Meer katten met een levende-'speelgoed'-muizen hobby?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Meer katten met een levende-'speelgoed'-muizen hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 18:29

Nu is het al meerdere keren voorgekomen dat ik tussen 6 en 7 uur 's ochtends al naast mn bed sta :+ Zelfs als ik net de mogelijkheid heb om een dagje uit te slapen. Erg fijn dus! (NOT)
Waarom? juist ja, Bobby (mijn kat) die zo ontzettend druk aan het rennen en dollen is in de gang :D
En nee, niet zomaar druk doen, maar achter een muis aan hollen!

Hij neemt steeds weer muizen , levend in zijn bek, van buiten mee naar binnen, en dumpt ze dan hier in de gang.
Om vervolgens er mee te gaan spelen. Dan geeft ie een tikje tegen de muis, muis holt er vandoor, Bobby erachteraan, en dan weer toekijken hoe muis stilzit, en dan toch maar weer een tikje geven tegen de muis, want muis doet niet genoeg :D
Muis gaat er dan weer vandoor, en het gaat weer van voor af aan :)
De laatste tijd laat ik het dan maar even voor wat het is, je krijgt zo'n beest toch niet zo snel te pakken.

Vandaag ging het me toch iets te ver :\
Bobby lag de hele nacht zowat naast mn kussen op mn bed te slapen, en ging rond een uur of 6 weg, naar beneden.
Normaal gaat ie dan gewoon even wat eten, en komt dan weer terug om weer te slapen hier. Dit keer kwam hij wel zoals gewoonlijk weer terug, maar dit keer kwam hij niet alleen terug, maar met een vriendje, meneer muis, in zijn bek! Hij dumpte muis tussen mn gymtas en schoenen die toevallig op de grond lagen naast mijn bed!
Muis leefde nog, dus Bobby ging er wat om heen cirkelen, waarna ik dus wakker werd, en al zo'n vermoeden had: Nee hè, niet wéér een muis -O-
En jawel hoor, meneer muis rent weg, onder het kastje aan de ander kant van mn kamer, met Bobby er weer achteraan rennen.
De muis bleef daar een tijdje zitten, en ook Bobby zat daar op een paar meter afstand een beetje op de wacht tot ie tevoorschijn kwam. Later kwam de muis dus, en pakte Bobs em in zn bek en nam em mee naar de gang :oo (zag in mn ooghoek hem met een 'pakketje' in zn bek lopen, was eerst ondertussen weer gaan slapen)
Daar liet hij de muis los, om er weer mee verder te spelen. De muis liep een paar treden af naar beneden, en bleef daar zitten. Wat voor Bobby natuurlijk ontzettend interessant is ;):

Afbeelding

Hij gaf toen maar weer een tikje, en muis ging naar beneden.
Gelukkig werd op dat moment mijn vader wakker, en ging zn kamer uit, dus hij kon mij mooi even helpen om die muis te vangen en buiten te zetten :D
Mn moeder had ondertussen al een berg kussens voor haar slaapkamerdeur.
Eerst Bobby opsluiten (anders is het niet te doen :+), die dat niet zo leuk vond, en behoorlijk tekeer ging :')
Toen maar iets gezocht om em mee te vangen, wat uiteindelijk een schoenendoos is geworden. Uiteindelijk hebben we em te pakken gekregen, maar het is nog ontzettend lastig om zo'n beest te vangen, ze zijn zo ontzettend snel met die kleine pootjes die ze hebben!

Vorige week ook, Bobby had in de gang 1 verdieping hieronder, een muis gedumpt, die zat zich daar te verstoppen achter de brandblusser in de hoek,
waarna hij de trap af rent naar de bel-etage. Bobby rende er natuurlijk weer achteraan, en had em, ik hoorde de muis eventjes piepen, en ik dacht, die maakt em dood! maar dat moest dan maar zo zijn, kon toch niets anders :o Maar nee, hij maakte muis niet dood, hij pakte em levend in zn bek, en wilde weer de trap op lopen richting mij om hier verder te spelen! maf beest....

