dierwaadig leven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

dierwaadig leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 17:19

Ik zal het even proberen uit te leggen, een kennis van ons heeft een jack russell, deze is vorig jaar van de trap gevallen en heeft zijn heup daarbij gebroken, dit is weer helemaal geheeld, en heeft als hij gewoon wat rond huppelt geen pyn, maar kan geen lange stukken meer lopen, een paar keer per dag 10 minuutjes gaat goed, maar geen lange wandelingen, ook kan ze niet goed meer trappen lopen, en op de bank enzo springen, na lange stukken wandelen en na springen heeft ze dus wel pyn..
Maar ik heb zoiets een jack russell moet toch zo'n energie kwijt, je ziet ook bij mensen als ze iets gebroken hebben en zitten lang en veel binnen worden die ook gek is dat niet hetzelfde bij een hond, of denk ik nu verkeerd? Of past de hond zich aan, aan zn pyn?
Eerst kwam ze altijd meteen na je toe om met een balletje te apporteren dat doet ze nu niet meer, alleen lekker bij je liggen, en zelf wat op een botje kauwen en af en toe een beetje spelen.
Ze heeft geen gekke 5 minuutjes meer, alleen wat rondhuppelen, maar niet echt rennen door huis enzo.
Normaal als de bel ging rende ze meteen na de deur, en maar gek doen, ze huppelt nu naar de deur, en begroet je even.

wat vinden jullie?

beetje raar topic, maar het heeft me toch aan het denken gezet :o
En de eigenaar van de hond begon ook een beetje te denken, we hadden het er vandaag over vandaar!
Laatst bijgewerkt door ANOUKIEE op 01-03-10 17:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Mariposa11

Re: dierwaadig leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:21

tja lastig, een dier denkt niet goh wat ben ik veel binnen, ik bedoel te zeggen dat ze anders redeneren dan mensen ;)
is hij verder vrolijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:24

Zou je pyn gewoon als pijn willen schrijven? Dat leest makkelijker, we zitten hier niet op msn en we sms-en ook niet, dus op letters besparen is niet nodig.

Springen mag je sowieso niet toelaten na heupklachten, en lange wandelingen...... wat is lang? Dat verschilt per persoon.
Een hond past zich zeker aan, maar je moet als mens wel zelf opletten, of je hond gelukkig is. Als hij dat niet meer is, of het is niet meer een dierwaardig leven, houdt het op, wat mij betreft. Maar die grens kun je niet voor een ander stellen.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 17:24

marise83 schreef:
tja lastig, een dier denkt niet goh wat ben ik veel binnen, ik bedoel te zeggen dat ze anders redeneren dan mensen ;)
is hij verder vrolijk?

Dit vind ik een lastige, hoe zie je of een hond vrolijk is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:27

ANOUKIEE schreef:
marise83 schreef:
is hij verder vrolijk?

Dit vind ik een lastige, hoe zie je of een hond vrolijk is?

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je zoiets níet kan zien, honden zijn daar vrij duidelijk in hoor.....

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:28

ik zag dat je je topic wat aangepast had, maar hij is dus wel veranderd in zn doen en laten..
wij hadden een hondje uit het asiel gehaald, geen oogjes ver over de 10 en miste veel tanden. Maar hij was altijd vrolijk! Zn vacht glom hij was allert speels lekker enthousiast. Toen hij ouder werd werd dat minder en zag je dat hij niet meer vrolijk was en geen lol meer had. We hebben hem toen in laten slapen..

maar of dit hondje nog echt vrolijk is, dat weet ik niet, hij is behoorlijk veranderd als ik zo lees...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:28

Ik heb zelf een Jack Russel en ik weet gewoon dat als hij pijn krijgt, dat ik het dan niet meer dierwaardig vindt.
Als jij hoofdpijn hebt neem je ook een aspirientje en denk je ook niet och nja het gaat wel over als ik stillig.
Ik denk dat zo'n beestje gewoon alles zonder pijn moet kunnen doen, extreme situaties daargelaten.
Daarom zal mijn Jack ook nooit een karretje krijgen bij zijn achterpoten. Ze zijn gemaakt om te rennen en springen.
Kunnen ze dat niet meer vind ik dat niet dierwaardig. En als ie ook niet meer eens met zijn balletje komt vind ik dat toch wel gek.
Dan klinkt ie mij ook zonder pijn niet echt meer vrolijk.

Maar het is natuurlijk de keuze van je vriendin en als ze er goed voor zorgt vind ik niet dat jij moet ingrijpen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:29

Zeker als je je hond goed kent en je kijkt goed naar je hond, dan zie je wel of hij gelukkig is of niet.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:31

Nou het is toch niet zo moeilijk hoor, om te zien of een hond pijn heeft of ongelukkig is!!
Een hond kent geen zelfmedelijden zoals een mens, wij gaan bij de pakken neer zitten, een hond doet dat niet, hij aanvaard zijn gebrek of handicap en gaat verder, zij voelen zelf wat ze wel of niet aankunnen zodoende zal dit hondje gewoon wat rustiger zijn dan voorheen.
Maak er geen probleem van, zodra je vanzelf merkt dat hij/zij pijn heeft wordt het tijd om je zorgen te maken.

Anoniem

Re: dierwaadig leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:37

Volgens mij heeft ze dat al gemerkt bnb :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:57

ANOUKIEE schreef:
deze is vorig jaar van de trap gevallen en heeft zijn heup daarbij gebroken, dit is weer helemaal geheeld, en heeft als hij gewoon wat rond huppelt geen pyn, maar kan geen lange stukken meer lopen, een paar keer per dag 10 minuutjes gaat goed, maar geen lange wandelingen, ook kan ze niet goed meer trappen lopen, en op de bank enzo springen, na lange stukken wandelen en na springen heeft ze dus wel pyn..

Lees nu zelf, eerst zeg je dat het hondje geen pijn heeft maar is wel enorm beperkt anders krijgt hij pijn.
Ik kan hier niet over oordelen of dit dierwaardig is, ik hoop dat dit baasje dat wel kan en de hond niet voor
niets laat lijden.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:01

Als het hondje gewoon nog komt knuffelen en zijn eigen ding kan doen, zou ik er niet eens over nadenken :)