Honden en HD, wat is acceptabel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Honden en HD, wat is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 19:26

Wat houd HD-A, HD-B, HD-C en HD-D in? (zijn er meer gradatie's?)
Ik weet het in zoverre dat HD-A genoteerd staat als 'geen HD zichtbaar' (op rontgenfoto's) en dan is HD-D logischerwijs 'duidelijk aanwezig'?
Maar ik heb begrepen dat dit nog kan veranderen, dat een hond dit jaar HD-A kan scoren en over 2 jaar HD-C kan hebben?
En wanneer mag er met een hond gefokt worden?

Naast dat; HD is in hoge mate erfelijk, als een pup van 6 maanden HD-D scoort, wat zegt dat dan over de ouders?

En klein extra vraagje; als er toevallig iemand is die verstand heeft van Cane Corso's en/of Boerboels, zou die mij een pb willen sturen?
(ik zoek wel iemand met veel kennis, dus meer dan alleen het zelf hebben van zo'n hond)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:38

De aanduiding HD A betekent dat de hond röntgenologisch vrij is van heupdysplasie, wat echter niet betekent dat de hond geen "drager" van de afwijking kan zijn.

HD B (=overgangsvorm) betekent dat op de röntgenfoto's geringe veranderingen zijn gevonden, die weliswaar toegeschreven moeten worden aan heupdysplasie, maar waaraan in het kader van de fokkerij geen direkte betekenis kan worden toegekend.

De aanduiding HD C (=licht positief) of HD D (=positief) betekent dat bij de hond duidelijke veranderingen, passend in het ziektebeeld van HD zijn gevonden.

Wanneer de heupgewrichten ernstig misvormd zijn wordt dit aangegeven met HD E (=positief in optima forma).

In principe mag er met hd-c gefokt worden, mits er geen botafwijkingen te zien zijn en dat de dekpartner zeker een hd-a heeft.
Heupen kunnen idd acheruit gaan, maar dat komt meestal doordat er teveel met jonge honden gedaan wordt. Zoals voor het eerste jaar teveel beweging, teveel laten springen, trappen lopen, achter ballen en stokken aan rennen, etc etc.

Hd is idd erfelijk aangelegd, maar heeft er ook veel mee te maken in welk milieu de hond terecht komt.
Zeker bij grote grove honden moet je oppassen met de voeding en beweging.

Vind het moeilijk te beoordelen vanaf hier dat een pup van 6-mnd hd-D scoort.
Er zijn waarschijnlijk meerdere factoren die hierin meespelen.

Grtz pam ;)

anneliesdj

Re: Honden en HD, wat is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 19:46

Dankje.
HD-E houd dus in dat het ook actief is en dat is het bij HD-D nog niet?
Valt er een voorspelling te geven van de toekomst van een hond die op 2 jarige leeftijd bv HD-C scoort?

Je zegt dat er nog met HD-C gefokt mag worden, ik heb pupaankondigingen gezien waarbij aangegeven werd dat de ouders HD-A en HD-D hadden.
Is het verstandig om daar nog een pup van te nemen?
In hoeverre geeft het een voorspelling voor de pups?

En wat heb je nodig om te bepalen waar HD vandaan komt?
De pup waarover ik het heb had 'vierkante' heupen op een leeftijd van nog geen 6 maanden. In deze context zou dat neerkomen op HD-E denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:52

[BB] Wat houdt dit in, moederhond heeft HD-c??

Heb hier ook ooit eens een topic over geopend, veel over gelezen ed.
Sommige rassen fokken alleen met HDa en b (Dit betekend HD vrij volgens de kenners)
HD- c wordt ook nog mee gefokt maar wordt al afgeraden, HD D en E is echt al HD.

Zelf zou ik nooit verder gaan met ouders die meer dan HD b hebben.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:56

HD is een multi-factoriële aandoening bij honden. Hierbij spelen erfelijkheid, belasting en voeding de grootste rol. Om te bepalen of een hond HD heeft moeten er röntgenfoto's gemaakt worden. Dit kan voor een betrouwbare uitslag vanaf 12 maanden; bij sommige rassen vanaf 18 maanden leeftijd. Of er met een hond gefokt mag worden bepaalt de rasvereniging: zij hebben een fokbeleid waarin staat welke HD-combi's mogen.
In de loop van de jaren slijten alle gewrichten, ook de heupgewrichten. Bij de ene hond gaat dat sneller dan bij de andere, afhankelijk van voeding en (overmatige) beweging. Honden waarbij al jong HD vastgesteld wordt, kunnen een arthrose-regime volgen (aangepaste beweging, veel zwemmen, geen trappen lopen en dieet/ glucosaminen)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 19:58

Waarom zou je niet verder gaan dan B?
En waarom wordt het met C afgeraden?
Kun je iets specifieker zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:03

Omdat HD C al een beeld geeft van beginnende HD.
HD C en D
De aanduiding HD C (= licht positief) of HD D (= positief) betekent dat bij de hond duidelijke veranderingen, passend in het ziektebeeld van HD zijn gevonden

HD A en B noemen ze in de medische wereld HD vrij, kan me voorstellen dat dit voor veel verwarring zorgt, de gradaties zijn volgens mij ook veranderd, vroeger had je toch alleen HD of HD vrij?

