Hoe kan je het geslacht van een konijn zien?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FlowerPower

Hoe kan je het geslacht van een konijn zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 19:58

Hee,

Ik verzorg deze vakantie de konijnen van mijn buren alleen heb ik nu een vraagje...
De konijnen hebben ze gekocht als 2 vrouwtjes.
Toen ik net de konijnen ging voeren, waren die konijntjes aan het paren.
Heb dus de buren gebeld en die zeiden dat ze dat al een hele poos doen.
Maar omdat het 2 vrouwtjes zijn dachten ze dat het geen kwaad kon...
Nu wil ik wel even kijken of het echt 2 vrouwtjes zijn, maar kan je dat wel zien?
En hoe kan je dat zien?

Alvast bedankt!

Mariposa11

Re: Hoe kan je het geslacht van een konijn zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:00

ik weet niet hoe oud ze zijn, maar als ze volwassen zijn dan zie je bij een mannetje duidelijk ballen zitten als je hem op zn rug legt.. als je zachtjes op de geslachtsorganen drukt, dan komt er bij een mannetje wat naar buiten en bij een vrouwtje niet.. bij jonge dieren is het lastiger te zien..

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:00

Klinkt misschien heel stom maar dan moet je ze op hun rug leggen en de boven en onderkant van het geslachtsdeel naar elkaar drukken, komt er een friemeltje uit, dan is het een ram(man) en kijk je in een gat dan is het een voedster(vrouwtje)

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:06

Oke dankjewel voor jullie reactie's! Ik ga morgen even kijken. Als het toch een ram en een voedster is, heeft het dan nog zin om ze te scheiden?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:16

wrs is het leed dan al geschied.. maar zou ze dan wel uit elkaar halen..

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:19

Oke, nou ja hopen maar dat het toch 2 vrouwtjes zijn.
Maar het kan dus wel dat het gewoon 2 vrouwtjes zijn?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:30

Zou best kunnen dat het twee vrouwtjes zijn, maar kan ook goed zijn dat er een vergissing is gemaakt en het een ram en voedster zijn.
Zo hadden wij onze konijnen gekocht als twee vrouwtjes. Nou die doken dus ook op elkaar. Bleken het een mannetje en vrouwtje te zijn. Gelukkig hadden we dit ontdekt voordat ze geslachtsrijp waren en hebben we het mannetje optijd gecastreerd.
Na de castratie dook het vrouwtje de hele tijd op het mannetje, zowel op de kont als op de kop :z

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:33

leg het konijn met zn rug tegen jou buik, dus met 1 hand onder zijn voorpoten. Trek het staartje iets naar beneden, ook richting je buik. Komt er wat uit is het idd een mannetje, anders een vrouwtje.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:40

Even een kleine correctie. Als je konijnen sext, komt er bij het vrouwtje wel degelijk ook iets uit. Alleen is het bij een mannetje echt een slurfje zeg maar, en bij de vrouwtjes meer een gleufje. Klinkt heel abstract, maar er komt dus bij allebij iets uit ;)

Edit: als ze niet gecastreerd zijn, in de veronderstelling dat het 2 vrouwtjes zouden zijn, dan zou je idd bij het mannetje misschien al balletjes moeten zien zitten :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:46

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 21:53

Oke, Ik ga morgen even kijken. Als ik er niet uit kom maak ik wel een foto...

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:11

FlowerPower schreef:
Oke dankjewel voor jullie reactie's! Ik ga morgen even kijken. Als het toch een ram en een voedster is, heeft het dan nog zin om ze te scheiden?

Ja, dan heeft het zeker nog zin om ze uit elkaar te halen. Ten eerste voorkom je dan dat de voedster zwanger wordt als ze dat nog niet is. Ten tweede, als ze nu zwanger is kan ze meteen na de bevalling weer worden gedekt door de ram waardoor het volgende nest wordt geboren als het eerste nest eigenlijk nog te jong is om bij de moeder weggehaald te worden, een onwenselijke situatie die de overlevingskansen voor de jongen verkleind.

Twee voedsters rijden ook op elkaar, omdat het een manier is om de rangorde te bepalen. Mijn voedster rijdt evenzeer op mijn (gecastreerde) ram als andersom.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:53

Manou schreef:
Twee voedsters rijden ook op elkaar, omdat het een manier is om de rangorde te bepalen.

Ik heb hier ook 2 voedsters zitten, en ook die rijden op elkaar. Ene keer meer dan andere keer. Maar dat rijden hoef dus niet direct te zeggen dat ze geen vrouwtjes zijn :) Checken kan natuurlijk nooit kwaad ;)