Help! Mijn mannetjeskonijn is vorige week ontsnapt en ik vond hem terug in het hok van mijn dames. Hoe hij daar is gekomen is een raadsel, maar hij zat er. Nu is de kans dus groot dat hij mijn dames gedekt heeft. Kunnen deze 2 meiden in het zelfde hok blijven en daar samen hun nest bouwen en hun jongen grootbrengen? Of moet ik ze scheiden? Alvast bedankt voor de adviezen!
Hoe groot is het hok waar de konijnen in zitten? Als het hok 'te klein' is, is de kans groot dat ze de jongen niet gaan verzorgen. Is het hok ruim genoeg, dan kunnen ze ieder voor zich een nestje bouwen..
Oke, dat is wel groot voor dwergjes idd. Volgens mij zou dat wel kunnen, maar je hebt natuurlijk uitzonderingen. Is het mannetje trouwens groter dan het vrouwtje? of is het ook een dwergkonijn? Als het mannetje namelijk groter is dan het vrouwtje, kan ze tijdens de bevalling problemen krijgen doordat de jongen groter zijn.....
Ik zou de twee uit elkaar halen. Ook moet je je hok aanpassen omdat de voedsters waarschijnlijk boven hun nest willen gaan bouwen en dan is de kans groot dat als de jongen aan de kruip gaan deze naar beneden vallen..
Is het niet een optie om je mannetje te laten castreren en een groter hok te kopen en ze met zn 3en te houden? Konijn zijn namelijk zeer sociale dieren.
Faniek
Geplaatst: 03-03-10 09:10
Het kan goed gaan hier hebben 2 moeders 2 nesten gehad die met z'n 4en zaten en alle 4 zorgden ervoor, maar het kan ook fout gaan. Hoe oud zijn de dames? Al eerder een nest gehad?
Inderdaad al is overwogen om het kereltje te castreren?
De dames zijn een jaar en het zou hun eerste nestje worden. De man heb ik er van de winter bij gekregen, maar vanwege de vorst en dergelijke wilde ik met castreren wachten tot de temperaturen beter werden. Aangezien het hele stel butien zit.
Kimmberley
Geplaatst: 03-03-10 13:06
Nou ik ben dus niet de enigste! Ik heb het zelf ook gehad, en wij hebben de twee damens gewoon bij elkaar gehouden met nest..Ontdekte het nestje toen het al geboren was, maargoed wist niet wie de moeder was. Dit is altijd goed gegaan, ze zorgde allebei voor de kleintjes, en het werd een gezellige DRUKKE boel! Maar heb een aantal weken terug wéér een nestje gehad, en toen ging het dus niet meer goed ( heel vreemd ) ene mama konijn ging kleintjes aanvallen, en ook het andere grotere konijn. Dus het ligt er maar net aan.. succes ermee!
Gelukkig zijn ze dan net een jaar. Betreft de vorst en castratie hoef je, je niet druk te maken, ik laat rammen liever nu castreren dan straks met vliegen. Heb met de vorst nog een stuk of 20 de castratie laten doorstaan en allemaal hadden nergens last van ondanks hun buitenleven