Tips gevraagd: introductie nieuwe jonge hond bij oudere hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Tips gevraagd: introductie nieuwe jonge hond bij oudere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:28

Bij deze vraag ik om wat tips... de situatie is namelijk wat tricky.

Zo'n (telt) een jaar of 11 geleden hebben wij Balou (toen 1,5) in huis genomen. Balou is een bastaardje van in ieder geval Duitse herder en Beagle, maar ook nog wel wat meer dingen volgens mij. Balou was een reutje en erg gefocused op andere handen. Erg dominant ook. Hoewel hij wel leergierig is en in huis erg braaf is, is hij buiten met uitlaten toch niet de makkelijkste. Als je niet duidelijk en stevig in je schoenen staat, neemt hij je commando's al snel niet meer al te serieus. NA een jaar of 2 hebben we hem laten castreren in de hoop dat dat zijn focus op andere honden zou verminderen. Dat gebeurde gelukkig wel enigsinds.

Als wij hondjes op bezoek kregen ging dat meestal wel goed. Mits de andere hond ook wel snel accepteerde dat dat niet zijn thuis was. Met balou op bezoek ging eigenlijk ook altijd wel prima. Even wat onrust, maar uiteindelijk liep het wel los. Een enkele keer als het niet klikte dan moesten we de honden uit elkaar houden.

Een jaar of 3 geleden is Balou flink gegrepen door een andere hond. Echt lelijk, heel zijn been lag open, 17 hechtingen waarvan een stuk 0f 6 ook echt in de spier, moet je nagaan hoe diep. Sindsdien is Balou ten opzichte van andere honden veranderd. Hij vertrouwd ze niet meer. Met uitgaan loopt hij nooit meer los, want hij valt soms andere (dominante uitdagenede) honden gewoon echt doelbewust aan, met bijten en al. (hier krijgt hij dus de kans zowiezo niet meer voor)

Tegenwoordig zijn ik en mijn twee oudere zussen het huis uit en woont de inmiddels ouder geworden Balou bij mijn zus. Met enige regelmaat verblijft hij echter nog een paar weekjes bij mijn ouders.

Mijn moeder mist de gezelschap van een hond in huis echter heel erg nu zij zoveel alleen thuis is. Na maanden twijfelen en denken en piekeren denken zij een perfect nieuw hondje te hebben gevonden. Een labradoodle pup van 8 weken, wat alle opzichten betreft lijkt deze hond ideaal voor mijn ouders. Maandag avond gaan ze kijken.

Maar nu dus het dilemma. Sinds het incident hebben wij geen honden meer dicht bij Balou gelaten. Balou was vroeger daarentegen wel altijd vriendelijk en rustig gebleven naar pups. Als er een nieuwe hond komt moet dit gewoon goed gaan. Balou moet bij mijn ouders kunnen blijven komen.

Balou woont dus niet meer permanent bij mijn ouders. En zodra hij weer een paar weekjes komt, kan het zijn dat Balou zich dominant naar de nieuwe hond zal gedragen. Het is voor ons erg belangrijk dat de twee honden elkaar goed leren kennen zodat dat gewoon goed gaat, ookal zien ze elkaar een tijdje niet.

Hoe kunnen we dit nou slim aanpakken?

Plan is in ieder geval om de pup eerst 10 minuutjes in de auto te laten, naar binnen te gaan, zodat eerst de rust weer terug kan keren van het thuiskomen. Dan willen de pup introduceren. Balou aan de riem zodat er eventueel ingegrepen kan worden (al vermoed ik niet dat er iets gebeurd met zo'n jong beestje). Verder willen we dat Balou voorlopig bij mijn ouders blijft zodat ze goed aan elkaar kunnen wennen. En daarnaast natuurlijk de kleine dingetjes, Balou eerst eten geven, de pup nooit in bijzijn van Balou optillen. Dat soort dingen.... maar hoe verder...

colunder

Re: Tips gevraagd: introductie nieuwe jonge hond bij oudere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:25

Ik zou de pup eerst laten wennen in het huis van je ouders(daar komt ze toch te wonen?).
Als ze daar een beetje gewend is zou ik de oude hond meenemen naar het huis van je ouders waar de pup dan al gewend is.
Ik denk dat dat beter gaat dan dat je de pup gelijk in het huis van de oude hond brengt.

Je kan ze ook op neutraal terrein met elkaar laten kennis maken.

Ik heb een Beagle van 5 jaar en daar hebben we vorig jaar ook een pup bijgenomen,is hier prima gegaan.
De oudere hond was in het begin zelfs een beetje bang voor de pup(wist niet zo goed wat hij ermee aan moest).