HD c wordt nog wel mee gefokt hoor, maar zie het zelf erg weinig in de bullenwereld, ik zou het risico niet nemen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:05

Ik zou nooit en te nimmer een pup nemen uit een ouder die HD-D heeft.
HD-D is gewoon HD positief, Alleen E is het slechtste wat je maar kan krijgen.

Het is idd per ras verschillend met hoever de gradaties zijn waarmee je mag fokken.
Maar HD-D is ook slecht, ondanks dat je daar een dekpartner voor pakt met HD-A. De kans is dus groot dat de nakomelingen ook een vorm of lichte vorm van HD meekrijgen. En uiteraard zullen er ook nakomelingen zijn die wel goede heupen hebben.

HD-C zou nog kunnen, maar dan moet je ook gaan kijken naar de broers of zussen uit dat nest. Heb je dus zeg maar 7 honden, waarvan er 3 HD-C hebben en 4 HD-A, niet doen. Zit er maar één tussen met HD-C zonder botafwijking en de rest heeft HD-A zou dat het overwegen waard zijn, maar dan moet er ook weer heel goed gekeken worden naar de dekpartner en de lijnen daarachter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:07

Ow apart, want op de site van de Cane Corso club zag ik een aankondiging van een nest waarvan de ouders dus HD-A en HD-D hadden.
Wat zegt dat over de pups dan? Geeft het ze bv 50/50 of kun je ervanuitgaan dat ze bv op 6 jarige leeftijd HD hebben of?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:08

kamatz schreef:
HD-C zou nog kunnen, maar dan moet je ook gaan kijken naar de broers of zussen uit dat nest. Heb je dus zeg maar 7 honden, waarvan er 3 HD-C hebben en 4 HD-A, niet doen. Zit er maar één tussen met HD-C zonder botafwijking en de rest heeft HD-A zou dat het overwegen waard zijn, maar dan moet er ook weer heel goed gekeken worden naar de dekpartner en de lijnen daarachter.

Maar dat is nogal lastig om achter te komen als je er zelf weinig verstand van hebt en je wilt zo'n pup kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:11

anneliesdj schreef:
Ow apart, want op de site van de Cane Corso club zag ik een aankondiging van een nest waarvan de ouders dus HD-A en HD-D hadden.
Wat zegt dat over de pups dan?

Nou de vader heeft dus HD, en daar had helemaal niet mee gefokt mogen worden.
Niet aan beginnen, weet dat in de molosserwereld (Dus de doggen) nooit verder mee gefokt mag worden dan uiterst C en nog is dat discutabel.
Vader heeft dus HD, de kans dat de pup het heeft is erg groot.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:13

Als je bij een fokker gaat kijken dan mag je gerust om de papieren vragen van de ouders.
Op de stamboom staan ook de HD uitslagen van de voorouders en lijnen daarachter ;)

Voorkomen kan je het nooit, maar een fokker is wel verplicht om in ieder geval alles eraan gedaan te hebben om een zo gezond mogelijke pup te fokken en deze mee te geven aan zijn nieuwe eigenaar.
Maar je hebt nooit 100% garantie dat het niet voor kan komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:38

Chiqa schreef:
anneliesdj schreef:
Wat zegt dat over de pups dan?

Nou de vader heeft dus HD, en daar had helemaal niet mee gefokt mogen worden.
Niet aan beginnen, weet dat in de molosserwereld (Dus de doggen) nooit verder mee gefokt mag worden dan uiterst C en nog is dat discutabel.
Vader heeft dus HD, de kans dat de pup het heeft is erg groot.

Als daar niet mee gefokt had mogen worden, krijgen de pups dan wel een stamboom van de Raad van Beheer?

kamatz schreef:
Als je bij een fokker gaat kijken dan mag je gerust om de papieren vragen van de ouders.
Op de stamboom staan ook de HD uitslagen van de voorouders en lijnen daarachter ;)

Supertip!! Dankje!

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:42

Dat vraag ik me dus af.
Of de honden dan wel een stamboom krijgen.

Mij staat er ook iets van bij dat er gefokt mag worden tot HD-C.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:43

:j Raad v Beheer staat er volgens mij buiten. Ik weet dat vanuit de NDDC is geregeld dat duitse doggen max HD-C mogen hebben en dan ook alleen icm een HD-A hond.

