Vogel met wond op kop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Vogel met wond op kop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 18:22

Hoi,

Mijn vriend heeft een koppeltje forpussen.
Hartstikke leuke beestjes om te zien, maar ik vind ze doodeng.
Als eerste kwam het vrouwtje en op advies van de fokker is er later een mannetje bij geplaatst.
Dit ging erg goed.

Het vrouwtje is dominant en als het mannetje aan het eten is word ze (volgens mij) boos.
Ik kan me voorstellen dat het mannetje het een keer zat is, dus ze hebben gevochten met als gevolg dat het mannetje meer mag van het vrouwtje (ze eten zelfs samen uit één bakje), maar ook dat het vrouwtje een enorme wond op haar hoofdje heeft.
Nu heb ik het idee dat het mannetje vaak op haar kop zit te tikken want naar mijn idee word de wond niet minder.
Mijn vriend zegt echter dat het al beter gaat. Ik heb liever dat hij langs de dierenarts gaat met het beestje.
Vandaag met schoonmaken zie ik bloedspetters op het tafeltje en op de grond..en ik ben er 100% zeker van dat die van het vrouwtje afkomen. Ik kon het niet goed zien, maar de wond leek mij nu meer open.

Omdat ik al vaker heb aangegeven dat mijn vriend met dat beestje even naar de dierenarts moet gaan vind ik het toch wel sneu.. het is imo een grote wond.
Nu heb ik er de ballen verstand van hoor! Maar toch vind ik het sneu.
Vogel beweegt, vliegt, eet, wast zich, drinkt.. niets is anders.

Kan een wond zelf genezen of is het aan te raden toch langs de dierenarts te gaan?

Normaal zou ik hier echt geen topic over openen, maar omdat vogel goed functioneerd en ik het toch vreselijke beesten vind.. vraag ik even advies aan (hopelijk ook) vogelkenners.

upendo

Re: Vogel met wond op kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:25

Hahaha.. 'en ik het toch vreselijke beesten vind'..
Ik zou er even mee naar de DA gaan. :j

Het klinkt wel alsof hij dit continu doet, misschien is het toch niet zo verstandig geweest om ze bij elkaar te zetten. :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 18:26

Upendo, ze zitten al wel langere tijd bij elkaar nu hoor :)
Hij is er niet pas bij gekomen ofzo.
Schatting, het was nog warm en lang licht.. ik meen dat hij er sinds juli bij zit.

De fokker had aangegeven dat ze in het begin wel konden klieren en dat was ook wel zo. Maar ze zaten wel samen op de stok en ze kriebelen elkaar. Volgens de fokker was dit wel goed.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:27

Hmm..
Dan is het wel gek dat ze die wond pas sinds een tijdje heeft, je zou toch verwachten dat ze die dan al snel zou krijgen..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 18:32

Ik weet niet of het er mee te maken heeft hoor. Net zoals ik zei heb ik er de ballen verstand van en vind ik ze helemaal niets.
Maar het vrouwtje (Harry :+) is erg dominant.
Ze was altijd een beetje aan het katten tegen Flipper (het mannetje dus). We hebben twee voerbakjes hangen en zodra Flipper in de ene zat werd mevrouw boos en kwam eraan stormen.
Ging flipper naar het andere bakje dan werd ze weer boos en ging ze naar dat bakje.
Flipper mocht van de grond de restjes hebben.
Laatst dus weer en toen heeft Flipper zijn ballen bij elkaar geraapt en is boos op Harry geworden. Sindsdien zijn ze enorm lief tegen elkaar. Maar die wond, daar zit hij constant aan.

Misschien was het mannetje het gewoon zat, ik weet niet of dat zo werkt bij vogels hoor!
Ze trekken wel altijd naar elkaar toe.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:54

Wonden moeten net als met andere dieren behandlt worden met een wondzalf en eventueel antibiotica zodat het niet gaat onsteken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 21:44

Dank je wel voor je reactie!

Ik was er al een beetje bang voor.. nu moet ik alle moed bij elkaar rapen om dat beest te gaan vangen :o
Zal maandag gelijk even de dierenarts bellen.