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:30

Op neutraal terrein kennis laten maken werkt vaak het beste. Ikzelf heb tot twee keer toe de nieuwe pup in de achtertuin geintroduceerd bij de oudere al aanwezige hond(en). Eigenlijk geen enkele keer een probleem geweest. Toen ze behoorlijk uitgespeeld waren lekker mee naar binnen genomen.
Zorg wel voor een bench voor de pup zodat hij een veilige (afsluitbare) plaats heeft waar hij kan verblijven als de oudere hond hem om de een of andere reden zat wordt of hij gewoon zijn broodnodige rust nodig heeft. Pups hebben al snel de neiging om maar door te gaan ;).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 23:35

nou gezien's Balou dominantie lijkt het ons juist niet verstandig om het op neutraal terrein te doen. Hij is op vreemd terrein drukker/wilder en onbetrouwbaarder dan thuis... (hij is overigens niet aggressief van aard! het is meer dat hij zich buiten snel bedreigd voelt, wat ook niet gek is als je een keer zo lelijk gegrepen bent) Thuis is hij vrij rustig. Als de pup zich dan makkelijk schikt (wat een pup wel vrij snel zal doen) dan zal Balou denken we ook snel zoiets hebben van "Okee, ik ben de baas het zit goed"

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:03

Als ik het goed begrijp, komt de pup bij je moeder te wonen, waar Balou niet meer permanent woont? Dan zou ik, zoals hierboven al gezegd, toch liever eerst de pup een tijdje in zijn of haar nieuwe huisje laten wennen en dan pas de twee met elkaar kennis laten maken. Anders heb je misschien een hele nare ervaring voor de pup als deze voor het eerst bij het nieuwe vrouwtje thuis komt. Tenminste, als het onverhoopt toch niet zo rustig verloopt met het kennis maken. Voor zo'n jong beestje lijkt me dat het beter is de rust er eerst even in te hebben voordat je beide honden aan elkaar gaat proberen te laten wennen. Voor Balou zal dat niet veel verschil maken maar voor de pup kan dat nou net wel zo zijn denk ik. En dan inderdaad even aankijken hoe ze zich naar elkaar gedragen, net wat je al zegt Balou even in de gaten houden maar misschien niet overdreven als leider behandelen juist. Want het is natuurlijk wel de bedoeling dat de nieuwe pup straks blijft, en Balou af en toe op bezoek komt dus wil je ook niet dat Balou juist te dominant gaat worden naar de pup toe. En wie weet vindt Balou de pup onverwachts wel leuk en gaat het gewoon helemaal goed vanzelf, je weet nooit, ze verrassen ons nog wel eens, die beestjes :D
Veel succes ermee!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:29

Shiloh schreef:
nou gezien's Balou dominantie lijkt het ons juist niet verstandig om het op neutraal terrein te doen. Hij is op vreemd terrein drukker/wilder en onbetrouwbaarder dan thuis... (hij is overigens niet aggressief van aard! het is meer dat hij zich buiten snel bedreigd voelt, wat ook niet gek is als je een keer zo lelijk gegrepen bent) Thuis is hij vrij rustig. Als de pup zich dan makkelijk schikt (wat een pup wel vrij snel zal doen) dan zal Balou denken we ook snel zoiets hebben van "Okee, ik ben de baas het zit goed"

Uit jouw verhaal krijg ik nou niet echt mee dat jouw hond dominant is, een echte dominante hond vertoont nl. niet het gedrag dat jouw hond doet. Ik vind jouw hond meer een onzekere angstige hond die het zekere voor het onzekere neemt en een andere hond dus op voorhand al aanvalt zodat hij zelf niet wordt aangevallen. Dat heeft echt helemaal niets met dominantie te maken.
In principe ligt hier een taak voor jou als eigenaar en baas om te zorgen dat jouw hond niet wordt lastig gevallen door andere honden. Jouw hond moet op jou kunnen vertrouwen om hem te beschermen. M.a.w. jij stuurt zodra er ook maar een andere hond in de buurt van jouw hond komt, deze hond weg. Je zult merken dat jouw hond dan wat zekerder wordt, immers er is iemand anders die er voor zorgt dat hij niet lastig gevallen wordt. Ook is het voor dit soort honden vaak zinvol om ze in een situatie te laten zijn waar gecontroleerd contact met andere honden is, zoals op een cursusterrein waarbij jij dus de controle hebt over het contact. Maar dat is een stukje gedragstherapie.