Nou vind ik het eigenlijk niet zo leuk meer....
Maar het kattenluikje afsluiten is ook geen optie, want hij doet al zijn behoefte buiten in de tuin.... (ja, hij heeft een kattenbak, maar die is niet 'leuk' genoeg om te gebruiken natuurlijk) anders pist ie in huis!
We gaan wel weer diervriendelijke muizenvallen uitzetten buiten, dat hebben we een tijd gedaan vorig jaar, waardoor we 7 of 8 muizen te pakken hebben gekregen, en in een bos een heel stuk verderop uitgezet.
Dit gaan we dus maar weer doen, het kon eerst een tijd niet omdat het vroor, dan zouden de muizen doodvriezen in zo'n ding en dan is ie nog niet muis-vriendelijk :+

Waarschijnlijk zitten er bij ons ook muizen onder het plafond, want we horen vaak geritsel, we gaan dus maar eens goed uitpluizen wat nou de beste manier is om die beesten weg te krijgen, want volgens mij hebben we echt een muizenplaag daar :\ Ben allang blij dat we ze niet ín huis hebben, maar toch, ik zou t plafond echt voor geen goud open durven breken!!!
Gif strooien kan ook al niet (hoewel ik er ook zwaar tegen ben), want mn kat die eet/likt zowat alles wat los en vast zit, dus dat zou erg gevaarlijk zijn.

Maar zijn er meerdere mensen met dit dilemma? :D

We hebben overigens ook al genoeg dooie muizen in huis gezien, die Bobby zn 'aanval' dus niet hebben overleefd, maar nu vindt Bobby dat niet leuk genoeg meer :(:)

Sorry voor het veelste lange verhaal O:)

Meraki

Re: Meer katten met een levende-'speelgoed'-muizen hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:11

Oooh Lynn :P :') ik leef zo met je mee he, vanaf het begin al :') alhoewel ik geniet van Bobby's verhalen :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:13

Kattenluikje afsluiten met kat buiten? Kan-ie buiten pissen én muizen pesten.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:18

@NonaWen: hahah jaah het is ook soms zó grappig _O- Lig hier soms ook dubbel van zijn acties
Alleen t wordt me nu iets te gek voor woorden dat ie gewoon de muizen mee naar binnen neemt als speelgoed en ze zelfs naast mn bed dumpt :o :z

whahaha arme Bobby dan :') die gaat dan de hele nacht voor de deur zitten janken :') (doet ie al als ie even 10 minuten moet wachten met naar binnen gaan en we de deur niet open doen als ie voor de deur staat :P)
Nee ik gun em wel gewoon onderdak :D hij heeft hier zijn eten staan ook.
Laatst bijgewerkt door 1234 op 28-02-10 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:18

Tja dat zijn katten die houden van muizen.
Niks aan te doen dat zit er nou eenmaal in.
Anders was het geen kat.
Gewoon lekker laten gaan.
Als de muis naar buiten wil dan doet hij dat wel en anders ruim je hem op als je kat hem heeft doorboord.

Ik zou hem zeker niet buiten gaan dumpen.
Grote kans dat hij denkt dat hij niet meer welkom is en er vandoor gaat.
En of je hem dan ooit nog terug vindt en in welke staat is nog maar de vraag.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:22

je hebt geen schuur waar Bobby kan overnachten? Anders, leer er mee leven :D

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:22

Moontje1991@: ja precies, zo denk ik ook :)
Maar nu is t probleem dat ie ze dus niet meer dood maakt :P
Hij is 's nachts zo druk in de gang dat je er gewoon niet van kan slapen en er midden in de nacht wakker van wordt.
Ik heb nu wel zo iets van, ik laat em lekker gaan, als ie em dood maakt is dat maar zo, maar t hele huis wordt er wakker van :z
Mn ouders konden vanochtend er ook niet meer door slapen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:26

Wij hebben dat ook heel erg gehad toen ik nog thuis woonde. Mijn kat nam constant muizen mee, ik hoorde het al aan de manier waarop ze liep te wauwelen/mauwen als ze binnenkwam. Mn vriend had ook binnen no-time door wanneer het weer zo ver was. ;) Nadat de kat een stuk of 3x een levende muis mee mn kamer in had genomen was ik het ook zat, dus heb mn kamerdeur dicht gedaan. Maar we hebben er verder nooit een oplossing voor gevonden!

