Hondenfluitjes en andere ongein... ervaringen gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

Hondenfluitjes en andere ongein... ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 00:04

Ja ja, het is zo ver.
Na 3 jaar trots roepen dat mijn beagle zo goed luistert heeft hij plotseling het licht gezien. }:0
(lees: als ik hem van de ketting doe komt hij niet meer terug)
Allereerst vind ik dit natuurlijk nogal een vreemd verschijnsel, aangezien hij minstens 3 jaar vrolijk los gelopen heeft en altijd terugkwam. (heeft onderweg waarschijnlijk een keer iets gigantisch interessants gezien O:) )
Ik vind dit erg jammer!

Nu kreeg ik van een buurman de tip om een hondenfluitje te kopen.
Hier geloof ik eerlijk gezegd zelf niet zo in, maar goed, wie zal het zeggen... heb het nooit geprobeerd.
Mijn vraag is dus; werkt zoiets bij jullie hond?
Of hebben jullie andere tips? (wat lekkers geven als hij terugkomt werkt niet...)
Vind het zo zielig nu want heb mn andere hond (border collie) wel gewoon nog los. Beagletje piept nu omdat 'ie aan de ketting moet. :(:)

boooo

Re: Hondenfluitjes en andere ongein... ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:07

Ik heb niet echt andere trucs. Gewoon veel oefenen met kleinere afstandjes dan een heel bos/ parkje? Vijf meter en dan steeds uitbreiden. Ik heb wel eens een hondenfluitje geprobeerd, de eerste 2 keer keek mijn hondje alleen maar even achterom en toen was het klaar. (of ik heb hem gewoon heel verkeerd gebrijkt :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 03:50

Uitzoeken wat de reden is dat hij niet meer komt. Is dit zijn leeftijd (Volwassen worden) is het gewoon stoutheid.
Ik weet niet wat voor ervaring je met honden heb en of je ooit op cursus bent geweest?
Een hond die niet terugkomt leren wij zelf aan met een lange lijn, vrijheid krijgt hij pas weer als hij komt.
Je laat de lijn gewoon op de grond meeslepen, en oefen dan met het hier komen.
Komt hij niet, dan haal je rustig de lijn binnen en zeg je niets.
Maakt de hond aanstalten om richting jou te komen moedig je dit uitbundig aan, want hier komen moet een feest worden, en leuk.

Fluitjes ed....Ik heb dr nog nooit van gehoord.
Dus terug naar de basis.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 04:52

misschien ben je ondertussen minder concequent geworden zonder het zelf te merken?
een hondenfluitje zal prima werken zolang als je maar beloont als je het geluidje laat horen, zo een fluitje is meer zodat de hond je van een verre afstand ook goed kan horen. Inplaats van het commando kom voor of kom hier fluit je dan zeg maar. succes er mee

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:24

Een hondenfluitje, ik geloof er niet zo in. Ik heb kennissen met een hond die ook regelmatig zelf aan de wandel gaat. Ze hebben dan een fluitje, en fluiten regelmatig, maar dat is om de hond te laten weten waar ze zijn. De hond komt ook gewoon niet terug dan.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:38

lange lijn en eventueel belonen met een brokje of stukje kaas?

MliesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:56

Wat doe je nu als je hond een ommetje neemt en vervolgens terug komt?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:11

Ik geloof ook niet in hondenfluitjes, op een normale afstand hoort een hond je uitstekend. Tja en dan komt hij komt hij naar je toe of niet. Fluitjes zijn alleen handig als hij hem echt peert en je wil laten weten waar je bent of als je alleen met fluitcommando's werkt.
Ik zou ook weer aan een lange lijn gaan werken terug naar de basis. Uitgebreid belonen als hij komt.
Waar wandel je? Als je in bos of iets dergelijks wandelt is het natuurlijk lastig met een jachthond. Het kan best zijn dat hij dan een keer een konijn heeft gezien en het jachtinstinct wakker is geworden. Dan is het best lastig om het op te lossen. Jammer dat hij niet meer gefixeerd is op eten. Voor mijn Basset heb ik altijd een ijzeren trommeltje met brokjes en dan rammel ik als hij weer eens geen zin heeft.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:32