Omdat jouw hond niet dominant is, maar wel heel onzeker, zou ik hem dus niet in het huis van je moeder kennis laten maken met een pup. Op helemaal neutraal terrein hoeft dan ook niet, maar zoals eerder voorgesteld lijkt de tuin mij een prima optie. In huis zou ik echt niet doen, immers dit moet de veilige plaats van de pup worden en niet van Balou.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:03

Wij nemen onze pup mee naar het werk (zaak van schoonouders) en daar woont een oudere hond. Deze hond is totaal niet sociaal, erg zenuwachtig en een beetje vreemd. Toch hebben we onze pup er meteen bijgezet. Door alle nieuwe dingen was de pup vrij rustig en hij ging ook meteen op zijn rug liggen toen de oudere hond naar hem toekwam. Eigenlijk ging het vanaf het begin prima. Af en toe snauwt de oude hond hem af, maar pup weet zijn plek.

Ik denk dat Balou zich niet zo snel bedreigd zal voelen door een pup en dat het daarom wel goed gaat. Hij weet dat hij boven de pup staat en de pup weet dat waarschijnlijk ook. Succes!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 15:11

eva1969 schreef:
Uit jouw verhaal krijg ik nou niet echt mee dat jouw hond dominant is, een echte dominante hond vertoont nl. niet het gedrag dat jouw hond doet. Ik vind jouw hond meer een onzekere angstige hond die het zekere voor het onzekere neemt en een andere hond dus op voorhand al aanvalt zodat hij zelf niet wordt aangevallen. Dat heeft echt helemaal niets met dominantie te maken.
In principe ligt hier een taak voor jou als eigenaar en baas om te zorgen dat jouw hond niet wordt lastig gevallen door andere honden. Jouw hond moet op jou kunnen vertrouwen om hem te beschermen. M.a.w. jij stuurt zodra er ook maar een andere hond in de buurt van jouw hond komt, deze hond weg. Je zult merken dat jouw hond dan wat zekerder wordt, immers er is iemand anders die er voor zorgt dat hij niet lastig gevallen wordt. Ook is het voor dit soort honden vaak zinvol om ze in een situatie te laten zijn waar gecontroleerd contact met andere honden is, zoals op een cursusterrein waarbij jij dus de controle hebt over het contact. Maar dat is een stukje gedragstherapie.

Omdat jouw hond niet dominant is, maar wel heel onzeker, zou ik hem dus niet in het huis van je moeder kennis laten maken met een pup. Op helemaal neutraal terrein hoeft dan ook niet, maar zoals eerder voorgesteld lijkt de tuin mij een prima optie. In huis zou ik echt niet doen, immers dit moet de veilige plaats van de pup worden en niet van Balou.

Balou is echt wel een hele dominante hond ;) ... dat is hij altijd al geweest, van jongs af aan. Buiten is hij misschien inderdaad wat onzeker geworden en neemt het zekere voor het onzekere, maar dat maakt hem als hond niet minder dominant. En andere honden krijgen inderdaad niet meer de kans om bij hem in de buurt te komen. In huis weten we gewoon niet goed hoe de situatie is, aangezien we hem sindsdien in huis nog niet bij een andere hond hebben gelaten.

Overigens de laatste zin is ook niet echt van toepassing wat mij betreft. Ja, in huis moet een veilige plaats voor de pup worden, maar in huis moet ook zeker een veilige plek voor Balou blijven! Balou verblijft echt regelmatig en ook voor langere periodes bij mijn ouders, (Toch wel een week iedere maand en hij heeft er voorheen toch ook zeker 8 jaar fulltime gewoond) als hij binnen komt is hij ook gewoon echt thuis en Balou ziet het huis van mijn ouders ook echt als "zijn domein" net zoveel als dat het huis van mijn zus "zijn domein" is.

Dat maakt wat mij betreft de situatie ook gewoon iets lastiger...

Ik ben ook niet zozeer bang voor de eerste introductie. Een pup geeft zich over het algemeen snel over en de pup zal voor Balou ook geen bedreiging zijn.

