kitten eet volwassen brokjes is dat erg?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

kitten eet volwassen brokjes is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 11:04

Hallo allemaal

Ik heb een vraag en hoop dat iemand mij kan helpen

Ik heb 3 katten 2 volwassen (europeese korthaar) en 1 kitten van 14 weken (main coon) en nou heb ik op i-net gelezen dat het slecht is om kittens volwassen voer te laten eten, maar hoe moet ik dat dan scheiden? Ik heb 2 voerbakjes staan 1 met volwassen brokjes ( royal canin indoor) en 1 met kitten brokjes ( proplan) maarja ze eet zowel de volwassen brokjes als de kittenbrokjes.
Is dat nou erg?

Groetjes Annemieke

kaatje89

Berichten: 2862
Geregistreerd: 02-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:07

Volgens mij zijn er ook volwassen brokken, die ook geschikt voor kittens zijn. Weet zo niet welke merken, maar bij mensen die ik ken (fokken met raskatten) hebben ze ook bepaald voer waar kittens ook gewoon van kunnen eten :)
Ze hebben dan ook gewoon kitten brokken, maar omdat ze daar altijd brokken hebben staan, hebben ze de rest van de brokken zo gedaan dat die niet schadelijk oid voor hun kittens zijn :)

Romili
Berichten: 293
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:08

Bij ons aten de pups altijd de brokken op van de oudere honden....
Kwaad kan het echt niet.. :P

Mando

Berichten: 15731
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: kitten eet volwassen brokjes is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:09

Moet geen probleem zijn hoor.

Wat ik altijd heb gedaan met die van mij was het voer mengen.
(en dat doe ik nog steeds trouwens).

Toen Mads kitten was was Me-Ow de 1 jaar al voorbij dus ik deed siamezen brokken, met kitten brokken van Canin mengen met gewoon voer.
Ze pikken er toch wel uit wat goed voor ze is.

Misschien een idee....

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: kitten eet volwassen brokjes is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 11:44

Ik had het voer eerst gemengd toen dacht ik weer kan misschien beter 2 aparte bakjes neer zetten, maar denk dat ik het toch weer ga mengen. Ik heb voor de zekerheid mijn DA ook even een mail gestuurd hoe ik het het beste kan doen.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Re: kitten eet volwassen brokjes is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:59

Weet niet of het echt kwaad kan, maar mijn kat heeft voedselallergie dus die mag het andere voer die de andere 2 katten krijgen echt niet hebben.
Wij geven ze dan ook apart eten en halen de brokjes weg als ze allemaal klaar zijn.

justdiesel
Berichten: 4957
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:06

Dan zet je toch gewoon een tijdje alleen maar kittenbrokken neer....
Volgens mijn dierenarts zijn volwassen brokken te zout voor kittens, niet geven dus.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 12:34

justdiesel schreef:
Dan zet je toch gewoon een tijdje alleen maar kittenbrokken neer....
Volgens mijn dierenarts zijn volwassen brokken te zout voor kittens, niet geven dus.



Maar is het niet zo dat kittenbrokjes weer slecht zijn voor volwassen katten? Ik kreeg dit als antwoord van de DA

Voor katten in de groei is het inderdaad het best om op een kitten of jonge kattenvoeding te staan. Tot welke leeftijd dit gevoerd moet worden verschilt echter sterk per merk voeding en ras. Een groot ras groeit langer door, dus zij moeten ook langer op kittenvoeding. Ons advies is een Maine Coon, die over het algemeen langer doorgroeit, tot 8 maanden leeftijd kitten/jonge kattenvoeding te geven.

Dat betekend dat u ze het beste apart kan voeren.

Succes met de katten.

Maarja apart voeren wordt moeiljik aangezien ze onbeperkt brokjes krijgen.

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:37

Toen wij nog jonge katten hadden toen deden we kittenbrokejs mixen met normale brokjes gewoon in 1 emmer. ook omdat wij oudere katten hadden lopen. en onze katten zijn er nooit izek van geweest of dergelijke

kaatje89

Berichten: 2862
Geregistreerd: 02-07-06

Re: kitten eet volwassen brokjes is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:45

Ik zou gewoon even informeren, maar er zijn wel volwassen brokken, die niet schadelijk voor een kitten zijn :)

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 13:12

kaatje89 schreef:
Ik zou gewoon even informeren, maar er zijn wel volwassen brokken, die niet schadelijk voor een kitten zijn :)



Ja maar kan nergens vinden welke dat zijn....

siskeh
Berichten: 8680
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: kitten eet volwassen brokjes is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:15

Zijn kattenbrokken echt "slecht" voor kittens :=
We hebben dr wel heel wat kittens groot (heel groot dat dan wel) mee gekregen :+

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:18

Onze kitten at ook altijd de 'volwassen' brokjes. Onze volwassen kat, at haar kittenbrokjes! Ze hebben het allebei gewoon overleefd, haha. Volgens mij kan het niet echt kwaad. De brokjes zijn wel wat harder als de kittenbrokken, daar moest ze ook aan wennen. Maarja, je kunt het bijna niet voorkomen. :)

kaatje89

Berichten: 2862
Geregistreerd: 02-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:18

Destiny22 schreef:
kaatje89 schreef:
Ik zou gewoon even informeren, maar er zijn wel volwassen brokken, die niet schadelijk voor een kitten zijn :)



Ja maar kan nergens vinden welke dat zijn....