Het probleem was ook een beetje dat de kat de ene keer alleen ging spelen en dan de muis later maar gewoon liet liggen (de ene keer levend, de andere keer dood) en soms at de kat hem op en dan vond je alleen nog zo'n hoofdje of staartje. Dat gekraak als ze zo'n muis onder je bed zitten te eten is niet echt smakelijk en het vinden van een half ontbonden muizenlijk is ook niet echt lekker (volg de stank en je vind hem vanzelf!). Ik snap je probleem dus echt helemaal!

Trouwens, mijn oplossing om de muis te vangen: Laat je kat die muis eerst pakken (die van mij sleepte hem steeds weer naar een ander plekje toe om te spelen) en als de kat de muis beet had, pakte in mn kat op. Die werd dan boos omdat ie dacht dat ik de muis af wou pakken, dus ze hield hem echt goed in haar bek en dan dumpte ik haar buiten! (bij ons was er geen kattenluik, maar er stond boven een raampje open dat buiten op het platte dak uitkwam). Je wilt ook echt niet weten hoeveel dode muizen er vaak op het dak lagen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:29

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:40

1234 schreef:
Moontje1991@: ja precies, zo denk ik ook :)
Maar nu is t probleem dat ie ze dus niet meer dood maakt :P
Hij is 's nachts zo druk in de gang dat je er gewoon niet van kan slapen en er midden in de nacht wakker van wordt.
Ik heb nu wel zo iets van, ik laat em lekker gaan, als ie em dood maakt is dat maar zo, maar t hele huis wordt er wakker van :z
Mn ouders konden vanochtend er ook niet meer door slapen.

daar heb je van die luchtjes voor die je in het stopcontact doet speciaal om goed te slapen dat werkt geweldig.
Mijn katten zetten hier ook graag het huis op stelten.
Kun je bij de kruidvat halen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:17

Ja wij hebben ze ook vaak levend gevangen en buiten gelaten.

Zo'n luchtje zou ook nog kunnen maar dan kom je nogsteeds niet van het muizen-probleem af :D

Halve/kwart muizen zijn we ook al vaker tegengekomen hier :o :r

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:26

Nee maar wel van het slaap probleem.
En van het muizen probleem er een kat bij nemen die ze wel helemaal opvreet?

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:32

Hahaa, sorry lynn geweldig dit! Ik leef echt met je mee! :+
en als je nou een paar muisvriendelijke muizenvallen in je huis zet? ( bij voorkeur dus naast je bed :+ )
Succes ermee! en ik kijk uit naar meer foto's van Bobby!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:40

@Moontje1991: whahah :') wel goed idee, alleen denk niet dat mn ouders + Bobby dat zo'n fijn plan vinden :D
Bobby jaagt namelijk alles weg qua andere katten/honden oid :j

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:42

missRosanne schreef:
Hahaa, sorry lynn geweldig dit! Ik leef echt met je mee! :+
en als je nou een paar muisvriendelijke muizenvallen in je huis zet? ( bij voorkeur dus naast je bed :+ )
Succes ermee! en ik kijk uit naar meer foto's van Bobby!

whahaha :D nou heb genoeg foto's van Bobby _O-
Ja mn moeder had in haar kamer zown muisvriendelijke muizenval (leuk woord :+) neergezet, aangezien daar de muis eerst uiteindelijk onder de vloer dook (hij was opeens weg), maar geen resultaat O:)
we gaan ze nu ook op andere plekken neerzetten :P maar denk dat we beter eerst de muizen buiten kunnen bestrijden, aangezien Bobby ze van buiten meeneemt xD

Maar we hebben een voordeel: er komen nieuwe buren naast ons wonen die ook een kat hebben, en die doodt muizen wel :D
Dus hopelijk helpt dat al een stuk :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:41

Ik heb een vriendin wiens katje dat doet. Beest is doodsbang voor andere mensen maar neemt altijd een levende muis mee het huis in, beesten zijn hoogstens heel angstig maar verder niets met ze aan de hand. En dus ook soms waar bezoek bij is (want ik heb het ook wel eens gezien en toen zaten we dus met zijn vijven rond de tafel).
Meestal als die muizen een paar tikken gehad hebben van die katten gaan ze zich dood houden. Dat is het goede moment om de kat genadeloos af te straffen (niet dat het tot nu toe helpt maar deze kat doet het niet vaak genoeg om het te onthouden of is hardleers) en de muis op te pakken - omdat ze dan nog heel stil zitten.
Dan kun je ze mooi buiten zetten.