Het gaat mij meer om de langere termijn. Wat als de pup ouder word en wat meer praatjes krijgt.... De pup woont immers dan permanent bij mijn ouders, maar dat maakt het voor Balou niet minder "zijn thuis" ... hoe zorgen we ervoor dat de twee honden vriendjes woorden en ook vriendjes blijven en dat het goed blijft gaan als Balou bij mijn ouders komt... Ookal is hij daar bijvoorbeeld al 3 weken niet meer geweest en de pup wel.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:40

Dan vertoont je hond ambivalent gedrag en dat maakt het voor de pup wel heel lastig. De pup weet dan niet wat hij met het gedrag van Balou aan moet, omdat hij tegenstrijdige signalen geeft. Ik zou in ieder geval zorgen dat de pup al wat gewned is aan zijn nieuwe omgeving en aan de nieuwe mensen om hem heen. Dan pas kennis laten maken met Balou.

Wat je in ieder geval moet doen als de pup ouder wordt is de rangorde tussen deze twee honden respecteren. En niet bijvoorbeeld Balou moet gaan voortrekken omdat hij er eerder was, terwijl de 'pup' duidelijk de ranghogere is, omdat hij meer in huis is en het dus meer zijn terrein is.

Verder kan niemand in de toekomst kijken dus hoe dat gaat lopen als de pup ouder wordt is niet te zeggen. Het scheelt wel dat ze elkaar dan al langer kennen, waardoor Balou misschien wat minder onzeker wordt in de buurt van de pup.

Succes

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:25

Jullie kunnen er niet voor zorgen dat de honden vriendjes worden en ook niet de onderlinge rangorde bepalen. Sommige honden liggen elkaar nou eenmaal niet en de rangorde bepalen ze zelf wel, hoe meer jij als mens je daarmee gaat bemoeien, hoe langer het blijft rommelen.

Gewoon een kwestie van afwachten dus, veel succes.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:44

Mooi gezegd eva!
Het enige wat je kan doen is zorgen dat de honden zoveel mogelijk op hun gemak zijn, zodat ze geen onnodige stress hebben.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:58

Willen je ouders een reu of een teef?
Denk dat dit ook heel erg mee zal spelen met de rangorde namelijk.
Als je ouders voor een teefje gaan dan zullen de honden vast en zeker wel vriendjes worden hoor.
Zou ze wel op open terrein kennis met elkaar laten maken, en dan samen met de honden naar binnen wandelen bij je ouders.
Ook zou je jullie oudje even een snepje (lees muilkorfje) aan kunnen doen om zo heftige schade uit te sluiten.
Succes ermee

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:10

Zou bij een onzekere hond geen snuitje aan doen. Daar wordt hij misschien alleen maar onzekerder van. Ookal heeft hij van een pup niet veel te duchten, hij kan het idee krijgen dat hij zich niet kan verdedigen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 14:33

Balou zou zich op het moment zowiezo niet kunnen verdedigen. Hij heeft een aandoening aan zijn spieren. Hier krijgt hij medicijnen voor die over het algemeen goed werken, maar het maakt dat af en toe zijn kaak vast schiet en dan zit zo een week zijn kaak vast (wat op het moment het geval is). Hij kan dan nog wel eten, maar helemaal open om een andere hond te bijten zal niet gaan.

De pup word waarschijnlijk een teefje.

Waar ik dus bang voor ben is dat de pup, omdat die altijd daar thuis is uiteindelijk inderdaad ranghogere wil zijn en dat Balou (die voor zijn idee ook gewoon dat als terrein heeft) dat niet zal accepteren. Maar goed, hopelijk word dat gewoon gestoei om wie de baas is en is het niet dat Balou zich bedreigt gaat voelen op zo'n moment. Wat jullie ook al zeiden, voor dat zo'n pup echt praatjes begint te krijgen zullen ze elkaar al wel even kennen.

Gewoon laten gaan dus...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:10

Als de pup goed opgroeit en sociaal vaardig wordt, zal zo'n rangorde bepaling niet gauw uit de hand lopen. Wel kan het er heftiger uit zien dan het is.

Als de pup als ze ouder wordt inderdaad gaat proberen om hogere in rang te worden, moet je je daar niet teveel mee bemoeien. Probeer het niet te voorkomen, omdat je dat zielig vindt voor Balou.

De kans is wel groot inderdaad dat de pup dat uiteindelijk gaat proberen, omdat die toch daar woont en Balou daar niet continue is. Ookal is de omgeving voor Balou vertrouwd, hij zal dat gauw genoeg door hebben. Waarom verwacht je dat hij dat niet zal accepteren?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:14

Wat zowieso erg goed is (en erg leuk!), is om je te verdiepen in de lichaamstaal van de hond. Hier zijn verschillende goede en leerzame boeken over. Zo leer je het gedrag van je hond beter te begrijpen en interpreteren, waardoor je ook eerder kan inschatten wanneer spel overgaat in agressie en of je moet ingrijpen of niet.