Kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brittol

Kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 19:23

Hallo!

Wij zitten er over te denken om kippen te houden in de tuin.
Dit is al heel lang een wens van mij en nu kan het waarschijnlijk eindelijk gebeuren.
We kunnen namelijk aan 10 gratis (leg)kippen komen.
Nou zijn 10 kippen natuurlijk erg veel, dus daarom hebben we besloten om er 5 te houden en de andere 5 dan op te eten.
Alleen ik weet er niet zo heel veel van af.
We hebben opzich wel een grote tuin en ook plaats om een kippenhok neer te zetten.

Maar heeft iemand meer informatie over kippen?
Voer, gezondheid, onderhoud etc? Hoe zit het met de verschillende seizoenen? En de eieren?
Ik heb al wel op internet rond gezocht, maar kan daar niet echt hele duidelijke informatie vinden.
En heeft iemand mischien tips voor een goed en niet al te duur kippenhok?
Of mischien om hem zelf in elkaar te zetten?
Alvast bedankt! :D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:27

SecretLIN

Re: Kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:44

de rest ga je opeten?

wij hebben ook kippen, hoe oud zijn die legkippen want als ze te oud leggen ze niet meer.

wij voeren ze gemengd graan en legkorrel.
ook krijgen ze elke dag groente.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:47

Leg kippen op eten? Mijn ervaring is dat er op legkippen weinig vlees zit :o En als ze al wat ouder zijn, zijn ze niet meer te eten.

Ik voer volledige legkorrel aan mijn kippen. Verder krijgen ze nog groente en fruit afval erbij. Zorg ook dat je schelpengrit hebt. Want anders leggen ze windeieren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:36

Hier worden de kippen 2 x per jaar ontwormt, krijgen legkorrel en graan en grit en dan groenafval.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:40

Opeten? :+

Wij hebben 1 kipje van inmiddels 8 jaar oud in onze tuin. Geërfd van mijn opa. :+
Ze heeft een trapje zodat ze naar binnen en buiten kan, en ze vermaakt zich prima. Ze krijgt granen, mais, sla, spinazie, enz.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:43

wij hebben sinds de zomer kipjes. eerst 2 oude kippen gekregen van een collega, daar toen 2 kuikens bij gekregen van mn zus, en toen nog 2 pluiskuikens (zijdehoenders) bijgekocht voor mn dochters verjaardag. Helaas zijn we er inmiddels ook weer 3 kwijt, 1 door ouderdom en 2 door verdrinking in vijver/zwembad, dat was nogal dramatisch. De oude kip die nog over is legde tot november eieren, toen is die in winterstop gegaan, en nu begint het af en toe weer te komen.
de kuikens van april/mei beginnen nu ook te leggen, dus dat is wel leuk.
ze krijgen legmeel, gemengd graan (met gebroken mais) en wat grit. en keukenafval/fruit vinden ze ook erg lekker.
we hebben een hok, met leghokken en stokken waar ze graag op zitten, en buiten hebben we een grote ren, van 1,5 x5 meter, daarin zitten ook stokken waar ze op klimmen.

opeten zouden we nooit doen, maar het schijnt dat je van oude kippen best nog soep kan koken, het vlees om zo te eten is denk ik een beetje taai.

veel succes! ik vind het een leuke hobby, en het is heel gezellig, dat gekakel de hele dag (vooral 's ochtens vroeg)

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:52

Kipjes zijn zo leuk. Wat al gezegd is, maar wel heel belangrijk is voldoende grit bijvoeren. Dit hebben ze namelijk nodig om het voedsel in de maag te vermalen. En veel vers water, want kippen drinken veel. (Het eten komt eerst in de krop, en water zorgt ervoor dat ze het vandaar uit kunnen doorslikken en het in de maag terecht komt. Hebben ze niet genoeg vers water, kan dat voor kropverstopping zorgen en zal de kip langzaam stikken)

Wij hebben zelf ons hok gemaakt, een flink eind van de grond. (in profiel staat een foto van de kippen en het hok is zichtbaar, al is het daar nog niet helemaal af) Ook een leg gedeelte en een stok, alhoewel alleen de haan gebruik maakt van de stok.

Zorg er ook voor dat ze een zandbad kunnen nemen, want zo houden ze zichzelf schoon. Dit is ook een van de redenen waarom we het hok hoger hebben gezet. Niet alleen om de kou en vocht van de grond uit het hok te houden, maar ook omdat ze dan altijd een droog plekje hebben als het regent. Daar hebben we zand onder liggen waar ze in zandbadderen.

Ook nog, kippen houden van regelmaat en je zult zien dat ze in no time een routine hebben, waar ze zich rigoreus aan houden. Dus voer op gezette tijden.

Onze kiopen kunnen los door de tuin lopen, ook al hebben ze een ren, maar als je ze in een ren houdt, leg dan wat verhogingen aan. Soort van speeltjes voor ze. Ze gaan er graag op zitten.

Oh en legkippen zijn over het algemeen niet de smakelijkste kippen om te eten, zeker niet als ze ouder zijn dan een jaar.. (niet dat wij die van ons opeten, ze hebben namen!!!) maar een soepje gaat prima.

Veel plezier met je kippen.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 23:05

O haha, nou ja over dat opeten dat schoot ons zomaar te binnen. Want we vinden 10 kippen toch echt teveel, maar we weten niet wat we dan met de andere 5 kippen moeten.
Bedankt voor de informatie verder! :)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:07

Brittol schreef:
Want we vinden 10 kippen toch echt teveel, maar we weten niet wat we dan met de andere 5 kippen moeten.

