Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
.
Shiloh schreef:nou gezien's Balou dominantie lijkt het ons juist niet verstandig om het op neutraal terrein te doen. Hij is op vreemd terrein drukker/wilder en onbetrouwbaarder dan thuis... (hij is overigens niet aggressief van aard! het is meer dat hij zich buiten snel bedreigd voelt, wat ook niet gek is als je een keer zo lelijk gegrepen bent) Thuis is hij vrij rustig. Als de pup zich dan makkelijk schikt (wat een pup wel vrij snel zal doen) dan zal Balou denken we ook snel zoiets hebben van "Okee, ik ben de baas het zit goed"
eva1969 schreef:Uit jouw verhaal krijg ik nou niet echt mee dat jouw hond dominant is, een echte dominante hond vertoont nl. niet het gedrag dat jouw hond doet. Ik vind jouw hond meer een onzekere angstige hond die het zekere voor het onzekere neemt en een andere hond dus op voorhand al aanvalt zodat hij zelf niet wordt aangevallen. Dat heeft echt helemaal niets met dominantie te maken.
In principe ligt hier een taak voor jou als eigenaar en baas om te zorgen dat jouw hond niet wordt lastig gevallen door andere honden. Jouw hond moet op jou kunnen vertrouwen om hem te beschermen. M.a.w. jij stuurt zodra er ook maar een andere hond in de buurt van jouw hond komt, deze hond weg. Je zult merken dat jouw hond dan wat zekerder wordt, immers er is iemand anders die er voor zorgt dat hij niet lastig gevallen wordt. Ook is het voor dit soort honden vaak zinvol om ze in een situatie te laten zijn waar gecontroleerd contact met andere honden is, zoals op een cursusterrein waarbij jij dus de controle hebt over het contact. Maar dat is een stukje gedragstherapie.
Omdat jouw hond niet dominant is, maar wel heel onzeker, zou ik hem dus niet in het huis van je moeder kennis laten maken met een pup. Op helemaal neutraal terrein hoeft dan ook niet, maar zoals eerder voorgesteld lijkt de tuin mij een prima optie. In huis zou ik echt niet doen, immers dit moet de veilige plaats van de pup worden en niet van Balou.
... dat is hij altijd al geweest, van jongs af aan. Buiten is hij misschien inderdaad wat onzeker geworden en neemt het zekere voor het onzekere, maar dat maakt hem als hond niet minder dominant. En andere honden krijgen inderdaad niet meer de kans om bij hem in de buurt te komen. In huis weten we gewoon niet goed hoe de situatie is, aangezien we hem sindsdien in huis nog niet bij een andere hond hebben gelaten.