Ik loop wel met fluit (jachtfluit) omdat ik 3 honden heb en het ideaal is, dat als ik 1x fluit, ik gewoon gelijk van alle 3 de honden hun aandacht heb! Het heeft wel een tijd geduurd eerdat ze er allemaal op reageerde!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:02

Wat ik me trouwens afvroeg, kan er geen loopse teef in de buurt rondlopen?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:10

Een hondenfluitje kan heel goed werken maar je moet het wel eerst oefenen ;) dus niet verwachten dat je er voor de 1e keer op fluit en dat hij dan meteen braaf voor je zit. ik zou je hond aan een lange (longeer) lijn doen en weer terug gaan naar het oefenen. hier, roepen en komt hij, uitbundig belonen en iets lekkers erin. dit kan je ook i.c.m. fluitje doen. fluitje, hier en dan koekje erin. en dit langzaam terug bouwen naar alleen HIER of fluitje. en als hij los loopt alleen proberen te roepen als je denkt dat hij terug gaat komen. dit was een tip van een gedragstherapeut die bij mijn hond is geweest. op een gegeven moment blijf je roepen en je hond steekt z'n middelvinger naar je op ;) je hond weet dat hij lekker kan verder kan hobbelen terwijl je roept, er zit toch geen vervolg aan.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 12:12

Bedankt voor alle hulp!

Ik zeg automatisch 'hem' als ik het over mijn hond heb, haha, maar eigenlijk is het een geopereerde hermafrodiet. 'Hij' is dus eigenlijk een 'het'. :=

Toen ik hem net kreeg was ik mij van de karaktereigenschappen van een beagle bewust en heb ik meteen de puppycursus, basiscursus en gehoorzaamheidstraining gevolgd en afgerond. Daarna kon hij keurig loslopen. Hij reageerde ook goed op mijn andere hond (de bordercollie dus), die gelukkig perfect luistert. Wanneer de BC kwam, kwam de beagle ook altijd. Nu dus niet meer. Misschien toch een soort van zelfstandig worden? (al is dat misschien wel wat aan de late kant?)

Hij is die keren dat hij écht er vandoor ging niet meer zelf terug gekomen, ik hem hem echt moeten 'vangen' zeg maar. Toen heb ik niets gezegd en hem gewoon aangelijnd. (misschien is dat verkeerd?)

Aan de lange lijn heb ik geprobeerd. Dan luistert hij perfect. Zodra ik hem dan echter weer loslaat trekt hij weer een sprintje en is weg. :?

edit: @Tieme; dat kan ik wel eens op die manier proberen... heb ik nog niet aan gedacht! Ik sta dan inderdaad steeds te roepen terwijl hij niet eens ómkijkt!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:14

Heb je hem wel eens in een veilige omgeving losgekoppeld en als die wegliep je omgedraaid en weggelopen, waarbij de BC met je meeging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:23

Kyno schreef:
Hij is die keren dat hij écht er vandoor ging niet meer zelf terug gekomen, ik hem hem echt moeten 'vangen' zeg maar. Toen heb ik niets gezegd en hem gewoon aangelijnd. (misschien is dat verkeerd?)

Als jij goed heb opgelet tijdens die curusussen weet jij dat dit gedrag negeren het beste is idd (Dus niets zeggen of doen) wat wél funest is is dat je hem bent gaan 'vangen'.
Ik kan de situatie natuurlijk niet goed (Of er gevaar is van verkeer) maar in zo'n geval was ik mij gaan verstoppen na één keer roepen.
Mij gaan verschuilen maat dat ik de hond nog wel zie (Ik heb ook een paar maanden last gehad met dit probleem dus ik ken het alleen zat mijn hond in de puppentijd/puberfase)

3 keer is zij echt weggelopen, helemaal uit beeld. Ben naar huis gegaan, poort open gezet en ze is altijd weer teruggekomen. Ik heb haar gewoon genegeerd en een keer een halve avond in het donker in de tuin gelaten. Werd ook nog slecht weer, dus dat kwam wel even goed uit.
Dit was de laatste keer, ze heeft het nooit meer gedaan.

Houd jou hond je in de gaten als je aan het wandelen bent, door bijvoorbeeld om te kijken? Dit gedrag mag je best belonen.
Ik denk dat je hond volwassen aan het worden is.