Het werkt helaas niet altijd feilloos... :+

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:52

ik durf die muis echt niet op te pakken hoor :o al helemaal niet met blote hand :P als ze bijten oid ... :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:54

Ow, tja... Ik kan je misschien wat advies geven...? Maar dat kan best lastig zijn over het internet zo. :+

Ten eerste moet je ze gewoon platdrukken (of zoals ze op mijn opleiding zeggen "uitsmeren") met je hand op de grond ofzo, dat ie niet weg kan en lekker plat en stil zit dus. Dan kun je hem eventueel bij het staartje pakken, en met je vingers flink wat nekvel grijpen, zodanig dat je een plooi in het halsje aan de voorkant ziet ontstaan - dan kan ie de kop namelijk niet meer bewegen om je te bijten. Je mag er flink wat rugvel bij pakken ook, dat kan bijna niet anders met die kleine beestjes en houdt ze alleen maar steviger vast.

Maar ja om zover te komen moet je dus eerst even snel zijn en met je hand er overheen zien te komen. Dat uitsmeren is om het oppakken makkelijker te maken.

Ik weet echter niet hoe makkelijk dit is als de muis niet in een kooitje zit... _O- Bovendien vergt het best wat oefening dus als ik een muis in huis had zou ik hem gewoon proberen te vangen in mijn hand en dan rustig vasthouden in twee handen... in een soort holletje. Maar ik ben niet echt bang om gebeten te worden.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:57

whahah :')
Snap wat je bedoelt :D bij konijnen houden ze ze ook altijd plat tegen de grond gedrukt als ze stil moeten zitten oid :o
Maar met wilde muis is dat wat anders denk k dan een tamme muis/konijn/whatever O:)

Denk dat ik em dan liever met iets anders vang/eroverheen zet ofzo :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:00

Tja ik heb dus mogen oefenen op vrij tamme muizen (bij sommige dingen die ik deed was ik door klanten hun muizen allang gebeten) en dan heb je het op een gegeven moment wel door... Maar dat is inderdaad wat anders ja.

Daarom zou ik hem ook gewoon instinctief normaal vangen. Je zou kunnen proberen een (zware) handdoek eroverheen te gooien, waarna je hem in de handdoek op kunt pakken en hij je dus ook niet kan bijten.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:01

ik heb ook zo'n kat erg leuk.
maar ik pak ze gewoon met mijn handen.
en laat ze buiten weer vrij. meestal bijten ze niet hoor, ze zijn al lang blij dat ze ff kunnen uit puffen.

Vind de foto wel erg leuk, jammer dat het zoooo vroeg is

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 22:04

ja lijkt wel een timer die in Bobby zit ofzo, altijd rond 6 a 7 uur 's ochtends (soms ook veel vroeger) is het weer zo ver :P
Zou zomaar kunnen dat ie voor morgenochtend weer een muis heeft besteld xD

Hij doet t trouwens niet iedere dag, maar wel veel de laatste tijd :)
Het is een paar maanden redelijk rustig geweest qua muizen hier, alleen de laatste week ineens weer 3 of 4 ...

Hij is trouwens ook bijna net zo druk soms met een neppe speelgoedmuis :z
Die heeft ie ook binnen een paar dagen helemaal gesloopt :P
Laatst bijgewerkt door 1234 op 28-02-10 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:07

Sorry, maar wat een amuserend verhaal :Y)
Zie het al helemaal voor me met die muizen, alleen jammer van je rust!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 22:18

Indd :7
Nou moeten we vanaf deze week weer naar school, en dus veel eerder uit bed, misschien zijn we Bobby dan voor O:)
Of hij vangt dan misschien nog vroeger in de ochtend }>
Dat zullen we zien :o

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 11:56

Nou Bobby is vandaag de nacht muis-loos doorgekomen :z
Heb wel al gekeken voor verschillende muis-vriendelijke muizenvallen, en gelukkig zijn die er genoeg, ook voor grotere aantallen muizen :j