle mensen kunnen even goed foto's maken he. En in het begin zijn dieren vaak erg bang, en je wilt er toch alvast een beeld bij creeeren op de website want anders hebben mensen simpelweg meestal gewoon geen interesse en krijg je geen reacties.

Ik probeerde de dieren altijd zo voordelig mogelijk op de foto te zetten. Maar fotografie is echt mijn hobby dus voor mij was het niet zo moeilijk. Maar niet elk asiel heeft mensen die daar inzicht in hebben.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:34

uhm, tja een asiel is zoiezo al niet leuk voor een dier, zal mijn dieren er ook nevernooit heenbrengen :=

Verder ga ik mee met zonnebloem18 :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:52

Vind de foto wel meevallen, op de tweede foto kijkt hij niet minder sneu.
Wel vind ik het vreemd dat er niets gevraagd werd, en er ook verder niet op aan is gedrongen door jou vriendin. Een dier naar het asiel brengen, over mijn lijk maar mocht het toch onverhoop gebeuren sta ik dr met mijn neus op hoe de advertentie inelkaar wordt gedraaid.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:01

ik vind het een rare foto maar smelt bijna voor zijn koppie :o
wat een super hond; wat voor geslacht is het en wat is het karakter e.d. van deze hond en hoe is hij met andere honden?
misschien ff helemaal off topic; maar waarom is deze hond in hemelsnaam naar het asiel gegaan?
ik ben van mening dat je een dier van begin tot eind hebt; je geeft je kind toch ook niet weg ongeacht de omstandigheden??
maar goed; dan nog; mocht ze de hond echt niet meer kunnen houden om wat voor reden dan ook ;waarom dan niet zelf een goed tehuis zoeken??

sorry was off topic

nu weer ontopic :D
ik heb zelf hele goede ervaringen met het asiel; heb afgelopen juli ook weer een hond geadopteerd uit het asiel; er was weinig over de hond bekend aangezien het een vondeling was maar de vrijwilligers die er de 3 weken dat hij in het asiel zat mee gewandeld hebben hadden allemaal een verslag gemaakt over hoe de wandeling is gegaan en die mocht ik allemaal inlezen.
Ook werd mij advies gegeven en werd ik zelfs na enkele weken gebeld hoe het met de hond ging.
Ik was zo tevreden over het asiel dat ik zelfs een inzamelingsactie voor de asieldieren ben begonnen in de vorm van spullen in te zamelen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:35

Het is enorm moeilijk om een goede foto van een hond te maken, de meesten kijken alle kanten op ipv richting de lens, je wilt niet weten hoevaak ik raar sta te springen,dansen of liedjes sta te zingen :+ Sommigen, vaak als ze wat bangig zijn willen niet leuk op de foto, dan moet je het doen met de foto die je hebt ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:13

Ik heb de foto nog eens goed bekeken en je moet goed in gedachten houden dat een foto echt een momentopname is. Ik zou ook niet blij zijn als ik mijn hond zo terug zou zien op de foto en echt voordelig staat hij er inderdaad niet op. Maar alleen aan deze foto kun je niet afleiden of het wel of niet goed gaat met de hond, al begrijp ik dat je in eerste instantie er van schrikt.

Ik zal het proberen uit te leggen:
Het is logisch dat honden niet rechtstreeks in de lens kijken. Elkaar recht aankijken is namelijk bedreigend. Wegkijken is in de hondenwereld een kalmerend signaal om de ander je goede bedoelingen te laten zien. Deze hond kijkt weg van de fotograaf, heeft zijn oren naar achter gedraaid en draait met zijn lijf weg van waarschijnlijk de begeleider (aan de richting van de riem te zien). Hij respecteert hiermee de persoonlijke zone van de belgeider.

Er zijn voor deze hond op het moment van de foto meerdere dingen aan de hand, de fotograaf en begeleider.
Het hoeft niet perse angst te zijn, dit kan ook gewoon een hond zijn die hier zijn bedoelingen probeert aan te geven: "ik heb geen slechte bedoelingen". Dat deze foto op de tweede dag gemaakt is, speelt daarin zeker mee. Alles is nieuw voor hem en spannend. Hij is dus ook wat onzeker. Maar dat wil niet zeggen dat het helemaal niet goed gaat met de hond.

Ik geloof dan ook best dat het nu, een week later, best goed gaat met de hond.
Misschien kan je het asiel vragen om een nieuwe foto te plaatsen?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 11:43

heb ik al gevraagd, en ook andere toegestuurd, maar ze vinden het niet zo belangrijk

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:42

heb je een pb gestuurd; heb wat vragen over de hond; wil graag een 2e hond(als ik mijn vriend ook zo ver krijg) en vind deze hond super

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:46

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:15

indien het een wilde kat is dan begrijp ik de reactie wel van het asiel; zo n dier valt niet meer te herplaatsen en er zijn genoeg wel herplaatstbare dieren welke al veel ruimte in beslag nemen