Omdat wij al 1 hond met heupproblemen hebben, wilde ik persé een pup uit 2 HD-A honden. Is nog geen garantie, maargoed...de kans wordt elke keer iets kleiner :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:44

Ok heel erg vreemd, kennissen zijn dus bij een Cane Corso fokker geweest die pups had uit zo'n zelfde combi, dus A en D en hij zei dat er gewoon papier bij kwam.
Beetje dubieus dan.

Kan ik dat ergens opzoeken wat er is toegestaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:45

Daar kan ik je geen antwoord op geven Anneliedj, Ambullen is geen erkent ras dus ik heb hier nog nooit mee te maken gehad.

Maar waarom zou je dit risico nemen. Vriendin van mij fokt met old englisch bulldoggen, die sluit honden met HD D beslist uit van de fok, om ellende te voorkomen, dat doet elke goede fokker mits je om geld verlegen zit.

Zou als ik jou was lekker door gaan zoeken er zijn echt genoeg doggen die gewoon HD vrij zijn, betaal je mss iet smeer voor maar dan heb jij en de fokker iig zijn best gedaan.
Best schandalig dat er nog met DH d gefokt wordt, als ik zoiets op het bullenforum plaats is de wereld te klein.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:51

Ik vind het ook te schandalig voor woorden...eerlijk gezegd.
Daarom snap ik ook niet dat een fokker überhaupt met zo'n hond fokt :(

Fokken doe je om te verbeteren en niet om te vermeerderen, want daar hebben we er helaas al genoeg van :Z

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:59

Bij de border collie mag er bij mijn weten enkel met A en B gefokt worden, met C niet meer (althans in duitsland via de ABCD dan toch)
Wat zou je met een werkende hond ook hebben aan eentje met slechte heupen?
Een hond met een ouder met D heupen kan ik me haast niet bij voorstellen dat dat papieren voor afgegeven worden.
Zou ik ook nooit kopen! Onbegrijpelijk dat mensen nog menen met HD-D te moeten fokken :(

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:07

Sassy schreef:
Bij de [***] mag er bij mijn weten enkel met A en B gefokt worden, met C niet meer (althans in duitsland via de ABCD dan toch)
Wat zou je met een werkende hond ook hebben aan eentje met slechte heupen?
Een hond met een ouder met D heupen kan ik me haast niet bij voorstellen dat dat papieren voor afgegeven worden.
Zou ik ook nooit kopen! Onbegrijpelijk dat mensen nog menen met HD-D te moeten fokken :(

Met een border mag met een C'tje inderdaad niet gefokt worden. Er is zelfs sprake van enkel nog de A's toe te laten in de toekomst.
Maar inderdaad, als je weet dat vader D heupen heeft, niet kopen. Op zich heeft ook een hond waarvan beide ouderdieren A heupen hebben, kans op hd, maar als je de kans kan beperken (door er hd vrije ouders uit te kiezen): doen. Risico verkleint drastisch...

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:47

Dit wou ik even melden.
Ik heb dit stukje gevonden op de CC-site.

De fokvoorwaarden waar de honden in de pupinfo aan moeten voldoen:

Beide ouders dienen gecontroleerd te zijn op de HD door de afdeling GGW van de Raad van Beheer of door een andere buitenlandse erkende instantie. Er mag alleen gefokt worden met honden met de volgende uitslagen: HD A, HD B, HD C of HD D (HD vrij, tc, +- of +). Wanneer een van beide ouderdieren HD D heeft mag de andere ouder alleen HD A, HD B of HD C hebben.

Ook belachelijk |o

Wanneer men fokt met een hond met een HD D (+) uitslag wordt geadviseerd de ellebogen van de betreffende hond ook te laten controleren. Dit mag via de afdeling GGW van de Raad van Beheer, maar een verklaring van de dierenarts is ook voldoende.

Er moet een recente gezondheidsverklaring van de dierenarts van de betreffende honden overlegd worden.

Een teef mag slechts 2 nesten per 24 maanden voortbrengen met dien verstande, dat de periode tussen de laatste werpdatum en de daaropvolgende dekking tenminste 9 maanden moet bedragen.

Men dient het volledige nest op te geven voor de pupinfo, er wordt dus geen pupinfo gegeven voor een enkele pup.

Fokker verklaart de pups te verkopen met een schriftelijke garantie van minimaal 12 maanden, een bewijs van deze verklaring moet met de dek- en/of geboorteaangifte worden meegestuurd, wil men voor pupinfo in aanmerking komen.

Myra87

Re: Honden en HD, wat is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:09

Pfoeh, dat is nogal wat, fokken met HD- D :oo
Zou daar nooit voor kiezen als ik een pup zocht, bij dus een risico ras wat HD betreft.
Bij de Berner Sennen mag wel met HD C gefokt worden, maar daar moet A tegenover staan, maar daar zou ik zelfs niet voor kiezen