Help ZWANGER en risico's aquaria en schildpadden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Help ZWANGER en risico's aquaria en schildpadden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 00:44

Hoi,

door mijn werk kom ik zeer regelmatig in aanraking met vissen en waterschildpadden. Nu vroeg ik me af wat de risico's zijn als ik zwanger ben. De verloskundige kom me hier geen heel duidelijk antwoord op geven. Wel moet ik schildpadden en hun zwemwater en dus ontlasting vermijden i.v.m. een eventuele salmonella besmetting die tot een miskraam zou kunnen leiden.

Ze gaf ook aan dat ik maar beter niet met mijn handen in het water van de tropische vissen kan komen. Maar is dit ook zo? Hebben jullie een idee of het kwaad kan voor de zwangerschap? Het water wordt wel een behandelt met medicijnen. Op de verpakking staat duidelijk dat je handschoenen en mondkapje met dragen. Maar in het aquarium is het natuurlijk verdunt.

Hoop dat jullie me iets wijzer kunnen maken. Heb al gegoogled, maar wordt er niet echt wijzer van.

tamary

Re: Help ZWANGER en risico's aquaria en schildpadden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:46

Wat zegt de arbowet? En zijn er veiligheids/hygiëne regels?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:47

Tja, ik zou zelf het risico niet willen lopen, zeker als de verloskundige het al afraadt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 00:49

Daarin staat, net zoals in onze CAO, dat je geen risico's mag nemen. Alleen staat er dus niet in welke dieren die risico's veroorzaken. Ik weet nu dat ik dan erg met schildpadden uit moet kijken.

Maar hoe zou het met die vissen zitten?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:50

Ik zou het risico niet durven nemen. Van dat water wist ik idd en dat je kattebakken niet mag verschonen vanwege de amoniak ed, maar verder met vissen? Geen idee eigenlijk. Blijf even meelezen, ben benieuwd

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:52

schildpadden staan bekend om hun salmonella besmetting... zoiets dergelijks heb ik nog nooit over tropische vissen gehoord... wel kan je er natuurlijk van uitgaan dat zon verwarmd aquarium altijd bacterien bevat... maar ik denk dat je gerust nog wel met je handen in het water kan maar ze daarna gewoon goed moet wassen just in case.... ik denk niet dat je zelf een besmetting zal oplopen via de vissen.... wel van de schillies

en kattenbak vanwege ammoniak? dan kan je je paard ook maar beter mijden...... katten zijn beruchte dragers van de toxoplasmose parasieten die bij besmetting een miskraam kunnen veroorzaken..... deze worden uitgescheiden met de ontlasting van de kat.... geen ammoniak dus!
Laatst bijgewerkt door Mjay op 21-02-10 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 00:54

'Probleem' is dat ik dan mijn werkgever en directe collega's gelijk in zal moeten lichten op het moment dat ik zwanger zou kunnen zijn. Nu gaat de zwangerschap en de gezondheid van een kindje voor natuurlijk. Ik zal dan toch vervangend werk moeten gaan doen.

De verloskundige raad het af omdat ze het zelf niet goed weten en dus geen enkel risico willen lopen. Van de schildpadden is het bekent, al is dat geen probleem om daar eventueel 9 maanden vandaan te blijven. Vraag me af of het dragen van handschoenen en daarna desinfecteren van handen helpt na het vangen van de vissen?!

Ik heb namelijk 3 keer een miskraam gehad. Hier is helaas geen oorzaak voor gevonden, maar loop liever geen risico.

Bedankt trouwens voor jullie snelle reacties!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 00:56

Ja, katten is i.v.m. toxoplasmose. En schildpadden inderdaad vanwege de salmonella.

Maar ik vraag me af of salmonella in aqauria voorkomt. Er komen sowieso bacterien, schimmels en parasieten voor in aquaria, daar behandelen we ze ook voor.

Ik vraag me ook af of onverdunde medicijnen nog veel kwaad kunnen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:56

Ik denk niet dat het veel kwaad kan. Anders stel je vragen eens op punkyfish.nl , misschien dat ze het daar weten?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 01:04

Thanks Joyckuh, zal mijn vraag daar ook eens stellen!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:04

nee salmonella komt niet in ieder aquarium voor hoor! die wordt echt uitgescheiden door de schildpad.... tropische vissen zouden daar zelf ook aan dood gaan volgens mij, naar mijn idee kunnen tropische vissen weinig hebben en gaan ze snel dood dus zullen er voor ons ook niet zo snel gevaarlijke bacterien rondzwemmen.... als je de vissen alleen moet vangen zou ik er geen probleem van maken maar meid als het jou niet lekker zit gewoon lekker niet doen! het is jou lijf en jou baby! als je met angst zweet bij die aquaria staat lijkt me ook niet de bedoeling en ik ben er ook altijd een groot voorstander van om "had ik nou maar wel/niet" situaties te voorkomen... als je snapt wat ik bedoel...

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:28

Mjay schreef:
schildpadden staan bekend om hun salmonella besmetting... zoiets dergelijks heb ik nog nooit over tropische vissen gehoord... wel kan je er natuurlijk van uitgaan dat zon verwarmd aquarium altijd bacterien bevat... maar ik denk dat je gerust nog wel met je handen in het water kan maar ze daarna gewoon goed moet wassen just in case.... ik denk niet dat je zelf een besmetting zal oplopen via de vissen.... wel van de schillies

en kattenbak vanwege ammoniak? dan kan je je paard ook maar beter mijden...... katten zijn beruchte dragers van de toxoplasmose parasieten die bij besmetting een miskraam kunnen veroorzaken..... deze worden uitgescheiden met de ontlasting van de kat.... geen ammoniak dus!

amoniak ed...haha Maar amoniak luchten zijn ook niet goed asl je er teveel van inademt. Kattebak is meestal grotendeels afgesloten. Paardenstallen over het algemeen erg open waardoor de amoniak vervliegt. (Of je moet een week nisk aan je stal doen, dan heb je vast hetzelfde resultaat :D

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:31

Waterschildpadden, en ook zeker aquarium zal ik vermijden. Want salmonella zitten op de schildpadden maar ook in de ontlasting van de schildpadden. Dus ook in de omgeving van de schildpad.