Misschien dat ik vanavond nog bij die mensen kom, dan vraag ik ze wel even :)
En schrijf ik wel even op welk voer dat is :)

siskeh
Berichten: 8680
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: kitten eet volwassen brokjes is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:22

@inney: de volwassenenbrokken zijn idd harder, vandaar dat we ze ook even lieten weken :+

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 13:38

Graag kaatje!! :-)

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 13:40

siskeh schreef:
Zijn kattenbrokken echt "slecht" voor kittens :=
We hebben dr wel heel wat kittens groot (heel groot dat dan wel) mee gekregen :+



ze zeggen het dat slecht is voor het skalet en nieren omdat het veel zouter is en bepaalde voedingstoffen missen die kittens nodig hebben??

Mijn andere 2 katten heb ik tot een paar maanden op kittenbrok gehouden en toen ook volwassenbrok gegeven.

ze kauwt het makkelijk weg hoor daar heeft ze geen problemen mee....

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: kitten eet volwassen brokjes is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:16

Erg is het niet, maar een Main Coon is wel een groot ras wat langer doorgroeit en dus de meer eiwitten die in kittenbrokken wel kan gebruiken voor de botstructuur.
Ik zou het kitten gewoon apart voeren van de rest en dan die kittenbrokken voorzetten. Het kan geen kwaad dat ze af en toe volwassen brokken eet maar hoofdeel moet die kittenbrokken zijn.
Desnoods dan maar de brokken echt apart zetten.
Voor de groei van je kitten is het wel beter.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 14:06

cissy schreef:
Erg is het niet, maar een Main Coon is wel een groot ras wat langer doorgroeit en dus de meer eiwitten die in kittenbrokken wel kan gebruiken voor de botstructuur.
Ik zou het kitten gewoon apart voeren van de rest en dan die kittenbrokken voorzetten. Het kan geen kwaad dat ze af en toe volwassen brokken eet maar hoofdeel moet die kittenbrokken zijn.
Desnoods dan maar de brokken echt apart zetten.
Voor de groei van je kitten is het wel beter.



Ja de dierenarts adviseerde ook om tot 8 maanden kittenbrokjes te geven. Ik doe het nu zo dat ik de kittenbrokjes met de volwassenbrokjes meng en dan staat er in de keuken een bakje alleen kittenbrokjes en als ik thuis ben eet ze daar behoorlijk wat uit en die andere 2 eten dat niet, dus denk dat ze dan wel genoeg binnen krijgt.

Zelf heb je ook mooie katten!!

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:12

thanks, ik vind ze ook fantastisch :)

ik zou het zo lang mogelijk doen, niet tot 8 maanden maar tot 15 mnd of zo. Mijn ukje is nu bijna 2 en nog steeds niet volwassen, die had ik eigenlijk ook langer aan de kittenbrokken willen hebben maar ze vertikte het ook.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 15:12

cissy schreef:
thanks, ik vind ze ook fantastisch :)

ik zou het zo lang mogelijk doen, niet tot 8 maanden maar tot 15 mnd of zo. Mijn ukje is nu bijna 2 en nog steeds niet volwassen, die had ik eigenlijk ook langer aan de kittenbrokken willen hebben maar ze vertikte het ook.


Ze groeien ook door tot 3 jaar, dus die van mij heeft nog even te gaan.. blijf het haar voorlopig gewoon geven ze vindt het ook lekker, dus zolang ze dat vindt is het prima.

ik geeft haar ook gekookte kip als extra en daar is ze helemaal wild van! De andere 2 trouwens ook die houden niet van blikvoer, dus geef ik kip als alternatief.

Mando

Berichten: 15731
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: kitten eet volwassen brokjes is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:24

De kittenbrokjes zijn makkelijker weg te werken voor die kleintjes maar ze halen echt wel er tussenuit wat ze lekker vinden hoor...
Blijkbaar vind de mijne het niet altijd lekker want ik vind regelmatig een speelgoedmuis in de voerbak _O-

kaatje89

Berichten: 2862
Geregistreerd: 02-07-06

Re: kitten eet volwassen brokjes is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:29

Die mensen voeren Orijen katten brokken. En Royal Canin (weet alleen niet meer welke ervan), daar hebben ze 3 verschillende van, ook de kitten uitvoering.