Ehm, niet nemen :=
Dan neem je ipv 10 toch maar 5 kippen, of denk ik nu te makkelijk...?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:08

Ylana schreef:
Brittol schreef:
Want we vinden 10 kippen toch echt teveel, maar we weten niet wat we dan met de andere 5 kippen moeten.

dat dacht ik ook :=
Of je neemt ze niet, en je neemt 5 andere kippen :)

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 23:10

Ik hoor trouwens net dat het geen legkippen zijn, maar scharrelkippen. Ze leggen niet elke dag een ei, maar toch redelijk vaak.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 23:10

Ylana schreef:
Brittol schreef:

Nee, het is of alles of niets..
Alles voor gratis of helemaal niets.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:33

Hoe oud zijn ze?

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:39

Kijk hier eens: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/index.php

Wij hebben 4 orphington kriel kipjes,zal eens kijken of ik een foto van ons hok kan vinden.
Zelf zou ik nooit een standaard hok kopen,die vind ik vaak erg klein.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:47

linkerkant
Afbeelding

rechterkant
Afbeelding

Links zit het nachthok voor de kippetjes en rechts, dat witte hok is het nachthok van de konijnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:38

Brittol schreef:
O haha, nou ja over dat opeten dat schoot ons zomaar te binnen. Want we vinden 10 kippen toch echt teveel, maar we weten niet wat we dan met de andere 5 kippen moeten.

als soepkip kn het soieso hoor :)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:30

Ik heb Chabo's met krulveren. Erg lieve rustige kipjes
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:32

Janet Wat heb jij op de bodem liggen?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:33

Gewoon zaagsel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:34

Ok. Het zag er zo "donzig" uit.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:39

wij hebben ook 4 kippen in een zelfgemaakt hok en een hoog nachthok(ze kunnen onder het nachthok lopen), het nachthok is ong. 1 x 1, en het buitenhok ong. 4 x 1 het is wel geschat, exacte maten weet ik niet!
zorg voor voldoende (leg)korrels en water, grit, zand ed, en een stok/verhoging vinden ze ook erg fijn!
veel plezier iig!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:50

tweedehands een tuinhuisje kopen en hierin leghokjes maken en een zitstok lang genoeg voor 5 (tot 10 :D ) kippen voor de nacht.

In de leghokken gooi je zaagsel zodat de kippen lekker zacht zitten als ze hun ei leggen.
Hokken regelmatig schoonmaken en inpoederen met anti-bloedluis. Met name in leghok en onder zitstok.

Bloedluis laat zich meestal 's nachts als ze volgezogen zijn van de kip afvallen en kruipen dan naar een warm hoekje. Door de poeder onder (en op) de stok te strooien, vallen ze meteen erop, drogen uit en bye bye bloedluis. Hier meot je echt goed op letten, want bloedluis kan dodelijk zijn. Ik heb een keer na onze 3 weken durende vakantie een kip gehad die 3 dagen na onze vakantie opeens omkiepte. Was helemaal leeggezogen. En dat terwijl ik voor de vakantie hok en kippen had ingespoten met een spuitbus tegen bloedluis e.d. ( was eigenlijk bestemd voor duiven). Ik vind dat de poeder beter werkt. Is op algenbasis en niet giftig voor mens of kip. Tast de huid van de luis aan, waardoor deze uitdroogt en sterft.

Een ijzeren watertonnetje werkt het gemakkelijkst. De plastike heb ik ook, maar de rand gaat daarvan zo vlug vol met gras/hooi/modder zitten.
Een voersilo is ook wel handig. Daar gooi je een zak van 5 kg voer in en dan heb je er een week geen omkijken meer na.

Ik voer legkorrel met MINIMAAL 15% eiwit. De eieren hebben dan meer smaak. Vraag me niet hoe dat kan, maar ik had een paar keer geklaagd bij een eierboer dat zijn eieren van legbatterijkippen :o lekkerder waren dan die van mijn scharrelkippen.
Uiteindelijk, omdat ik bleeeeef vragen wat hij voerde, heeft hij me het "geheim" verteld. Heb bij Aveve alle zakken zowat in handen gehad en idd....er zijn zakken waar zelfs 18% eiwit in het voer zit. Als ik alleen dat voer, zijn de eieren het lekkerst.
Eerst voerde ik gemengd graan met legkorrel erin, maar die eieren waren dus echt smakeloos.
Nu krijgen ze elke morgen een paar handjes gemengd graan voor de lekker, soms het avondeten wat wij over hadden, maar als ik dat te veel voer, dan smaken de eieren toch weer minder.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:04

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:36

kipjes zijn echt zooo leuk :j
Hier ook een "kudde" van 4 stuks. 3 kipjes en een haantje.
krieltjes, 2 Wyandottes kleurslag Colombia, 1 kruising en een onbekende kriel in een soort wildkleur.

wij hebben ze her en der vandaan, eentje gered van de slacht, eentje van de buren opgevangen die haar ongewenst als huwelijkskado kregen ( := ), eentje van een fokker die was mislukt qua kleur, en een zelf gefokt uit 2 eigen bovenstaande dieren.

geef eerlijk toe dat we behalve water en gewone legkorrel werkelijk geen ene ruk doen om ze te verzorgen :=
ze scharrelen gewoon lekker kneuterig rond, leggen braaf eireen, elk jaar kuikentjes en worden belachelijk oud ( eerste haan is 10 jaar geworden, ene kip is ook al minimaal 5 jaar). nog nooit iets echt ziek gehad, ja.. van ouderdom, of gegrepen door een wild dier.

wel hebben ze echt een routine op de dag.
eerst eten, en hok uit, dan rondlopen en de mestbult op, zandbad nemen, weer eten, luieren en schooieren bij de andere dieren of het voer van de wilde vogels, en zodra het schemert, gaan ze zelf weer braaf hun hok in :j